Goose en hun dikke Teisco synth

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Na al die jaren vind ik de synth in de plaat van Goose nog steeds zo vet klinken. Die driftende 'valsige' rauwe sound.. is er een VST die dit kan? Is het een eigenschap van die synth of is hij gewoon vals gestemd - ik weet niet precies wat ik nu hoor.. Het is denk ik een Teisco 110F...

 
Ik denk dat de Teisco in dit geval gekozen is als leuke visuele prop voor de videoclip. Want klinkt idd niet als een 110F. De zagende sweeps zijn overigens ook duidelijk een andere synth, doet mij denken aan een snerpende MS10/20 of iets in die richting.
 
Goose.. 🙂

Nog steeds prettige muziek idd! Was ze alweer beetje vergeten.
 
Da's wel een Teisco 110F waar -ie aan staat te rukken. De mijne klonk echter niet zo, ook niet als ik aan de tune knop hing.
Ik denk dat de Teisco in dit geval gekozen is als leuke visuele prop voor de videoclip. Want klinkt idd niet als een 110F.

Ah jammer... goed om te weten!
Nouja.. deze mystery synth klinkt iig superdik.. Ik ga verder speuren welke het dan wel is...
 
Laatst gewijzigd:
Hier wordt de synth live gebruikt.... het is denk ik toch die Teisco...

Screenshot 2021-11-01 at 17.27.31.png


Screenshot 2021-11-01 at 17.27.53.png


 
Laatst gewijzigd:
De Teisco 110F die ik ooit had klonk niet zo vet als in die eerste video, ik denk dat het geluid aardig geprocessed is nog.
Maar ik denk toch wel dat je echt die synth hoort.

Deze demo geeft het karakter aardig weer (vanaf rond 2:30)

 
Dat geluid uit die track van Goose kan je volgens mij prima uit een 110F halen hoor....misschien hebben ze er nog een chorus of iets dergelijks overheen gezet, maar zo heel bijzonder is het nu ook weer niet.

Maar de 110F is echt wel een erg fijne synthesizer. Ik heb er zelf ook een en was echt verrast door wat je er uit kunt halen, ook al heb ik aardig wat andere analoge bakken. Hij heeft een bepaalde sound die toch net even anders is en op de een of andere manier deed het me soms zelfs denken aan die vage geluiden die je wel eens uit de BBC Radiophonic Workshop hoorde komen. De ingebouwde filterbank is bovendien heel bruikbaar, al denkt geloof ik niet iedereen daar zo over :)

Helaas heeft mijn exemplaar al een tijdje veel onderhoud en TLC nodig. Kan er nu niets meer mee doen en ik ben er nog niet aan toe gekomen een goede reparateur te zoeken; beetje druk gehad met andere dingen. Maar ik ben zeker van plan hem weer te laten herstellen.
 
okay, ik heb niet goed opgelet.. in die 1e video gebruiken ze 2 Teisco's..
Ik vind die 2 noten na '..I wanna get with youuu.. PWEEEEE! - PWUUUU!' zo lekker klinken :)

Screenshot 2021-11-02 at 08.56.44.png


teisco 60f wellicht..

Da's dan toch die 60f,,
 
Laatst gewijzigd:
De Teisco 110F die ik ooit had klonk niet zo vet als in die eerste video, ik denk dat het geluid aardig geprocessed is nog.
Maar ik denk toch wel dat je echt die synth hoort.

Deze demo geeft het karakter aardig weer (vanaf rond 2:30)


Heerlijke demo Demian, spijt spijt spijt. De mijne was na recalibratie door Artefacts een stukje braver geworden maar het was nog steeds mogelijk er enorm veel verschillende geluiden en bleeps uit te krijgen. @Hooihuis: elke synth heeft een filterbank nodig, werkt zoooo veel sneller.

Op deze track hoor j'm goed, met oversturing van het interne signaalpad. Pads door het hele nummer, goed los te horen vanaf 4:50
 
Wauw die filter zelfresonantie met dat wapperende laag, had geen idee dat het mogelijk was. Bij wat voor synths gebeurt dat nog meer? Bij ARP's? Wat een karakterbak.
 
Het klinkt gewoon als een synth die nog eens door een overdrive of distortion/fuzz pedaal gestuurd wordt. Dan kan die Teisco dus heel goed de geluidsbron zijn.
Via deze website van Thomann kan je virtueel gitaarpedalen uitproberen: Stompenberg FX - Devices – Thomann Nederland
Misschien eens de moeite om te kijken of je op die manier met 1 van je VST's de sound van Goose kan benaderen?
 
Naast overdrive / distortion denk ik dat er nog wat compressie op zit, die attack is wat feller dan wat ik ooit uit een Teisco heb horen komen.

't is wel een gaaf nummer overigens van Goose. :okdan:
 
Da's dan toch die 60f,,
Ja geen idee waarom al maar doorgegaan wordt over wat het is, wellicht omdat er niet goed wordt gelezen. Ik heb de 60, 100 en 110 gehad en dit is gewoon de 60. Zoek anders maar eens teisco 60f op YouTube. Eerste filmpje geloof ik, minuut of 5 duurt die. Daar hoor je die rauwe sound. Dikke monosynth die in tegenstelling tot de 110 niet de credits heeft gekregen die het verdient. Helaas ooit verkocht en daarna niet meer voorbij zien komen.
 
Back
Top