Mantronix interview - king of the beatssss

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Eigenlijk heb ik hem nog nooit horen praten: Mantronik.. Een held van me uit de begindagen van de hiphop. Pionier van de sampler en drumcomputers in rapmuziek.

Beetje irritante (onbedoelde) commanderende toon van de interviewer, maar goed. Toffe info achter z'n producties verteld door deze whizz kid...




Ik vond altijd die 'valse' stab sounds zo vet van hem.. pweep-pwe-pweep..



'gooddd!'



sleepingbagrecords.jpg
 
Laatst gewijzigd:
en dat logo was natuurlijk supercool..
Screenshot 2021-11-21 at 19.41.25.png
 
Leuk! :) Niet zo thuis in hip hop enzo, maar Mantronix ken ik vrij goed. Het brengt herinneringen naar boven, vroegah op school hadden we een levendige uitwisseling van cassettebandjes, een jongen bij me in de klas was helemaal gek van Mantronix en heeft ook wel 'ns wat voor me op een bandje gezet. Niet direct m'n smaak destijds, toch goed en heb het toen best vaak gedraaid. Andersom kon m'n klasgenoot Front 242 van mijn kant wel waarderen, het was ongeveer de tijd van de albums In Full Effect en Front by Front. Tegenwoordig is het zo gemakkelijk om muziek te vinden, toen deden we het zo en luisterde je 'ns naar wat anders dat je niet kende. Prachtige tijd!
 
hij heeft ook een house track gemaakt.. ver na zn hiphop periode. Maar ook die house track was ook écht zo goed. Nog steeds vind ik dat zo'n dikke track, vooral door die 'speedgarage' bass sound

Kurtis Mantronik - how did you know

 
yeah i know, mantronix is real great, but My style, is so much... BETTER :)

waar zou die sample uit komen?
 
jaaaa.. T la Rock deed hij ook de beats voor.

hier zitten die toffe stab soundjes weer in..

T La Rock - Back to Burn
 
In mijn hoofd is het dat mannetje op de just ice cover met een 909 ipv een ouwe man met dj jean bril.

En wie is die fantastsich engels pratende youtube man? Is dat duits of nederlandsch?

Jeetje dat vreselijke commerciele k*thouse nummer van hem valt me heel erg tegen zeg.

Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk alleen Just ice album en Mantronix eerste album echt goed vond.
 
Jeetje dat vreselijke commerciele k*thouse nummer van hem valt me heel erg tegen zeg.

lekker trackie hoor... lekker bassie..
 
..if you’re doing music you set goals for yourself and you need to reach those goals... But don’t set them too high where you set your expectations and you’re just never happy..
And then when you’re never happy with something that you’ve done you'll never get anything done...

 
Laatst gewijzigd:
Ook tof: Egyptian Lover.. Waarom een 808 op tafel laten staan?

 
Oh Kurtis Mantronix. Mijn held. Mijn intro in hiphop in de jaren 80. Live gezien in Zaandam, Rotterdam en bij Urban Matterz. Heel bescheiden vent. Daardoor ook nooit de bekendheid gekregen die hij verdiend. Cold gettin dumb is toch wel het meest epische nummer dat hij heeft gemaakt. Hij maakte in die tijd hiphop die niemand anders maakte.

Komt weer werk aan met hem en Just Ice. Ben benieuwd of het dat level haalt.

Een reünie met MC Tee zal nooit gebeuren. Meneer is nu een geregistreerde sex offender.
 
Komt weer werk aan met hem en Just Ice. Ben benieuwd of het dat level haalt.

Een reünie met MC Tee zal nooit gebeuren. Meneer is nu een geregistreerde sex offender.

Cool! Ja was het verhaal niet dat hij niet kon hebben dat MC Tee teveel in de spotlight stond.. Niet ten nadele van Mantronik hoor, want in weze is hij het genie.. Ik heb eigenlijk nooit meer iets gehoord van MC Tee..

En inderdaad.. hij was uniek met z'n sound. het klonk fris, heel technologisch met al die edits en stem samples 'mmaaaaaaaaaantrooniixxxxx' :)
En het klinkt nog steeds fris vind ik meer dan 30 jaar later..

Leuk ook dat hij niet meer weet of hij nu een sp12 of sp1200 gebruikte.. Voor hem was het gewoon een tool..

In die tijd was alle nieuw.. samplers, drumcomputers, computers in het algemeen. Hij was echt een pionier..

 
Laatst gewijzigd:
Ik was ook altijd wel fan van Mantronix....grijs gedraaid vroeger, ook op de ghettoblaster :D Andere producties van Kurtis zijn inderdaad ook heel goed te pruimen. Heb nog steeds veel respect voor de beats die hij maakte, vooral ook in het eerdere werk. Enorm talent die man met drumcomputers etc.

Kan me wel herinneren uit een interview (was volgens mij een Nederlands magazine) dat hij weliswaar heel goed was maar ook erg arrogant. In de kop van het artikel stond letterlijk "topzwaar ego". Geen idee of dat destijds ook echt het geval was maar in de filmpjes hierboven zie ik daar niets van terug in ieder geval.
 
Dit zijn trouwens een paar mijn favoriete tracks:

We Control The Dice


Who Is It
 
Back
Top