Mijn midi rackje (playing chiptune)

De meerwaarde voor mij zit in het feit dat ik dit rack zelf gemaakt en (grotendeels) zelf ontworpen heb.
Helaas heb ik zelf de ballen verstand van muziek en kan ik geen notenlezen.
Prachtig gedaan dan allicht. Mooi afgewerkt.
Toch zou ik graag wat meer van de geluidsmogelijkheden horen.
En wat gebruik je om de klanken te editeren ?
 
Ah, oke, daar wil ik graag wel over vertellen.
De twee YMF262 modules hebben een array waarin de data is opgeslagen die verantwoordelijk is voor de klanken (instrumenten zo je wil, 128 stuks) en zijn gebouwd rondom de YMF262 FM chip, aangestuurd door een STM32 (Arduino geprogrammeerd) en ik heb ze zo geprogrammeerd dat ik 6 stemmig kan werken (wel allemaal hetzelfde instrument).
Dus met twee van dergelijke modules kan ik twee instrumenten van elk 6 noten (12 stemmig) spelen.
Deze data heb ik toegestuurd gekregen en was oorspronkelijk een JungleVizion FAT4.op3 file waaraan ik niets heb veranderd.
In deze file staat de inhoud van bepaalde registers die tezamen een instrument bouwen, en één instrument ziet er zo uit:
Code:
{ 0x01, 0x00, 0x31, 0x8F, 0xF1, 0xB2, 0x80, 0x38, 0x11, 0x83, 0xF1, 0xAF, 0x80, 0x31, 0x19, 0xF1, 0xB2, 0x80, 0x31, 0x31, 0x01, 0xC1, 0xD5, 0x80 }
Het uitzoeken was een heel werk, kan ik je vertellen...
De module links naast de YMF262 modules bevat een WAVtrigger waar ik een midi ingang aan heb geknoopt. De module heeft een micro SD kaart lezer waar ik samples op kan zetten, en ik geloof dat deze 18 stemmig kan spelen. Ik gebruik deze veelal voor percussie.
Ik wil wat meer geluiden laten horen, maar daar heb ik wat tijd voor nodig, maar het komt eraan...
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB


Ik had een klein programmaatje geschreven die elk instrument een paar akkoorden liet horen, maar dat ging heel snel vervelen, dus heb ik het zo opgelost.
Zijn er bepaalde instrumenten die je graag wil horen kan ik dan natuurlijk ook doen.
 
Ik ben blijkbaar te onduidelijk geweest.
Wat je boven aangegeven als code ziet staan zijn de parameters voor één 4-operand instrument. Die moeten in hun respectieve registers voor het desbetreffende instrument geschreven worden, daarbij moet nog wat extra data in bepaalde registers geschreven worden voor de toonhoogte, volume en triggering.
Het uitzoeken zat hem daarin dat de registers niet netjes op volgorde liggen maar soms één of meer adressen overslaan.
Gelukkig heb ik wat dat betreft hulp gehad.
 
Back
Top