Wie komt het SF team versterken? We zoeken een social media beheerder (m/v)

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde lezer,

Ook Synthforum ontkomt er niet aan, aanwezigheid op social media. Misschien weet een aantal van jullie wel dat we al jarenlang een Twitter account en een Facebook account hebben. Sinds enkele maanden hebben we ook een eigen SoundCloud account. Op Twitter en Facebook pushen we voornamelijk nieuwsberichten. Op SoundCloud zijn we bezig met het volgen van Synthforumleden (het is een best uitzoekwerkje) en het samenstellen van playlists (daarover later meer).

Als we op een intelligente manier gebruik willen maken van social media en onze aanwezigheid daar relevanter willen maken, dan gaat daar wat tijd in zitten. Omdat we die tijd nu niet kunnen vrijmaken in het huidige team, zijn we op zoek naar versterking. We zoeken iemand die onze social media accounts wil beheren en wil meedenken over de manier waarop we deze slimmer kunnen inzetten. Het idee is om via social media Synthforum beter zichtbaar te maken.

Heb je affiniteit met social media?
Kun je dagelijks een minuut of 10 vrijmaken?
Heb je goede ideeën over de inzetbaarheid van social media om het forum te versterken?
Zie je mogelijkheden op andere platforms?
En vind je het leuk om iets voor het forum te doen?

Neem dan via PB contact op met een van de moderators en vertel ons wat je te bieden hebt en waarom, ook als je niet aan alle criteria voldoet :).
 
hoezo ontkomt SF er niet aan? als je relevant wil zijn zal je relevante content moeten hebben. hoezo moet sf eigenlijk relevant zijn op social media? hoezo moet SF daar beter zichtbaar zijn?
 
Ik heb thuis een prachtig naslagwerk met synths uit de jaren '70 en '80. Prachtig dik boek, staat netjes in de kast, naast alle andere relevante naslagwerken. Ik kijk er eens in, net als wat vrienden die af en toe langskomen. Nu zit er hier een buurthuis op de hoek. Jongelui komen er om de twee weken samen om met synths te klooien. Ze praten er wat over, of schroeven af en toe zo'n ding uit elkaar en weer terug in elkaar. Laatst sprak ik zo'n gastje toen ik de hond aan het uitlaten was. En hij vertelde dat het wel eens voorkomt dat ze wat meer informatie over een specifieke synth zouden willen hebben. Laat ik nou net dat mooie relevante naslagwerk in de kast hebben staan. Een paar van die jongens komen nu eens in de twee weken, na hun bezoek aan het buurthuis, bij mij een glaasje cola drinken en wat paprikachips eten, EN even fijn door dat naslagwerk bladeren. Weet je wat een van hen laatst zei? "Als ik had geweten dat je zo'n mooi naslagwerk hebt, was ik hier al veel eerder geweest."
 
Ik zou dat hele Facebook/Insta lekker links laten liggen. Die platformen draaien enkel op tracking en data verzamelen van gebruikers. Niet te vertrouwen qua privacy... Foute clubs..
 
Mh, "niet ontkomen" lijkt me wat... Mja...

Wat je nu hebt is een schare gebruikers die op zijn minst een bepaald "niveau" heeft omdat het door de vreselijk moeilijke selectieprocedure van een Google zoekopdracht doen is geraakt.

Het laatste wat "we(??)" willen zijn hippe mensen die het trendy vinden met een flashy synthesizer een pittig streepje muziek neer te leggen ten behoeven van dolle likes op een kek Instagram account of een strakke filterselfie.

Nu zijn er wel eens domme vragen van mensen die niet lezen kunnen, of zoals dat heet, te "mottig" zijn om wat te zoeken naar een relevant antwoord, maar de mensen die we nu hier hebben beschikken over een zeker "ik wil weten en daar moeite voor doen" attitude.

Als je bijgevolg een garde "ik wil zonder moeite weten en verwacht een kant en klaar antwoord zonder een calorie te verbranden" binnenhaalt, dan gaat de kwaliteit van het forum "achteruit" (als dat zo genoemd mag worden).

