Midi problemen !

Edee60

Nieuwkomer
Lid sinds
18 oktober 2021
Berichten
11
Locatie
Nederland
Dankjewel voor jullie warme welkom!
Ik wil meteen met de deur in huis vallen , ik heb 3 synth's die ik graag d.m.v midi aan elkaar wil verbinden ,voor een live setup
Wat ik graag wil is dat elke synth zijn eigen sounds behoud maar dat alle synth's dezelfde internal clock van de master (Nautilus) volgen.
Zodat als ik bijv. een arpeggio start die in sync loopt met bijv. een drum ritme. Kan iemand me erbij helpen ? Ik snap er niets van en vind ook
geen instructie video's erover. Mijn synth's zijn Korg Nautilus , Korg Wavestate en Yamaha MOFX
Dankjewel alvast
Erwin
 
In deze clip op 4.38 zie je in midi settings hoe je de Nautilus instelt, je zet 'm op internal en dan is ie masterclock en de wavestate vind je op pagina 76 hoe je midi instelt, die zet je op external en ik neem aan dat je voor de MOFX dat ook zo instelt, gewoon even de manual bekijken.
Verdiep je via youtube of websites wat meer in hoe je midi in het algemeen instelt, dan zal alles een stuk logischer worden.

 
Even wat algemene midi uitleg van mijn kant.
Eén van je apparaten wordt de 'master' (dat is dus de Nautilus).
Het idee is dat die een clock via midi naar de andere synths gaat sturen.
Hiervoor heb je een klein beetje hardware nodig.
I.i.g. 2 midi kabels.
Eén vanaf je Nautilus MIDI OUT naar de MOFX MIDI IN
En omdat je Nautilus maar 1 OUT heeft, zul je door moeten lussen naar de wavestate.
Dus vanaf de MOFX MIDI THRU naar de Wavestate MIDI IN

Daarna moet je de Nautilus zo instellen dat hij de midi clock uitstuurt (die is de 'master').
De MOFX / Wavestate moeten zo ingesteld worden dat ze zich als slave gaan gedragen.

Hoe dat ingesteld moet worden kan ik je niet vertellen, ik heb geen van alle apparaten in mijn bezit.

Ik zou even zoeken in de handleidingen naar 'midi clock'
Op pagina 86 van de Nautilus handleiding staat het GLOBAL > MIDI menu.
Hier kun je de midi clock op INTERNAL zetten
(dus niet External, want dan wacht hij op een ander apparaat)

Zo moet je ook even zoeken naar de midi clock in de handleidingen van de andere apparaten en dan juist 'external' kiezen (dus dat iets anders de midi clock verstuurt).

Het is even puzzelen, maar geen hogere wiskunde.
 
Goedemorgen!
Ik had nog een vraagje , als ik alle synth's met elkaar verbind via midi , moet dan elke synth een ander midi kanaal hebben ?
 
Goedemorgen!
Ik had nog een vraagje , als ik alle synth's met elkaar verbind via midi , moet dan elke synth een ander midi kanaal hebben ?
Dat ligt er aan.
Als je sequencer meer midi uitgangen heeft, dan kun je kanalen 'hergebruiken'.
Alle synths die op 1 poort aangesloten zitten (via een splitter of doorgelust) moeten een eigen kanaal hebben.
 
Nou zou ik nog wat willen vragen beste leden!

Wat als ik nou nog twee synth's erbij wil , dus in totaal 5 , hoe ga ik dan verder stel dat deze alleen in en out midi poorten hebben?
Ga ik dan gewoon door van out naar in ?

Ik heb ook een merge box van Kenton gekocht een tijd geleden dacht dat ik daar gewoon alles aan kon sluiten .
Kan iemand me uitleggen wat ik daarmee kan en hoe ik dat dan moet aansluiten.

Sorry voor de vele domme vragen maar het begint langzaam in te dalen :P
 
Nou zou ik nog wat willen vragen beste leden!

Wat als ik nou nog twee synth's erbij wil , dus in totaal 5 , hoe ga ik dan verder stel dat deze alleen in en out midi poorten hebben?
Ga ik dan gewoon door van out naar in ?

Als de MIDI Out ook een zgn. Soft Thru functionaliteit heeft dan kan het wel. Als het een pure MIDI Out betreft dan hoogstwaarschijnlijk niet.

