Roland Boutique JX-08 versie van Roland JX-8P

AC4D1843-30C7-4789-9602-87835CEDCE65.jpeg


Er is weer nieuwe synthesizer uit gekomen uit de serie Boutique JX-08 : Roland Boutique JX-8P

Specificaties :
Roland Boutique Specificaties JX-08

 
Nou komt ie, een lekkere negatieve ejaculatie:

Roland met zijn befaamde (bullshit) opmerking “never chase a ghost” over waarom ze zelf geen analog remakes uitbrengen (in tegenstelling tot One We Shall Not Name), en vervolgens een hele shitload aan digitale speelgoed prullaria op de markt uitstorten, lekker geloofwaardig :D.
Herr Uli maakt analoge clowns van Roland producten.

Roland begon zo interessant met system 1/8 abc en maakt vervolgens digitale clowns van eigen oude meuk.

Daarna zencore (aka la synthese 2.0) voor meer polyphony maar minder kwaliteit.

Lekker futuristische insteek Roland 😌
 
Ik vind het idee achter de boutiques zeer aantrekkelijk, alleen de uitvoering hebben ze bij Roland duidelijk steken laten vallen.

Als ik alleen een koelkastmagneet zoek koop ik een koelkastmagneet. Laat dit ding dan ook een volwaardig instrument zijn. In de grote lijn: de verzamelfactor is hoog en aantrekkelijk, juist door het kleine formaat en dat je ze praktisch allemaal in 1 rack kan schroeven (zie ook Volca). Je kan zo een hele mini-studio bouwen met daadwerkelijk professioneel klinkende instrumenten. Maar de zwakzinnige marketingfouten/beperkingen die Roland meegeeft aan eerdere boutiques zijn natuurlijk eeuwig zonde; specs van de sequencers, polyphony, mini-outputs, USB Power, die kansloze speaker en ribbon controllers en visueel design lieten echt veel te wensen over maar worden steeds beter nu. Had er gewoon 100 euro extra tegenaan gesmeten voor een volwaardig instrument en geüpdatet specs tov de originele instrumenten en ik had grif 500 euro per item neergeteld. Nu met de JX en de JD lijken we eindelijk bijna daar te komen waar Roland had moeten beginnen.
 
Ik vind de Boutiques juist wel fijn.

Ja, de vaak beperkte polyfonie en ribbon controller ben ik ook geen fan van. Die ribbon is men ook van afgestapt in de nieuwere boutiques. Maar ik vind de designs erg mooi, de optie om op batterijen te werken erg handig, en de bediening doordacht. (Het keyboardje vond ik ook erg mooi, al heb ik ook gezworen nooit meer een synth met minder dan 3 octaven te kopen.)

Zo heb ik een tijd getwijfeld over de Behringer sh-101 kloon / clown ;), maar ik vond het design van de Roland sh-01a veel smaakvoller. Polyfonie en batterij-optie waren ook pluspunten. Uiteindelijk is hij weggegaan, want ben toch meer fan van 70s synths, maar toch een prima synth.

Ik zou graag zien dat ze de system-100 en sh-2 als boutique uitbrengen, maar iedereen lijkt de veel saaiere latere synths te willen. :)
 
Wat ik ‘overal’ (muv Roland zelf) lees, is dat deze op de Zen core (ABM) en niet ACB gebaseerd zijn.


Analog Circuit Behaviour voor een digitale synth klinkt niet logisch, maar ik denk dat de polyfonie de belangrijkste aanwijzing is dat het hier niet om ACB gaat.
ACB is processor intensiever dan ABM, vandaar het verschil in polyfonie in de diverse ACB en ABM bakken.
De laatste Juno incarnatie in Boutique vorm was ACB en nog steeds slechts vierstemmig.
 
Wat is er nou bijzonder aan de JX-8P ?
De sounds die ik hoorde uit die 2 filmpjes vind ik nou niet meteen iets dat ik ‘m moet hebben omdat ie zo uniek klinkt..? :?
 
Het is de bak voor ultra cliché 80's pads. Onmisbaar voor wie dezelfde dingen wil doen met synhs als Espen Kraft.
Want hij pad breder en beter dan een Juno 6/60/106
Met de JX-3P kan je je pads ook gaan stylen maar die heeft die vieze filter van de Jupiter 8.
En de JX-8P heeft een veel dunner, gladder en smoother filter en een hoop meer mogelijkheden voor pad design.

Die Twin Peaks Pads zijn geloof ik JX-8P en D50 layered.
En Twin Peaks is toch cool.

Nick Rhodes gebruikt, wel de 10p denk ik in Notorious. Notorious is toch cool.

Maar het is Imo de minst interessante analoge poly van Roland.
De JX-3P, Alpha-Juno en ook de digi D50 vindek allemaal toffere bakken.
 


De synth is echt bedoeld voor dit soort dingen.
ALs die Boutique nu zo een pad kan als 8.29 dan is die wel ok.
 
Met de JX-3P kan je je pads ook gaan stylen maar die heeft die vieze filter van de Jupiter 8.
En de JX-8P heeft een veel dunner, gladder en smoother filter en een hoop meer mogelijkheden voor pad design.

Tja, espen heeft ze eens vergeleken, maar de patches die hij heeft, klinken wel redelijk hetzelfde.

 
@creamjeans kijk, daar kan ik wat mee! :)

Bedankt! Maar inderdaad, een D-50 vind ik dan (ook) interessanter.
 
