Een nieuwe clone van Behringer: Edge.

Behringer-Edge.001-678x381.jpeg


Behringer Edge, analog percussive Synthesizer, “the drummer from the cloned mother”​

"Edge neemt Behringer het analoge percussieve Synthesizer-concept van de Moog DFAM over, voegt MIDI+ USB toe en verpakt het in een roze Crave-achtige behuizing.
Met de Crave heeft Behringer voor weinig geld een onofficiële kloon van de Moog Mother-32 gemaakt.
Onofficieel omdat het nooit door Behringer is gecommuniceerd en vanwege de 3340-chip.
En volgens het laatste nieuws van vandaag werd het Behringer-team opnieuw geïnspireerd door de Moog-ingenieurs in Asheville."

"Edge is een semi-modulaire analoge percussie Synthesizer die is gebaseerd op het concept van de Moog DFAM (Drum From Another Mother) uit 2018. Hij heeft twee analoge VCO's met puls- en driehoeksgolven, oscillatorsynchronisatie en FM-opties.
Er is roze en witte ruis, een deca-envelop, een filter met high- en low-pass-modi en een eigen Decay- en Envelope-hoeveelheid.
Beide oscillatoren worden getriggerd door een dubbele 8-staps sequencer, een voor de toonhoogte en een andere voor de snelheid.
Je kunt elke sequencer met 8 knoppen programmeren en selecteren of de oscillator op toonhoogte reageert of niet.
Aan de bovenkant heb je een 15×10 matrix waar je je geluiden kunt patchen of integreren in elke Eurorack synth-opstelling."

Behringer Edge zal beschikbaar zijn voor $ 219 USD (catalogusprijs).
Geen informatie over de beschikbaarheid en pre-order optie.

 
En er is zeker ook een categorie mensen die wijselijk besluit om een Model D te kopen aan 1/30ste van de prijs van een originele Mini.
Moog-elitaristen kunnen huilen wat ze willen. De Model D klinkt identiek. Daar zijn intussen genoeg YT-filmpjes over. Om dan 30x zoveel uit te geven voor de looks...tja moet je dan maar doen. Looks zullen mij worst wezen.
Nee hij klinkt echt niet hetzelfde , kennelijk nog nooit een oude model-d onder handen gehad neem ik aan ?
 
Hij heeft midi en een pitch quantizer, en midi transport, dat is het enige wat de DFAM mist. Maar hij klinkt niet zo clunky. We zullen zien.
De midi cv interfaces due behringer in z’n producten duwt heb ik de indruk van dat ze wat minder goed reageren op snelle midi sequences dan bv een simpele doepfer mcv4.( lopen vast en doen raar )
Dus of je nou de Dfam of de Bfam koopt , zou er dus sowieso een andere m->cv converter op aansluiten als ik wat sneller en toch gesynct ermee wil gaan .
 
Ik denk dat Moog en Behringer dit gewoon afgesproken hebben. Voor elke Edge een tientje naar Moog. Scheelt Uli ontwerp en marketing kosten en in Moogland lopen vet binnen. Inderdaad vrijwel geen overlap in doelgroepen dus win-win.
Volgens mij werkt het bussinessplan van uli niet zo 😊
 
Waarom zouden ze?
Mensen die "Moog Money" te besteden hebben kopen geen Behringer en mensen die géén "Moog money" hebben kopen Behringer. Het bijt elkaar niet.
Bovendien bestaat de kans dat EDGE gebruikers later wél doorgroeien en voor duurdere producten gaan.
Dit ja! :biertje:
 
Nee hij klinkt echt niet hetzelfde , kennelijk nog nooit een oude model-d onder handen gehad neem ik aan ?
Heb zelf nooit een oud model d onder handen gehad, maar zelfs bij de reissue heb ik, tjsa, ik noem het maar ‘wonderschone’ klanken gehaald, wat ik met de Behringer Model D niet voor elkaar krijg. T is een klasse apart, die Minimoog.
 