MIDI Out stuurt namelijk signalen door die vanaf de synth zélf zijn geïnitieerd.
MIDI Thru is meer een 1-op-1 doorgeefluik van wat er op MIDI In is binnengekomen. Signalen die op de synth zelf zijn geïnitieerd worden dus ook niet via MIDI Thru verzonden.

Een MIDI Out met Soft-Thru heeft deze beiden gecombineerd, maar dat is afhankelijk van de implementatie op de betreffende synth.

Ik heb ook een merge box van Kenton gekocht een tijd geleden dacht dat ik daar gewoon alles aan kon sluiten .
Kan iemand me uitleggen wat ik daarmee kan en hoe ik dat dan moet aansluiten.

Een MIDI Merge box is eigenlijk het omgekeerde wat je feitelijk nodig hebt; deze combineert meerdere MIDI In signalen tot 1 MIDI Out signaal.
Wat je feitelijk nodig hebt is een MIDI Thru box of (als je meer flexibiliteit en complexiteit nodig hebt) een MIDI Router.

Een MIDI Thru box splitst een enkel MIDI In signaal naar meerdere MIDI Out signalen.
Een MIDI Router biedt vervolgens nog extra functionaliteit maar dat is voor nu misschien wat te complex voor je setup.
 
Inderdaad en ik zou even marktplaats checken want de midi thru winkelprijzen zijn best pittig voor een midi splitter. 😉
 
De meest simpele oplossing om meerdere synth's tegelijk aan te sturen is een Thru box van een paar tientjes. Wil je zelf bepalen welk (type) MIDI signaal naar welke synth gaat, dan wordt het al iets kostbaarder.
Maar waarschijnlijk heb jij al genoeg aan zo iets:

11455891_800.webp.jpeg
 
Ik hijack deze even. Een synth met enkel midi in en out, heeft een soft thru functie. Werkt de midi out dan als een merge van IN en de synth zijn eigen midi signalen, of enkel een kopie van de IN?

Of hangt dit van de fabrikant af...
 
merge in de zin van soft thru. wat de in in gaat komt er bij de out uit en wat de synth zelf uitstuurd ook.
maar aangezien je maar 1 in hebt is er verder weinig te mergen.
 
Voor mij zou het voldoende zijn als hij zijn IN en zichzelf merged naar OUT: dan kan ik het kloksignaal van de recorder op de IN van de synth aansluiten, en samen met de noten die ik op de synth speel doorsturen naar de MIDI sequencer voor MIDI opname en sync met de recorder. Probleem is dat de handleiding niet expliciet stelt of hij dit al dan niet zo doet. En ik begrijp ook dat in deze setup het niet ongewoon is dat de klok op IN niet gerepliceerd wordt op OUT, ook al doet hij verder een merge.

De reden dat ik het vraag is dat ik de synth nog niet gekocht heb en probeer uit te vinden of ik al dan niet een apart merge bakje nodig zou hebben (wat sowieso het probleem zou oplossen).

Nu ik er wat verder over nadenk is het misschien sowieso een slecht idee:
-ik heb de IN van die synth eigenlijk nog nodig om via de sequencer aangestuurd te kunnen worden;
-als bovenstaand punt me via omweg zou lukken, gaat die synth 2 keer kloksignaal krijgen.

Dus het lijkt me veiliger om toch maar met een apart merge bakje te gaan werken zodat zowel de recorder als de synth (als master keyboard) op de sequencer aangesloten kunnen worden.
 
Laatst gewijzigd:
mocht die clock niet uitsturen kun je een midi thru doosje gebruiken. bv een 1 in 3 out.
merge doosje heb je volgens mij niet nodig.
Je kunt ook testen of de clock via soft thru word doorgestuurd.
 
Ik heb een merge doosje nodig omdat de sequencer maar 1 MIDI IN heeft en daar zowel de klok van de recorder als de noten van het masterkeyboard moet ontvangen. Maar dat hebben we in een ander draadje uitgevogeld. De MIDI OUT van de sequencer gaat reeds door een gigantische thru doos om naar alle synths hun MIDI IN te gaan. En daarom is het dus sowieso een slecht idee om de MIDI IN van het masterkeyboard (synth) al te gebruiken als veredeld mergedoosje.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top