Hoe in Live een paar midnoten in één keer in je hele clip van bijv 5 min neerzetten?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.038
Locatie
Apeldoorn
Ik kan 't in de manual niet vinden, ik heb een paar midinoten en die wil ik dupliceren over een lengte van circa 5 minuten.
Tot nu toe dupliceerde ik altijd maar is er eigenlijk een snellere manier om in één keer over de lengte van de hele clip het vol te stoppen met die noten ipv een aantal keren te selecteren en dan steeds weer te dupliceren?
Bijv je hebt 1 bar opgenomen en je wil die 5 minuten zo houden, er moet toch een snellere manier zijn?
 
selecteer een paar duplicaten samen, als je die dupliceert, allen selecteert, dupliceert, is 't al snel heel veel. ik denk als je alt d duwt en dat n keer of 20 herhaalt ben je er ook al wel ver, niet? Tenminste op mac, voor zover mijn geheugen deugt
 
ctrl + D, heel veel keer en daarna alles selecteren en CTRL + J om er 1 clip van te maken.
 
Hoe maak,je eigenlijk van een clip stukken? Dat heb ik nooit begrepen. Iets met t balkje en je muis slepen maar lukt me niet. Dus een stuk in losse delen tegen elkaar. Het tegenovergestelde van ctrl j (wat ik ook niet kende btw ha)

je je wil n stutter maken van n bassdrum. Dus door te dupliceren. Maar eerst die bass soleren…
 
Ik kan 't in de manual niet vinden, ik heb een paar midinoten en die wil ik dupliceren over een lengte van circa 5 minuten.
Tot nu toe dupliceerde ik altijd maar is er eigenlijk een snellere manier om in één keer over de lengte van de hele clip het vol te stoppen met die noten ipv een aantal keren te selecteren en dan steeds weer te dupliceren?
Bijv je hebt 1 bar opgenomen en je wil die 5 minuten zo houden, er moet toch een snellere manier zijn?
Het hele idee van live is toch dat je die clips laat loopen? Of als je hem 5 minuten wil en het is 1 bar, op de record knop drukken en die clip 5 minuten laten spelen.

Ja oke, is misschien niet sneller dan dupliceren, maar wel minder ergenis :p
 
Ehm, Live is gebouwd rondom het idee dat je midi en audio clips kunt loopen, zowel in live als in arrangement mode. Dat doe je door in arrangement mode je muiscursor op een sequence aan de rechterkant te zetten (je ziet de cursor dan ook veranderen), en dan te slepen tot waar je hem wilt hebben. Op deze manier hoef je niet te dupliceren (wat in veel gevallen namelijk heel ineffectief is) en het kost nog geen 5 seconden. Als je ergens een uitzondering op de loop wilt maken kun je dat stuk splitten, zodat de uitzondering niet door je hele track te horen is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan 't in de manual niet vinden, ik heb een paar midinoten en die wil ik dupliceren over een lengte van circa 5 minuten.
Tot nu toe dupliceerde ik altijd maar is er eigenlijk een snellere manier om in één keer over de lengte van de hele clip het vol te stoppen met die noten ipv een aantal keren te selecteren en dan steeds weer te dupliceren?
Bijv je hebt 1 bar opgenomen en je wil die 5 minuten zo houden, er moet toch een snellere manier zijn?
Las zojuist je vraag nog een keer. Bedoel je nu dat je 1 clip wilt maken van 5 minuten? Waarom zou je dat willen?
 
Sja, als je er echt één clip van wilt maken kun je gewoon consolideren (rechtermuisknop op de clip die 5 min loopt in de arrange view, consolidate, et voila je hebt één lange clip). Betrekkelijk zinloos op zo’n lengte in de meeste gevallen, maar het kan. Maar ik vermoed dat je wat termen door elkaar haalt. Als iemand het leuk vindt, ik heb jaren terug de product intro’s voor Ableton gedaan, ik kan wel eens een keer wat Ableton basics uitleggen in een video calletje ofzo.
 
Ik vind dit soort vraagstukken altijd interessant. Ik weet vaak wel hoe ik er ooit 'n keer ben gekomen maar dan puzzelen hoe het ook alweer ging. :D De know how en alles eromheen (short keys) zijn altijd goed om ergens te kunnen vinden. :) Je hebt van die tutorials op YT met een hele berg aan basics.. een overvloed aan info waar je allemaal net niet naar opzoek bent. Ik kende de shortkeys naar consolidate ook nog niet.. (staat er gewoon achter maar toch.. :D))

Wat ik nog uit de Atari Cubase tijd ken, en ze in heel veel sequencers hebben gestopt. CTRL indrukken en de clip ernaast slepen. Dan wordt ie ook gekopieerd. Cubase voor Atari had wel meer features die ik mis in hedendaagse DAW's. Het is allemaal drag 'n drop. In de Atari kon je gewoon nog ingeven hoeveel copy's, en alternatief een Ghost copy van een clip te maken.. om geheugen te besparen. Soms ook praktisch om niet al je clips weer opnieuw te moeten kopieëren als blijkt dat een clip van een paar maten toch iets anders moet.
De loop methode is een soort alternatieve "Ghost copy". Dus dat je 1 clip van 2 maten hebt.. over 'n minuut uitgesmeerd. Een edit in de clip ergens en alles veranderd mee in het interval van de looplengte.
 
Ok; thanks voor de reakties!
Ik trok af en toe wel een midiclip verder en dan ging dat wel.
Schijnbaar stond ie niet op loop op de een of andere manier en dat was dus het probleem dat ik de eerste maten niet kon uittrekken over meerdere bars, ik wist niet dat dit met wel of niet activeren van loop in arrangementview te maken had.

Wat @flyweight zei over ctrl+j dat wist ik niet, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik maar weinig van die shortcuts uit m'n hoofd ken, meestal rommel ik met de muis.

Las zojuist je vraag nog een keer. Bedoel je nu dat je 1 clip wilt maken van 5 minuten? Waarom zou je dat willen?
Soms heb ik iets wat ik dan op een paar momenten terug wil laten komen in het arrangement maar ik weet aan het begin nog niet waar dus dan wil ik wel 'ns het op deze manier doen.
Soms kan het ook wel dat ik later een clip verderop ergens kopiëer en soms speel ik het opnieuw in als ik het net weer ff anders wil laten klinken, bijv een stukje met een arp kopiëer ik dan en een basloopje die speel ik dan opnieuw in omdat ik dan net een andere timing wil.
 
Back
Top