Roland Boutique JD-08 versie van Roland JD-800

B19E4ACF-53BD-4EA6-8262-FB95ACAB5C13.jpeg

Er is weer nieuwe synthesizer uit gekomen uit de serie Boutique :

Roland Boutique JD-08 versie van Roland JD-800 Bron :
Roland JD-08

Specificaties :
Specificaties Roland : JD-08

 
De JD-08 is zo fijn dat ie bijna net zo groot is als de module versie van de JD-800.
Alleen geschikt voor mensen met tiny fingers!:D
Tiny fingers?Iedereen tokkelt uren op hun smartphone.Waarom zou dat niet met de JD-08 gaan?
 
Ik was wel gecharmeerd van de jd-08 en wilde nog een digitale synth om naast mijn kawai k1 wat digitones te hebben tegenover al het analoge geweld in mijn studio.

Heb van het weekend een d-05 overgenomen en ben erg onder de indruk van de sounds. Uiteraard omdat er standaard erg veel extra sounds in zitten en omdat de vorige eigenaar en aantal goede soundbanks had gekocht.
Ook omdat veel sounds herkenbaar zijn uit veel muziek uit 80s en 90s.

Editten is erg onhandig, maar met een editor wel te doen. De JD-08 is zeker beter te editten met de sliders.
Nu vroeg ik me dus af of er veel overlap is qua sound met de JD-08.
 
JD-08 heb ik zelf nog niet live kunnen beluisteren, maar JD-990 vind ik qua geluid wel veelzijdiger en subtieler dan een D-50/05.
De JD-800 en 990 klinken volgens sommige mensen hier ook wat verschillend, dus of, en hoe, dat evt. doorwerkt in de JD-08 weet ik niet.

Als je geen JD-990 meer kunt vinden voor een normale prijs, lijkt mij de JD-08 qua geluid wel een aantrekkelijk alternatief.
Zelf vind ik de JD-08 sliders te klein tov de Sh-01a en JX-8 om prettig te bedienen.
Demo's klinken ondanks YT compressie in mijn oren prima.

Volgens mij is de D-05 wel sysex compatible met de 50, maar de JD-08 niet met de 800; lust uberhaupt geen sysex.
Vond dat ook een minpunt.
 
Volgens mij is de D-05 wel sysex compatible met de 50, maar de JD-08 niet met de 800; lust uberhaupt geen sysex.
Vond dat ook een minpunt.
Inderdaad. Je kunt D-50-klanken via sysex inladen.
Onbegrijpelijk dat fabrikanten sysex verlaten, zoals Line 6 met de Pod HD Pro X, Korg met de Wavestate en nu Roland met de JD-08, of domweg niet implementeren, zoals Arturia. Wat kost dat nou? Om de presets van de Pod HD Pro X en de MatrixBrute extern te bewaren heb ik alsnog de computer nodig en daar baal ik zo van dat apparaten met geheugen zonder sysex of opslagmogelijkheid op een kaart of usb-stick er bij mij niet meer inkomen. Een van de eerste dingen die ik doe als ik een interessant apparaat zie, is de midi-implementatie bekijken. De JD-08 is voor mij sowieso overbodig want ik heb de JD-800.. met lijmprobleem en sysex. Alle schuiven sturen sysex uit. Het was de eerste synthesizer waarmee ik het programmeren van een nieuw geluid in een sequencer kon opnemen.
 
Alle schuiven sturen sysex uit
Dat heb ik een keer geprobeerd, dat ging alleen niet zo goed met een Pentium 2; in /out > out /in.
ik raakte een schuif van de jd aan en KLENG! vast! Blauw scherm.

Dan maar even wachten op een Nord-lead, die heeft een eigen CPU,
daar had die zelfde pc geen moeite mee.
 
De JD-800 was
mijn eerste dure aanschaf.
Dan kon je het nog uitbreiden met (dure) kaarten.
ik had de strings (150 gulden geloof ik).

