Bitwig Studio 4.1

Bitwig-Studio-4.1.001-1-678x381.jpeg

"
De nieuwe Bitwig Studio 4.1-update heeft veel krachtige goodies voor de community.
Het begint met acht nieuwe note FX-apparaten die gebruikers tal van nieuwe manieren bieden om met melodische inhoud om te gaan.
Tools die elke sequentie of track een bepaald organisch tintje geven"

  • Ricochet, a bounce/collide processor based on physics with both panning and timbre control
  • Humanize randomize chance, timing, or velocity
  • Quantize holds notes until the next beat, with optional “Forgiveness”
  • Dribble is the second bouncing effect: it bounces each note until gravity wins. The additional damping function makes it smart.
  • Randomize is a device that adds chaos to any note expression including pitch and MPE
  • Strum fragments your chords, playing them one (or more) note at a time. Similar concept as in Keystep 37 where you can play chords like on a guitar.
  • Bend is a unique take on glide/portamento where you can slide to each note’s pitch.
  • Note Repeats is a smart retrigger device with Euclidean and Burst pattern modes.
"Bitwig Studio 4.1 beta kan vandaag worden gedownload. Iedereen met een actief Bitwig Studio-upgradeplan kan het installatieprogramma downloaden van zijn account.
Het upgradeplan is beschikbaar voor 169€, de volledige versie kost 398€. De officiële release van Bitwig Studio 4.1 staat gepland voor dit jaar.
De nieuwe Bend-, Humanize-, Quantize- en Randomize-apparaten zullen beschikbaar zijn in Bitwig Studio 16-Track."



 
Draai op moment de 8-track beta. Als er een leuke black friday/winter sale komt dan ga ik zeker upgraden. Naast Reaper ook de enige andere Daw die out of the box en zonder problemen op Linux werkt.
 
Hoe gaat het met VST's op Linux? Moet je dan een speciale Linux installer hebben of kan je bijvoorbeeld Mac AU's gebruiken? En zo ja, hoe is het aanbod van de bekende VST's die op Linux draaien?
 
Als doorgewinterde(lees: vanaf versie 1.3) gebruiker vind ik de laatste updates echt heel mager en vaag, alsof ze het spoor kwijt zijn.
Mensen roepen bijvoorbeeld onder andere al jaren(letterlijk) om een soort van MSEG en ze komen steeds met een of andere variatie van arpeggio-achtige trucjes die je zelf net zo makkelijk(en ikzelf gewoon liever tbh) kan intekenen op de piano rol. Of helemaal vreemd nu is een uitgebreid track kleur systeem in de beta... of mierengen*uk op 1 bar.
Het lijkt wel of ze eigenlijk alleen nog maar 3rd party plug-ins en ideeën kopiëren en integreren.

Ik update niet meer, tot dat ze het niet meer over hype dingen als random en generitive hebben en weer eens met iets origineels komen.
 
Als doorgewinterde(lees: vanaf versie 1.3) gebruiker vind ik de laatste updates echt heel mager en vaag, alsof ze het spoor kwijt zijn.
Mensen roepen bijvoorbeeld onder andere al jaren(letterlijk) om een soort van MSEG en ze komen steeds met een of andere variatie van arpeggio-achtige trucjes die je zelf net zo makkelijk(en ikzelf gewoon liever tbh) kan intekenen op de piano rol. Of helemaal vreemd nu is een uitgebreid track kleur systeem in de beta... of mierengen*uk op 1 bar.
Het lijkt wel of ze eigenlijk alleen nog maar 3rd party plug-ins en ideeën kopiëren en integreren.

Ik update niet meer, tot dat ze het niet meer over hype dingen als random en generitive hebben en weer eens met iets origineels komen.
Ik ben ook gebruiker van het 1e uur en moet ook zeggen dat ik de updates vanaf 4.00 wat magertjes vind. MSEG zou mooi zijn, alsmede een midi out in The Grid, dat had er allang moeten zijn vind ik. Mijn licentie is vorige maand verlopen, denk dat ik hem ook even laat schieten.
 
