Eenvoudige laptop voor Live (en live)

Apple daarentegen gaat er idd vanuit dat elke (pro?) gebruiker om de paar jaar wel gaat upgraden. Zo van.. ah . hij is een beetje langzaam dus koop wel een nieuwe, zonder ook maar iets zelf te doen om even alles opnieuw te installeren oid. Vind dat nog wel wat met die prijzen. Moet zeggen dat de nieuwe Mac M Pro's wel heeel fijn lijken, maar even 3k neerlappen voor 'erbij' is niet te doen.
Het hele verdienmodel van Apple is natuurlijk gericht op mensen die niet op een Euro (of duizend) meer of minder kijken omdat ze hun producten ofwel 'nodig' hebben, ofwel zo mooi vinden dat geld geen rol meer speelt.
Helaas maken ze best mooie producten en kriebelt het vaak om naar een MacBook Pro te kijken.
Zeker die laatste lijken echt perfect voor mijn hobby's (videobewerken en muziek maken).

Maar ja, dan komt het prijskaartje om de hoek. Die 3K is zo ongeveer het 'instapmodel'. Als je iets meer nodig hebt (bijv. harde schijf vanwege grote bestanden en meer geheugen) dan is het zo ineens het dubbele.
Tel er de software die je (waarschijnlijk) nieuw moet kopen en accessoires nog bij op en je kunt er (bijna) een badkamer voor verbouwen.
Ik hoef de discussie niet aan te gaan met m'n vrouw :P
Dat wordt de badkamer.
Was het m'n werk, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar voor de 'lol' even € 6K neertellen kan (en wil) ik niet.
 
Ik wil geen OS war starten.

Maar ik hoop dat je je beseft dat op een Mac (soms) software niet te updaten is als MacOS ietsje te oud is? En dat Apple sommige hardware "obsolete" (lees: te oud) verklaart en dat daarna MacOS niet meer te updaten is (iets dat Microsoft nu ook lijkt te doen met Win 11)? Een vriend van me is grafisch ontwerper en dus werkte hij altijd met een Mac. Is ermee gestopt omdat hij het niet meer kon betalen om met de trends van Apple mee te gaan: MacOS niet meer te updaten en daardoor geen nieuwe versie van Adobe Photoshop voor hem. Hing zijn business van af. Balen. Misschien is dat veranderd maar op elke versie van Windows draait alle oude en nieuwe software nog. En ik ben een Linux gebruiker: als die het al opneemt voor Windows dan zou je kunnen zeggen dat varkens vliegen.
Ietsje? Een Mac Mini uit eind 2014 krijgt nog de nieuwste updates

bron: macOS 12 - Wikipedia
 
Ik ben weer een stap verder. Forumlid @NicoNoise bood me zijn Push1 in bruikleen aan. Die ga ik de komende tijd uitgebreid testen en als het bevalt, neem ik hem over. Nogmaals dank Nico! 👍👍👍

Daarna ben ik naar Bax Music in Apeldoorn gereden in de hoop dat ze daar wat kleine drumcomputers hadden staan. Maar helaas, ze hadden alleen die Behringer 808-kloon en niets van Roland. Personeel wist trouwens helemaal niets, dat was een afknapper. "Hoe spel je dat, Roland Aira?" 😏

Qua laptop neig ik nu toch naar een Mac. Forumlid @Kenneth heeft een goed pleidooi gehouden. Met mijn Impulse 61 midi-keyboard erbij heb ik dan het meeste wel. En zin is er sowieso in overvloed.
M1 MacBook Air is qua formaat en gewicht ideaal voor touren. Hoor er goede verhalen over. Sommige mensen gebruiken het als studio laptop dus lijkt mij voor jouw doel meer dan geschikt.
 
Nahja, support voor Win'10 eindigt in 2025, en dat is alleen het OS. Op zich blijft ie daarna natuurlijk net zolang draaien als je zelf wilt / aandurft. Zo werkt win'98 nog prima. op zich. hehe. Apple daarentegen gaat er idd vanuit dat elke (pro?) gebruiker om de paar jaar wel gaat upgraden. Zo van.. ah . hij is een beetje langzaam dus koop wel een nieuwe, zonder ook maar iets zelf te doen om even alles opnieuw te installeren oid. Vind dat nog wel wat met die prijzen. Moet zeggen dat de nieuwe Mac M Pro's wel heeel fijn lijken, maar even 3k neerlappen voor 'erbij' is niet te doen.
Om de paar jaar upgraden is echt niet nodig. Ik heb juist om mij heen meer mensen die langer doen met Apple systemen dan met Windows.
Ik heb een MB pro van 2016 en werkt nog perfect en kan nog steeds upgraden.
 
