Waar leer ik patching met de sequencer sq10 naar de korg ms reeks zoals deze yt filmpjes?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.570
Locatie
Streek rond Herentals - België
Hoe leer ik dit? De sq10 manual is qua patch voorbeelden heel beknopt.

is er ergens een patchbook of website om aan de slag te gaan? Ik vraag me af hoe een beginner iets vruchtbaars doet met een sq1 bijvoorbeeld…



 
Vooral de video's van Newueel goed checken. Hij heeft erg toffe dingen gedaan met de MS familie en geeft bij bijna elke video ook duidelijke uitleg hoe hij het heeft gepatcht (in de omschrijving niet altijd in de video zelf)
Enige nadeel voor je is dat hij gretig gebruik maakt van de MS-50. Zonder de MS-50 kom je lang niet zo ver als dat hij gaat ;)
Het gaat dus niet zo zeer om de SQ-10 opties, maar SQ-10 in combinatie met de MS-50 (en dan de rest)

Stond laatste een dure MS familie set op marktplaats inclusief MS-50. Wilde 6 K hebben, dus wslk zeker 3k voor de MS-50, maar wellicht het proberen waard?
 
Met de oorspronkelijke handleidingen kom je helaas niet heel ver. Het is inderdaad voornamelijk experimenteren in combinatie met wat logica en zoals MonoTron al zegt YT-video’s etc. bekijken. Je steekt er altijd wat van op en eigenlijk is het ook helemaal niet zo ingewikkeld in vergelijking met de gemiddelde Eurorack modular.

Ik ben zelf altijd wel fan geweest van de MS-serie en heb twee sets MS-20, MS-50 en SQ-10 staan. Vanwege ruimtegebrek in de studio maar 1 set in gebruik helaas…..ik ga op termijn naar een wat ruimere kamer en dan wil ik toch proberen alles bij elkaar te zetten. Ik ben vooral benieuwd naar hoe twee SQ-10’s elkaars kunnen aansturen en beïnvloeden….denk dat je daar echt leuke dingen mee kunt doen :)
 
ik mis heel erg zo'n plek waar je les kan krijgen in deze zaken. Hardware sequencers zijn weer in en veel mensen hebben er vast een (of meer) en die vreten vast veel stof omdat mensen ze niet weten te gebruiken. Ik heb hier een hele verzameling hardware sequencers en denk dat de grootste weldra in de verkoop gaat omdat ik echt niet weet wat ik ermee moet. En dat ligt helemaal aan mezelf
 
ik mis heel erg zo'n plek waar je les kan krijgen in deze zaken.
Zijn er geen forumleden die je een aantal keren gerichte lessen zouden willen geven, wellicht via Zoom bijv?
Of je zou 'ns een mailtje kunnen sturen naar Underdogs, die zit in Brussel, die jongen geeft hele goede duidelijke lessen over oa Ableton.
Je kan ook sessies met 'm boeken, wie weet kan hij wel wat gerichte lessen aan je geven?
 
ik had me voor old skool hardware les al links en rechts geinformeerd aan wat producers met de nodige km's op de klok maar het antwoord was telkens 'mensen doen t niet meer met hardware' en 'ik ken niemand met n analoge studio'.
Newueel is een Nl-er, de vraag is of ie t nog heeft en zou willen onderrichten :) Filmpjes die hij online zette worden stilaan 10+ jaar oud
 
Filmpje niet bekeken.
Maar de sq10 is niet heel moeilijk toch ?

Je hebt de 3 rijen. Die elk voltages uitsturen.
En onderop de sq kan je kiezen welke row(s) er uit gestuurd worden (al dan niet opgeteld bij elkaar) naar je Synth.

Het syncen/clocken aan andere gear was wel tricky met dat ding.
 
De SQ-10 is inderdaad niet heel moeilijk, maar er is altijd weer meer mogelijk dan je op het eerste gezicht denkt. Die Newueel is wel een Jedimaster met deze spullen wat dat betreft, al zijn filmpjes zijn erg leuk om te zien in ieder geval.
 
De grootste lol heb je met het moduleren van de clock speed, resets en gate length. Drie rijtjes pom pom pom is niet zo heel boeiend
 
Je ziet in zijn chronologie dat hij de kennis "langzaam" heeft vergaard en ontwikkeld. Het begint met ms20 videos en een tijd later komt er steeds meer bij. Dit is ook lastig uit te leggen aan iemand die niet dezelfde apparatuur heeft en tegen dezelfde beperkingen is opgelopen.

Maar zoals ik zei, lees zijn laatste video omschrijvingen eens. Daarin legt hij ook wel eens uit hoe en waarom hij iets op een bepaalde manier doet.

10 jaar geleden, rond diezelfde periode was ikzelf ook meer bezig met de ms familie en heb daar jammer genoeg te weinig van opgenomen. Enige echte opname is deze track.

Vooral de MS50 met SQ10 opent deuren voor vele mogelijkheden. Sowieso de multis die op een andere manier wel te regelen zijn, maar ook de inverter om te gebruiken voor bijv een gate, zodat je een geluid tussen de kicks of hihats kan triggeren.
Dan nog een SE500 erbij die je ook aanstuurt met cv, dan gaat de boel echt leven.

 
Laatst gewijzigd:
Een tape echo, die se500, neem ik aan?

Filmpje niet bekeken.
Maar de sq10 is niet heel moeilijk toch ?

