Hoe kan ik patterns opslaan in het interne geheugen van de RM1X?

dumo

Nieuwkomer
Lid sinds
13 april 2011
Berichten
12
Sinds kort blij met m'n Rm1X, maar weet er iemand hoe ik een pattern kan saven? De floppy is voor de backup, maar ik vraag me af hoe ik een pattern (en de settings ervan) kan opslaan? Doet hij dit automatisch? Als dat zo is, doet hij dat in realtime dan? Boeiende, maar vreemde machine!
 
dit doet hij automatisch.. je hoeft niks op te slaan..

Je hebt hem pas.. ik denk dat je volgende vraag over 'phrases' zal gaan :)
 
Okay, maar betekent dat dan wanneer ik wat pruts aan een pattern dat de eerste versie kwijt is? Dus best pattern volledig kopiëren dan?
 
ja.. je kan altijd je laatste opgeslagen versie die goed was van je diskette laden.. Of je kan idd je pattern kopieren en daar verder pielen..

Volgens mij had je wel 1 undo stap.. maar het is alweer een flinke tijd geleden dat ik er een had
 
Laatst gewijzigd:
dit doet hij automatisch.. je hoeft niks op te slaan..
Het is alweer even geleden dat ik een RM1x heb gehad (ben snel geupgrade naar een RS7000, die inmiddels ook weer weg is) maar ik vraag me af of dat klopt? Ik dacht dat het interne geheugen RAM is en dat je alles kwijt bent bij uitschakelen. Ik savede iig altijd op de FD, net zoals ik bij de RS op de SM kaart schreef. De FD of SM kaart gebruikte ik niet als backup maar als hèt opslagmedium. Backup stond op een 2e kaart.
 
het is voor mij 20 jaar geleden :-)
Maar het is vrij simpel om er achter te komen toch? maak een pattern, sla hem op op diskette. Zet de rm1x uit, en weer aan zonder diskette. Is het pattern er nog?
 
dit doet hij automatisch.. je hoeft niks op te slaan..

Kan ik me ook herinneren. Is ook in lijn met de filosofie, denk ik. Er zit ook een soort jam-modus op, waarmee je het mini-keyboardje kunt gebruiken om van patterns te wisselen. Als je zo'n pattern aanpast, naar een andere gaat, en dan weer terug, ga je verder met waar je was ipv terug naar het begin. If that makes sense.

ik dacht dat het interne geheugen RAM is en dat je alles kwijt bent bij uitschakelen

Nee, da's niet waar. Hij heeft een batterijtje in z'n buik.

@dumo, ik loop nu risico bijdehand over te komen - zo bedoel ik het niet. Maar, voor het geval je 'm nog niet had gevonden...

 
Ik heb die RS7000 ook gehad. Het verschil is natuurlijk dat die met samples kan werken... en dat neemt teveel ruimte in om die standaard op te slaan in ram...
 
Had nog een ingeving... begreep niet zo goed waar de oorspronkelijke vraag vandaan kwam. Ik ontdekte het destijds vanzelf na een paar keer wisselen van patronen. Daarmee wil ik niets afdoen aan de vraag.

Maar wat dus nog zou kunnen...
Hij heeft een batterijtje

is dat die leeg is.

Je RM1x heeft een zelf-test-functie. Volgens mij is een battery-check onderdeel daarvan.

Uit m'n hoofd..... uitzetten, shift-F1, aanzetten. Ik ga echt lachen als dat 'm is :D en zo niet, wil ik best even met je meekijken in die handleiding.
 
Kan ik me ook herinneren. Is ook in lijn met de filosofie, denk ik. Er zit ook een soort jam-modus op, waarmee je het mini-keyboardje kunt gebruiken om van patterns te wisselen. Als je zo'n pattern aanpast, naar een andere gaat, en dan weer terug, ga je verder met waar je was ipv terug naar het begin. If that makes sense.



Nee, da's niet waar. Hij heeft een batterijtje in z'n buik.

@dumo, ik loop nu risico bijdehand over te komen - zo bedoel ik het niet. Maar, voor het geval je 'm nog niet had gevonden...

Die had ik al. Heb bovendien al ettelijke mc505 jaren op te teller. De workflow is me dus niet helemaal vreemd. Maar het saven van je werk heb ik bij elk toestel waarmee ik tot nu toe werkte wel specifiek moeten uitvoeren.
 
Ah, cool. Ja, niet zoveel ervaring met de mc505 als jij, maar wel mee kunnen spelen en dat was een dingetje haha.. Switch, kak! Alles weg. ik vergat het steeds omdat ik de RM1x zo gewend was.

Anywayzz.. heel veel plezier ermee! 't Is echt een supergaaf apparaat.
 
Ik ga het batterijtje sowieso vervangen. Zal simpeler zijn dan floppy’s proberen te zoeken…
 
Nee, da's niet waar. Hij heeft een batterijtje in z'n buik.
Ah, dan denk ik dat ik in de war ben met de mogelijkheden van de RS7K. Tenminste, daarvan kan ik me niet herinneren dat je daar wel verder kon gaan met de patterns waar je mee bezig was als je 'm uit en weer aan zet. De manual zegt dat ook:

1637141495195.png


Je kon daar dan wel weer de autoload functie gebruiken:

1637141542123.png


Dus dat is dan toch wel een klein verschilletje met de RS, ik dacht altijd dat die zo'n beetje hetzelfde waren. Weer wat geleerd. :geslaagd:

is dat die leeg is.

Je RM1x heeft een zelf-test-functie. Volgens mij is een battery-check onderdeel daarvan.
Ik denk dat als de batterij leeg is dat je dan deze melding zou moeten zien?:

1637142139677.png


Als het een simpele knoopcel is dan zou je 'm uiteraard eens kunnen vervangen.

Vond deze bij Bol.
Nooit in verdiept (de constructie van Bol, met die dropshippers).. maar kan dit nep zijn? Ziet er legit uit, maar ik geloof dit niet.
Zal geen nep zijn, lijkt me heel sterk. Maar wel gruwelijk duur zeg! Ik zou dat geld stoppen in een FDD emulator (Gotek, Lotharek) en die inbouwen in de RM1x. Is de prijs van 2 van deze pakjes diskettes en ga je veel meer plezier van hebben.
 
Back
Top