Rhodes MK8

rhodes-mk8-official-1.jpg


Ziet er supermooi uit! Helaas zijn ze nog niet klaar met teasen, de prijs wordt over een maand pas bekend. Hier in ieder geval nog wat extra info


NB je kan er een optionele analoge FX unit bijbestellen, die zit er dus niet standaard in:

"If you fancy inbuilt effects, you can order the Rhodes MK8 with an optional analog effects unit. It features a VCA compressor, a phaser and bucket-brigade-based chorus and delay effects."
 

Attachments

  • rhodes-mk8-official-2.jpg
    rhodes-mk8-official-2.jpg
    97,5 KB · Bekeken: 220
  • rhodes-mk8-official-3.jpg
    rhodes-mk8-official-3.jpg
    110,1 KB · Bekeken: 219
  • rhodes-mk8-official-4-770x425.jpg
    rhodes-mk8-official-4-770x425.jpg
    31,8 KB · Bekeken: 227
  • rhodes-mk8-official-6-770x425.jpg
    rhodes-mk8-official-6-770x425.jpg
    35 KB · Bekeken: 242
  • rhodes-mk8-official-7.jpg
    rhodes-mk8-official-7.jpg
    43,5 KB · Bekeken: 240
Last edited by a moderator:
Wat ziet dat ding er ongelofelijk vet uit. Ben erg benieuwd hoe hij klinkt, en wat hij kost?
 
niet dat ik hem kopen ga, maar die ingebouwde effecten hadden ze er uit mogen laten. Dan kan je kiezen wat je er achter wil hangen en hoef je er niet voor te betalen.
 
niet dat ik hem kopen ga, maar die ingebouwde effecten hadden ze er uit mogen laten. Dan kan je kiezen wat je er achter wil hangen en hoef je er niet voor te betalen.
Ehm, dat is toch precies wat ze gedaan hebben? De effecten zijn optioneel (zie 1e post)
 
Ik wil de Crumar Seven halen, die kost momenteel 1900€ en die piano komt het dichtst bij de Rhodes/Wurlitzer.
Die Rhodes,, een echte, geen faky dat ding gaat sws een vermogen kosten,, met maar 500 in de pre sale, zullen ze meteen weg zijn, en ik vrees dat ze weg gaan vanaf 6000€
FML
 
Dayyyum! Die zou totaal onnodig zijn naast mijn MK1, maar.. er moet vast een manier zijn om de aanschaf hiervan legitiem te laten klinken! Jaren terug heb ik op de MusikMesse een Rhodes gespeeld die MIDI in had. Dat zou wel ultimate zijn. Maar misschien heb ik het maar gedroomd destijds.
 
..nog even gezocht, maar denk dat ik het inderdaad gedroomd heb..

Ik bedacht me wel zojuist dat ik nog een automat toolkit – dadamachines heb liggen. Daarmee zou je een octaaf moeten kunnen pakken, direct op de klankstaafjes.. okaay, kijken of ik vrouw en kinderen morgen op pad kan sturen hehe
 
Erg mooi instrument. Zou desondanks toch liever voor een vintage exemplaar gaan. Die is waarschijnlijk veel betaalbaarder en, in tegenstelling tot sommige vintage synths die hun kuren hebben, zijn Rhodes volgens mij makkelijker te servicen en vrij robuust. (Eigenlijk zou ik nog liever een Wurlitzer hebben, maar die zijn nog duurder en ook breekbaarder.)

Voor de sound hoef je het nauwelijks meer te doen. Er is een vrij groot aantal Rhodes emulaties die echt goed zijn. Ik zag dat iemand die van Crumar / GSI noemde, die erg goed klinkt. (Al is de betrouwbaarheid van Crumar instrumenten niet heeeel fantastisch.) Zelf ben ik groot fan van de Pianoteq vst, en ook de gemodelleerde Rhodes in Roland stage piano’s vind ik te gek. Minder “processed” als sommige andere stage piano’s / vst’s.

Maar de looks en het speelgevoel van “the real thing” blijven toch uniek. Het gewicht ook. ;)
 
Ik ben nog altijd op zoek naar de holy grail. Heb alle Nords gehad, de Seven (viel uiteindelijk tegen), en heb twee echte Fender Rhodes pianos (een 73 en een 88 met midi). Alleen Keyscape komt dicht in de buurt. Ik heb nu gesetteld op een Yamaha YC61, waarvan ik de sound na een jaar nog niet zat ben (en hij is heel licht). Ik kijk uit daar deze, maar ik las al dat ie iets van 35 kg gaat wegen, dus voor live gebruik wat minder.
 
