Roland Boutique JD-08 versie van Roland JD-800

B19E4ACF-53BD-4EA6-8262-FB95ACAB5C13.jpeg

Er is weer nieuwe synthesizer uit gekomen uit de serie Boutique :

Roland Boutique JD-08 versie van Roland JD-800 Bron :
Roland JD-08

Specificaties :
Specificaties Roland : JD-08

 
Ik was wel benieuwd naar de polyfonie en die vond ik niet terug op de site van Roland.
Op hun Youtube kanaal bevestigde Roland dat de JD-08 maximaal 128 stemmig is (afhankelijk van de patch) en de JX-08 20 stemmig.

Dat vind ik wel een verbetering ten opzichte van de andere Boutiques.
Op de pagina met specificaties van de Roland JD-08 staat echter:
Step Sequencer:
64 steps
4 notes (Polyphonic)

Dat is niet meer dan bij de andere apparaten uit de Boutique-reeks, toch? Hetzelfde geldt voor de JX-08. Daarvan zijn de specificaties ook op de website van Roland te vinden.

Als kind was ik gefascineerd door het uiterlijk van de Roland JD-800. Ik wist niet waar al die knopjes voor dienden, maar zoveel knoppen en schuiven ... Ik kon er verlekkerd naar kijken. En dat gevoel van toen krijg ik terug als ik plaatjes van de JX-08 en JD-08 bekijk. Stel nu dat je die combineert met een Novation Circuit Tracks ... Maar deze zomer heb ik in een muziekwinkel de JU-06 uitgeprobeerd (met datzelfde idee in het achterhoofd). Dat vond ik uiteindelijk toch allemaal wel erg priegelig. Zeker toen ik daarna een Roland System 8 onder m'n vingers kreeg.
 
Wat bedoel je met gedateerd?Iets klinkt goed of niet in je oren of dat uit een synth komt van 40 jaar geleden of uit een synth van vandaag.

Daar heb je gelijk in. Ik bedoelde een beetje cheesy 90's. Maar ik kan het mis hebben. Ik ging alleen uit van de sounds in de eerste video. De pad en bell sounds zijn zeker wel tof en er zal vast nog veel meer leuks uit te halen zijn. Ik was gewoon benieuwd wat het speciale aan deze synth is/was.
 
Ik ben geen fan van de JD-800 sound. En met die kleine sliders gaat de JD-08 er niet komen (in tegenstelling tot de JX-08 en meerdere boutiques die ik al heb).

Weet niet wat het is, maar het lijkt alsof er over iedere patch een soort laag (niet als in sub) zit wat mij niet aan staat op de originele JD-800. Weet niet of dat bij deze ook zal zijn.

De JD-990 klinkt dan weer wel erg goed. Wat op zich vreemd is aangezien ze erg vergelijkbaar zijn. Ik gebruik mijn JD-800 alleen nog als controller voor m'n 990. :bekdicht:
 
Ik ken het origineel niet. Maar ik vind die JD-800 sounds wel een beetje gedateerd klinken wat ik zo hoor. Die gitaar leads zijn wel vet. Wat is het speciale aan de JD-800 sounds? Enkele goede voorbeelden?
Niks bijzonders maar goed genoeg. Het is het plastic Rolandgeluid en ik vind dat tegenover het analoge geweld van bijvoorbeeld Moog soms wel prettig. Het is vooral de interface waardoor je tot verrassende creaties kunt komen. Maar presets als Swimotion en Northern light zijn zo beroemd dat ze compleet gesampled zijn voor bijvoorbeeld de Ensoniq ASR-10.
 
De presets van die oude Roland romplers zijn allemaal vrij standaard en idd cheesy/gedateerd (maar natuurlijk wel gaaf als je van muziek uit die tijd houdt). Wat echter echt super is, is de synth engine die eronder zit. Als je de tijd neemt die onder de knie te krijgen kun je er echt waanzinnige sounds uithalen, want ze kunnen echt heel extreem. Ik heb daar met de JV/XV serie in elk geval goeie ervaring mee. Ben benieuwd naar de JD-08/800 (nooit het origineel gehad), maar volgens mij is dat een beetje hetzelfde principe. Maar dan met lekker veel controls.
 
Ik ben geen fan van de JD-800 sound. En met die kleine sliders gaat de JD-08 er niet komen (in tegenstelling tot de JX-08 en meerdere boutiques die ik al heb).

Weet niet wat het is, maar het lijkt alsof er over iedere patch een soort laag (niet als in sub) zit wat mij niet aan staat op de originele JD-800. Weet niet of dat bij deze ook zal zijn.

