Subharmonicon in live set?

Negative Plus

This is bat country !
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.478
Locatie
In mijn huis.
Beste synth

Ik jam graag live maar heb problemen met deze synth. Het is erg lastig op hier live mee te jammen, hij klinkt snel out of tune in relatie tot de rest van mijn apparatuur. De vraag is dan ook wat voor eurorack module(s) zou ik kunnen gebruiken om dit te kunnen omzeilen? De sequencer kan ik restarten om al wat meer voorspelbaarheid te creeeren. Maar de 6 osc's bedienen in een live setup is wat te gortig. Hebben jullie een idee? Ik dacht zelf aan een metamorph en een quantizer. Alle suggesties zijn welkom, zelfs ''gewoon verkopen dat ding''. Alvast bedankt voor t meedenken!
 
ik denk anders dan een tuner dat je er niet veel aan kan doen.
een quantizer kan niet voorkomen dat die out of tune raakt.
mijn model D stem ik bv constant tijdens opnames.
 
Welke quantize gebruik je?
Het is kiezen tussen 2 'kwaden' eigenlijk : de ET (wat logisch lijkt als je met een 'normaal' instrument samen wilt werken) heeft als nadeel dat de subdivisions niet altijd lekker klinken.
JI is dan weer niet strak op de intervallen die we hebben bepaald als 'noten', maar klinkt wel beter voor de subharmonicon's subdivisions.

Ik heb (nog) geen subharmonicon omdat ik nog niet een bruikbaar (anders dan lekker spelen) doel heb gevonden en me afvraag hoe ik hem in m'n manier van werken ga implementeren.

Ik vond deze video wel erg goed. (eerste paar hoofdstukken skippen) al heeft die weinig melodie naast de subharmonicon. (maar lijkt ook niet meer nodig te hebben).

Volgens mij is de subharmonicon sowieso de 'starter' van alles. (muv ritme) en moet je daar omheen werken.
En het dan simpel houden wat je verder toevoegt (noten die wel goed klinken).
En dan herhalen en de variatie vooral zoeken in de klank, niet in de melodie.
 
ik denk anders dan een tuner dat je er niet veel aan kan doen.
een quantizer kan niet voorkomen dat die out of tune raakt.
mijn model D stem ik bv constant tijdens opnames.
Ik weet niet of de subharmonicon zo snel out of tune 'raakt'.

Hij 'is' (afhankelijk van de quantize die je kiest) niet in tune met de westerse standaard.
(ten minste, als je voor de 'betere' Just intonation (JI) kiest, die lekkerder klinkt voor wat de subdivisions betreft).
 
precies, hij is juist héél strak in tune, maar je moet wél weten wat je wilt spelen en welke noten dan binnen welke key vallen.
het is een wiskundige puzzel, dat wanneer aan alle interval voorwaarden is voldaan, hij super strak klinkt.
 
ah I see, en er zit al een quantizer in.
lijkt me vooral een issue om de osc devisions onder controlle te houden als de andere seq de env gate triggered.
dus wellicht live maar 1 Lane gebruiken zodat het niet dissonant gaat klinken?

 
Deze gast legt vrij precies uit hoe hij 'bruikbare' (in relatie tot andere melodieën) uitspuugt met de subharmonicon.
Net wiskunde inderdaad. Zorgen dat alles in dezelfde scale is.
Best lastig live waarschijnlijk, aangezien hij elke keer anders gaat klinken (geen mogelijkheid om patches op te slaan).



(niet dat z'n melodie goed klinkt, maar meer het proces)
 
Laatst gewijzigd:
ah I see, en er zit al een quantizer in.
lijkt me vooral een issue om de osc devisions onder controlle te houden als de andere seq de env gate triggered.
dus wellicht live maar 1 Lane gebruiken zodat het niet dissonant gaat klinken?


Hij kan wel vrij 'roamen' (quantize off) en ook wel 'out of tune' zijn (dan moet je kalibreren) maar als ik de vraag goed lees, verwacht ik dat het meer over 'hoe maak ik een bruikbare melodie' gaat, dan dat de subharmonicon out of tune is.
 
De subh moet je inregelen met tuner en daarna afblijven, equal temp.
lane 1 en 2 keuzes maken voor 3-5-7 interval, waar bij iedere keuze consequenties heeft voor de schaal.
De subh is niet voor iedereen.
 
