Eenvoudige laptop voor Live (en live)

Ik heb even gekeken of je makkelijk een upgrade kon doen en dat gaat bij deze Lenovo niet, in ieder geval niet meer geheugen.
Indertijd kwam ik juist bij Lenovo uit bij een oude i5 waarbij je makkelijk zowel een andere disk als wat meer gb erbij kon zetten en het stond ook in het instruktieboekje hoe je het deed.
Ik zou in dit geval dan verder kijken naar een laptop die wel geupgrade kan worden zodat je achteraf nog mogelijkheden hebt als je meer wilt.

Was wel grappig indertijd want ik stond toen bij Mediamarkt al die laptops op te tillen en aan de onderkant te bekijken om te bekijken of ze aparte klepjes hadden die erop zouden wijzen dat je makkelijk een upgrade kon doen en na een paar minuten kwam een medewerker vragen wat ik aan het doen was. :? :D
 
Die Lenovo laptop heeft prima specs. De AMD 4800U is zo'n beetje het snelste wat je tegenwoordig op laptop CPU gebied kunt krijgen, dus prima voorbereid op een toekomst waarin je meer van de laptop zou vragen dan alleen wat audio en een enkele VSTi. En CPU kracht heb je nooit teveel; als de laptop het niet nodig heeft draait hij gewoon minder hard. Sowieso vind ik Lenovo veel bang voor buck geven. Je zou nog kunnen kijken naar hun Yoga (zonder Slim) modellen; die kun je dubbelvouwen tot een grote tablet waardoor je de toetsen niet in de weg hebt zitten, bijvoorbeeld met een stand van Magma (duur stukje blik maar qua ergonomie is het super). Maar die modellen zitten wel weer een prijsklasse hoger.

Qua audio interface zweer ik bij RME. Rock solid drivers, dat is wel wat je wilt als je live gaat. Maar wellicht voldoet die presonus ook gewoon. Qua controller zou ik eerst een tweedehands Push 1 proberen; die vind je al voor rond de €200 en een betere integratie met Live is er niet.
 
Ik heb even gekeken of je makkelijk eventueel een upgrade kon doen en dat gaat bij deze Lenovo niet, in ieder geval niet meer geheugen.
Indertijd kwam ik juist bij Lenovo uit bij een oude i5 waarbij je makkelijk zowel een andere disk als wat meer gb erbij kon zetten en het stond ook in het instruktieboekje hoe je het deed.
Ik zou in dit geval dan verder kijken naar een laptop die wel geupgrade kan worden zodat je achteraf nog mogelijkheden hebt als je meer wilt.

Was wel grappig indertijd want ik stond toen bij Mediamarkt al die laptops op te tillen en aan de onderkant te bekijken om te bekijken of ze aparte klepjes hadden die erop zouden wijzen dat je makkelijk een upgrade kon doen en na een paar minuten kwam een medewerker vragen wat ik aan het doen was. :? :D
Niet mee eens. Het klopt dat het geheugen niet is uit te breiden maar 16GB zal echt voorlopig wel genoeg zijn, zeker voor gebruik met Live en de (lightweight) projecten die je voor een live set bouwt. Voordat je tegen de limieten van het geheugen aan gaat lopen ben je een paar jaar verder, als het ooit al voor gaat komen.
 
Even los van de discussie over de laptop, denk je ook na over een backup voor het geval er rampen gebeuren als je on stage staat en je toch verder kunt? Show must go on, ook als de technologie het af laat weten.
 
Even los van de discussie over de laptop, denk je ook na over een backup voor het geval er rampen gebeuren als je on stage staat en je toch verder kunt? Show must go on, ook als de technologie het af laat weten.
Goed punt. Dan prik ik een MP3-speler in en speel ik een episch tussenspel af 😀 Dat gaat ook op mijn lijstje 👍
 
maar 16GB zal echt voorlopig wel genoeg zijn, zeker voor gebruik met Live en de (lightweight) projecten die je voor een live set bouwt. Voordat je tegen de limieten van het geheugen aan gaat lopen ben je een paar jaar verder, als het ooit al voor gaat komen.
Momenteel zal het genoeg zijn maar je weet nooit hoe het er over een tijdje uitziet natuurlijk, als het @bombario bevalt en hij wil op een gegeven moment uitgebreider aan de gang dan is het toch wel lekker als je dan nog een extra stap kan maken.

@bombario; lijkt me nog een lastige klus om de juiste grootte te bepalen want klein is makkelijk meenemen maar zeker met Live lijkt me 15 inch toch het minimale.
Die ouwe laptop van mij was 17 inch en zelfs dat vond ik met Live net aan, maar goed, je zal compromissen moeten zoeken.
 
Ben zelf volledig fan van ex-lease 'professionele' laptops. Inmiddels jaren ervaring met de Dell Latitude reeks (i5, i7).

Zwart/wit gezegd:
Dan koop je bij de bedrijven die daar in doen een iets ouder luxe model voor paar honderd euro dat schoongemaakt, gechecked, verder met geheugen uitgebreid is etc,
en veel robuuster is dan de 'plastieken' consumer laptops 'van de MediaMarkt'. Je garantie is dan eerder in maanden dan in jaren, maar so far so good hier.

