Een nieuwe clone van Behringer: Edge.

Behringer-Edge.001-678x381.jpeg


Behringer Edge, analog percussive Synthesizer, “the drummer from the cloned mother”​

"Edge neemt Behringer het analoge percussieve Synthesizer-concept van de Moog DFAM over, voegt MIDI+ USB toe en verpakt het in een roze Crave-achtige behuizing.
Met de Crave heeft Behringer voor weinig geld een onofficiële kloon van de Moog Mother-32 gemaakt.
Onofficieel omdat het nooit door Behringer is gecommuniceerd en vanwege de 3340-chip.
En volgens het laatste nieuws van vandaag werd het Behringer-team opnieuw geïnspireerd door de Moog-ingenieurs in Asheville."

"Edge is een semi-modulaire analoge percussie Synthesizer die is gebaseerd op het concept van de Moog DFAM (Drum From Another Mother) uit 2018. Hij heeft twee analoge VCO's met puls- en driehoeksgolven, oscillatorsynchronisatie en FM-opties.
Er is roze en witte ruis, een deca-envelop, een filter met high- en low-pass-modi en een eigen Decay- en Envelope-hoeveelheid.
Beide oscillatoren worden getriggerd door een dubbele 8-staps sequencer, een voor de toonhoogte en een andere voor de snelheid.
Je kunt elke sequencer met 8 knoppen programmeren en selecteren of de oscillator op toonhoogte reageert of niet.
Aan de bovenkant heb je een 15×10 matrix waar je je geluiden kunt patchen of integreren in elke Eurorack synth-opstelling."

Behringer Edge zal beschikbaar zijn voor $ 219 USD (catalogusprijs).
Geen informatie over de beschikbaarheid en pre-order optie.

 
Van sommige spullen heb ik de indruk dat Herr Uli wil aantonen dat een bepaald toestel niet direct een fortuin moet kosten zoals een bekend top merk.
Het ideale zou een firma zijn die de gulden middenweg zou nemen die, en goeie kwaliteit,en betaalbaar voor iedereen,en tevreden is met z'n winstmarge,en van niemand hoeft te jatten,en niet op de beurs hoeft genoteerd te staan,...en en en.
 
Kan het mis hebben maar deze edge heeft op zich alleen midi sync? Op zich natuurlijk al beter dan de dfam maar niet zodanig dat het een superbeter product maakt.

Heb zelf een dfam en elke keer als je er mee speelt zou je willen dat je er meer hebt, voor het Moog prijskaartje niet echt een optie maar kan me zeker wel voorstellen dat het wel gaat verkopen.

Hij heeft midi en een pitch quantizer, en midi transport, dat is het enige wat de DFAM mist. Maar hij klinkt niet zo clunky. We zullen zien.

Ik zag Behringer op een video reageren dat je via midi Pitch, Filter cutoff en Tempo kunt regelen. Dat maakt de Edge een stuk interessanter.
Als dat klopt vraag ik me wel af waarom ze dat niet in de video hebben vermeld, dat lijken me flinke selling points. Voor mij is Midi Clock eigenlijk al genoeg, dan kan ik hem tenminste syncen met een niet-semimodulaire synth of groovebox en een portable setup maken. Moog ontwerpt geweldige instrumenten, maar soms laten ze basic features een beetje achterwege. Alsof de technologische ontwikkelingen van deze eeuw een beetje langs hun heen zijn gegaan. Heb de Grandmother ook niet gekocht de eerste 2 jaar na release omdat zulke basic dingen misten. ('Stranger things mode' arp, envelope retrigger)

Van sommige spullen heb ik de indruk dat Herr Uli wil aantonen dat een bepaald toestel niet direct een fortuin moet kosten zoals een bekend top merk.
Het ideale zou een firma zijn die de gulden middenweg zou nemen die, en goeie kwaliteit,en betaalbaar voor iedereen,en tevreden is met z'n winstmarge,en van niemand hoeft te jatten,en niet op de beurs hoeft genoteerd te staan,...en en en.

Uli en de grootste aanhangers willen wel graag die indruk wekken. Dat iedereen synthesizers voor een paar honderd euro moet kunnen maken. Maar ze vergeten even hoe belachelijk groot Music Tribe is en ze een hele stad aan fabrieken hebben. Ik denk niet dat er een andere fabrikant is die producten aan zou kunnen bieden voor een vergelijkbare prijs en nog winst kan maken. Behringer wil nu ook alleen nog met een paar mega ketens handelen om de middleman achterwege te laten.