Hoe gaat het met VST's op Linux? Moet je dan een speciale Linux installer hebben of kan je bijvoorbeeld Mac AU's gebruiken? En zo ja, hoe is het aanbod van de bekende VST's die op Linux draaien?
Ik heb recent een nieuwe pc gebouwd met het idee om alles - los van games - enkel native linux te doen. Dus zelf geen ervaring met het runnen van bv windows vst's hoewel ik lees dat daar via Wine opties voor zijn. Wat betreft AU heb ik geen idee. Tot zover kan ik prima vooruit met wat er in Bitwig zit aangevuld met wat er gratis/open source beschikbaar is o.a. Helm, Vital, Stochas, Hypercyclic, Surge, odin 2 , Tal. Dat zijn dan allemaal native Linux vst's. Als je zoekt op Linux vst plugins dan zijn er een paar sites met lijsten voor zowel open source als betaalde plugins. Als je setup gebouwd is op veel bekende Windows of Mac plugins weet ik niet of dit de beste route voor je is.
 
ik ben een gebruiker van het 12e uur, ik stapte in met 3.3, denk ik, ik zit nu op 4.07 (waarschijnlik de laatste versie), 4.1 valt niet meer, goed ik heb geen upgrade plan..

volgens mij wellicht nog 3.2?? goed ik weet dat niet meer goed, wanneer werd de wavetable/polymer geïntroduceerd, die kreeg ik na een paar maanden. was meer bizonder, dan wat ze nu hebben toegevoegd..

blijft een een zeer goede DAW, gebruik m naast Cubase Pro, live 11 suite, Reason vrij vaak. vreemd genoeg maak ik meer eksperimenteler werk in live 11 suite... M4L, blijft toch wel erg goed, en alle nieuwe toevoegingen.

wanneer bitwig weer inderdaad weer wat toevoegt, dat mij overtuigt, zal ik zeker een upgrade plan (in sale) grijpen.

voor nu, ben ik ook gewoon tevreden van wat ik kan in bitwig, voor waar ik bitwig kies, werkt het erg erg goed.
 
Ik zit nu ook naar Bitwig te kijken....

Zit al een paar dagen te kutten met Ableton. Ik krijg (opeens - of is me nooit opgevallen) dubbel-hits als ik een clip inspeel en track 'monitor' staat op 'auto' (track opnemen en luisteren - overdub dus). Ik heb het met Live 9 op een Core 2 Duo Macbook, en met Live 10, 11 op een MacBook Pro i5.

Als ik de track op 'monitor': in zet dan heb ik het niet..

Ook crasht Ableton soms... en ik las dat de opzet van Bitwig 'crash-proof' is door middel van plugin containers. Ook de audio engine schijnt beter te zijn (effecienter - lagere latency?)

Maar goed, dat monitor:auto probleem en de crashes zorgen dat ik nu naar Bitwig aan het gluren ben.. Zo effe testen op die 2 laptops...
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Ik ben ingestapt bij Bitwig 3.2 en uitgestapt bij 4.0. Het blijft voor mij voelen als iets dat nog lang niet af is, als een stuk betasoftware dat een beetje hetzelfde 'het werkt maar UX wat is dat' gevoel heeft als veel open source software. Daarnaast erg veel ontbrekende basale dingen, zoals resamplen van je master track, gebrekkige plugin support en matige MIDI support voor externe hardware. Er zitten een aantal goede ideeën in, met name het samentrekken van de clips en arranger view in 1 geheel en de modulaire opzet van de verschillende componenten. Maar na een paar maanden heb ik Bitwig weer verruild voor Live en ik denk niet dat ik ooit nog terug ga.

Dus als iemand nog een Bitwig 4 license wil met verlopen upgrade plan, stuur gerust een PM :D
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Ik ben ingestapt bij Bitwig 3.2 en uitgestapt bij 4.0. Het blijft voor mij voelen als iets dat nog lang niet af is, als een stuk betasoftware dat een beetje hetzelfde 'het werkt maar UX wat is dat' gevoel heeft als veel open source software. Daarnaast erg veel ontbrekende basale dingen, zoals resamplen van je master track, gebrekkige plugin support en matige MIDI support voor externe hardware. Er zitten een aantal goede ideeën in, met name het samentrekken van de clips en arranger view in 1 geheel en de modulaire opzet van de verschillende componenten. Maar na een paar maanden heb ik Bitwig weer verruild voor Live en ik denk niet dat ik ooit nog terug ga.