Ik ben nog altijd op zoek naar de holy grail. Heb alle Nords gehad, de Seven (viel uiteindelijk tegen), en heb twee echte Fender Rhodes pianos (een 73 en een 88 met midi). Alleen Keyscape komt dicht in de buurt. Ik heb nu gesetteld op een Yamaha YC61, waarvan ik de sound na een jaar nog niet zat ben (en hij is heel licht). Ik kijk uit daar deze, maar ik las al dat ie iets van 35 kg gaat wegen, dus voor live gebruik wat minder.
Wat mis je bij de echte Rhodes piano’s, omdat je aangeeft nog altijd op zoek te zijn naar de holy grail? Kwa sound heeft mijn vintage Twin Reverb de Rhodes echt tot leven gebracht. Heerlijke sprankel in het hoog, maar ook de juiste warmte in het laag en midden. Maar ik vermoed dat je met de zoektocht bedoelde om een draagbaar apparaat te vinden dat dezelfde speelbaarheid, sound en sex (sorry, het allitereert net te lekker) heeft als de echte.

Als je de Tiny Desk videos van bijv Robert Glasper en Moonchild checkt, kom je een hoop Rhodes alternatieven tegen (zelfs een Yamaha Motif, maar soit - Glasper kan ook een kettingzaag mooi laten klinken als ie toetsen zou hebben). De enige die ik betrapt heb op het gebruik van een echte Rhodes is PJ Morton. Ouwe held.
 
Laatst gewijzigd:
Het gast ook om de fysieke intersctie die je met een kloon of soft niet zal hebben. Ik heb zelf geen Rhodes vanwege plekgebrek, ik moet het met een Pianet-T doen. Al klinken emulaties strakker en misschien zelfs zuiverder dan de mijne, als ik er achter ga zitten dan komt er veel lekkerder muziek uit dan uit een emulatie.
 
In het geval van een Rhodes vind ik dat keyboard wel erg lekker. Ook al zijn de meeste stage piano’s qua toetsen veel beter voor piano, die “kloenk” die je hebt bij een Rhodes, en die fysieke interactie met de klankopwekking is uniek.

Pianet T heb ik ook drie (!) keer gehad. Zeer leuk instrument, maar toch een hoge net-niet factor, vooral omdat er weinig dynamiek mogelijk is. Ik vond de Hohner Pianoteq expansie eigenlijk lekkerder spelen.
 
Het gast ook om de fysieke intersctie die je met een kloon of soft niet zal hebben. Ik heb zelf geen Rhodes vanwege plekgebrek, ik moet het met een Pianet-T doen. Al klinken emulaties strakker en misschien zelfs zuiverder dan de mijne, als ik er achter ga zitten dan komt er veel lekkerder muziek uit dan uit een emulatie.
Totaal mee eens! Ik merk dat ik compleet andere dingen speel als ik op mijn ouwe Rhodes MK1 speel, de ‘gewone piano’ (Yahama U3) of achter een synth zit. Interactie is alles.
 
Ik ben nog altijd op zoek naar de holy grail. Heb alle Nords gehad, de Seven (viel uiteindelijk tegen), en heb twee echte Fender Rhodes pianos (een 73 en een 88 met midi). Alleen Keyscape komt dicht in de buurt. Ik heb nu gesetteld op een Yamaha YC61, waarvan ik de sound na een jaar nog niet zat ben (en hij is heel licht). Ik kijk uit daar deze, maar ik las al dat ie iets van 35 kg gaat wegen, dus voor live gebruik wat minder.
Wat viel precies tegen bij de Crumar Seven? deze heb je gehad en weer weg gedaan? Ik bekijk nu na jou comment weer de Yamaha YC61, dacht echt dat hier de focus op orgel zat, maar klinkt zeker ook tof. Merk gewoon dat ik de Crumar zo mooi vind haha.
 
Het gast ook om de fysieke intersctie die je met een kloon of soft niet zal hebben. Ik heb zelf geen Rhodes vanwege plekgebrek, ik moet het met een Pianet-T doen. Al klinken emulaties strakker en misschien zelfs zuiverder dan de mijne, als ik er achter ga zitten dan komt er veel lekkerder muziek uit dan uit een emulatie.

Dit is voor mij ook de reden, om echt een e-piano aan te schaffen, met meer nadruk op een goed/ander keybed dan wat je tegenkomt in synths. Een microkorg heeft mini-keys waardoor ik heel anders speel, neem ik hem mee het park in op batterijen, speel ik al helemaal anders. Ik wil weg blijven van Midi keyboards en werken vanuit de beperking.
Voor mij zit daar de fun in, creativiteit ontstaan vanuit beperking. Ik lees dus laatste tijd heel veel over die Crumar Seven, en bijna iedereen is vooral te spreken over de feel van 't ding. Het nogal zware Fatar tp/100 keybed, en de physical moddele'd sounds zijn op dat vlak perfect in harmonie. ( als ik de gebruikers mag geloven) Ik heb erop gespeeld 2 jaar geleden in een muziek winkel en sindsdien blijft dat aan mij knagen.. Maar goed ik wacht nog even af. Iedereen heeft zijn eigen zoektocht in de holy grail.
 
Het pedaal van de mk8 is aangesloten met een slang. Hoe zou dat werken? Het pedaal van de mk 1 is wel echt een onding dat wegschuift en kraakt.
 
De Viscount Legend '70s lijkt in dat opzicht ook wel een interessante kandidaat die overigens ook modulair is op te bouwen middels optionele modules.
 
Back
Top