Dreadbox Dysphonia

"Dreadbox Dysphonia, een nieuwe beginnersvriendelijke DIY-synthstem voor Eurorack/desktop met analoge en digitale elementen in een onverslaanbaar patchbaar pakket.
Dreadbox nam het moeilijkste gedeelte over en verscheept het voorgemonteerde bord met alle SMD... onderdelen erop.
En natuurlijk vooraf getest.
Je hoeft dus alleen de sockets te solderen... etc. Dus ook geschikt voor muzikanten met twee linker soldeerhanden."
Helaas nog geen audio beschikbaar.


Dreadbox Dysphonia is nu beschikbaar voor een vroegboekprijs van € 185 in plaats van € 230. Het wordt binnen 1-3 werkdagen verzonden.







dysphonia-top-hd-1024x658.png
\
diy-kit-dysphonia-open-1024x684.jpg
 
Grappig! Ik ben wel een fan van Dreadbox, dingen klinken altijd goed en hebben altijd wel een verrassing aan boord. Zou de Erebus V3 nog wel een keertje willen.
 
Ik heb tot nu toe de Lil Hades, de Lil Erebus en de Antiphon braaf in elkaar gesoldeerd. Dus deze kan ik niet laten liggen natuurlijk...
 
Die kicks en snares zijn wel cool.
Uit deze nieuwe.
Verder erg dreadbox, maybe less angry.

Zie niet direct waar het precies voor bedoeld is.
Vooral een hoop handig voor bij de eurorest.
 
Kun je volgende keer svp de Lil Kleine in elkaar solderen?
Volgens mij zitten in dat model een paar onderdelen op de verkeerde plek. Wat mij betreft hadden ze die beter onafgemaakt in een hoekje kunnen laten liggen. :P
 
Zie niet direct waar het precies voor bedoeld is.
Vooral een hoop handig voor bij de eurorest.
Ik vind de opbouw ook nog wat eh... onconventioneel denk ik. Het zijn een aantal componenten die je niet zo in een normale monosynth vindt. Een oscillator, twee filters en drie vca's is een beetje raar. Maar dat maakt het ook wel interessant.

Meestal heeft Yannis met deze apparaten wel een bepaald concept in gedachten, een manier om het apparaat te gebruiken, en dat kan je wel afleiden uit de manier waarop de aansluitingen genormalled zijn. Maar ik heb nog geen diagram van dit apparaat gevonden waar ik dat uit kan halen.
Ik ben hier vooral benieuwd wat de gedachte achter alle vcas en de mixer is. Ik vermoed dat het de bedoeling is om verschillende signalen te moduleren en dan te mixen? Dus dan kan je tussen verschillende golfvormen uit de vco of de outputs van de filters cross-faden ofzo?

Maar anders is dit een handige utility module met vanalles wat in een modulaire setup.
 
Ik vind de opbouw ook nog wat eh... onconventioneel denk ik. Het zijn een aantal componenten die je niet zo in een normale monosynth vindt. Een oscillator, twee filters en drie vca's is een beetje raar. Maar dat maakt het ook wel interessant.

Meestal heeft Yannis met deze apparaten wel een bepaald concept in gedachten, een manier om het apparaat te gebruiken, en dat kan je wel afleiden uit de manier waarop de aansluitingen genormalled zijn. Maar ik heb nog geen diagram van dit apparaat gevonden waar ik dat uit kan halen.
Ik ben hier vooral benieuwd wat de gedachte achter alle vcas en de mixer is. Ik vermoed dat het de bedoeling is om verschillende signalen te moduleren en dan te mixen? Dus dan kan je tussen verschillende golfvormen uit de vco of de outputs van de filters cross-faden ofzo?

Maar anders is dit een handige utility module met vanalles wat in een modulaire setup.
In mijn ogen is deze echt bedoelt als een module voor de dubbele beginner: zowel beginnend met DIY, als beginnend met Euro: daarom vind je hier eigenlijk alle onderdelen die je nodig zou hebben in een eurorack systeempje. Je kunt met alleen deze module al best wat qua sound design (verschillende waveforms door verschillende filters halen en apart door een VCA met aparte envelopes, dan weer mixen), maar t wordt nog leuker als je er dingen (bijv. een oscillator) aan toevoegt. Al die eerdere modules waren semi-modulair, deze echt niet. Het is dus ook niet zozeer een stem als de Hades Lil Erebus en Antiphon waren, maar alle losse onderdelen waar je een uit kunt halen. Die eerdere modellen kon je wel met andere modules patchen, maar bijv. de Lil Erebus heeft zo'n gekke implementatie van de (exp) VCA en VCF die hardwired aan de Envelope hangt dat t toch eigenlijk altijd een aparte stem blijft. Dysphonia kan echt het middelpunt van een systeem worden, met alles reeds in huis.

wmb een supertof concept, maar niet iets wat ik nog zou toevoegen aan mijn (vrijwel volle) systeem, aangezien ik niet verwacht dat je hier weer hele andere geluiden uit haalt dan uit mijn Lil Erebus
 
De drum geluiden die je er uit kunt halen volgens de demo's zijn wel tof. Maar je kunt 'm ook gebruiken als mono synth.