De subh moet je inregelen met tuner en daarna afblijven, equal temp.
lane 1 en 2 keuzes maken voor 3-5-7 interval, waar bij iedere keuze consequenties heeft voor de schaal.
De subh is niet voor iedereen.
Tuner voor kalibreren ga ik van uit.
Of bij het beginnen van een nieuwe sequence / patch?

Nee idd, ik heb hem ook nog niet gekocht.
 
Mijn exemplaar is helemaal in tune vanaf de fabriek (nieuw gekocht). VCO 1 Freq. en VCO 2 Freq. kun je wel handmatig instellen, ook tijdens dat de sequencer loopt. Dus twee groepjes van elk drie oscillators: één primaire VCO en twee sub-oscillators per groep. Als je met de onboard sequencer speelt, dan is het al moeilijk genoeg om een mooi ritme te krijgen dat in harmonie is met de twee groepen oscillators. Het is een complex instrument, en daardoor moeilijk te integreren in een live set. Kleine veranderingen aan de knoppen hebben namelijk al snel grote gevolgen. Zeker als je ook nog meerdere instrumenten wilt integreren met de melodieuze ritmes die van de Subharmonicon komen. Mijn meest succesvolle pogingen om de Subharmonicon te integreren met meerdere instrumenten, is om daarmee de start te maken en dan langzaam de overige instrumenten toe te voegen. Dat is dan een kwestie van noten toevoegen op basis van gehoor (heb zelf geen stemapparatuur).

Als je meer voorspelbaarheid zoekt in het samenstellen van sequences, dan zou ik eerder kiezen voor een simpele MIDI-sequencer. Een Korg SQ-64 bijvoorbeeld. In eurorack formaat lijkt mij de Vermona MeloDICER in hetzelfde straatje te vallen als de onboard sequencer van de Subharmonicon: sequences met noten- en ritmevariaties. Standalone quantizers (zonder sequencer) ben ik niet zo in thuis, dus kan ook niet direct advies geven daarover.
 
Tuner voor kalibreren ga ik van uit.
Of bij het beginnen van een nieuwe sequence / patch?

Nee idd, ik heb hem ook nog niet gekocht.
Nee voor het inregelen sequencer zodat je berekende intervallen kan indraaien
speel je een f# akkoord in een en een E in de sub, dan gaat dat met transposen op een gegeven moment vals, dat is dan gewoon omdat je schalen mengt. Is niet de fout van de Sub. zonder kennis van muziektheorie gewoon een I en bijv IV uit een ladder en voor je andere instrumenten dan ook in die ladder blijven.
99% van wat je op de bonnefooi indraait kan voor die combi kloppen maar houdt na transponeren geen stand. 6 oscs 2 seqs, daar moet je in je hoofd een plan voor hebben.
 
Nee voor het inregelen sequencer zodat je berekende intervallen kan indraaien
speel je een f# akkoord in een en een E in de sub, dan gaat dat met transposen op een gegeven moment vals, dat is dan gewoon omdat je schalen mengt. Is niet de fout van de Sub. zonder kennis van muziektheorie gewoon een I en bijv IV uit een ladder en voor je andere instrumenten dan ook in die ladder blijven.
99% van wat je op de bonnefooi indraait kan voor die combi kloppen maar houdt na transponeren geen stand. 6 oscs 2 seqs, daar moet je in je hoofd een plan voor hebben.
Ah dus nr 2 (bij het beginnen van een nieuwe sequence / patch).
Ik denk dat dit één van de hoofdredenen is waarom de subharmonicon niet voor iedereen is weggelegd.
Je moet het geheel vrij theoretisch en stapsgewijs aanvliegen en niet zomaar play en gaan (wat met een simpele arp of lead nog wel wil, mits je een beetje hoort wat je doet)
Want iets wat met osc 1 en 2 goed klinkt, kan dus zomaar verprutst worden als je de sub oscillatoren niet goed hebt staan.
In ieder geval vat het goed samen waarom ik nog geen subharmonicon heb gekocht.
Naast het feit dat je geen patches op kan slaan (want ik werk vaak in 'brokken' aan een track en dan door elkaar heen)
 
precies, hij is juist héél strak in tune, maar je moet wél weten wat je wilt spelen en welke noten dan binnen welke key vallen.
het is een wiskundige puzzel, dat wanneer aan alle interval voorwaarden is voldaan, hij super strak klinkt.
ik denk anders dan een tuner dat je er niet veel aan kan doen.
een quantizer kan niet voorkomen dat die out of tune raakt.
mijn model D stem ik bv constant tijdens opnames.