Dus als iemand nog een Bitwig 4 license wil met verlopen upgrade plan, stuur gerust een PM :D
Tegen wat voor soort plug-in-support problemen ben jij aangelopen?
 
Ik zit nu ook naar Bitwig te kijken....

Zit al een paar dagen te kutten met Ableton. Ik krijg (opeens - of is me nooit opgevallen) dubbel-hits als ik een clip inspeel en track 'monitor' staat op 'auto' (track opnemen en luisteren - overdub dus). Ik heb het met Live 9 op een Core 2 Duo Macbook, en met Live 10, 11 op een MacBook Pro i5.

Als ik de track op 'monitor': in zet dan heb ik het niet..

Ook crasht Ableton soms... en ik las dat de opzet van Bitwig 'crash-proof' is door middel van plugin containers. Ook de audio engine schijnt beter te zijn (effecienter - lagere latency?)

Maar goed, dat monitor:auto probleem en de crashes zorgen dat ik nu naar Bitwig aan het gluren ben.. Zo effe testen op die 2 laptops...
Gisteren kreeg ik een mail dat Bitwig nu een 30 dagen trial heeft. Je zou hem dus uitvoerig kunnen uittesten.
 
werkt dat sandbox 'crash-proof' ook echt? Dat zou al een hoofdreden zijn om over te stappen.
 
Ja, je kan kiezen uit 5 soorten sandboxes voor je plugins en je kan ook nog eens probleem plugins selecteren en toevoegen aan de lijst van de veiligste sandbox.
plus als er iets onderuit gaat is het niet het programma wat gaat (lees: je project en uren werk) maar alleen de engine die je dan gewoon weer kan opstarten.

Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk al jaren weinig of geen crashes heb, niet in Bitwig maar ook niet in Studio One of Ableton.
Heb een tijd terug een plugin ge-beta-test die ging wel veel onderuit in het begin, de methode van Bitwig was duidelijk de beste.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Tegen wat voor soort plug-in-support problemen ben jij aangelopen?
Sowieso geen AU support en ik had hele hardnekkige problemen met een plugin die ik met geen mogelijkheid in de lijst kreeg omdat 'ie werd gezien als 'obsolete', maar de VST3 variant zag 'ie over het hoofd ofzo. Ik kon dat uiteindelijk wel forceren maar dan stonden alle plugins er weer dubbel in inclusief niet-compatible geloof ik. Gedoe in elk geval.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk al jaren weinig of geen crashes heb, niet in Bitwig maar ook niet in Studio One of Ableton.
Idem. Muzieksoftware die veel crasht kom ik gelukkig ook niet meer tegen. En Live heeft ook een prima autosave/recovery.
 
Bitwig Studio 4.2 nu in bèta met nieuwe audio-effecten en notitieraster.

"Bitwig Studio 4.2-update is nu in bèta met drie nieuwe audioprocessors (chorus+, flanger+, phaser+), notenraster voor het maken van je eigen notitie-effecten en meer.

Bitwig Studio 4.2 is nu beschikbaar in bèta. De nieuwe update is gratis voor iedereen met een actief Bitwig Studio Upgrade Plan. De officiële release staat gepland voor maart 2022."



 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Ik heb recent een nieuwe pc gebouwd met het idee om alles - los van games - enkel native linux te doen. Dus zelf geen ervaring met het runnen van bv windows vst's hoewel ik lees dat daar via Wine opties voor zijn. Wat betreft AU heb ik geen idee. Tot zover kan ik prima vooruit met wat er in Bitwig zit aangevuld met wat er gratis/open source beschikbaar is o.a. Helm, Vital, Stochas, Hypercyclic, Surge, odin 2 , Tal. Dat zijn dan allemaal native Linux vst's. Als je zoekt op Linux vst plugins dan zijn er een paar sites met lijsten voor zowel open source als betaalde plugins. Als je setup gebouwd is op veel bekende Windows of Mac plugins weet ik niet of dit de beste route voor je is.
Er komt steeds meer en betere support voor Linux. Je hebt Carla voor ondersteuning van o.a. VST's. Daarnaast is er KX-Studio die veel op het gebied van audio doen voor Linux.

 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Back
Top