SuperCollider

Die tutorial zit vol met voorbeelden die al direct geluid maken. Dit gaat heel wat soepeler dan Csound. Dus met SuperCollider ga ik zeker door. Csound zou via Blue of Cabbage als frontend waarschijnlijk ook soepel werken, maar die progjes krijg ik op mijn computer niet aan de praat.
 
6EB41110-0AC3-475A-9BEC-F4C5DF3699ED.jpeg


untitled #28112021, by ̶j̶o̶z̶e̶f̶a̶l̶e̶k̶s̶a̶n̶d̶e̶r̶p̶e̶dr̶o̶-

juist gemaakt met supercollider door ableton via soundflower

Pbind & Pseqs enzo
 
Ben nu met SuperCollider aan het experimenteren. Hieraan begonnen: SuperCollider tutorial by Nick Collins

hee dank! ik zat al zo'n jaar eens te kijken, naar M4L/MAX, Supercollider, om te dingen maken die ik mis, ik kwam er niet aan toe, maar dit is een hele goede tutorial.

jij werkt anders dan ik, en dat is juist heerlik! ik probeer te werken met wat ik al heb, en dat is eigenlik, sja, meer dan voldoende, maar ook om beter inzicht te krijgen in alle vormen van synthesis, etc. en om zelf bewerkingen, vooral spectral/granular, uit te proberen, die half bestaan (of volledig), maar niet in combi, of net niet, heb ze wel en werken gewoon goed, zeker wanneer ik ze stapel.

goed ik ga hier geen typische VINK™ uitweiding schrijven.

ik had beter moeten rondkijken, ik zat bij SuperCollider, bij de manual... die ook een tutorial, half, is... dit is een eenvoudiger weg, samen met natuurlik wat SuperCollider zelf aan info biedt.

kijken of ik hier wel mee kan werken, en zelf kan aanpassen.
 
Ja die tutorial van Nick Collins is heel goed, ik ben nu ongeveer op de helft. Ik begrijp nog lang niet alles, maar het mooie is dat je met de voorbeelden al wel kunt horen wat er mogelijk is.
 
Ja die tutorial van Nick Collins is heel goed, ik ben nu ongeveer op de helft. Ik begrijp nog lang niet alles, maar het mooie is dat je met de voorbeelden al wel kunt horen wat er mogelijk is.

klopt, learn by example, dat is meestal wat je eerste doet bij programmeren, en dan you go, op een bepaald moment.
 
de link zit in het bericht van @japinsky

Die link werkt bij mij niet. Even kijken, misschien is het een Linux probleempje...

PS Werkt nu wel, PulseAudio was uitgevallen, weer opgestart.
 
Laatst gewijzigd:
Die link werkt bij mij niet. Even kijken, misschien is het een Linux probleempje...

PS Werkt nu wel, PulseAudio was uitgevallen, weer opgestart.
Hoi, ja vroeger kon je hier soundcloud inbedden, ... trouwens ken je dit
1 lijn twitter Supercollider tweets, niet normaal, enig gaaf+graaf


deze is veruit mijn favoriet,,,, fredrik olofsson,,,,,

(play{GVerb.ar(VarSaw.ar(Duty.ar(1/5,0,Dseq(x=[[4,4.5],[2,3,5,6]];flat(x*.x allTuples(x*.x x)*4).clump(2)++0)),0,0.9)*LFPulse.ar(5),99,5)/5})

evalueer deze maar eens :)

dit is laatste nieuwste nieuws van de maker van Superco||ider, james mcCartney

 
Die line code zit inderdaad heel slim in elkaar! :)

De video kijk ik later vandaag, ben nu nog even druk.
 