Lijkt mij ook en waarom zouden mensen die deze kopen voor de Moog sound, die gaan toch voor de Behringer sound.
Nou daar zeg je wat. Gisteren een Model D. van een mede-forummer hier pal om de hoek gekocht. Nou ik kan maar een ding zeggen na nog geen 10 minuten ermee bezig te zijn geweest: Behringer heeft vakwerk geleverd. Ik hoorde en zag al wat enthousiast makende filmpjes op YT waarin beide vergeleken werden maar in het echt is het nog verbluffender. Eindelijk echt toegang tot de sound wat ik zo mooi vind uit de Minimoog van Klaus Schulze of Rolf Bauer zonder bij het ECB te moeten inbreken.
 
En er is zeker ook een categorie mensen die wijselijk besluit om een Model D te kopen aan 1/30ste van de prijs van een originele Mini.
Moog-elitaristen kunnen huilen wat ze willen. De Model D klinkt identiek. Daar zijn intussen genoeg YT-filmpjes over. Om dan 30x zoveel uit te geven voor de looks...tja moet je dan maar doen. Looks zullen mij worst wezen.

Gezien YT de refferentie is van je wijsheid....

Wel daar staat wel bewezen dat er drifting problemen zijn met de oscillatoren van de Model D.

Dus YT is idd soms wel handig als refferentie.

Als het enkel de looks maar was...
 
Ik denk dat Moog en Behringer dit gewoon afgesproken hebben. Voor elke Edge een tientje naar Moog. Scheelt Uli ontwerp en marketing kosten en in Moogland lopen vet binnen. Inderdaad vrijwel geen overlap in doelgroepen dus win-win.

Zou mooi zijn als dat zo is, maar ik vrees dat Uli dat niet zal doen.
 
En er is zeker ook een categorie mensen die wijselijk besluit om een Model D te kopen aan 1/30ste van de prijs van een originele Mini.
Moog-elitaristen kunnen huilen wat ze willen. De Model D klinkt identiek. Daar zijn intussen genoeg YT-filmpjes over. Om dan 30x zoveel uit te geven voor de looks...tja moet je dan maar doen. Looks zullen mij worst wezen.
Moog-elitaristen. Ik probeer hem even etymologisch te duiden. Bedoel je een kleine groep die een disproportionele hoeveelheid Moogs in het bezit heeft? Of.. suggereer je dat Moog eigenaren buitensporig veel macht hebben over mensen die geen Moog hebben?

Verder - ieder zijn eigen keus.. maar als je jouzelf graag laatdunkend uitlaat over mensen die een passie hebben voor synthesizers en het niet erg vinden om daar wat aan uit te geven.. ben je hier dan niet op de verkeerde plek?
 
Misschien niet echt superbeter, maar als de Behringer ook maar net iets meer kan en het is ook nog een stuk goedkoper, de Moog is dan toch minder interessant. Ik bedoel, de Moog kost in vergelijking best wat euro's of dollars meer, bij Moog mogen (hehe :D) ze zich best even achter de oren krabben waarom hun product tenminste niet evenveel kan als de Behringer, gegeven dat prijsverschil.

Tuurlijk, midi in op de DFAM was mooi geweest, alhoewel het niet heeel erg veel moeite is om het te syncen (ik doe het via een click track vanuit te octatrack), en sowieso is denk ik dat het filosofie van MOOG is dat je het in combinatie met de Mother32 gebruikt die wel midi heeft. Uiteindelijk gaat het om de klank, en de DFAM klinkt echt (vind ik) erg strak, ook in het laag. Ik moet nog zien of de B. variant daar aan kan tippen.
 
Verder - ieder zijn eigen keus.. maar als je jouzelf graag laatdunkend uitlaat over mensen die een passie hebben voor synthesizers en het niet erg vinden om daar wat aan uit te geven.. ben je hier dan niet op de verkeerde plek?
Grappig dat een MM bezitter onderstaand zelf schrijft na een vergelijk waar toch duidelijk is dat ze 1:1 hetzelfde klinken..
Uiteraard willen MM bezitters liever doof en blind blijven voor het feit dat de Model D een volwaardig alternatief is.
Want dan kunnen ze voor zichzelf geen gefundeerd argument meer vinden waarom ze het 30-voudige uitgeven. Buiten de looks en het formaat dan.

Dan heb ik veel respect voor iemand dat om die laatste reden een MM koopt.

