Gloomy - Within a Dream (Ambient)

e-Gloomy-nations

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 april 2006
Berichten
12.091
Locatie
België
Hey luitjes,

Ik heb besloten om mee te doen aan de Ambient Online Compilation nr 15.
Het geheel lijkt af, maar ik toch jullie mening nodig, wat kan er beter en wat vinden jullie ervan?

Hierbij de privélink:



Ik sta open voor alle suggesties.

Dank jullie wel, en nog een fijne dag toegewenst.

Lieve groetjes,

Jan.
______

A Dream Within a Dream
By Edgar Allan Poe

Take this kiss upon the brow!
And, in parting from you now,
Thus much let me avow —
You are not wrong, who deem
That my days have been a dream;
Yet if hope has flown away
In a night, or in a day,
In a vision, or in none,
Is it therefore the less gone?
All that we see or seem
Is but a dream within a dream.

I stand amid the roar
Of a surf-tormented shore,
And I hold within my hand
Grains of the golden sand —
How few! yet how they creep
Through my fingers to the deep,
While I weep — while I weep!
O God! Can I not grasp
Them with a tighter clasp?
O God! can I not save
One from the pitiless wave?
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
 
Is het heel vreemd dat ik tijdens het beluisteren mezelf weer als een klein jochie achter de Commodore 64 zag zitten? :)

Ik ben een kortzichtige jongen, letterlijk... zag pas na het beluisteren dat je het gedicht eronder had uitgeschreven (dacht dat het gewoon een lange signature was haha)..

Maar toen ik nog niet wist dat het Edgar Allen Poe was, moet ik eerlijk toegeven dat de stem me te bombastisch was. Leidde me af van de muziek erachter, die ik liever wilde horen. Nu ik weet dat het een gedicht van Poe is, kan ik me voorstellen dat het juist de essentie is van de track.. en toch zou m'n tip zijn om de stem weg te laten.

En.. ik ken die compilatie-serie niet, dus voor hetzelfde geld past het er prachtig tussen, maar.... in mijn beleving is dit geen ambient. Daar trekt het te hard de aandacht voor, dit mag echt op de voorgrond.

Ohw, nog een vraag.... die stem.... ben jij dat? :)
 
Hey stoter, fijne dat je me die boodschap geeft. Ja, ik denk er ook aan om heel de poëzi eruit te laten, ook kwestie van copyrights of zo. Geen Ambient? Dan hoop ik toch van harte dat Ambient Online hem accepteert als zijn Ambient. Thnx again man! Aja, die stem ben ik niet, ik heb die gevonden op Youtube en de narrator stond er niet bij vermeld.
 
ik vind het erg goed! maar inderdaad, is dit; Ambient... er zijn zeker, zelfs met stem, dit soort Ambient nummer.

buiten dat erg goed, mooi, prachtig gedaan! copyright probleem, ja de narrator, Poe is al erg lang dood...... (en een gedicht, sja, dan heb je me, hè)
 
ik vind het super, hele eigen stijl, ambient zou ik het ook niet noemen, maar ach who cares, het kan prima onder dark ambient stijl vallen met een beetje fantasie.

De mix kan nog wel iets beter en als ik jou was zou ik het hoogtepunt (altans dat vond ik) van de track direct al gebruiken redelijk in het begin. Dat is die baslijn die op 04:38 te horen is. Op het moment dat die erin kwam dacht ik, yes nu krijgt die track een geweldige vorm. Wat een top baslijn is dat!

Maar ik hou wel van die atonale beslissingen in een track. Het krijgt er een lekkere spooky sfeer door die de stem goed ondersteunt.

goed werk hoor!
 
Leidde me af van de muziek erachter, die ik liever wilde horen. Nu ik weet dat het een gedicht van Poe is, kan ik me voorstellen dat het juist de essentie is van de track.. en toch zou m'n tip zijn om de stem weg te laten.
Deze feeback gaf de doorslag, ik wil het zekere voor het onzeker nemen en heb daarom nog maar fragmenten van het gedicht overgehouden. Ik wil ook de muziek laten spreken. Ik ben eraan aan't werken. Heb ook nog wat dingetjes toegevoed en weggelaten. Wat meer fx'n, enz.. De mix, mijn Ozone doet het niemeer, dus daar kan ik niet aan werken. De geluiden op zich klinken in mijn oren en op mijn speakers goed.
Dank jullie allemaal voor de heerlijke feedback. Update volgt snel.
 
Hey een nieuwe Gloomer! Is dat lang geleden? jazeker! Gelijk een treffende comeback! Mooie lange verhalende intro en het 2e deel is vooral erg goed, bijzonder beklemmend sfeertje en mooie aparte geluidjes, het narratieve deel doet me ook een beetje denken aan the war of the worlds. Zeker een mooi track hoor Jan!
 
Dank je wel Jason, ja, ik ben van maart 2021 weggebleven van FL-studio.

Helaas heb ik, wegens verschillende redenen, de poëzie eruit gelaten, hier en daar nog een onelinertje.

Verder heb ik heel wat dingen veranderd. Beoordeel maar zelf. Het zou leuk zijn te weten of jullie de eerste of de tweede beter vinden.