Dag allen,

Het is nu bijna Black Friday en ik heb gewacht met het kopen van een laptop. Nu zit ik al een uurtje op Tweakers en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Maakt 13 of 14 inch een groot verschil voor live optreden? Produceren doe ik op mijn desktop pc.

En als ik Ableton Live tijdens optredens gebruik voor met name samples en hooguit 2 of 3 VST's, maakt het dan veel uit om te kiezen voor een i7 ipv een i5?

Telkens als ik denk dat ik er een heb, begin ik te twijfelen. Budget is tot max. 800 euro en alle hulp is (nog steeds) welkom. Dan hak ik deze week de knoop door 😁
 
Maakt 13 of 14 inch een groot verschil voor live optreden? Produceren doe ik op mijn desktop pc.

En als ik Ableton Live tijdens optredens gebruik voor met name samples en hooguit 2 of 3 VST's, maakt het dan veel uit om te kiezen voor een i7 ipv een i5?

'k Gebruik zelf een laptop met 14 inch scherm voor buiten de deur, en veel kleiner moet dat toch niet zijn wat mij betreft.

13 inch is misschien wel een erg klein postzegeltje, maar afhankelijk wat je nog meer ernaast moet zetten zullen qua plaatsing alle klein beetjes helpen.
Schoudertastechnish is een 14 inch ideaal, dat merk je zowat niet. Een 15 inch laptop begint al wat meer gesleur te worden.

Qua laptop/processor keuze en je budget tot EU800, ik zou dan zelf voor twee stuks refurbished profi 14 inch i7 gaan,
dan heb je meteen een plan-B paraat voor any computer-rampen (zie verder post #30 in deze thread).

Succes met de keuze.
 
Je kan jezelf knettergestoord maken met specs vergelijken.. Maar praktijkgebruik is altijd anders.. Je gaat dat ding gebruiken in een club, met trillingen etc. Ik zou eerder vertrouwen op een stabiel MacOS dan Windows.
(ik wil er even bij zeggen dat ik groot respect - RESTECP! - heb voor Windows. Ik weet dat dit soort uitspraken gevoelig liggen. Alle OS'en zijn gelijk mensen.. Peace & Love okay....) :)

Dus in het kort zou ik aanraden: Macbook Air m1. Je gaat toch zoveel mogelijk van je set omzetten naar audio loops dus cpu gebruik is minmaal.. En die M1 processor schijnt al snel te zijn... Het is een recent model dus de accu is nog goed voor > 7 uur.

13" lijkt me prima.. je bedient alles toch met een controller.. naar je scherm kijken moet je toch minimaliseren.. Het wordt waarschijnlijk toch enkel met een controller scenes starten in Ableton..
 
Je kan jezelf knettergestoord maken met specs vergelijken..
Tell me, haha. Maar het gaat om best om een leuk bedrag en ik schaf hem zakelijk aan. Dan mag het wel wat kosten.

Apple kan ik helemaal niets mee. Het is vast allemaal psychisch, maar ik werk al 25 jaar met Windows en kan er mee lezen en schrijven. Ik heb ook nooit het gevoel dat het onstabiel is. Maar ik neem je opmerking mee.

Ik fiets zo naar de stad en ga eens even flink voelen en testen. Dan hak ik vandaag of morgen de knoop door, want Tweakers kan ik niet meer zien 😛
 
Laatst gewijzigd:
Ik fiets zo naar de stad en ga eens even flink voelen en testen. Dan haak ik vandaag of morgen de knoop door, want Tweakers kan ik niet meer zien 😛
Als ik je een merk mag adviseren : Asus.
Daar hebben wij de minste problemen mee op de zaak.
Acer geeft bij ons de meeste problemen.
HP hangt helemaal af van de lijn, sommige zijn echt heel matig (snel kapot, vooral het scharnier van het beeldscherm), andere doen het jaren zonder problemen.
Lenovo is ok, maar wel wat fragiel als je de goedkopere neemt. (vaak wel het meest interessant qua specs en prijs)

Je kunt met alles pech hebben (of geluk), maar dit is wat wij zien in de afgelopen 10 jaar.
 