Maar het is duidelijk dat veel Moog bezitters liever niet toegeven dat er een volwaardig Behringer alternatief is.
Door hun blinde passie, gevoed door het onwrikbare, nostalgisch vintage geloof. En zitten ze in het Slammin' Behringer clubje. Dat noem ik elitarisme.
Gelukkig zijn er toch ook heel wat mensen die het wat nuchterder zien...

1635065499621.png


1635067012481.png

 
Grappig dat een MM bezitter onderstaand zelf schrijft na een vergelijk waar toch duidelijk is dat ze 1:1 hetzelfde klinken..
Uiteraard willen MM bezitters liever doof en blind blijven voor het feit dat de Model D een volwaardig alternatief is.
Want dan kunnen ze voor zichzelf geen gefundeerd argument meer vinden waarom ze het 30-voudige uitgeven. Buiten de looks en het formaat dan.

Dan heb ik veel respect voor iemand dat om die laatste reden een MM koopt.

Maar het is duidelijk dat veel Moog bezitters liever niet toegeven dat er een volwaardig Behringer alternatief is.
Door hun blinde passie, gevoed door het onwrikbare, nostalgisch vintage geloof. En zitten ze in het Slammin' Behringer clubje. Dat noem ik elitarisme.
Gelukkig zijn er toch ook heel wat mensen die het wat nuchterder zien...

Laten we vooral de Behringer VS *whatever* discussie niet gaat voeren. Zoals gezegd moet je daar vooral zelf je keuze in maken. Het valt me alleen op dat je wat defensief lijkt te reageren op mensen die wel graag een originele Moog kopen. Ik vond SF altijd een plek waarin het fijn is om in contact te komen met mensen die ook een passie hebben voor synthesizers (en aanverwante zaken), maar door posts zoals de jouwe begint het hier soms meer op de site van de consumentenbond te lijken. De aanschaf van een muziekinstrument is niet voor iedereen louter een functionele aangelegenheid: vakmanschap, originaliteit, soms een verhaal erachter, esthetiek, de wetenschap dat er bijzondere componenten inzitten, de 'feel' die je met een instrument hebt, het feit dat je liever een kleine partij wilt steunen (dan een multinational met discutabele ethische waarden), (heel misschien stiekem toch wel een heel klein beetje de sound), de manier waarop een instrument in een signal chain past, whatever, er zijn heel veel redenen waarom sommige mensen liever een origineel exemplaar hebben. Nogmaals – hartstikke prima dat jij op andere gronden andere keuzes maakt, veel plezier ermee, maar een forum dat specifiek bestaat om synthliefhebbers bij elkaar te brengen is misschien wel de slechtst denkbare plek om deze liefhebberij en passie af te doen als dom (want welke sukkel betaalt er nou 30x teveel!), snobistisch of elitair.

En daarbij, als je het werkelijk interessant vindt om te weten wat de verschillen / de overeenkomsten zijn tussen een Moog en een Behringer, misschien kun je ze beter zelf eens naast elkaar proberen. YouTube video's zeggen niet zo heel veel, en het komt wel een beetje suffig over om met veel bombarie een sterk geopinieerd verhaal te verkondigen op basis van inzichten die je 'van horen zeggen' hebt. Van mensen die je nota bene niet eens kent. Dus bij dezen, als handreiking, als je het leuk vindt om een keer wat ouwe elitaire troep te komen uitproberen: PM me gerust.
 
Laatst gewijzigd:
Ben zelf erg blij met een Model D en Pro One clone.
Maar kom er toch achter dat kleine knoppen en digitale envelopes (igv de Pro One) voor moeilijkere/kleinere sweet spots zorgen.

Dus ja in de basis klinkt het hetzelfde maar in details/sweetspots word dat wat moeilijker.
Overweeg ook wat grotere knoppen erop te zetten.
 
Grappig dat een MM bezitter onderstaand zelf schrijft na een vergelijk waar toch duidelijk is dat ze 1:1 hetzelfde klinken..
Uiteraard willen MM bezitters liever doof en blind blijven voor het feit dat de Model D een volwaardig alternatief is.
Want dan kunnen ze voor zichzelf geen gefundeerd argument meer vinden waarom ze het 30-voudige uitgeven. Buiten de looks en het formaat dan.

