Kom maar op met die feedback

Leuke tip, maar dat werkt helaas niet zo in het genre. Vanaf 3:55 is het moment dat de DJ de volgende plaat start (met de fader nog helemaal dicht) en langzaam gaat inmixen. Het is een ongeschreven regel dat je vanaf dat moment stopt met de progressie zodat de 2 platen zo strak mogelijk in elkaar over kunnen vloeien.


ja snap ik van die uitloop-periode..

Maar die melodie in het begin hoop ik weer terug te horen aan het einde van de plaat. als deel van die progressie.. dus 8 maten zonder, daarna 8 maten mét. En dan daarna die uitloop periode

Nahja anyway.. het is maar mijn feedback he.. het is uiteindelijk jouw track.... en die klinkt goed..
 
Met dit soort vergelijkingen heb ik nogal wat moeite:
is het een mix? of is het een eigengemaakt nummer...

En BPM's zijn tegenwoordig (ook bij DJ's) auto synchroon te mixen.
(Mits je van vinyl houd)
Maar het is idd heel moeilijk om iets anders te gebruiken
en/of te mixen wat je voornamelijk gewend bent...

Experimenteren (behalve live dan) doet wonderen:okdan:
Hier volg ik je niet meer. Maar misschien ben ik niet duidelijk geweest. Laat ik eerst proberen mijn verhaal duidelijker te maken;

In de trance (het genre van het nummer) worden de tracks geproduceerd door producers, meestal zo'n 5 tot 7 minuten per track maar er zijn uitschieters nar onder of boven. De tracks worden meestal beluisterd in een DJ set, waarin meerdere tracks achter elkaar worden gemixt en in elkaar overvloeien, vaak een uur of meer. Dat hoeven ook niet uitsluitend tracks te zijn van dezelfde producer. Echter zijn er een paar ongeschreven regels waardoor het achter elkaar aan mixen van tracks wat vloeiender verloopt, zoals het wat leger laten van de eerste en laatste minuut (32 maten) zodat 2 nummers de ruimte hebben om tegelijkertijd te spelen zonder dat het een brei aan geluid wordt. De DJ schuift wat met faders en draait wat aan knopjes en pats; de volgende track speelt en het publiek danst lekker door.

Door die inloop en uitloop wat leger te houden en ook wat minder tonaal heeft de DJ de mogelijkheid om tracks in elkaar over te laten lopen die niet per sé in dezelfde toonsoort staan.
 
Omdat ik totaal niet weet wat voor gear je gebruikt. én niet weet wat of wie 2 Man Riot is.:?
Het zijn dus totale tracks die je mix (sorry, ik lees niet alle treats)
Dat ik er maar vanuit ging dat het met synths gemaakt is.:o:
 
Dat blijft altijd een uitdaging. @bombario maakt daar ook altijd een punt van, maar ik vind het moeilijk om bij een melodie origineel te zijn "om het origineel zijn". Ik vind het heerlijk als een progressie gewoon lekker de theorie volgt en zonder al te veel poespas weer op de grond komt (de melodie is trouwens van de hand van @metatron).

De originaliteit heb ik daarom in deze track op andere vlakken gezocht:
- Sound design van de lead in de break voordat het filter open gaat "jengelt" een beetje, dat schuurt wat.
- Filter gaat abrupt open, begeleid door dikke drumfills.

En verder is het inderdaad trance wat vrij goed binnen het genre past. :)
Die drumfills zijn een hele mooie toevoeging. De eerste keer dat ik ze hoorde veraste ze me. En ondanks ik even moest wennen aan de lead, klinkt ie erg goed en maakt het de track net even iets anders.

Was een leuke manier van samenwerken :)
 
Hier volg ik je niet meer.
Hier nog 1 :)

Maar misschien ben ik niet duidelijk geweest. Laat ik eerst proberen mijn verhaal duidelijker te maken;

In de trance (het genre van het nummer) worden de tracks geproduceerd door producers, meestal zo'n 5 tot 7 minuten per track maar er zijn uitschieters nar onder of boven. De tracks worden meestal beluisterd in een DJ set, waarin meerdere tracks achter elkaar worden gemixt en in elkaar overvloeien, vaak een uur of meer. Dat hoeven ook niet uitsluitend tracks te zijn van dezelfde producer. Echter zijn er een paar ongeschreven regels waardoor het achter elkaar aan mixen van tracks wat vloeiender verloopt, zoals het wat leger laten van de eerste en laatste minuut (32 maten) zodat 2 nummers de ruimte hebben om tegelijkertijd te spelen zonder dat het een brei aan geluid wordt. De DJ schuift wat met faders en draait wat aan knopjes en pats; de volgende track speelt en het publiek danst lekker door.

