Geïmproviseerde oplossingen tijdens optredens...

Googol

Ouwe rot
Lid sinds
18 december 2001
Berichten
2.690
Locatie
Den Bosch
Even voor de muzikanten die in een band zitten/zaten en optreden hebben/hadden.

Problemen die tijdens optredens geïmproviseerd moesten worden...

Bij een van onze optreden destijds in 2001,
tijdens het opbouwen had er iemand per ongeluk een midi kabel
van de drumpad (Roland) kapot gelopen (de kabel lag op de grond)…
How… wat gaan we doen binnen een half uur voor het optreden.
Ik had geen reserve kabels meer na zoveel optredens en om
18:00 nog even naar een muziek winkel te gaan was ook geen optie…
Weet je wat, we halen het drum stuk met de pad weg en korten het nummer in...
iets van 2/3 minuten… Je kunt wel raden waar onze sound check naar toe ging…
Conclusie: niemand miste het drumstuk wat niet raar was want we stonden van de repetitieruimte
zo op het podium...Onze CD was net uit dus niemand kon zeggen waarom (buiten onze crew dan)
dat drum stuk weg was…

Ook hadden we een, nee, twéé keer een stroom uitval tijdens een optreden.
De ene keer was in een kroeg.
Een 6 mans (met aanhang) metalband in een veel te kleine kroeg…
zie je het voor je?
Halve stroom uitval (gitaar en drums)
Reden: On uitgerolde stekkerrollen.
Als je die niet goed uitrollen gaan ze werken als spoelen en poppen de zekeringen eruit.

Tweede optreden was in een zaal; totale stroomuitval.
Reden: On uitgerolde stekkerrollen.

Beide gevallen makkelijk te verklaren en binnen 3 minuten opgelost.

The show most going on!

Hoe hebben jullie dat soort stress problemen opgelos...nee, geïmproviseerd?
 
Oh ja, genoeg moeten improviseren.
Vaak is het gewoon dom doorgaan. Alsof er niks aan de hand is.
Gebeurt het vaker, dan excuses maken en proberen niet al te boos te kijken.

Soms gewoon menselijk falen (verkeerd moment inzetten ofzo).
Dan spelen we daar netjes op in terwijl we glimlachend doorgaan.

Of een toetsenist die in de verkeerde toonsoort staat.
(dan moet je opnieuw)
Tekst vergeten. Tja. Even slikken en weer doorgaan.

Technische problemen hebben we nog niet zo vaak gehad. Wel tijdens de soundcheck, maar dan konden de technici het bijna altijd oplossen (gelukkig).
1x hadden we een ringleiding die roet in het eten gooide. (resoluut de stekker uit de ringleiding getrokken)
1x een aardlus die lekker bromde (niks aan te doen helaas)
1x trapte de drummer z'n pedaal aan gort (bandje geknapt).
Gelukkig tijdens de soundcheck en we waren in de buurt, dus we konden even heen en weer scheuren naar de oefenruimte waar z'n andere pedaal stond.

Maar hoe meer techniek, hoe meer er verkeerd kan gaan.
Dat is wel een groot nadeel.
 
een halogeen schijner om de platenbakken te belichten bleek een slecht idee tijdens de openingsdans op een huwelijk... Pats black out
En dat bruidje... toonde later die avond haar kouseband, ter opbod (oude gewoonte in sommige families) tilde r kleed ver genoeg op zodat ook haar ondergoed schitterde in mijn blacklights... Ik zal 't nooit vergeten (en de aanwezigen ook niet) - zeker toen ze speciaal zich omdraaide en zei 'en dan kan de DJ ook zien' :halleluja
 