Het lijkt mij een apparaat voor mensen (zoals ik) zie modulair wel leuk vinden, maar net effe te duur want je moet wel erg veel onderdelen kopen voor een minimaal bruikbare synth. Een desktop variant lijkt mij zeer leuk, zeker gezien de prijs. Een cursusje solderen voor beginners en een paar avondjes solderen waard. Gelukkig heeft 'ie ook Midi (via mini jack).

Wat me opvalt qua bruikbaarheid/karakter is het volgende. Zoals elke goedkope overzichtelijke beginner synth zijn er een paar beperkingen die je dwingen tot creativiteit. Het apparaat heeft 3 oscillatoren, zegt men. Maar dat zijn eigenlijk 3 golfvormen van 1 osc (+ noise). Je kunt dus geen "vol, dik" geluid maken van 2 of 3 saw-tooth golven die een klein beetje detuned zijn (standaard synth "truc"). Alle golfvormen hebben (uiteraard) dezelfde frequentie voor zover ik het kan zien. Verder lijkt het erop dat je alleen de decay kunt instellen ondanks dat er beweerd wordt dat het een attack & decay envelope generator heeft.

Een bepaalde Dreadbox synth (of alle?) staat bekend om zijn dreunende low pass filter. Ik heb dus altijd al een Dreadbox willen hebben. Sommigen zijn een beetje een one trick pony dus het is er meer eentje "voor erbij" van ong. € 500. Da's net effe te veel voor mijn portemonnee voor eentje erbij, persoonlijk. Maar dit ding is wel heel, heel leuk. Ik heb wat geklooid met VCV Rack om modulair te leren, maar dit is beter.
 
Klinkt alsof t IDD iets voor jou is!
En als t je bevalt dan koop je er daarna een klein euro caseje bij en vul je die aan met een volwaardige envelope generator en een tweede oscillator. Dat kan DIY heel voordelig. Komt er nog wel weer n voeding bij. Bij de Lil Erebus (IDD een prachtig filter!) Kon je er heel voordelig een kleine voeding bij krijgen die goed was voor 3/4 modules, maar die zie ik niet meer. Wellicht is de USB voeding sterk genoeg om 1 of 2 extra modules aan te sturen...
 
Alle golfvormen hebben (uiteraard) dezelfde frequentie voor zover ik het kan zien
Klopt inderdaad. Ik zie Dreadbox ook nergens claimen dat het meerdere oscillatoren zijn (Voor op hun site staat "Analog oscillator with 4 waves") Dus detuning is er inderdaad niet bij.

Ik zie nu ook pas dat het "zelfbouw" gedeelte bij dit apparaat een stuk simpeler is dan bij vorige DIY kits. De hele synth engine is al voor-gesoldeerd. Alleen de PCB met de schuiven en connectors achter de frontplaat hoef je zelf te bouwen. Vind ik zelf jammer, maar het maakt het wel toegankelijk voor veel meer mensen die voorzichtig eens wat willen bouwen.
 
Klopt inderdaad. Ik zie Dreadbox ook nergens claimen dat het meerdere oscillatoren zijn (Voor op hun site staat "Analog oscillator with 4 waves") Dus detuning is er inderdaad niet bij.
Yep. I stand corrected. Ik heb er te snel overheen gelezen.

Snapt iemand waarom Dreadbox het heeft over een AD envelope? Ik zie alleen "Fall" (= decay?) schuifje staan bij de ENV(elope)...
 
Yep. I stand corrected. Ik heb er te snel overheen gelezen.

Snapt iemand waarom Dreadbox het heeft over een AD envelope? Ik zie alleen "Fall" (= decay?) schuifje staan bij de ENV(elope)...
volgens mij heb je gelijk. Misschien dat de Attack ene beetje meeschaalt als je de fall op heel lang zet, maar dat staat verder nergens. Wellicht dat de digitale variant meer mogelijkheden heeft.
 
Stiekem wel tempting. Maar ik heb al meer dan genoeg monosynths en aan de modular zou dit ook niks toevoegen :#
 
Snapt iemand waarom Dreadbox het heeft over een AD envelope? Ik zie alleen "Fall" (= decay?) schuifje staan bij de ENV(elope)...
Ah scherp dat was me nog niet opgevallen.
Na wat speuren in de handleiding heb ik dit gevonden: "A Slider, which controls the Fall Time. Holding the SET button while altering the FALL time controls the RISE time."
Blijkbaar is de modulatie sectie digitaal en is dit dus achter een soort shift functie verborgen. De generieke "MOD" sectie heeft ook een hoop extra functies zo.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top