Voor mijn beeldvorming, dit zou je in een 'radio edit' gewoon weglaten toch?
(die eerste en laatste delen)

Door die inloop en uitloop wat leger te houden en ook wat minder tonaal heeft de DJ de mogelijkheid om tracks in elkaar over te laten lopen die niet per sé in dezelfde toonsoort staan.
 
Omdat ik totaal niet weet wat voor gear je gebruikt. én niet weet wat of wie 2 Man Riot is.:?
Het zijn dus totale tracks die je mix (sorry, ik lees niet alle treats)
Dat ik er maar vanuit ging dat het met synths gemaakt is.:o:
2 Man Riot is een pseudoniem waaronder ik produceer, in beginsel in samenwerking met @bombario maar deze track was in samenwerking met @metatron.

De gebruikte synth gear is o.a.:
Moog Subsequent 37
Access Virus Ti2
Korg Triton
Sylenth1 VST
Hive2 VST
ANA2 VST
JP6K VST

Wat ik in deze thread heb gepost is een geproduceerde track, niet een korte DJ set. De track is wel zo gemaakt dat deze in een DJ set is op te nemen. Nu stop ik wel met uitleggen hoor ;)
 
Voor mijn beeldvorming, dit zou je in een 'radio edit' gewoon weglaten toch?
(die eerste en laatste delen)
Klopt, een radio edit van deze track zou 3 tot 3,5 minuut worden.
 
Dit dus:
Toffe track, knap gedaan. Alle elementen van het genre kun je wel afvinken.
Vind die korte drum fills tijdens de break een leuke toevoeging.
Qua melodie vind ik 'm zeker OK, maar ik denk wel dat dat het (enige) punt is waar winst valt te behalen. M.i. moet dat spannender kunnen en minder generiek. De rest van de track valt zo perfect binnen het genre, dat melodie eigenlijk de enige manier is om verder uit te blinken en te onderscheiden van soortgelijke muziek.
Er zijn natuurlijk sinds een jaar of 15 al 1000 van deze tracks gemaakt, maar wat boeit dat verder? Het beantwoordt precies aan wat de tranceluisteraar wil horen. En DJ zullen dit ook wel snaaien, want dan kunnen ze lekker met de handjes de lucht in op die roffeltjes. :P
 
Wauw, wat een ambachtelijke track! You know your stuff :okdan:

Maar wel eens met mijn voorgangers, dat het wat generiek klinkt.

Totally cool, dat je daar bewust voor kiest (zoals je schrijft in je reacties).

Maar ik vraag me dan wel af, hoe je wil dat deze opvalt. Oprechte vraag, want ik ken het genre niet goed. Misschien hoor ik de nuances niet die jij als kenner er wél in hoort.

En misschien streef je dat ook helemaal niet na. Samen lekker een track in elkaar zetten is al genoeg reden. :mega:


Edit, nog een toevoeging..

Bedacht me dat de essentie van trance is, dat het de verwachtingen volledig waarmaakt, zonder al te veel verrassingen. Zit ik daarmee goed? Scheelt een bak in de discussie.
 
Laatst gewijzigd:
Samen lekker een track in elkaar zetten is al genoeg reden. :mega:


Bedacht me dat de essentie van trance is, dat het de verwachtingen volledig waarmaakt, zonder al te veel verrassingen. Zit ik daarmee goed? Scheelt een bak in de discussie.

Dit zijn 2 uitspraken waar ik me best wel in kan vinden. Ik maak muziek omdat ik het leuk vind, en op de 2e plaats zou het leuk zijn als anderen het ook leuk vinden en commercieel succes is de kers op de taart.

Verrassingen zijn goed en kunnen een nummer uniek en/of populair maken, maar als ik kijk naar welke nummers goed scoren dan is het vaak "meer van hetzelfde". Een trance publiek op een feest krijgt 80% van de muziek niet bewust mee, die staan lekker te dansen (al dan niet onder invloed) en dan mag alles lekker simpel zijn.

Ik volg een 2 sporen beleid; ik probeer de muziek zo goed en uniek mogelijk te maken maar ik wil niet verzanden in iets uniek maken "omdat het moet". Dan komen nummers niet af. Dan maar iets minder uniek, afmaken, en door naar de volgende. Mijn oeuvre is nog niet zo groot; 1 release, 1 bootleg remix die de goedkeuring van de maker kon wegdragen en een track of 4 die af zijn maar waarvoor ik nog geen label heb gevonden. Ik ga lekker door met tracks afmaken zodat ik straks minimaal een uur aan eigen werk heb, dan kan - mocht ik ooit de vraag krijgen - een "producer set" draaien (DJ set met voornamelijk eigen werk). En hoe meer muziek je afmaakt, des te beter je wordt. We gaan wel zien wat 2022 gaat brengen :biertje:
 
Back
Top