Halverwege jaren '90. Wij hadden een electronische backing; Atari Mega ST-1 met daaraan een Roland R-70 drumcomputer, een tweetal synths (Roland Juno-60 en Rhodes 770) en een sampler (SCI Prophet 2000). Een roadie zette alles per nummer aan en wisselde de diskettes van de sampler. Op 1 avond startte het intro waarbij wij het podium op zouden lopen. We hoorden echter dat de R-70 van slag was. Om de 1 of andere reden waren alle geluiden verwisseld van plek; waar een kick zat, zat nu een bekken, etc. We kregen het niet ter plekke gefixt. 1 van de bandleden is toen met een noodgang naar de repetitieruimte gereden om het cassettebandje (jaja) te halen waar die backing ook op stond, waar we altijd de repetities mee deden. WE hebben het optreden uiteindelijk dus met dat cassettebandje gedaan... (volgens mij was dat een optreden met @KAOSKAOS in het voorprogramma)

Later zijn we overgestapt op Minidisc omdat we zo'n debacle niet nog eens wilden. Ook weer wat lessen geleerd. O.a. dat je altijd een backup Minidisc speler moest hebben. Bij 1 optreden begon het laserblok het te begeven waardoor de audio ging skippen (probeer dan maar eens strak te blijven spelen). Toen we eenmaal een tweede speler hadden bleek dat die MD spelers ook andere zwakke plekken hadden. Er zat een 10 seconden buffer in om te voorkomen dat door een schok de audio ging skippen. Maar als je het apparaat op een (houten) podium zette wat vrijwel continue trilt dan heb je niet zoveel aan die buffer... Dus daarna steeds maar een stuk schuim onder het apparaat gelegd.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de echt Spinal Tap momenten als volledig ready-to-go en met instrumenten omgehangen het podium niet kunnen vinden. Of van het podium lazeren omdat je in het donker en door de rook niet ziet dat er een gat zit van een metertje of anderhalf diep. Of het alarm van de zaal af laten gaan omdat je iets te overdadig bent met de rookmachines. Of (in het buitenland) een "rookmachine" op het podium krijgen die bestaat uit olie wat op een hete plaat gegoten werd (waardoor je bij elke inademing uitbarste in een hoestbui). Of zien dat het keyboard door de bagagemensen uit het vliegtuig wordt gegooid (weliswaar in flightcase) en er pas tijdens het optreden achter komen dat het pitchwheel daarbij kapot is gegaan waardoor ter plekke alles een paar noten hoger gespeeld moeten worden.
 
En vergeet de tijdsdruk niet. Boos worden heeft op dat moment totaal geen nut.
Alles moet binnen een aantal uren werken.
En of het nog sneller kan.... ja festivals!:biertje:
 
Ik mocht een keer tijdens een theatervoorstelling de cassettebandjes bij bepaalde scenes starten. Een muziekstuk moest in twee scenes afgespeeld worden. En ze hadden maar 1 bandje. Je raadt het al, ik volgde de uitvoering met interesse en had dus vergeten het bandje terug te spoelen. Stilte. Schop van de regisseur. In het donker in mijn zenuwen het volgende bandje maar gestart, ik begreep immer niet wat er fout was gegaan. Verkeerde muziek! Trap van de regisseur. Bandje er weer uit, vorige bandje erin, terugspoelen. En al die tijd de acteurs maar improviseren om de tijd op te vullen. Dan duim omhoog en starten maar..... Mijn eerste en laatste optreden in de Stadsschouwburg van Amsterdam.

Met de band zette ik ook nogal eens verkeerd in of sloeg ik een stuk over. Dat werd doorgaans soepeltjes opgelost met andere bandleden, gewoon de fout drie keer herhalen en doen alsof het zo hoort, vaste afspraak, gouden regel.
 