+ + ++ ++ + + + + + + + + + + + + + + + + + ++ + + + + + + + + +
trouwens, ik doe vanavond een special rond twitter Superco||ider tweets:
een selectie van Frederik Olofssons zijn tweets op radio centraal 106.7 FM
dé onafhankelijk vrije radio van Antwerpen, maar ook natuurlijk digitaal te streamen
voor zij die een beetje verder wonen ... Radio Centraal Streaming
ts 20-21h ... iedereen welkom, voor zij die dichter wonen, neem een flesje mee
geen stupide KR code nodig_ _ _
+ ++ + ++ +++ + ++ + + + + + + + + + ++ ++ ++ + + + + + + + + +
 
+ + ++ ++ + + + + + + + + + + + + + + + + + ++ + + + + + + + + +
trouwens, ik doe vanavond een special rond twitter Superco||ider tweets:
een selectie van Frederik Olofssons zijn tweets op radio centraal 106.7 FM
dé onafhankelijk vrije radio van Antwerpen, maar ook natuurlijk digitaal te streamen
voor zij die een beetje verder wonen ... Radio Centraal Streaming
ts 20-21h ... iedereen welkom, voor zij die dichter wonen, neem een flesje mee
geen stupide KR code nodig_ _ _
+ ++ + ++ +++ + ++ + + + + + + + + + ++ ++ ++ + + + + + + + + +

Wanneer is dat dan? Ik luister nu via internet naar die zender, maar hoor enkel gitaarmuziek.

Geen probleem - is nu begonnen...
 
Laatst gewijzigd:
Zaten mooie nummers met SuperCollider in. Ook veel storing op de lijn, maar dat kan ook aan mijn computer liggen.
 
eerste liedjes waren uit de laatste nieuwe deafheaven :


ah, jammer storing ? zou het nog eens moeten beluisteren, in de studio zelf geen problemen mee gehad ...
maar zal volgende week nog eens vanuit de kleine studio uitzenden
 
Het vreemde was dat de storing alleen optrad tijdens de gedraaide gitaarmuziek, niet tijdens de SuperCollider nummers.
 
+ + ++ ++ + + + + + + + + + + + + + + + + + ++ + + + + + + + + +
trouwens, ik doe vanavond een special rond twitter Superco||ider tweets:
een selectie van Frederik Olofssons zijn tweets op radio centraal 106.7 FM
dé onafhankelijk vrije radio van Antwerpen, maar ook natuurlijk digitaal te streamen
voor zij die een beetje verder wonen ... Radio Centraal Streaming
ts 20-21h ... iedereen welkom, voor zij die dichter wonen, neem een flesje mee
geen stupide KR code nodig_ _ _
+ ++ + ++ +++ + ++ + + + + + + + + + ++ ++ ++ + + + + + + + + +

De moeilijke stap lijkt te zijn van het aanpassen van bestaande SuperCollider progjes naar het helemaal zelf schrijven van SuperCollider progjes. Kan je dat al? En zo ja - hoe lang duurde het voordat je zover was?
 
Veel oefenen , veel aanpassen, workshops volgen, tutorials enzo ... is veel werk om ook gui aan je code te linken ... ik bezie het vooral als een van de zovele tools om geluid te processen , een pars pro toto , waar het geheel een compositie is ... & het processen in functie staat ervan ... lang geleden, ff aangeraakt, maar sinds twee jaar intens mee bezig geweest ... het helpt ook wel om met andere object georiënteerde talen Pd, max of ja modulaire software ( buzz, audiomulch, plogue bidule, reaktor, ... ) vertrouwd te zijn ... maar ik heb de indruk dat supercollider oneindig is , een hele wereld op zich waar je je in kan verliezen, kvind het wel boeiend maar uiteraard heb k zelf nog veel te leren ... leafcutter john heeft nou zelf software, gebaseerd op max in feite, uitgebracht forrester ! waar je als het ware in een virtueel bos jouw geluiden kan bewerken ... een eerdere versie was van 2006 bedoeld voor core 2 duos van die tijd , en free te downloaden ... of berna 3 is uit , volgens mij ook op supercollider of max gebaseerd , zeer leuke software, heb de tweede versie

Vcv2 is ook uit :)

oneindige keuzes :) zalig !!!
 
Back
Top