By the way, is het iemand anders ook opgevallen dat de Edge nu niet meer te koop is op Thomann? 'Wij hebben overal gezocht maar het artikel Behringer Edge is helaas niet meer beschikbaar.' staat er nu. Bax heeft hem wel intussen, 12 week levertijd. (Dat matcht met wat Thomann klanten eerder te horen kregen als ze navraag deden naar de geschatte levertijd.)
 
Even kijken hoelang het duurt voordat ze het doorhebben. Op de engelse site staat ie voor £9,999.00 (bijna 12K dus).
 
Een ballonnen hond en spullen van een overleden artiest. Ik ben overtuigt, en ga sparen.
 
Dure Moogs.

Er staat een Polymoog, nagechecked voor 3500 op reverb.
Da's toch kei goedkoop.
De anderen zijn 10000.

Die Crave zal wel 117 ofzo zijn. Wat cool is.
Want DFAM is te duur voor wat het kan,
en je hebt er twee of iets anders, ma deze klank is precies dunner ma wel drukker.
Er valt nu nog niets over te zeggen.

En dat doet er toch nie toe, als mensen, veel geld willen betalen voor een oude model D.
't zijn niet die mensen die die zo duur maken, maar die verkopers.
Maar als je teveel geld hebt. En nieveel muziek maakt. Maar de geschiedenis er rond interessant vindt een ouwe Moog of Arp.
Ook producers, die geen Karp willen kopen ofzo ... die heeft wel een Axxe en die heeft zoveel meer karakter dan een een Karp.
Behringer is gewoon de H&M van synths en Moog is Dior.

Ik vind dat Korg een hele mooie middenweg loopt.
Heet is dikwijls betaalbaar. Vanaf 50 euro hebt ge al een synth.
Da doet zelf Behringer nie.
Ze maken een mini die iedereen kan betalen en een grotere enzo ... voor wie die mini niezo ziet zitten.
Bij moog zijn ze ook nie met superveel mensene en ik vond Grandmother en Matriarg best veel Moog per euro.
en echt handig ontworpen.

Die Edge vindek iets hebben van een monoevolver klank ofzo.
Maar er is te weinig materiaal. Ma DFAM doet nooit die klanken.

Het enige dat ik ambetant vind aan Behringer, is dat ze maar met synths blijven gooien die eraan komen.
En da duurt dan tien jaar en ik zie wel wa ze over tien jaar hebben. Zo een Pro-1 is 150 euro 2e hands.
Der zijn toch ook veel interessantere synths dan 10 van die clones kopen.
Peak, hydra en Irridium, SOMA Pulsar-23 da's pas een wijze drumkick synth precies en ook nieveel duurder dan die drie Moog modules. Dreadboxen en hele boel Volca's
 
Nu ook van de Bax site verwijderd. Jammer. Ik had overwogen om hem te preorderen voor 229, maar de prijs is nooit meer onder de 11k gezakt.

Ik neig dan toch snel naar 'toch wat meer problemen met levering en vertragingen zeker'
 
Grappig dat een MM bezitter onderstaand zelf schrijft na een vergelijk waar toch duidelijk is dat ze 1:1 hetzelfde klinken..
Uiteraard willen MM bezitters liever doof en blind blijven voor het feit dat de Model D een volwaardig alternatief is.
Want dan kunnen ze voor zichzelf geen gefundeerd argument meer vinden waarom ze het 30-voudige uitgeven. Buiten de looks en het formaat dan.

Dan heb ik veel respect voor iemand dat om die laatste reden een MM koopt.

Maar het is duidelijk dat veel Moog bezitters liever niet toegeven dat er een volwaardig Behringer alternatief is.
Door hun blinde passie, gevoed door het onwrikbare, nostalgisch vintage geloof. En zitten ze in het Slammin' Behringer clubje. Dat noem ik elitarisme.
Gelukkig zijn er toch ook heel wat mensen die het wat nuchterder zien...

Bekijk bijlage 3815747

Bekijk bijlage 3815748

Nogmaals een aanbod om ze eens side by side te vergelijken
Model- d is leuk kan ( mn in het frequentie midden gebied) zeer dicht bij komen , maar is niet een orginele vintage mm, qua sound mogelijkheden niet (!) , qua bedieningsgemak niet , qua duurzaamheid niet , qua joyfactor ook niet ( vind ik :-).
 
Dan van Behringer heeft een video gepost waarin hij wat vragen beantwoordt. Toch wel interessant dat er midi op zit...

 
Back
Top