Je hebt de 3 rijen. Die elk voltages uitsturen.
En onderop de sq kan je kiezen welke row(s) er uit gestuurd worden (al dan niet opgeteld bij elkaar) naar je Synth.

Het syncen/clocken aan andere gear was wel tricky met dat ding.

Nee, 3 rijtjes is de uitdaging niet, maar het is net al de rest die next level gaat wat me zo interessant lijkt. Als je Newueel zijn filmpje zou gezien hebben, hij maakt een track en die is echt niet 3 keer pom pom pom :D
Meerdere sequencers elkaar laten beinvloeden enz, dan plots worden de mogelijkheden groots. Ik weet enkel niet hoe :D
 
ik mis heel erg zo'n plek waar je les kan krijgen in deze zaken. Hardware sequencers zijn weer in en veel mensen hebben er vast een (of meer) en die vreten vast veel stof omdat mensen ze niet weten te gebruiken. Ik heb hier een hele verzameling hardware sequencers en denk dat de grootste weldra in de verkoop gaat omdat ik echt niet weet wat ik ermee moet. En dat ligt helemaal aan mezelf
Als je zin/ tijd hebt …
Van harte welkom
 
Ik weet enkel niet hoe :D
iig NOG een SQ10 aanschaffen (ff filmpje gechecked, hij gebruikt er 2)
Dit soort leipigheid is met een bijv. Cirklon makkelijker te maken dan met 2 sq10s.

Het is ook een hoop "knoppen draai werk" wat je hoort. De sequences lopen redelijk steady imo.

Tof filmpje btw.
 
Dit kende ik nog niet! Gave filmpjes! Het lijkt me dat hij veel dezelfde technieken gebruikt met patchen die ook in de eurorack/modular hoek gebruikt worden. Dus misschien moet je het daar zoeken?
Heel veel technieken die ik daar zie kunnen vast met de SQ10 ook.
Dingen als de gate van een sequencer gebruiken als de klok van de volgende zodat alles minder voorspelbaar wordt. Of meerdere sequences van verschillende lengtes parallel laten lopen om polyritmes te krijgen.
En het zou me niets verbazen als hij functies uit zn MS synths gebruikt om de sequencers weer terug te beinvloeden. Ik ben wel benieuwd of je een effect als "ratchetting" waar je op sommige steps ineens heel veel triggers of gates genereert op zo'n setup ook kan namaken. Misschien als je een squarewave LFO als gate gebruikt, die je met een VCA op sommige steps aanzet ofzo?
Dit soort dingen vereisen vaak veel out-of-the-box denken. Dingen gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn. Jij ziet misschien een envelope generator. Maar als je hem anders patcht heb je een trigger-delay. Of een zaagtand oscillator.
 
Ik heb geen idee hoe goed je kennis van al deze apparaten is, maar uit ervaring weet ik dat...

De apparaten die je noemt zijn echt niet zo moeilijk.
Zorg eerst dat je elke functie afzonderlijk goed leert kennen en begrijpen.
D.w.z. weten wat ze dienen te doen en daarbij in praktijk uittesten hoe goed (of slecht) ze dat ook doen.
Als je dat onder de knie hebt, is het enkel je fantasie laten gaan om zelf te patchen zoals een pro.
Zonder zulke studie blijf je eeuwig afhankelijk van andere hun werk, welke dan toch zeer lastig blijft om te 'ontrafelen'.

P.s. En ja, ik geef al 40 jaar cursussen, maar enkel nog onder strikte voorwaarden.
 
Ik heb geen idee hoe goed je kennis van al deze apparaten is, maar uit ervaring weet ik dat...

De apparaten die je noemt zijn echt niet zo moeilijk.
Zorg eerst dat je elke functie afzonderlijk goed leert kennen en begrijpen.
D.w.z. weten wat ze dienen te doen en daarbij in praktijk uittesten hoe goed (of slecht) ze dat ook doen.
Als je dat onder de knie hebt, is het enkel je fantasie laten gaan om zelf te patchen zoals een pro.
Zonder zulke studie blijf je eeuwig afhankelijk van andere hun werk, welke dan toch zeer lastig blijft om te 'ontrafelen'.

P.s. En ja, ik geef al 40 jaar cursussen, maar enkel nog onder strikte voorwaarden.
ik moet me er echt in beginnen verdiepen want sta momenteel terug nergens, ben 't beetje dat ik wist alweer vergeten.
Stuur me gerust een pm over de stricte voorwaarden, altijd te overwegen.

Als je zin/ tijd hebt …
Van harte welkom
Dank Sunny. Maar even niet, ben nog steeds niet de oude qua gezondheid.
 
het is goed dat je wilt leren.
maar denk niet dat het zin heeft om naar een ander te kijken en dan precies dat te kunnen doen.
Doe je eigen ding, zuig en heb plezier en zuig nog meer en heb heb plezier...er komt dan een punt dat je niet meer zuigt en je lekker je eigen ding doet.
Dit geld voor alle instrumenten.
Basis kennis oppikken wat wat precies doet en leren is natuurlijk heel handig.

Maar zo een filmpje zit een historie aan vast, maak je eigen historie en kijk niet naar anderen dat motiveert niet.
 
Ik heb hier een hele verzameling hardware sequencers en denk dat de grootste weldra in de verkoop gaat omdat ik echt niet weet wat ik ermee moet.
Ik ben wel benieuwd over welke sequencer je het hier hebt?
 
Back
Top