Dank voor te luisteren en de uitstekende hulp.

Hierbij de link naar V2.



Thnx, fijne dag.

Gloomy
 
Mooie Ambient.:okdan:

Ambient maken daar ben ik nog veel te hyper voor.:bekdicht:8D
Je moet heel geduldig je geluiden (80 procent zijn pads) spreiden.
en je moet op de muziek kunnen zweven (achtergrond muziek voor studie)
en kunnen soms uren duren.
Pete Namlook
Klaus Schulze
jean michel jarre (waiting for Cousteau)
om maar een aantal synths freaks ambient artiesten te noemen...

3/5 uur dikke vette party met knallende beats en zaagtanden die je oren doorboren.
En met je bezatte kop thuis komen en dan een ambient plaat opzetten…
haaaaahhhh….lekker rustig.:koffie::peukie:
:z


Goed gedaan.
 
Erg fijn. Ik krijg een beetje enigma flashbacks (en dat is een groot compliment)

Versie 1 vond ik ook lekker, stem had wat zachter gemogen, maar ik vond het wel een toevoeging.

Wat me opvalt in 2 is dat de fluit aan het eind af en toe erg hard gaat (4:10 - 4:30 )
Aan het einde ook.
 
Luisterde via mijn laptop speakers dus wbt de mix even niets. Ik vindt de track goed opgebouwd. Soort film noir ding. Zou ook prima bij een game kunnen. Misschien de track nog eens een break geven zoals je bij 5:15 doet en dan een extra sound toevoegen. Prima stukje werk!
 
de 1e versie net gehoord. onder ambient verwacht ik n dekentje over me, lekker warm. Echter kom ik de eerste helft nogal dikwijls in een onverwacht duister hol. Die fluit? Die synth? Hemel. Net niet eerder, eerder randje teenkrullend. Rond pakweg 25 - dik 40 seconden even een out of my comfy zone. om 1 min 27 vind ik dat dat ding dood mag. Plattrappen ermee. Rond 2 min 24 steekt ie een laatste keer, rotmug. oei, er was er nog een om 2 min 56. Eens de stem die alles maskeert weg is, ga je het pad pas op. Dat stoort me niet, daar is mijn dekentje.
Benieuwd naar versie 2
 
Dank jullie wel, hier heb hier en daar nog wat dingetjes verbeterd, en zoals gevraagd de fluit aan het eind wat zachter gezet. Ik heb al doorgestuurd naar Ambient Online daarnet, voor mij is ie heel goed zo. Ook beter om het gedicht eruit te laten en gewoon wet fragmenten over te laten.

Het eindresultaat zullen jullie te horen krijgen, ergens half december.

Dank jullie voor de (h)eerlijke feedback!
 
Versie 2 dus, er zwelt daar weer wat veel te opvallend rond 30 seconden. Was dit geen ontspanningsritje dat beloofd werd?
Misschien zou 't minder storen als 't bij pakweg 1min 30 + minder luid zat.
rond 3 min, o jee daar is dat geluidje weer, misschien wat milder dan v1 dit keer, ik stoor me er minder aan.
rond 4 min weer wat luid in de mix, die fluit, en die modulatie, merk ik op, ben ik niet zo'n fan van. Misschien kan die trager? Onopvallender?
5min o jee de fluiten gaan solo

zet de fluiten wat zachter en wie weet. v2 was veel beter in elk geval. Heb t ondertussen ook allemaal 3 keer gehoord natuurlijk.




Zo makker, je kreeg 15 minuten van mijn tijd, hopelijk ben je er wat mee ;)

Wel mooi - maar teveel fluit :D
 
Dank je wel Klinkse, 15 minuten is veel.. Merci.
In de nieuwe versie staan de fluiten zachter, maar daarvoor moeten we wachten tot half december.

Haha, ik brijp niet dat sommige luisteraars dit duister vinden, en niet eigenlijk ambient. Hij heeft maar 88 bpm??

Thanks guys, and girls... appreciate it!

Jan.
 
heb alleen versie 1 beluisterd, kan me niet opladen om naar de 2de versie te luisteren. Een paar toffe elementen in maar voor de rest te saai voor mij.
mix zit zoals altijd wel redelijk goed.
 
haha ik snap dat duister een beetje, de eerste versie in 't begin had iets scary - ongemakkelijk. De 'pow pow tik' rond 4 min 29 lijkt zelfs recht uit n nummer te komen van the klinik :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind ambient meestal te soft to my liking, dus ik vind versie 2 heel erg leuk. Maar het is wel heel erg accoustisch klinkend, het is bijna meer Beirut dan ambient. Vanaf ongeveer 3:40 wordt het meer ambient omwille van de lange reverbs, maar daar klinkt de fluit dan weer heel dominant. Dus ik zou er - denk ik - in het begin iets meer reverb en delay op zetten om het geheel minder band-achtig te laten klinken. Wat ik anderzijds echt heel origineel vind (en ik zou niet weten hoe ik het zelf zou moeten maken) hoe de klarinet van in het begin alsmaar extremer wordt, is dat een wavetable synth?
 
Back
Top