Of dat het zo donker is, omdat de toetsenman meestal achter het podium staat , je bijna de toetsen of zelfs het hele keyboard niet meer ziet.
Toetsen is nie zo erg, maar de knoppen op een digitale synths in een donkere omgeving met stroboscoop? Pprreeaa!...:dubbel:
Hoe heb ik dat opgelost? Stickertjes op de knoppen geplakt...:okdan:
 
Zo, dan die pro artiesten; een miljoenen kostende optreden met 30 duizend man en de zanger heeft een kriebel in z'n keel...:dubbel:
 
Haha.. rock 'n roll. :) Ik heb eens op een agregaat gestaan met een PA installatie. In het Amsterdamse bos was het geloof ik (20-25 jaar terug) Paar bandjes mixen. Het voltage wat de de Agregaat leverde zat veel te laag waardoor bij 2 PA versterkers (merk Carver =geschakelde voeding) de zekering er telkens uit vlogen. Had ook een zwaardere convetionele travo amp voor de subs.. die bleef wel gewoon draaien.
Ben toen naar een tankstation gereden en kon gelukkig zekeringen met een hoger amperage kopen. Daarvoor vervangen.. probleem heeft zich niet meer voorgedaan die avond :D

Tijdje terug stond ik in de Sponsor home van het Go-Ahead Eagles stadion om wat muziek te maken voor iemand die daar een privé feest gaf. . Ik heb nog nooit een brom gehad op mijn installatie maar daar dus wel, het was ook niet een ground hum maar een lage frequentie ofzo.. alles geprobeerd met externe groepen om het probleem te elimineren maar er klopt daar gewoon iets niet in de stroom. Uiteindelijk gewoon maar muziek aangezet en toen de bezoekers eenmaal aanwezig waren viel het gelukkig niet meer echt op door het geluid wat ze maakte.. maar zo irritant..

Ook irritant.. een iPad mixer die er zomaar mee stopt. Gelukkig had ik nog een DJ mixer met Mic aansluitingen in mijn koffer.. en tijdens wat muziek draaien daar maar op overgeschakeld. Daarna verder en gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Iedereen laaiend enthousiast aan het eind van de avond en zelfs nog boekingen aan over gehouden.

Wat ook belangrijk is. Speel je iets anders dan gepland? Een fout is pas een fout als je het toegeeft.. gewoon verder gaan en doen alsof het zo hoort. *D

Verder de gebruikelijke sores met luidsprekers. Diverse woofers opgeblazen. 1600 watt RMS op een Electrovoice sub met 3200 watt peak vermogen schijnt toch niet te kunnen. Later allemaal vervangen voor actieve subs van RCF en nooit meer problemen. Mokerhard en superstrak laag.. gaan ook veel harder dan de Electrovoice subs. :)
 
Laatst gewijzigd:
Verder de gebruikelijke sores met luidsprekers. Diverse woofers opgeblazen. 1600 watt RMS op een Electrovoice sub met 3200 watt peak vermogen schijnt toch niet te kunnen. Later allemaal vervangen voor actieve subs van RCF en nooit meer problemen. Mokerhard en superstrak laag.. gaan ook veel harder dan de Electrovoice subs. :)
Dat was vast geen jazz wat jullie speelde...:D
 
Of een toetsenist die in de verkeerde toonsoort staat.
(dan moet je opnieuw)
Tekst vergeten. Tja. Even slikken en weer doorgaan.
Hahaha ja herkenbaar.
Waarschijnlijk tijdens de korte pauze tijdens een optreden per ongeluk op zo'n transpose knopje gedrukt.
Je raad het al bij het eerste nummer van een set waarbij ik ook nog eens een lange intro moest spelen.
Ik hoorde wel dat er 'iets' niet goed was maar kon m'n vinger in eerste instantie ook nog niet erop leggen totdat de gehele band met zangeres invalt ... hwhoehaha das wel ff slikken als er een paar duizend man voor je staat (katholieke plattelands jongeren feest voor heel nederland).

Kon me ook nog wel een voorval herinneren dat ik vanuit de OK rechtstreeks naar een cafeconcert ging (stond namelijk al gepland).
Met nog een roes in m'n kop op het podium is ook niet best.
Bij de bar hoor ik nog iemand zeggen .. nou ik heb je ook wel eens beter horen spelen, hahah.
Liet ik 'm ff de 64 hechtingen zien was alles weer goed.