Willen we ad revenue, dan zeker doen. Willen we kwaliteit? Dan zeker niet.

Zelf heb ik niets met sociale media. YouTube is een kanaal dat meer gebruikt wordt denk ik, omwille van een hoog informatief gehalte, als men wil. Dat is geen sociale media in mijn optiek (het kan er wel voor gebruikt worden) en kan een verrijking zijn.

En als je jongeren wil aantrekken dan zal je idd TikTok moeten doen. Maar of daarmee de taart mooier worden gaat?

Ik word gewoon oud. En daar is niks mis mee...

Steekt een pijp op.

PS: Lansberg: ik denk dat je bedoelt dat als die Jo heren op je Insta of TikTok gezien hadden dat je dat naslagwerk gehad had, ze al langer bij je zaten cola te drinken?

PPS: denk aub niet dat ik geen "jongeren" wil hier he, jong bloed is nodig. Maar of iets "niet aan social media" ontkomt?
 
Ik zou dat hele Facebook/Insta lekker links laten liggen. Die platformen draaien enkel op tracking en data verzamelen van gebruikers. Niet te vertrouwen qua privacy... Foute clubs..
Dat ben ik niet met je oneens. Tegelijk heeft Synthforum al jaren een account bij Facebook en Twitter. Het idee is niet om de discussies die hier op SF gevoerd worden te verhuizen naar een ander platform, maar om een deel van de discussies die op FB of andere social media worden gevoerd te verhuizen naar SF. Het gaat dus om het vergroten van de bekendheid van Synthforum bij een doelgroep die het forum nog niet kent.
 
Het laatste wat "we(??)" willen zijn hippe mensen die het trendy vinden met een flashy synthesizer een pittig streepje muziek neer te leggen ten behoeven van dolle likes op een kek Instagram account of een strakke filterselfie.
Die hippe mensen zijn niet de doelgroep van het forum. En zolang de doelstelling van de stichting niet verandert, zal de doelgroep evenmin veranderen.

Nu zijn er wel eens domme vragen van mensen die niet lezen kunnen, of zoals dat heet, te "mottig" zijn om wat te zoeken naar een relevant antwoord, maar de mensen die we nu hier hebben beschikken over een zeker "ik wil weten en daar moeite voor doen" attitude.
Ik sluit niet uit dat mensen met een dergelijke attitude op social media actief zijn. Zou het niet mooi zijn als we die groep kunnen bereiken en zover kunnen krijgen een lidmaatschap bij Synthforum te overwegen?

Als je bijgevolg een garde "ik wil zonder moeite weten en verwacht een kant en klaar antwoord zonder een calorie te verbranden" binnenhaalt, dan gaat de kwaliteit van het forum "achteruit" (als dat zo genoemd mag worden).
Ik denk dat je met deze beschrijving misschien wel een hoop mensen tekort doet. Als iemand een social media account heeft, wil dat in mijn optiek niet direct betekenen dat hij/zij tot je omschreven garde behoort. Ik weet dat we op Synthforum een behoorlijk aantal actieve leden hebben met een Facebook account.

Willen we ad revenue, dan zeker doen. Willen we kwaliteit? Dan zeker niet.
Beide zou ideaal zijn. Ad revenue wordt overigens voor het overgrote deel gegenereerd door niet-leden.

Zelf heb ik niets met sociale media.
Ik ook niet.

YouTube is een kanaal dat meer gebruikt wordt denk ik, omwille van een hoog informatief gehalte, als men wil. Dat is geen sociale media in mijn optiek (het kan er wel voor gebruikt worden) en kan een verrijking zijn.
In mijn optiek is YouTube wel social media. Synthforum is ook een sociaal medium. Hoe dan ook, YouTube is natuurlijk ook een medium dat door de social media beheerder in overweging genomen kan worden. Ik verwacht niet dat we op korte termijn als forum zelf content op YouTube gaan genereren, maar we kunnen er wel voor zorgen dat we zichtbaar zijn door bijvoorbeeld het samenstellen van playlists met video's van onze leden (om maar even iets te noemen).