Jup de JX-8P kan dan dieper gaan in die smootzie.
Mijn maat die conservatorium producing heeft gedaan,
die haalde er een vrij coole twin peaks, kende het deuntje natuurlijk vanbuiten.
De JX-3P vind ik veel toffer, je kan er mee naar die smooth corny van de JX8P gaan doen maar niet zo extended.
Ma de JX-3P kan heel modern en rauw klinken ( onmolijk voor de JX-8p).
En een Juno nadoen, in de mix komt de JX-3P wel nog mee weg. Hij trager en minder punchy dan Juno 6 tot Alpha 2.
Maar de JX8p is nog een dubbel zo traag en nog monder punchy, daar moet je geen snappy basses, sequances of arps mee gaan doen.
Die is toch echt vooral gemaakt voor wat AudioAnalogue1 ermee doet, die heel veel synths hun sterste kant laat zien.
 
Het zijn natuurlijk gewoon plugins in doosjes. Dus het doosje hoeft dus ook niet veel groter :D
ik vind het concept geweldig, plugin ook zonder PC beschikbaar, wrapped mét dedicated controller.
Méér is het ook niet. Rolands IP is nu ACB en Zenology. Alles wat nu uitkomt is een iteratie van deze technieken.
 
Ja eigenlijk wel gek als de trage envelopes 1:1 overgenomen worden? Je zorgt gewoon dat bijvoorbeeld een waarde van 3 te vergelijken is met 0 van het origineel en dat je daar dus nog onder kunt gaan zitten.
 
Nja het hoort er wel bij he. Waarschijnlijk het meest geslaagde de trage envolopes, of nog iets trager met zoveel extra voices. :P
Voor aanvaardbaar ma nog nie punchy moet ge de JX-3P Boutique kopen
En voor Punchy de Juno's en Jupiters of SH 101 ofzo.
Of koop die nie, tenzij ge live niemeer ziet zitten om de echte Juno 60 mee te laten toeren nu die 3000 - 4000 euro kosten.
Ma dan zou ik toch een alpha pakken en wa meer eq in de base staken ... of die kleine Jupiter.

Ik vin die Boutiques nooit echt indrukwekkend.
Maar Roland is gewoon heel slecht in goeie promo filmkes.
Ik kwam ooit een keivet tegen ergens in de catacomben van de system 500 ma heb het nooit meer terug gevonden.

Dit is nu toch alles behalve indrukwekkend.
Ma geef dat aan ALex Ball of Jexus en die spelen er vast hele coole dingen op.



De JD800 is ook een dancegeimpte D50 met extra foute new age pads.
Lan wel een goeie zijn, hun D50 vondek de beste.

Jexus doet dan wel heel coole dingen met de orginele JX-8P
Een van de weinige waar nie de hele tijd feel good 80's mega pads doet en verder vrij dunne en vervelende sounds vgl met de Juno's of DX Yamaha.



Denk datk zelf, de kleinere Jupiter toffer zou vinden met de Roland synths die ik gaaf vind of nie heb.
Ge kunt toch naar uw goesting al die vst's erin en eruit zwieren?
Er kunnen er maar 4 tegelijk in of toch tegelijk spelen.
Ma de Jd-Xa met free overlay vindek tovh vetter?
 
Maar Roland is gewoon heel slecht in goeie promo filmkes.

Dat vind ik inderdaad wel een punt bij Roland.
Bij de promotie van de Jupiter-80 indertijd werd heel erg de nadruk gelegd op Super Natural Acoustic. Dat er een hele krachtige Super Natural Synth in zit was slechts bijzaak en heeft lang geduurd voor ik daar enigszins een indruk van kreeg.

Ander voorbeeld is de D2.
Het oranje monster werd aangeprezen als een grooveboxje met een revolutionaire perfomance pad.
Het ding werd een hopeloze flop en ik koch er één nieuw voor een habbekrats. Ik moest er zelf achter komen dat het in principe een MC-505 was en met de MC-505 editor heb ik er toen nog een tijd leuke dingen mee gedaan.
Als ze hem nu in de markt hadden gezet als de poor man's 505 had, kan ik mij voorstellen dat ze er meer van hadden verkocht.

Ik moet wel zeggen dat ik de demo's van David Ählund vaak wel de moeite van het bekijken waard vind.
Het is niet mijn stijl, maar hij weet er vaak wel dingen mee te doen die wat minder gebruikelijk zijn.
 
Eh, je neemt toch een JX8P/JX10/MKS70 voor de sound en het type patches dat je er mee maakt. Je gaat toch ook niet miepen dat een Minimoog niet polyfoon is? Zo'n engelse drop variant is toch niet je main keyboard?
 
Ik vond/vind de JX-8P altijd een wel mooi apparaat (om te zien en te horen)

Dus een editor voor de JX 08 vanwege de te kleine knopjes...🤔
Nét als vroeger, óók vanwege de knoppen maar dan net ietsje anders....:peukie:
 
Laatst gewijzigd:
Deze gratis VST bestaat ook - as you probably know.

On topic: éindelijk veel stemmen (vroeger max 4, wtf?) & eindelijk niet 1 maar 2 sequencers van 64 steps (ipv 1 van 16, wtf?).

Nu pas lijken die boutiques mij interessant.
Je kan relatief gemakkelijk met 1 apparaat een idee voor een track schrijven.
1 Preset, 2 sequencers, elk 64 steps, elk hun eigen timbre, genoeg stemmen, elk hun eigen FX.
Aka een (digitale) upgrade van het origineel in desktop formaat.

Nice! (Florian Pilz)

 
Back
Top