Dan heb ik veel respect voor iemand dat om die laatste reden een MM koopt.

Maar het is duidelijk dat veel Moog bezitters liever niet toegeven dat er een volwaardig Behringer alternatief is.
Door hun blinde passie, gevoed door het onwrikbare, nostalgisch vintage geloof. En zitten ze in het Slammin' Behringer clubje. Dat noem ik elitarisme.
Gelukkig zijn er toch ook heel wat mensen die het wat nuchterder zien...

Bekijk bijlage 3815747

Bekijk bijlage 3815748


Heb je ze zelf allebei? En met elkaar vergeleken of ga je alleen op YouTube filmpjes af?
 
Grappig dat een MM bezitter onderstaand zelf schrijft na een vergelijk waar toch duidelijk is dat ze 1:1 hetzelfde klinken..
Daar bestaat trouwens een term voor: confirmation bias.
 
BINGO! Zo, pas twee pagina's maar ik heb mijn Behringer bingokaart nu alweer vol. Ik weet dat we dankzij sociale media in een tijd leven dat iedereen denkt dat zijn mening ertoe doet en die dan ook luidruchtig verkondigt, maar moeten we deze inmiddels platgetreden paden met steeds weer dezelfde uitgekauwde argumenten echt iedere keer weer opnieuw bewandelen als Behringer met iets nieuws komt?

Iets nieuws....haha. Maar goed begrijp dat het behringer bashen ook oud wordt. Heb wel wat spullen van ze gehad, maar allemaal middelmatig. Anyhow mn cutoff van mn moog moth 32 begon ook al na 2 weken te kraken.
 
Het is toch een perc synth? Waarom een DFAM clone?
Enige wat ik lees is een DFAM stijl sequencer.

Als alle puristen en synth woke mensjes weer binnen te piepen dan is mijn interesse gewekt.

Iedereen loopt te soppen als er een Yamaha cs-80 clone voor 4000 ruggen uitkomt maar een Behringer clone foei!
99% van die puristen maken fart sounds met hun overpriced gear met stofkapjes en dan lekker je gearlist posten op dat jank gearslutz die zo fucking woke zijn dat ze nu gearspace heten.

Is er al een cancel Behringer actie gestart?
 
Het is toch een perc synth? Waarom een DFAM clone?
Enige wat ik lees is een DFAM stijl sequencer.

Als alle puristen en synth woke mensjes weer binnen te piepen dan is mijn interesse gewekt.

Iedereen loopt te soppen als er een Yamaha cs-80 clone voor 4000 ruggen uitkomt maar een Behringer clone foei!
99% van die puristen maken fart sounds met hun overpriced gear met stofkapjes en dan lekker je gearlist posten op dat jank gearslutz die zo fucking woke zijn dat ze nu gearspace heten.

Is er al een cancel Behringer actie gestart?

Lucht het op? :)
 
Laten we beginnen met de 2 vco en 8 step pitch/vel 2 row seq. Daarna het mod gedeelte
de synth is qua kno/functie 98% IDENTIEK
dat de layout / formfactor net even anders is, doet daar niks aan af.
noem mij één andere synth die ook zo dicht tegen de DFAM aanschuurt.
hadden ze dit nu met een MF-104 gedaan, dan ja! product wat MOOG zelf EOL’ed heeft.
Maar dit is een courante synth, die net als de Arturia Keystep Pro gewoon in de schappen ligt.
 
Als alle puristen en synth woke mensjes weer binnen te piepen dan is mijn interesse gewekt

Is er al een cancel Behringer actie gestart?

Ik heb een bloedhekel aan Uli Behringer, maar vind het prachtig voor mensen die niet teveel kunnen/willen betalen dat ze de beschikking hebben over synths die ze anders nooit hadden kunnen kopen.

Daar zit niks wokes of cancels aan. Jij bent degene die die termen er weer zo nodig bij moet halen. Het zelf gebruiken van woke, cancel, boomer, etc. is het zelf in stand houden er van. Wat mij betreft net zo irritant.
 
Back
Top