Je kunt met alles pech hebben (of geluk), maar dit is wat wij zien in de afgelopen 10 jaar.
Da's ook zo, het is vaak een kwestie van geluk hebben.
Het wordt allemaal in China gemaakt dus ik vraag me af of de verschillen zo groot zijn, ik kwam ook wel Asus tegen waar de accu het na een paar jaar begeven had bijv.
Als vrijwilliger heb ik de afgelopen jaren wel wat mensen (meestal oudjes) geholpen met hun pc en ik heb echt alle merken langs zien komen als het om problemen gaat, ik kan niet één merk noemen die echt boven de rest uitstak.
Zelf zou ik bijv niet zo gauw een HP of een Packard bell kopen maar Asus, Acer of Lenovo bijv heb ik vaak wel goede ervaringen mee, Dell zie ik minder omdat bij de mensen die ik help het eigenlijk altijd voor thuisgebruik is en Dell kom je vaak in bedrijven tegen.
 
Da's ook zo, het is vaak een kwestie van geluk hebben.
Als vrijwilliger heb ik de afgelopen jaren wel wat mensen (meestal oudjes) geholpen met hun pc en ik heb echt alle merken langs zien komen als het om problemen gaat, ik kan niet één merk noemen die echt boven de rest uitstak.
Zelf zou ik bijv niet zo gauw een HP of een Packard bell kopen maar Asus, Acer of Lenovo bijv heb ik vaak wel goede ervaringen mee, Dell zie ik minder omdat bij de mensen die ik help het eigenlijk altijd voor thuisgebruik is en Dell kom je vaak in bedrijven tegen.
Ik moet zeggen dat de laptop van onze dochter (HP studenten laptop) heel degelijk overkomt.
Maar we hebben ze regelmatig kapot (HP).
Acer ook, daar zijn we recent helemaal mee gestopt.
De rest valt mee idd.
 
Maar we hebben ze regelmatig kapot (HP).
Ja, een tijdje terug had ik nog iemand met een HP met een i5 van een jaar of 5 oud en de grafische kaart was naar de ....
Soms scheelt het ook welke serie je hebt, ik had wat jaren terug een Lenovo laptop met met een i5 processor voor thuis en na een jaar of 4 was het gedaan met de accu en ik had 'm nog wel gekocht omdat die zo makkelijk te upgraden was, je zette er zo een andere ssd of een kammetje geheugen in, maar toch...
 
Da's ook zo, het is vaak een kwestie van geluk hebben ... Acer ...

Met de laptops van Acer slechte ervaringen, onze "klanten" in de organisatie waar ik werkte hadden er steeds problemen mee. Mechanisch ook niet al te best, veel dun plastic enzo. Maar privé had ik 'ns een tablet nodig, en liep tegen een uitloopmodel aan voor heel weinig. Ondanks de merknaam overwon mijn Zeeuws Meisje-syndroom ("geen cent teveel!") toch. En geen spijt van gehad, prima ding! Heb 'm nu bijna 5 jaar, en kan zelfs niet merken dat de accu achteruit gaat, terwijl die al heel wat cycles heeft gemaakt.
 
Je kan jezelf knettergestoord maken met specs vergelijken.. Maar praktijkgebruik is altijd anders.. Je gaat dat ding gebruiken in een club, met trillingen etc. Ik zou eerder vertrouwen op een stabiel MacOS dan Windows.
(ik wil er even bij zeggen dat ik groot respect - RESTECP! - heb voor Windows. Ik weet dat dit soort uitspraken gevoelig liggen. Alle OS'en zijn gelijk mensen.. Peace & Love okay....) :)

Dus in het kort zou ik aanraden: Macbook Air m1. Je gaat toch zoveel mogelijk van je set omzetten naar audio loops dus cpu gebruik is minmaal.. En die M1 processor schijnt al snel te zijn... Het is een recent model dus de accu is nog goed voor > 7 uur.

13" lijkt me prima.. je bedient alles toch met een controller.. naar je scherm kijken moet je toch minimaliseren.. Het wordt waarschijnlijk toch enkel met een controller scenes starten in Ableton..

Eens. Mijn MB pro draait al jaren zonder problemen. Mijn ervaring met Windows systemen is dat het ja een tijd allerlei problemen geeft. Er zullen ongetwijfeld goede betrouwbare systemen zijn maar ik begin er niet meer aan.
 
Ik heb gisteren een laptop besteld. Een 14 inch Asus met een Intel i7 processor, 1 TB SSD-schijf en 16 gig geheugen. De grafische kaart is iets minder, maar ik doe toch niets met videobewerking. Daardoor kwam hij uit op 799 euro en dat lijkt me een mooie deal.

Nogmaals dank iedereen voor het meedenken! 👍
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top