Roland Boutique JD-08 versie van Roland JD-800

B19E4ACF-53BD-4EA6-8262-FB95ACAB5C13.jpeg

Er is weer nieuwe synthesizer uit gekomen uit de serie Boutique :

Roland Boutique JD-08 versie van Roland JD-800 Bron :
Roland JD-08

Specificaties :
Specificaties Roland : JD-08

 
Raar he, Dat de JD-08 meer functies heeft dan de JD-800.
Maar ja , dat plastic! je kunt bijna in je binnenzak steken...
stel je voor, een JD in je binnenzak. :D
 
Leuk topic. Buiten het feit dat de knopjes en sliders erg klein zijn, valt het me ook op dat het er veel minder zijn dan op de originele JD 800.
Hebben deze dan een dubbele (of 3 dubbele) functie per slider?
Ik herrinner me nog een Roland folder met de JD-800 waar reclame gemaakt werd met elke slider zijn eigen functie of gemakkelijker programmeerbaar of zo.
Ik vraag me ook af voor wie fe Boutique reeks nu bedoeld is? Een JD-800 kan ik me nog wel voorstellen in een professionele studio, maar een JD-08 niet echt...
En ook: Hoe lang kan Roland nog doorgaan met deze Boutique reeks? Eerst was het gebaseerd op de analoge klassiekers Juno, Jupiter, 808, 909, 303. Later kwam er de D-05 bij geïnspireerd op een digitale synth. Nu de JD-08. Roland lijkt hun tijdlijn af te gaan. What's next? De JV reeks? Dan XP? De JP-8000 (wat trouwens al op de Jupiter 8 geïnspireerd was). En daarna de Fantom reeks. Maar dan moeten ze weer verder gaan met een compacte versie van de Boutique reeks :)
Nu ja, het zal wel succes hebben, anders zouden ze niet zo veel Boutiekjes maken.
Ik ben gestopt met hardware synths, alles met soft synths nu.
 
De boutique reeks is er voor mensen die niet veel plaats hebben en toch met hardware nog bezig willen zijn.Niet iedereen heeft een ergens een balzaal in huis.En ze klinken erg goed.
Ik ben een hybrid man,deels soft, deels hardware en ben niet groot behuisd,dus deze reeks komt zeer goed vanpas.
Toch slim bedacht van Roland.Aangezien ze verder gaan moet het wel aanslaan bij de mensen.
 
JD-08 is 2 part maar met een stepseq
JD-800 =5 parts +drum part die per toets kon editen.
de grote Tone 4 knoppen zijn wat kleiner...
Eigenlijk mist de JD-08 alleen de
6 multitibral met de programmeerbare ritme sectie.
Maar om nu een tweedehandse JD-800 te kopen voor het typische
JD geluid grijp ik idd naar de JD-08.
Ik denk nog steeds dat de JD-800 zélfs tweedehands
(nieuw toen ongeveer 4000 gulden\euro kosten) qua prijs nog steeds een stuk hoger is dan de JD-08 nieuw nu is.

Het is nog een heel Roland bloemen synth Boutiek serie geworden; Mag ik 'n onsje D-50, 'n kilo
JX-08, een toefje Juno-60, afgerond met een heerlijke JD-08.:halleluja
 
Laatst gewijzigd:
Zou er ook n jp8080 komen dan?
Jp08. Of was dat al gebruikt voor de jup 8 :)
Moet er niet aan denken zoiets te kopen, mierenwerk.
Maar zeker wel tof dat er zoiets kan.
Nee, een system 700 in boutiques stijl, hoe ziet dat eruit?!:dubbel:
 
Beste allemaal,

Ik vroeg mij af in hoeverre er andere waveforms/geluiden in de JD-800/JD-990/JD-08 zitten in vergelijking met de bijvoorbeeld de JV Series?
In mijn hoofd heb ik het altijd als volgt:

D-Series(D-50 etc), U-Series, JD-Series, JV-Series, XP-Series, XV-Series

Nu weet ik dat ze erg populair zijn, maar ik ben zelf niet in bezit van iets van de JD-series en ik vroeg mij af wat dit aan je sound palette kan toevoegen ten opzichte van andere Roland synthesizers uit die tijd en waarom het significant anders is dan de andere series (even afgezien van de real-time controllers en alle mooie kenmerken van bijvoorbeeld een JD-800, maar echt puur gebaseerd op het geluid).