Ik wist toen nog niet wat sysex inhield, maar probeerden het wel uit met gevaar voor eigen synth...:o::dubbel:
Met de JD is er niets gebeurd, de PC daarintegen...:dubbel::(:D

 
Laatst gewijzigd:
Dat heb ik een keer geprobeerd, dat ging alleen niet zo goed met een Pentium 2; in /out > out /in.
ik raakte een schuif van de jd aan en KLENG! vast! Blauw scherm.

Dan maar even wachten op een Nord-lead, die heeft een eigen CPU,
daar had die zelfde pc geen moeite mee.
Feedbackloop wrs ?
Als je stuurt/ opneemt even de midi out -sys ex filteren (kan ook even de midi out kabel vanuit de pc uittrekken .
Bij aflezen/ daw laten lopen het omgekeerde doen .

Probleem met sysex is wel dat als je bv een layer van 3 of 4 actieve parts hebt , de jd800 dus 3 of 4 sysex strings stuurt via midi waardoor hij erg traag gaat reageren als je het weer terugstuurt bv .
 
Sinds deze week, heb ik ook een Roland JD-08 in huis i.c.m. een K25m keyboardje. De originele JD-800, blijft voor mij een van de mooist ogende digitale synths ooit. Ik ben ook fan van de digitale ROMpler sound uit die tijd, dus dit is dan sowieso een van de hoogtepunten. Vooral voor de Ambient en New Age genres is dit nog altijd inzetbaar. Je krijgt verassend veel synth voor je geld, met de JD-08. Met 108 waveforms en een berg aan controls, kun je aardig wat lol beleven. Alhoewel de sliders en knopjes wat klein zijn, is het in de praktijk prima te doen qua sound design. Ik tover in ieder geval binnen recordtijd zweverige pads hieruit naar boven. Dat klinkt echt super op deze synth, omdat ze uit vier lagen kunnen bestaan i.c.m. iets complexere envelopes. En met 128 voices polyfonie, kun je daar ook nog een flinke release time aan koppelen. Er zijn weinig synths die de mix tussen opties en overzichtelijkheid zo goed voor elkaar hebben als de JD-08.

Overigens voelt de hele module kwalitatief goed aan. Hij weegt iets zwaarder dan je zou verwachten en heeft best wat resistance op de sliders.

Mocht je net als mij houden van de sound uit de jaren negentig, dan zijn de preset geluiden eigenlijk ook dik in orde. Het hoogtepunt zijn natuurlijk de pad sounds, maar er zitten ook vette bass sounds op en leads die sterk naar voren komen in een volwaardige track. Al met al is het een soort hands-on ROMpler (JV-1080/JV-2080). Je moet er van houden qua stijl van sound. Maar als sample based synthese je ding is, dan is er momenteel niets beters te krijgen in hardware vorm binnen dit budget.

Hopelijk maakt Roland nog meer van dit soort Boutique modules. Een JD-990 met alle expansions ligt wel voor de hand eigenlijk. Of een JV/XV met alle legacy sounds. Maar ik denk dat de eerstvolgende een JP-8000/JP-8080 mini gaat zijn.
 
Neem aan dat je een smartphone gebruiker bent?So what?
Iedereen die de kleine lettertjes kan raken op een klein smartphone toetsenbordje, zou ook overweg moeten kunnen met een Roland Boutique module. Het valt mij sowieso op dat er behoorlijke aantallen mensen zijn binnen de synthesizer scene, die zowat álles afkeuren wat Roland tegenwoordig maakt. Altijd maar die comments over plastic, software in een doosje, aangepaste re-issues van klassiekers, etc. Al maakten ze 1-op-1 identieke kloons van de originelen, dan was het alsnog niet goed door gebrek aan innovatie. Haha! Nu ikzelf wat hands-on ervaring heb met het Boutique format, is de zuurheid van bijvoorbeeld de comments op Gearspace des te lachwekkender.
 
Back
Top