[Disco Funk] Threat My Heart

Hij gaat de deur nog niet uit.
Het nadeel als ik advies vraag op een forum is dat de mening en smaak van verschillende mensen invloed hebben.
Aan mij de taak om het waardevolle advies daar uit te filteren.
Mening en advies vragen maakt het proces ook ingewikkelder.
Ik heb veel aan de input maar uiteindelijk ga ik er zelf over hoe de track moet klinken.

Dus ik neem alle opmerkingen ter harte, ik laat het even rusten en dan ga ik er later nog eens met een frisse blik naar kijken (of met een fris oor naar luisterne zogezegd).

Dank allen!
 
of zie de beat als de bodem van de pizza....en rest zijn de ingredienten...want als de bodem van de pizza niet lekker is kunnen de rest van de elementen nog zo goed zijn...de pizza gaat in de prullebak:D

Oké, de pizza bodem: Ik heb tig kicks geprobeerd maar degene die ik had vond ik toch het best passen. Alleen de kick was in de grondtoon van het nummer (Fmin) en pitched -2 tones. Nu heb ik hem in de circle of 5th's gepitched wat #G is en toevallig de originele pitch van de kick. Ik denk dat het nu beter is. Ik heb het hier over de sub kick. Hij is gelayered met een kick met meer attack in het hoog. Have a listen:

zelfde linkje van de radio edit
 
Oké, de pizza bodem: Ik heb tig kicks geprobeerd maar degene die ik had vond ik toch het best passen. Alleen de kick was in de grondtoon van het nummer (Fmin) en pitched -2 tones. Nu heb ik hem in de circle of 5th's gepitched wat #G is en toevallig de originele pitch van de kick. Ik denk dat het nu beter is. Ik heb het hier over de sub kick. Hij is gelayered met een kick met meer attack in het hoog. Have a listen:

zelfde linkje van de radio edit
jip tis een verbetering .
Terwijl ik naar het nr luister ....vraag ik me af of de kick eigenlijk in deze track wel zo aanwezig moet zijn maar misschien die funky bassynth die echt wel lekka is.
Maar goed.Ik wil je niet opzadelen metnog meer werk.Wat de beat helpt swingen is die hihats die er al inzitten maar eigenlijk tever op de achtergrond zijn.....haal die es wat naar voren bv.
Hihats zijn wat doffig op de achtergrond.Misschien een bewuste keuze maar die bepalen wel de swing van de track.Denk aan de frequencies van 8 K tot /m10 K>19K ...hihats alles daarboven is wat ze noemen air/sheen
 
jip tis een verbetering .
Terwijl ik naar het nr luister ....vraag ik me af of de kick eigenlijk in deze track wel zo aanwezig moet zijn maar misschien die funky bassynth die echt wel lekka is.
Maar goed.Ik wil je niet opzadelen metnog meer werk.Wat de beat helpt swingen is die hihats die er al inzitten maar eigenlijk tever op de achtergrond zijn.....haal die es wat naar voren bv.
Hihats zijn wat doffig op de achtergrond.Misschien een bewuste keuze maar die bepalen wel de swing van de track.Denk aan de frequencies van 8 K tot /m10 K>19K ...hihats alles daarboven is wat ze noemen air/sheen

Dank voor je tips en ondersteuning, erg goed. Extra werk is geen probleem. Zolang de track er beter van wordt steek ik er graag wat extra werk in.
Ik heb de hi-hats harder gezet:

Extended Mix
Short Mix
Instrumental
 
nou had een oude versie er even erbij gepakt en zover mogelijk getweaked naar de sound die ik in mijn koppie er eigenlijk beetje bij zou willen horen....
Moest wel helemaal op headphones ...kon geen harde muziek aan zetten in de avond uurtjes :D
Tis natuurlijk lage shit kwaliteit maar heb je een idee...
Vind je het niks prima ...kun je er wat mee als leidraad ook goed...
probeer eigenlijk de de basssynth meer naar voren tehalen en de kick er wat onder mee telaten bonken...dat is natuurlijk bijna niet tedoen op een al gemixte track zonder de aparte kanalen maar ik heb zo mijn truukjes....
 

Attachments

  • untitled.mp3
    3,4 MB
Ik heb de kick 2.6 db zachter gezet. De hele track kan daaroor 2db harder.
Verder niets veranderd.
Eigenlijk zou nu de hele mix weer over moeten denk ik.
Ik heb namelijk alles op de kick afgestemd.
We zijn van een dikke pizzabodem naar een dunnere gegaan dus moet er ook minder topping op :)

linkjes zie 2 posten omhoog
 
Kick nog zachter gezet. -4db nu. Helemaal naar de achtergrond verdwenen maar het klinkt nu meer als een echte band. Wel beter denk ik.
Ik vind dat je veel goede stappen hebt gezet met de mix Modus:mega:!Dat klinkt toch echt al zoveel beter nu!:okdan:
 