De JD-990 klinkt dan weer wel erg goed. Wat op zich vreemd is aangezien ze erg vergelijkbaar zijn. Ik gebruik mijn JD-800 alleen nog als controller voor m'n 990. :bekdicht:
klopt!! altijd die stereo low rumble of die harde pijnlijke harshe hoge overstuurde resonant peaks die het filter deden kotsen.. de jd990 heeft nergens last van! ik hoop toch echt dat die jd08 als controller aan de 990 kan... het zou zo'n gemiste kans zijn..
 
Ik vind m erg intrigerend, zeker vanwege de ingebouwde sequencer.
Ik heb zelf altijd al een JD-800 willen hebben vanwege de sound en hands-on experience. Maar omdat de sliders en knoppen op de JD-08 schijnbaar nóg dichter op elkaar zitten dan bij de SE-02 denk ik dat ik m laat passeren... Hopelijk komt de échte JD-800 er ooit nog eens :-)
 
Ik vind m erg intrigerend, zeker vanwege de ingebouwde sequencer.
Ik heb zelf altijd al een JD-800 willen hebben vanwege de sound en hands-on experience. Maar omdat de sliders en knoppen op de JD-08 schijnbaar nóg dichter op elkaar zitten dan bij de SE-02 denk ik dat ik m laat passeren... Hopelijk komt de échte JD-800 er ooit nog eens :-)
de 800 is zo lomp groot. ik heb het programmen altijd erg leuk gevonden maar moet bekennen dat ik op de jd990 interface sneller werk.. de sound van de 800 heeft gewoon nooit z'n size gejustified. het is gewoon een grote lompe controller.
 
de 800 is zo lomp groot. ik heb het programmen altijd erg leuk gevonden maar moet bekennen dat ik op de jd990 interface sneller werk.. de sound van de 800 heeft gewoon nooit z'n size gejustified. het is gewoon een grote lompe controller.
En best wat gedoe mee ook toch, die red glue enzo?
 
Ja, precies het tegenovergestelde van dit Happy Meal speeltje 8) Al die kleine, volgepropte doosjes zijn zo contra-intuïtief (is dat een woord?)
Sta ook niet te juichen om het formaat, maar toch wel benieuwd. Die andere Boutiques zijn klein maar op zich meestal wel te doen. En erg waardevast vanwege de beperkte oplage dus ze kunnen bijna altijd weer weg zonder verlies.
 
De JD-990 klinkt dan weer wel erg goed. Wat op zich vreemd is aangezien ze erg vergelijkbaar zijn. Ik gebruik mijn JD-800 alleen nog als controller voor m'n 990. :bekdicht:
Met de JD-08 zou het dus dan ook moeten gaan?
 
Sta ook niet te juichen om het formaat, maar toch wel benieuwd. Die andere Boutiques zijn klein maar op zich meestal wel te doen
Ik heb op mijn SE-02 de meestgebruikte draaiknoppen vervangen door grotere ChromaCaps, maar ik zie niet hoe ik bij een JD-08 hetzelfde kan doen met de sliders....
 
En best wat gedoe mee ook toch, die red glue enzo?
Red glue en sliders die beginnen springen of skippen. Eens je dat aangepakt heb is het ok, maar tegen dat punt ben je wel al een hoop geld/werk verder. Wel een leuke synth in een mix met dik analoog.
 
Met de JD-08 zou het dus dan ook moeten gaan?
Geen idee. Ik weet niet of die JD-08 controller messages uitstuurt die de 990 kan ontvangen.

Als dat wel het geval is dan is de 08 wel een goed excuus om de 800 de deur uit te doen omdat ie wel erg veel ruimte inneemt voor een controller..
 
Ik heb de JP-08 en ook de SE-02 en ja het zijn kleine knopjes, maar je kan er prima geluiden mee maken.
Soms loop je er wel eens tegenaan dat een minimale verschuiving net voorbij het punt is dat je wilt, maar dat gebeurt maar soms.. Meestal als je lfo handmatig wilt syncen ofzo.

Er zijn editors beschikbaar en de sliders sturen en ontvangen cc, dus makkelijk te finetunen mocht dat nodig zijn.

Als het goed is zijn de JD08 sliders ook slechts 10mm net als de JP08. Wel klein dus, maar ook handzaam. Vergelijk het maar met een jupiter of juno. Die zijn veeel groter, maar die sliders zijn ook 'slechts' 30mm.

Wel fijn dat er eindelijk een fatsoenlijk aantal stemmen op zitten. 4 voices op de JP08 en JU06a zijn wel karig...
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Back
Top