Qua vergelijkbare kosten: je zou zelfs nog kunnen overwegen dat je voor 2 professionele gebruikte laptops gaat (meteen een backup, als het idee van niet-nieuw beetje jeuk geeft)
ipv 1 nieuwe consumer laptop. Het blijven computers, dus ook een gloednieuwe kan live crashen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog wel een laptop liggen, mag je zo ophalen.
Dank voor het aanbod. Ik laat het allemaal even bezinken en maak mijn live-set helemaal af. Daarna maak ik een begroting en ga ik lekker shoppen 😀 Die Roland TR-8s die iemand noemde ziet er ook te gek uit. Keuzes, keuzes, keuzes...
 
Het betreft een HP Elitebook 8560w met 8Gb met een nieuwe accu.
Is wel een bakbeest maar druk er een SSD schijfje in en dan draait het als een tierelier (nu zit er een gewone HDD in)
Ik heb hem op marktplaats gezet maar kreeg er zulke lage biedingen op dat ik hem er weer afgehaald heb.
Hij nu ligt op zolder stof te verzamelen…
 
Best nog interessante laptop @Grumble voor wat Bombario wil volgens mij prima. Oudere i7 als ik de info bekijk op tweakers. Maar idd. Met een SSD nog prima mee te werken. 👍

Wat betreft backup PC. Ableton kun je op 2.computers geactiveerd hebben. Ik heb er in het verleden aleens gedoe mee gehad toen het activeren niet lukte.

Arturia heeft voor software 5 activeringen en kun, of moet je eigenlijk je bij een herinstallatie ook op je account terugzetten.

 
Qua Windows: Win 10 worst ondersteund tot 2025. Da's 4 jaar. Als je langer dan 4 jaar met je laptop op internet wilt (virus gevaar etc.) dan zou ik: of nog even wachten tot Win 11 uit is, of op de een of andere manier je ervan vergewissen dat die laptop zeker weten te upgraden is naar Win 11 straks. Schijnt dat Windows kijkt naar een bepaalde chip op je compu of je compu voldoet aan de vereisten voor Win 11. Zo niet: dan zit je aan Win 10 vast.

Choose wisely my friend en veel plezier met je nieuwe compu. ;)


P.S. Niet dat ik denk dat je een Linux type bent, maar Linux op de desktop is een makkie, op laptops gebruikt men vaak wat meer exotische hardware waardoor dat lastig wordt straks in 2025.
 
P.S. Niet dat ik denk dat je een Linux type bent, maar Linux op de desktop is een makkie, op laptops gebruikt men vaak wat meer exotische hardware waardoor dat lastig wordt straks in 2025.
Dank voor het advies! 👍

Je gelooft het trouwens niet, maar we hebben hier Lubuntu op de pc in de huiskamer staan. Die was met Windows niet meer vooruit te branden en draait nu - voor desktoptoepassingen - als een zonnetje 🌞
 
Dank voor het advies! 👍

Je gelooft het trouwens niet, maar we hebben hier Lubuntu op de pc in de huiskamer staan. Die was met Windows niet meer vooruit te branden en draait nu - voor desktoptoepassingen - als een zonnetje 🌞
Toevallig, gisteren Lubuntu geïnstalleerd op een 11 jaar oude laptop… loopt prima nu.
 
Qua Windows: Win 10 worst ondersteund tot 2025. Da's 4 jaar. Als je langer dan 4 jaar met je laptop op internet wilt (virus gevaar etc.) dan zou ik: of nog even wachten tot Win 11 uit is, of op de een of andere manier je ervan vergewissen dat die laptop zeker weten te upgraden is naar Win 11 straks. Schijnt dat Windows kijkt naar een bepaalde chip op je compu of je compu voldoet aan de vereisten voor Win 11. Zo niet: dan zit je aan Win 10 vast.

Qua Win 11: op die genoemde relatief-recente-maar-niet-allerlaatste-types prof Dell laptops kreeg ik bij Win 10 updates al een teaser voor geschiktheid Win 11 te checken.

Was verbaasd, zouden niet geschikt zijn. Kennelijk leggen ze de lat wat hoger, wat wel vreemd is om veel mensen naar de Win 11 te krijgen.
Er zover nog geen verdere studie van gemaakt, aha een bepaalde chip vereist. (Gaat Microsoft de Mac-kant op, met obsolete hardware genereren?)

'k Verwacht komende jaren best met Win 10 vooruit te kunnen.
 
Dank voor het advies! 👍

Je gelooft het trouwens niet, maar we hebben hier Lubuntu op de pc in de huiskamer staan. Die was met Windows niet meer vooruit te branden en draait nu - voor desktoptoepassingen - als een zonnetje 🌞
Niet dat ik het aanraad maar op een supergoedkoop Chomebookje dat op Intel (NIET op ARM, helaas) gebaseerd is kun je d.m.v. Crouton in bijna alle gevallen Ubuntu 20.04 met XFCE installeren (Gnome niet ondersteund). Zie: GitHub - dnschneid/crouton: Chromium OS Universal Chroot Environment

Als je het dan prima vindt om met Reaper (voor zover ik weet een v/d meest populaire DAW's) te werken en je gebruikt weinig of geen VST plugins (die via Wine "ge-bridged" moeten worden) dan heb je pas echt een eenvoudige laptop voor muziek productie. Als je dan ook nog louter Linux native software gebruikt (lees: geen Windows VST en geen DAW's die via Wine gedraaid moeten worden) heb je waarschijnlijk nog een stabiel computertje ook, voor live enzo. Maar ik denk niet dat het wat voor je is. Hoop gepuzzel. Maar goedkoop dat het is, zo'n Chromebook! En lange batterijduur.

Succes met kiezen en veel plezier met je nieuwe spullen! :)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top