Ok ik denk dat ik het niet goed had verwoord. Dit komt door mijn gebrek aan muzikale kennis. Hij hoeft niet gestemd te worden nee. Ik heb ook geen problemen om er iets moois uit te krijgen, maar zodra je gaat draaien (want dat doe ik het liefst, knoppen draaien) kom je in de problemen. Dus de moeilijkheid om van een mooie patch te morphen naar een ander, daar gaat het mis. Ik weet dat ik het met eurorack mijzelf niet makkelijk maak. Wellicht zou ik wat meer tijd moeten investeren in muziek theorie, en de handleiding. Ik dacht dat ik misschien met een metamorph iets van 'presets' zou kunnen benaderen. Waar het op neer komt is dat je van A naar B wilt komen zonder dat het kut klinkt, iets wat ook met oefening te maken heeft natuurlijk.

edit: ohja bedankt voor de reacties!
 
Ok ik denk dat ik het niet goed had verwoord. Dit komt door mijn gebrek aan muzikale kennis. Hij hoeft niet gestemd te worden nee. Ik heb ook geen problemen om er iets moois uit te krijgen, maar zodra je gaat draaien (want dat doe ik het liefst, knoppen draaien) kom je in de problemen. Dus de moeilijkheid om van een mooie patch te morphen naar een ander, daar gaat het mis. Ik weet dat ik het met eurorack mijzelf niet makkelijk maak. Wellicht zou ik wat meer tijd moeten investeren in muziek theorie, en de handleiding. Ik dacht dat ik misschien met een metamorph iets van 'presets' zou kunnen benaderen. Waar het op neer komt is dat je van A naar B wilt komen zonder dat het kut klinkt, iets wat ook met oefening te maken heeft natuurlijk.

edit: ohja bedankt voor de reacties!
Dus eigenlijk wil je van melodie A naar melodie B 'draaien'.
Ik vermoed dat je dan heel goed moet weten waar je wel- en niet aan kunt draaien (eigenlijk denk ik dat dit live onmogelijk is als je meer dan 2 oscillators aan het staan, maar misschien heb ik dat mis).
Want een aantal knoppen gaan je zeer waarschijnlijk ongewenste combinaties van noten opleveren. (tenzij je de tijd kunt nemen om alle stappen 1 voor 1 af te spelen en af te stemmen, maar dat heb je niet 'live').

Wat je wel kunt doen (die van de Thomann video doet dat) is oscillators in en uit faden voor dynamiek en zo een bas laten klinken, of juist een melodielijn, die samen ook goed klinken..
Maar live frequenties aanpassen en dan verwachten dat er iets gebeurt wat altijd goed klinkt is m.i. niet hoe de subharmonicon werkt.
Zeker niet als je meer oscillators aan hebt staan.

Misschien dat @Eclectic je vraag vanuit zijn ervaring beter kan beantwoorden.
Ik moet het doen met 'bureaukennis', want ik hem hem nog niet.
 
De truuk in de Thomann video had ik zelf ook al ontdekt voorzover je het een truuk wilt noemen. Verder kan je natuurlijk altijd terug naar een soort basis om van daaruit weer te vertekken. Maar na dit allemaal gelezen te hebben vraag ik met nog steeds af of ik de ongewenste relaties tussen vco1 sub1 en sub2 kan omzeilen door dus een metamorph (of soort gelijke module) te gebruiken. Dan zou ik iedergeval kunnen switchen tussen 4 verschillende afstellingen van eerder genoemde osc's. En ik moet het ook doen met bureaukennis hoor, ik bedoel dat is waar hij staat......srry
 
Je kan hem gewoon via midi bespelen als een gewone parafone synth (Deadmau5 type 5th en 7th leads), maar ik zou gewoon seq 1 en 2 inrichten en met de 6 oscs spelen, kan je lekkere vage patterns mee maken.
 

Attachments

  • SHRMNC_1001.mp3
    10,4 MB
Haha klinkt goed. Wel een apart gegeven op zichzelf. Ik gebruik een beatstep pro om de clock te regelen. En zou hem kunnen aansturen met midi. Allemaal dingen die hij zelfs zou kunnen doen. Puntje bij paaltje lijkt het op een synth die wat hulp nodig heeft van externe apparatuur. Nogmaals bedankt voor de input!
 
Back
Top