expertise muziekinstrumenten brand- en diefstalverzekering

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
584
Dag mensen :halleluja

Ik ben aan het kijken voor een brandverzekering van mijn woonst.
Het meest courante is inclusief een inboedel- en diefstalverzekering, en dit voor een forfaitair bedrag, bv. 25.000 eur.

Als er dan ooit brand zou uitbreken of ingebroken worden dan zou de waarde van muziekinstrumenten bepaald worden door de tweedehandsmarkt, tenzij
een expert een attest/attesten zou uitschrijven. :geslaagd:

Ik heb geen uitzonderlijke dure instrumenten staan, en met de tweedehandsmarkt-prijzen zou ik best tevreden zijn, maar toch vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben
met zo'n attest(en) laten uitschrijven om de waarde te laten vaststellen, waar men zo iemand kan vinden, en wat dit kost? :?


Bij voorbaat hartelijk bedankt!:)
 
Ben er op dit moment ook mee bezig want ik schrok na een berekening wat het waard is. Merk wel dat b.v. Centraal Beheer verschillende bedragen hanteert voor diefstal (35000 voor alles wat ze meenemen) tov brand, water, storm schade. (X bedrag per item).

Dat diefstal bedrag kan hoger maar hoe hoger je wil verzekeren hoe meer politie keur certificaten mag overleggen of zelfs een alarmsysteem met actief onderhoudscontract moet hebben.

Ben ook benieuwd wie en hoe de prijzen worden bepaald of hoe je zelfs maar kan bewijzen wat je hebt. Gelukkig zelf nog geen ervaring met schade afwikkeling gehad.

Iemand tips voor DE verzekeraar voor duurdere hobbies? :D
 
Bij mij situeert het wel in België.

Volgens de verzekeraars die ik aan de lijn had maak je best op voorhand een lijst met alle spullen, serienummers en foto's.
Dit kan dan gebruikt worden bij eventuele schade of diefstal. Een expert van de verzekeraar zal dan normaal de waarde van de tweedehandsmarkt waarderen, tenzij je nu waarde-attesten laat opmaken door een expert in muziekinstrumenten...
 
Mijn ervaring in Nederland is als volgt :
Verzekering van synths en randapparatuur via een aanvullende, verhoogde kostbaarhedenverzekering op de inboedelverzekering.
Voor juiste waardering van vervangingswaarde van zeldzaam / vintage spul heb je een beëdigd taxateur nodig op dit terrein. Heb die zelf nog niet gevonden.
Serienummers en goede foto's vormen inderdaad wel de basis bij een worst case scenario.
Alarminstallatie, bvk professioneel geïnstalleerd is goed. IP camera met bewegingsdetectie en cloudopslag is alvast een begin.
Lees graag de ervaringen en inzichten hier.
 
Goede vraag, ben ook wel benieuwd. Ik weet dat er bij een kennis ooit eens is ingebroken en die hoefde amper iets te laten zien en kreeg zelfs meer betaald dan wat er aan muziek apparatuur stond. Maar dat is al ruim 15 jaar geleden dus tegenwoordig zal het wellicht anders gaan. Heb ook geen idee bij welke club hij verzekerd was.
 
Bij mij is het vervangwaarde door gelijkaardig product nieuw(!) tot max 15k per item. Waarbij ik maar hoop dat instrumenten individueel beschouwd worden en niet heel de studio als één item. En dat is een standaardverzekering. Best wel in orde op dat vlak.

Ik moet weer eens een fototoertje gaan doen zodat mijn inventaris up to date is.
 
Mijn ervaring in Nederland is als volgt :
Verzekering van synths en randapparatuur via een aanvullende, verhoogde kostbaarhedenverzekering op de inboedelverzekering.
Dat vind ik wel bijzonder, kan me voorstellen als je een paar collector items hebt dat je dit apart moet opgeven maar een paar gemiddelde synths zoals een peak of een deepmind enz en een interface dat valt toch onder je gewone verzekering?
Je hebt het dan bij elkaar over hooguit een paar duizend euro.
 
Laatst gewijzigd:
Dat vind ik wel bijzonder, kan me voorstellen als je een paar collector items hebt dat je dit apart moet opgeven maar een paar gemiddelde synths zoals een peak of een deepmind enz en een interface dat valt toch onder je gewone verzekering?
Je hebt het dan bij elkaar over hooguit een paar duizend euro.
En daar ga je al snel onderschatten. Want het gaat niet altijd over apart opgeven, maar ook “waar valt het onder”. Ik schrok van een snelle berekeing want de paar duizend euro die vergoed wordt voor audio visuele en computer apparatuur (verschilt per verzekering) ga je snel twee, drie, vier keer overheen als je een al paar synths heb. Niet iedere synth kost 1000 euro. Een workstation is zo 3000 euro of meer. Een paar groveboxen (ja want ik kan toch niet kiezen) zitten tegen de 1000 per stuk. Maar ook je muziek pc, speakers, mixer, interface, statieven en weet ik veel wat.

en dan dat er anders berekend kan worden voor dieftstal (minder) tov brand/water/natuurschade (veel meer)

Maar verzekering is een gok en een keus. je kunt er voor kiezen of je neemt de gok/risico dat het je niet gebeurd en je het niet nodig hebt.
 
Ik beaam: als je even uitrekent kom je snel aan een hoger dan oorspronkelijk gedacht bedrag, en bij diefstal/brand is het niet persé een evenredige uitbetaling!

Niemand ervaring met brand/diefstal en de verzekering?
 
Back
Top