En nog een keer dat ik aan de 'rees' was (aan de dunne zeg maar) ... man man, op een gegeven moment weet de hele zaal dat je telkens na 3 nummers op de pot zit, en dan zo'n lolbroek met een draadloze mic achter je aan 😬
 
Rotmonitor viel constant uit vorig weekend, I fixed it:
60ADA840-C16D-420B-9D74-6CB4601D9187.jpeg

niet lang daarachter ook nog een (defecte) begrenzer moeten overbruggen door een net-lang-genoege XLR met duct tape aan de muur te kleven van de dj booth naar achteraan in de zaal :)
 
Tijdens een kraakfeest aan 't optreden met een elektron machinedrum en een circuit bent alesis SR16.
De elektron machinedrum viel halfwerwege weg. kabelbreuk op 't uiteinde van de DC plug. Alesis SR16 laten
door drammen en een soldeerbout geregeld. De plug tijdens het optreden gestript. Echter de enige tin
aanwezig was tin voor koperen leidingen. Flinke smeer flux erover en soldeerbout op hoogste stand, verbindinging
gemaakt en doorgespeeld. Geen haan heeft er naar gekraaid.
 
Lang geleden ( de DAT recorder was net uit ) mocht ik de ondersteunende muziek voor Theater groep HYDRA aanleveren.
De éérste uitvoering voor publiek was in Doornroosje in Nijmegen, ik kon een mobiele DAT recorder lenen en wilde deze gebruiken tijdens de uitvoering.
Vlak voor dat het spektakel zou beginnen testte ik de DAt recorder uit, niks geen geluid of wat dan ook.
Wat ik ook probeerde de DAT gaf een kik, gelukkig had ik als backup de voorstelling op op cassette bij me en kon de voorstelling gewoon doorgaan.
De volgende dag met het schaamrood op de wangen ging ik naar de persoon waar ik de DAT van had geleend, gelukkig had hij een eigen werkplaats
waar hij audioapparaten repareerde.
De DAT recorder opengemaakt en onderzocht, geen zichtbaar defect kunnen vinden.
Weer een dag later kreeg ik een telefoontje, het probleem was verholpen, geen defect of iets van dien aard maar met mijn lompe vingers had ik
het apparaat in de keylock stand gezet.:stupidNiet echt een geïmproviseerde oplossing maar wel geleerd dat een backup, liefst meer dan één, je voor een hoop
ellende kan besparen.:beard:
images.jpg
 
het apparaat in de keylock stand gezet.
Haaa,:bekdicht::z floppydrive override crisis... "het vergeten om"
Waarom doet ie het niet? hij zal toch niet kapot zijn?
En dan zekerweten dat je apparatuur goed heb aangesloten...
en na het optreden, ach, hij stond nog op z'n lock..

Wat levert dat op?
gecontroleerde en geïmproviseerde stress
én een ervaring rijker.:okdan:
 
Voor mijn debuut als synthesist (daarvoor had ik wel opgetreden, maar als drummer, dus nooit alleen) op de KLEM-dag op 3 november 1990 had ik een toegift voorbereid, Awakening, het laatste stuk van het album Aquarius, waarvan ik de geluiden en de sequences op een floppy had opgeslagen. Ik was strontzenuwachtig met duizend mensen in de zaal en durfde pas na een vijf minuten durende staande ovatie terug te komen. Het werd muisstil in de zaal toen ik ging zitten. De floppy wilde niet laden. Nog een keer proberen. Weer niets. Wat nu? Ik had geen kopie gemaakt. Weglopen kon niet. Dan maar improviseren. Een melodie die mijn jongere broer - die ook in de zaal zat - op de piano had verzonnen schoot me te binnen. Hij deed er toch niks mee. Toen heb ik maar voor het vaderland weg vijf minuten gespeeld. Het publiek merkte er niets van of vond het oké. Mijn broer zei later dat hij zijn eigen muziek niet had herkend.
 
Back
Top