Layeren 808 sounds. Wie doet wat hoe?

Freakydile

I used to be a snaredrum
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
1.233
Locatie
Zolder B
Welke combi's zijn het lekkerst? Zelf kick ik niet zo op de kick, eerder op hoe in "the face"
de snare klinken kan wanneer snappy laag en de tone op nul staat. Dan layer ik de snare
met een low tom (zo laag mogelijk) en met de andere toms wil ik die snare nog wel eens kleuren,
dan komen er leuke harmonischen bij... de Rimshot of Handclap kunnen ook dienen om ie tel
van de snare te doen veranderen...

De cymbal gebruik ik liever als highats...

Zijn er andere sounds die jullie layeren om zo tot andere gecombineerde geluiden te komen?

Cowbell + Cybal...

Ben benieuwd...
 
ik heb op een tr8 recent de hats (allemaal) op elke step gezet en dan lang sustain en krijg je soort van noise die je kan laten swellen met de fader.
Mijn 808 is nog niet terug thuis sinds revisie...

Ik moet nog n keer wat flanger proberen op de 808 - leerde ik van RSB... Schitterend klonk dat.
 
Ik ‘layer’ soms met sounds van de elektron rytm, maar meeste karakter bovenop de rd-8 komt door de ouwe boss bx-800 waar ik hem doorjaag :)
 
Ik hoop binnenkort een analoog mengtafeltje te hebben waar ik alle individuele outs van mijn rd8 op aan kan sluiten. Op die manier kan ik alles een beetje pannen en eq-en en dan de stereo uit van de mixer naar mijn geluidskaart sturen zodat ik wat inputs aldaar over hou.

Dit beantwoord je vraag nog niet, in de planning staan, parallel compressie op de kick, en misschien ook sidechaining van de hihats / cymbal. In ieder geval is er dus nog een compressor nodig.

Dan is dat nog steeds geen antwoord op je vraag, maar mijn Behringer 2600 leent zich voor behoorlijk wat lijp gedoe, dus die zal zeker betrokken raken in het maken van beats, dit kan op meerdere manieren, 2600 geluiden laten maken en die mee mixen, andersom kan de rd8 ook door de 2600 heen gehaald worden.

Eind doel van dit gebeuren, een paar leuke loops maken die gebaseerd zijn op de 808 sounds maar toch hun eigen karakter hebben, maar als loop makkelijk verder te processen zijn in mijn DAW.

Btw, check ook deze pagina met mods voor de rd8, zitten aardig wat freaky ;-) dingen bij.

 
Mengtafel is inmiddels binnen (soundcraft efx12)

Alle outputs van de rd8 op de tafel aan gesloten en vervolgens heb ik enorm veel mogelijkheden om de sound te 'shapen'.

Los van het gebruikelijke eq-en, pannen waar het me in eerste instantie om te doen was ben ik er achter gekomen dat de interne effect processor (lexicon mx400) erg veel voor de sound kan betekenen.

Wat ik erg dik vind is een snelle delay op bijv. Hihats, cymbal, snare en clap, evt ook conga's. Dat heeft een soort flanging achtig effect over het geheel en laat de rd8 heel breed en vol klinken.

Ik ga 'ns kijken of ik de pre-amp van mijn 2600 als insert effect kan gebruiken op de kick, ik denk dat het dan wel aardig beukt hier.

In ieder geval, klinkt de rd8 heel anders dan droog in mono. (veel beter en bruikbaarder imo)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top