Padcontrollers...

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.516
Locatie
Zeist
Even een domme vraag: wat is het nut van een padcontroller als je al een MIDI keyboard hebt?
 
Oh - dus het heeft niets met elektronica of digitale techniek te maken, maar is puur een kwestie van dat het voor sommige toepassingen handiger speelt.
 
dat het voor sommige toepassingen handiger speelt.

Ja inderdaad. Naast fingerdrumming gebruik ik de pads van Maschine dan weer voornamelijk voor het snel kunnen selecteren van parts of instrumenten die ik dan vervolgens via een MIDI keyboard (Komplete Kontrol) bespeel
 
Kun je met die padcontrollers ook kortere signalen (korte tikjes) afgeven dan met een keyboard.
 
Pfoeh, strikt genomen zou dat niet moeten verschillen, want een noot als midi-signaal is "note on" en daarna "note off". Als je preciés op de grens gaat zitten tussen "on" en "off", dus als het ware "op de schakelaar", dan maakt het niet uit.

Echter, dat gaat makkelijker met een padje, aangezien je die minder ver hoeft in te drukken, bij sommige is "aaien" al voldoende.
 
wat @stoter zegt, het is een andere wijze van spelen, wat ik al zei...

pads zijn veel gevoeliger dan normale keys, daarom ook zo geschikt voor drums, korte tik...
wat je met goed spelen ook op een keyboard kunt bereiken, vanzelfsprekend.

toch, ik zou niet zonder pads kunnen. gewenning natuurlik.

en veel padkontrollers; hebben poly aftertouch... wat erg fijn is, of veel; ja best veel eigenlik, niet de instap padkontrollers.

(het lijkt alsof de minilab mkii, poly aftertouch uitstuurt, meestal kan ik dat goed kontroleren, maar mijn head staat vandaag er niet goed op...
voor mijn 2e studio, met pads, erg fijn ding.)
 
Dat ze in een grid zitten in plaats van in een rijtje maakt ook veel uit. Net als op de hals van een gitaar worden akkoorden en toonsoorten ineens patroontjes in plaats van lastige combinaties zwarte en witte toetsen. Transponeren van akkoorden en melodieen tussen verschillende toonsoorten wordt ineens logischer als je snapt hoe de patroontjes werken. Andere dingen worden weer wat minder overzichtelijk.

Maar hoe handig dat is en hoe dat gebruikt kan worden verschilt ook weer per controller. Een Akai style 4x4 controller is echt voor vingerdrummen bedoeld, 16 pads is te weinig om melodieen te spelen. Maar ik heb hier nu een Push 2 te leen en die werkt met zn 8x8 pads al een stuk beter voor het spelen van noten.
 
Heb zo'n ding ooit gekocht, maar ik gebruik 'm niet. Net als mijn controler, overingens. Het staat gewoon leuk op mijn bureau :-)
 
Als je ooit pianolessen hebt gehad dan voelt een padcontroller totaal anders aan. Ik heb er zelf een alleen voor fingerdrumming, zou er nooit melodieën op kunnen spelen door de afwijkende structuur tegenover "normale" toetsen.
Heb ook sinds vorige jaar een abonnement bij melodics. En erg fijn programma om fingerdrumming te gaan leren en te zien wat er allemaal mogelijk is met een padcontroller.
 
Fingerdrumming,(zowel toetsen als drumpads), live inspelen, velocity, aftertouch,
Pitch/modulatie bender en bij bepaalde analoge synths met springveer een flinke ram!:D
 
Als je ooit pianolessen hebt gehad dan voelt een padcontroller totaal anders aan.
Precies, als je goed piano kan spelen dan kan je ook drums op een keyboard doen maar als je minder vanuit je vingers speelt en meer vanuit de hand/pols zoals drummers doen dan is een padcontroller een goede optie.
 
Bij mijn zelfstudie kwam ik zojuist de term "weighted keys" tegen, dat zal ermee te maken hebben...
 
sommige padcontrollers hebben leds onder de pads.. en zodoende kan je die dan als stepsequencer gebruiken... Zoals een Ableton Push dus..

 
Back
Top