Dank. Kan hij nog beter?
Ik vind die kick nog steeds veel bottom hebben. Bij die oude disco nummers is de kick helemaal niet zo prominent aanwezig
Ik zou de track nu laten masteren of zelf masteren wat jij wil.
Wat betreft old school disco dus het origineel jaren 70 ...80....was er amper kick aanwezig vergeleken met nu ...was meer nadruk op de snare !
je hoorde meer de low frequencies(punch) (geen sub bijna) van de kick en top end transient van de kick destijds..wat ook werkt...
Zeker in de pop muziek jaren 80 ...moest de snare steeds harder met distortion en reverb en weet ik veel allemaal..dat was toen de hype...
bv

Michael Jackson - Billie Jean​


luister waar de kick zit en de bass in de track en snare...
zo zijn er nog talloze voorbeelden

Saturday Night Fever • van de • Bee Gees​


Hier hoor je weer de prominente snare!Kick hoor je bijna niet is er wel....de basgitaar is harder...de kick ligt eronder



Nick kershaw



Zijn allememaal wereld hits geworden!
Uiteindelijk helpt een goed gemixed master nr zeker maar het liedje blijft het belangrijskste..no worries blijf tracks uitbrengen dat is beste oefening en concentreer je juist om de dingen die je nog wilt verbeteren en experimenteer ...kijk wat werkt en wat niet ,,,,tis een leer proces die we allemaal doorgaan op ieder zijn eigen manier.


Je moet gewoon doen wat jouw bevalt dat zijn de keuzes die de je als artiest zelf bepaald.
 
Laatst gewijzigd:
Dat de kick zo prominent in de mix ligt is pas sinds de house. Ik vond dat in het begin ook heel erg drammerige muziek.
Disco komt weer bij funk vandaan. Nog minder kick, nog meer swing:



Het laag in de kick is hier volgens mij door de basgitaar gedaan
 
Vind deze drum echt minder, als je een live drum wilt evenaren laat mij er dan liever bij drummen op mijn akoestische kit. Hoe de kick klinkt hangt af van het aantal mics dat gebruikt werd om op te nemen. Bij JB waren dat bij het drumstel slechts een of twee mics.
 
Vind deze drum echt minder, als je een live drum wilt evenaren laat mij er dan liever bij drummen op mijn akoestische kit

'Minder kick' was eigenlijk het hele idee. Zo'n beefy electronische kick is natuurlijk wel lekker maar ik vind deze er beter bij passen. De rest van alle instrumenten zijn ook acoustisch. Ook wil het label deze track uitbrengen in het genre 'soul, funk, disco' dus dan is dit ook een logischere keuze.

Wat zou ik nog kunnen doen om de kick beter te laten klinken zonder terug te gaan naar een TR-909 kick?

(ps. nog wat kleine aanpassingen gedaan in de mix)
 
'Minder kick' was eigenlijk het hele idee. Zo'n beefy electronische kick is natuurlijk wel lekker maar ik vind deze er beter bij passen. De rest van alle instrumenten zijn ook acoustisch. Ook wil het label deze track uitbrengen in het genre 'soul, funk, disco' dus dan is dit ook een logischere keuze.

Wat zou ik nog kunnen doen om de kick beter te laten klinken zonder terug te gaan naar een TR-909 kick?

(ps. nog wat kleine aanpassingen gedaan in de mix)
Zoals je de drum had voor de akoestische kick vond ik 'm goed. Het is immers geen jaren 70 disco wat je maakt dus mag de drum juist lekker vet klinken zoals bij hiphop.
 
ik begrijp wat je wil doen… met zo’n dikke groovende synth bass lijn, wil je eerder een korte kick met punch in het laag dan een ronde, lange kick met veel sub. De bas komt ‘onder’ de kick te liggen ipv andersom.

Check ook bijv dit als referentie:

Maar deze kick is idd wel heel erg soft. Tussen de wereld van de 909 en de akoestische funk-kit samples zit nog een hele wereld. Ben benieuwd waar je uit zou komen als je iets meer de linn/dmx/drumtracks kant op gaat. Misschien dat layeren met een mooie akoestische kick voor meer organisch mid/hoog
 
ik begrijp wat je wil doen… met zo’n dikke groovende synth bass lijn, wil je eerder een korte kick met punch in het laag dan een ronde, lange kick met veel sub. De bas komt ‘onder’ de kick te liggen ipv andersom.

Maar deze kick is idd wel heel erg soft. Tussen de wereld van de 909 en de akoestische funk-kit samples zit nog een hele wereld. Ben benieuwd waar je uit zou komen als je iets meer de linn/dmx/drumtracks kant op gaat. Misschien dat layeren met een mooie akoestische kick voor meer organisch mid/hoog

Linndrum, DMX, Drumtrax is allemaal jaren 80. Dit is 70's funk/rock/disco.

Zoals je de drum had voor de akoestische kick vond ik 'm goed. Het is immers geen jaren 70 disco wat je maakt dus mag de drum juist lekker vet klinken zoals bij hiphop.

Ben ik ook wel met je eens maar in dit geval vind het beter om de hele track authentiek te houden aan de 70's sound. Wellicht komt er nog een remix van in de hiphop/house stijl.
 
Back
Top