De Facto - Petrichor [Melodic House]

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.621
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik heb net een ideetje uitgewerkt tot een nieuwe track. De mix is nog niet helemaal af, maar hij klinkt voor mijn gevoel al heel aardig. Ben benieuwd of jullie dat ook vinden 😁





Het idee voor de track ontstond na wat spelen met XO van XLN Audio. Door de beat hoorde ik een baslijntje in mijn hoofd en de rest heb ik erbij gespeeld. Normaal gebruik ik zelden trommeltjes, dus dat was een leuke afwisseling 👍
 
Prima track. Heb zelf geen verstand van dit genre, omdat het niet mijn smaak is - maar dit gaat ongetwijfeld een publiek vinden. Immers...

Met mijn dochter erbij zijn dat er al 2, haha. Dank! 👍

Trouwens, ik vind hem zelf ook goed. Dat maakt 3 😉

En die partij die 'm wilde uitbrengen, toch? Zit je alweer op 4. ;)

Wat is er volgens jou nog niet af aan de mix?
 
Wat is er volgens jou nog niet af aan de mix?
Ik heb nu alleen gemixed met volume, panning en wat EQ en compressie. Normaal maak ik daarna bussen en kijk ik of ik daar nog wat winst kan boeken. Bijvoorbeeld met compressie op de drumbus, of mid-side processing.

Het is allemaal ook erg clean en ik heb wel plug-ins om het levendiger te krijgen. Die voeg ik dan toe als insert-effects en dan kijk ik welke partijen daarvan profiteren. Zo probeer ik me per track te verbeteren in het produceren. Voor de finishing touches had ik bij deze alleen (nog) geen tijd.
 
Lekker hoor! Ik moet een beetje aan Cafe del Mar denken, maar dit is wel lekker warmer. Lekker dansbaar ook, een track voor wat dieper in een DJ-set volgens mij. Op 3:20 hoor ik wat gepraat op de achtergrond. Zou best aardig zijn om dat wat meer door het nummer te horen, voor de sfeer.
 
daar moet een gitaartje over heen, begin akoestisch, later wat ruwer. Nummer mist een bak 'grid'. (is dat al een gitaar rond 3.40? toch geen synth gedoe hé?)
maar de groove is wel dik in orde!
 
Best leuk! Klinkt wel nog wat te steriel ofzo, de bongo en het eitje vrij clean, misschien mist het nog wat onderliggende warme pads of iets dergelijks, ik weet het niet precies. De stukken waar de xylofoon achtige synth (ofzo) erin komen na de opbouw vallen me positief op.

Melodic techno maak je, ik ken het niet echt als genre opzich, als ik aan melodische techno denk komt bij mij SCSI-9 naar boven drijven, het album The Line Of Nine vind ik echt steen goed. Misschien heb je er wat aan, ter inspiratie:

 
daar moet een gitaartje over heen, begin akoestisch, later wat ruwer. Nummer mist een bak 'grid'. (is dat al een gitaar rond 3.40? toch geen synth gedoe hé?)
maar de groove is wel dik in orde!
Die gitaar is uit Guitar Session van Native Instruments. Die is live ingespeeld voor die Kontrakt Library, dus geen synth nee. Deze muziek moet misschien ook wel live ja. Dan gaat het allemaal nog meer leven en swingen. Maar ik ben hier al blij mee en dit is voor nu vooral een leuk uitstapje. Vanaf nu stort ik me weer helemaal op melodic techno en trance met @NorthernLightX.
 
Ik word er nog niet echt warm van, de lead sound klinkt dun en meer als opmaat voor iets meer imposants, maar dat komt niet.
de Perc loop zit niet lekker in de mix en remt het geheel.
verder kan ik de balearic setting ook niet rijmen met bovenstaand. Vind het snel bij elkaar geknutseld en géén De Facto track waardig.
Heb véél beter van je gehoord.
 
En géén De Facto track waardig.
Heb véél beter van je gehoord.
Daarom heb ik er nog 16 op de plank liggen, haha. En er komen er de komende tijd nog meer uit. Daar zit vast iets bij dat je beter vindt.

Wat betreft de perc loop: wat is daar niet goed aan? En wat bedoel je met remmen?

Ik denk overigens niet dat ik deze wil uitbrengen als De Facto, dat was even snel een titel voor Soundcloud. De Facto moet echt melodic techno zijn en dit is meer een uitstapje, om het fris te houden voor mezelf.

Ik was aan het spelen met groove quantize en dat gebruik ik meestal minimaal. Het trommeltje was een mooie aanleiding om daar extremer mee om te gaan. Mocht ik hier mee doorgaan, dan verzin ik een andere naam om het duidelijk te houden. Zodat luisteraars precies weten wat ze krijgen.
 
Ja, dat is duidelijk, maar het maakt de track nog steeds niet beter. Het is goed om probeersels en vibes te delen. En feedback te krijgen of het pakt of niet. En dat is dus mijn punt, ik kan hier nergens 16 maten ontdekken, waarbij ik denk: hé vet! De track heeft ff nodig, maar hier gaat het om. Het blijft tot bovenstaand commentaar.
geen pakkende hook, lage productiewaarde. zelfs met wat wooshes en reverb bombs niet release waardig.
 
Waarbij ik denk: hé vet! Zelfs met wat wooshes en reverb bombs niet release waardig.
Dit is nu precies de reden waarom ik nooit tracks deel op SF. Jij vindt het niet mooi een deelt ook goede kritiek. Dank daarvoor 👍

Maar vervolgens zeg je met een enorme stelligheid dat het niet releasewaardig is, een pakkende hook ontbreekt en de productiewaarde laag is. Dat vind jij! Vroeger zou ik daar gevoelig voor zijn. Nu denk ik: fok it. Dat is jouw mening. En er is zelfs al een partij die het uit wil geven!

Je hoeft mij niet te pleasen hoor, totaal niet! Maar ik ging pas lekker muziek maken toen ik alle oordelen los liet en van mezelf uitging. Ik kan tegenwoordig heel aardig inschatten of iets een bepaald niveau heeft en dat is mijn kompas. Uiteraard kan ook deze track beter, maar de stelligheid waarmee sommigen soms tracks afserveren, werkte vroeger voor mij echt demotiverend.

Nog even ter illustratie: mijn debuutsingle vorig jaar kreeg soortgelijke commentaren. Gelukkig trok ik me er niets van aan en hij wordt nog steeds regelmatig gedraaid in DJ-sets. Ook die track kon beter, maar als ik naar sommige reageerders had geluisterd had ik hem nooit opgestuurd naar een label. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?
 
Laatst gewijzigd:
Je vraagt een mening en die krijg je toch, waarom altijd zoveel vijandigheid en gif in het track forum? T is maar een menig, pik het en slik en doe er iets mee (of niet) . Als je d er niet tegen kunt, don’t post!
 
Waarom altijd zoveel vijandigheid en gif in het track forum? Als je d er niet tegen kunt, don’t post!
Dat komt door de enorme stelligheid waarmee sommigen hun mening poneren. Als je nog niet zoveel ervaring hebt, kun je daar in mee gaan, en ik geloof zelfs dat dat je ontwikkeling kan remmen. Wat betreft je tweede opmerking: ik kan er inmiddels prima tegen, want ik weet wat ik wel en niet kan. Maar het is voor mij wel een reden om hier zelden tracks te plaatsen.
 
Back
Top