En als je jongeren wil aantrekken dan zal je idd TikTok moeten doen. Maar of daarmee de taart mooier worden gaat?
Niet de doelgroep. Het gaat echt om mensen met interesse voor synthesizers die nog niet bekend zijn met het forum maar wel inhoudelijk discussie willen voeren, op de hoogte gehouden willen worden of op een andere manier van onze content gebruik willen maken.

ik denk dat je bedoelt dat als die Jo heren op je Insta of TikTok gezien hadden dat je dat naslagwerk gehad had, ze al langer bij je zaten cola te drinken?
Neen. Het gaat niet om het colaatje, maar om het verbreden van kennis.

denk aub niet dat ik geen "jongeren" wil hier he, jong bloed is nodig. Maar of iets "niet aan social media" ontkomt?
Het gaat ook niet perse om jongeren. Dat alleen jongeren van social media gebruik zouden maken, lijkt me een misvatting.
 
Uiteraard kan het geen kwaad om meer bekendheid te krijgen via de sociale media. Maar... Ik heb 2x tijdelijk een account of FB gehad, de eerste keer omdat al mijn familieleden er op zaten en de tweede keer omdat dat de enige plek bleek te zijn om heel specifiek over een synthesizertype, in mijn geval Hartmann Neuron en Greengate DS:3, te communiceren, omdat het nergens anders kon. Wegens de negatieve publiciteit over FB heb ik nu weer mijn account opgezegd, waarmee ik natuurlijk ook de toegang tot informatie en communicatie over deze specifieke synthesizers kwijt ben. Dat is jammer. Ook ben ik lid van een internationaal forum dat alleen over Kurzweilproducten gaat. Dat internationale is dan weer een nadeel, ik zou liever contact hebben met Nederlandse bezitters van Kurzweil instrumenten bijvoorbeeld. SF is dan bij uitstek de plek om dat te realiseren. Om kort te gaan: is het een idee om op SF plek vrij te maken voor specifiek 1 instrument of fabrikant, waardoor je meer gebruikers trekt? Ik zie natuurlijk ook wel de nadelen, versplintering bijvoorbeeld, maar is het technisch mogelijk om zoiets wat op FB kan, nl een groep aanmaken specifiek voor 1 "ding"?
 
juistem. Daarnaast kan je een hoop vinden van mensen die ‘op social media’ zitten, maar zo hoog is het niveau hier nu ook weer niet. Ja vaak zat goede discussies, maar ook tenenkrommend slechte. En das mooi, dat hoort bij een forum. En verassing: Dit forum is natuurlijk simpelweg ook gewoon social media, het was er alleen wat eerder dan de facebooks en instagrams.
 
Ik denk dat koppeling met de muziek waar jongeren naar luisteren wel kan werken. :)

Goed beeld, kort en bondige teksten... zomaar een idee:
Beeld 1 - In de club, 2 kids: 'leipe drop is dit ouwe..'
Beeld 2 - 'da's een tb-303... van Roland.'
Beeld 3 'tb.. wat???'
Beeld 4 'tb-303 voor die dikke acid! Kijk op synthforum.nl broer, jij kan dat ook maken'
 
proest 🤭
Het is maar precies wat je wilt en hoe je er mee om gaat. Je kunt heel veel inplannen. En ik zou - als SF zich al op social media begeeft - vooral zenden. Niet helemaal zoals het bedoeld is, maar dan kun je mensen doorsturen naar de site voor meer interactie.

Ook een vraag: wat wil SF doen en delen? De content moet wel gemaakt worden.
 
Synthforum op facebook. “Welke synth moet ik kopen” - “check sf”
Lezer denkt “ben je gek, ik wacht wel op n tip”
10 minuten later 30 antwoorden met 23 synths waarvan 16 dezelfde.

Wie heeft daar nood aan?
 
Back
Top