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Groet, Devin
 
Waarom
Leuk topic. Buiten het feit dat de knopjes en sliders erg klein zijn, valt het me ook op dat het er veel minder zijn dan op de originele JD 800.
Hebben deze dan een dubbele (of 3 dubbele) functie per slider?
Ik herrinner me nog een Roland folder met de JD-800 waar reclame gemaakt werd met elke slider zijn eigen functie of gemakkelijker programmeerbaar of zo.
Ik vraag me ook af voor wie fe Boutique reeks nu bedoeld is? Een JD-800 kan ik me nog wel voorstellen in een professionele studio, maar een JD-08 niet echt...
En ook: Hoe lang kan Roland nog doorgaan met deze Boutique reeks? Eerst was het gebaseerd op de analoge klassiekers Juno, Jupiter, 808, 909, 303. Later kwam er de D-05 bij geïnspireerd op een digitale synth. Nu de JD-08. Roland lijkt hun tijdlijn af te gaan. What's next? De JV reeks? Dan XP? De JP-8000 (wat trouwens al op de Jupiter 8 geïnspireerd was). En daarna de Fantom reeks. Maar dan moeten ze weer verder gaan met een compacte versie van de Boutique reeks :)
Nu ja, het zal wel succes hebben, anders zouden ze niet zo veel Boutiekjes maken.
Ik ben gestopt met hardware synths, alles met soft synths nu.
...ik vraag me altijd af waarom mensen er vanuit gaan dat die boutiques niet in een ‘professionele studio’ gebruikt zouden kunnen worden. Ze klinken echt gewoon heel erg goed, dus waar zit de beperking dan volgens jou?! :) Ik heb hier bijna alle boutiques en ook de meeste originelen (of gehad: Jupiter8, D550, JD990, SH101, MKS70, JX3P, TR808, TR909, TB303) maar ik grijp net zo snel naar een boutique vanwege de total control.
 
...ik vraag me altijd af waarom mensen er vanuit gaan dat die boutiques niet in een ‘professionele studio’ gebruikt zouden kunnen worden.

Een tijdje geleden was Tori Letzler (die muziek maakt voor films & series) bij sonictalk. Die had het er over dat ze ook wel een paar van die boutiques in haar produkties gebruikt. Dus het kan professioneel goed.
 
[..] ik vraag me altijd af waarom mensen er vanuit gaan dat die boutiques niet in een ‘professionele studio’ gebruikt zouden kunnen worden [..]
Ja inderdaad. Net als Eurorack, of minikeys synths. Dat iets eruit ziet als speelgoed hoeft nog niet te betekenen dat het klinkt als speelgoed :okdan:

(Persoonlijke visuele voorkeuren daargelaten, ikzelf moet er niet aan denken iets met minikeys te bezitten)
 
Ik gebruik die dwergtoetsen alleen maar om het geluid te testen. Voor iemand die geen software gebruikt, neemt een Roland boutique de minste ruimte in beslag. Ze zijn wat lastig te bedienen, maar daar zijn oplossingen voor. De VP-03 stuur ik aan met externe midi cc en voor de D-05 heb ik die dure programmmer van Hollands glorie Dtronics.
 
Ben benieuwd hoe de JD-08 toch verhoudt tot de D-05. Zou daar veel overlap in zitten qua sound en opties? Ik ken de JD-800 niet goed, maar dat is toch een beetje in de evolutie lijn van de D-50.
De JD-08 heb ik niet, de JD-800 wel. De kritiek dat de JD-800 een D-50 met schuiven is, vind ik niet terecht. Het zijn beide romplers maar ze verschillen voor mij genoeg om de D-05 erbij te nemen. Pulsbreedtemodulatie gaat met de JD niet lukken. Het aanbod van golfvormen is anders. Qua structuur verschillen ze ook. De kwaliteit van de effecten verschilt maar ik hoor liever een galm uit de D-05/50 dan uit een Waldorf Blofeld.
 
De kritiek dat de JD-800 een D-50 met schuiven is, vind ik niet terecht.
Helemaal eens. De samples van de D-50 zijn natuurlijk ouder,
En er zitten functies is die alleen de D-50 heeft
zoals een onbekende ringmodulatie en “analoge” Subtractieve synthese. (LA)
en de bediening is niet te vergelijken met de JD-800.
Bij de JD zit geen grammetje analoog in als alleen de outputs.
Meneer Eric Persing heeft compleet nieuwe samples gemaakt voor de JD-800
en klinkt heel anders.
Natuurlijk zitten er oude D50 sounds in; Roland gooit nooit samples weg van
hun oude “presets” synths
en worden in bijna elke Roland Rompler als standaard ingevoerd.
Het verschil zit natuurlijk in de bediening; Schuiven en kloppen.

Even later kwam de module versie JD 990 (samen met de D-70)
uit, met bijna precies dezelfde tones.
maar ja, geen knoppen en display/menu gericht.

De JD-08 is zo fijn dat ie bijna net zo groot is als de module versie van de JD-800.
Alleen geschikt voor mensen met tiny fingers!:D
 
Back
Top