Eenvoudige laptop voor Live (en live)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.620
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Er zijn veel draadjes over de aanschaf van een nieuwe laptop, maar die moet vaak veel kunnen. Dat zoek ik niet.

Ik wil wel een (liefst) kleine laptop kopen om live op te treden met Ableton Live 10. Ik werk bijna volledig met audio en hooguit 1 of 2 extra VST's, om live wat partijtjes te dubbelen. Als besturingssysteem graag Windows en niet te duur, zodat ik nog wat geld over houd voor een kleine drumcomputer. Ik kijk nu naar de Roland TR-6S en dat ziet er super uit 😛 Wat zouden jullie kopen?

Muziek maak ik op mijn desktop en daar is deze laptop niet voor bedoeld. Het is echt voor optredens.

Dank voor het meedenken!
 
Heb geen direct antwoord, maar het eerste wat ik me afvraag of er zowel minimale als aanbevolen systeemvereisten zijn voor Ableton Live 10. Als die bekend zijn, dan zou ik denken een laptop die daar zo ongeveer tussenin zit, waarschijnlijk voor jouw doel voldoende.
 
dit lijkt me een interssante kandidaat 👍

Deze ontstijgt naar mijn smaak een beetje de 'eenvoudige laptop' ;) maar als ik het artikel doorkijk lijkt me dit inderdaad niet zo gek. Wat ik me afvroeg, het is wss een goed idee om een laptop te kopen met wat reserve, zal met deze wel lukken.
 
Ik heb een DELL laptop (inspiron nog iets).
Op zich wel een stevig apparaat, maar ben er voor muziekproductie niet tevreden over.
Hij heeft te vaak kuren en hapert dan (heel even).
Soms is er een oorzaak te vinden (en dan kan ik het ook wel fixen), maar soms is het niet repetitief genoeg om te begrijpen wanneer het gebeurt.

Lenovo heb ik redelijke ervaringen mee. Nu ondertussen 3 verschillende gehad in het gezin. Intern prima, bouwkwaliteit niet het beste. Met name het beeldscherm scharnier was een zwakke plek. (maar dat is het bij HP de goedkopere modellen ook).
Asus is een stapje beter (en duurder) voor diegene die ik heb gehad en ken bij anderen. |
Haal i.i.g. zoveel mogelijk 'er af' wat er niet op hoeft (met name update processen etc. gooien bij die Dell roet in het eten)
Performance modus instellen, zodat hij niet 'afschaalt' als Windows denkt dat dat nodig is.
Geluid effecten uit, screensaver etc. ook.
Dat soort trucjes. (google 'set up windows for music production' geeft voldoende tips)

En misschien ook iets van een backup hebben, voor 'als het fout gaat' met je live set.
Daar zou ik misschien nog eerder in investeren dan een extra drumcomputer.
Ableton kan die drumpartijen (opgenomen) ook wel invullen.
(staat minder leuk misschien, maar beter veilig dan balen....
Of je moet die drumcomputer als backup hebben, maar..... dan moet je ook weer in kunnen faden als de boel weer draait.
I.i.g. iets wat je zou moeten oefenen. Wat als je hoofdmachine crasht.

Bad snacks heeft er net even een tipje van haar sluier over opgelicht (backup systeem bij haar live setup).
Ongetwijfeld wat te prijzig voor jouw situatie, maar wel iets om over na te denken.
 
En misschien ook iets van een backup hebben, voor 'als het fout gaat' met je live set.
Hmmm, ik snap wat je zegt. Maar ik zie mezelf nog niet met 2 laptops zeulen. Ga ik even over nadenken.

Ik typ dit nu ook op een Lenovo laptop en die heb ik inmiddels een jaar of 5. Daar ben ik zeer tevreden over, echt een fijne laptop. Studio One trekt hij alleen niet echt en dat zal voor Live niet anders zijn.

Een drumdoosje live syncen lijkt me erg leuk. En het liefste zou ik mijn digitale piano meenemen, maar dat wordt zo'n gezeul. Het liefst houd ik het ook qua omvang zo klein mogelijk. Laptop, Akai APC oid, drumdoosje en misschien een klein midikeyboard.
 
Hmmm, ik snap wat je zegt. Maar ik zie mezelf nog niet met 2 laptops zeulen. Ga ik even over nadenken.

Ik typ dit nu ook op een Lenovo laptop en die heb ik inmiddels een jaar of 5. Daar ben ik zeer tevreden over, echt een fijne laptop. Studio One trekt hij alleen niet echt en dat zal voor Live niet anders zijn.

Een drumdoosje live syncen lijkt me erg leuk. En het liefste zou ik mijn digitale piano meenemen, maar dat wordt zo'n gezeul. Het liefst houd ik het ook qua omvang zo klein mogelijk. Laptop, Akai APC oid, drumdoosje en misschien een klein midikeyboard.
Nee, snap ik.
Misschien een sampler waar een track op staat die je in kunt starten, één die melodisch begint en lang genoeg duurt zodra je weer verder kunt waar je was, als alles weer draait.
Bluebox 1010 is misschien wel wat. Compact. Kan meerdere sporen uitsturen (hoeft niet, maar kan wel) zodat je de drums er op de mixer uit kunt halen als Ableton er weer klaar voor is.
Vergeet je mixer niet, als er ook geluid uit iets anders komt dan Ableton :)
Maar het is net waar jij je live fijn bij gaat voelen natuurlijk.
En dan te bedenken dat je straks ongeveer 50% van je kunnen gaat laten zien (ten minste, zo ervaar ik live spelen meestal t.o.v. wat ik 'thuis' onder de koptelefoon er uit weet te persen)
 
Probeer eerst te bepalen wat voor beeldschermgrootte je wilt. 14", 15", 17"?

Als je ergens overdag draait ga je minder goed kunnen zien als het zonnetje er gezellig schijnt (in je beeld) liefst wil je een mat scherm. (dit soort dingen is veelal in de specs te lezen.)

Qua CPU. Alleen wat stems en 1 a 2 VST's en wat effecten? Dat redt een i3 nog wel.. maar ga voor een i5, dan heb je altijd wat overhead. Natuurlijk maakt AMD ook prima producten. :)

Je hebt nu een Lenove laptop. Als je ctrl+alt+tab tegelijk indrukt kom je bij taakbeheer. Hier kun je precies zien in een grafiek met tijdverloop zien waar het misging met een DAW project. Je geheugen kan bv ook vollopen en dan zou een RAM upgrade kunnen helpen.

Als het je CPU is? Zoek op "Deze Computer" en kijk met de rechtermuisknop bij eigenschappen. Hier vind je het type CPU. Check het type in google: "passmark + CPU type". bv: "passmark i3-4130" PassMark - Intel Core i3-4130 @ 3.40GHz - Price performance comparison
Hier vind je de prestaties van jouw processor, dan weet je iig dat je hier boven moet zitten.

Ow.. liefst ook een SSD natuurlijk dat scheelt veel tijd met opstarten, maar dat is inmiddels wel een standaard. Voor 30 stereo tracks heb je trouwens met een normale HD nog steeds voldoende bandbreedte, maar een computer is zo snel als zijn zwakste schakel, dus alles optimaliseren is het beste.

Verder is er ook nog verschil in werkgeheugen, wat ook weer van invloed is op de performance. Qua merken weet ik het niet precies.. Volgens mij is alles wel ok. Je moet gewoon zorgen dat ze niet te warm worden en niet op hun max werken. Heb ooit een Vaio gehad die na 1 jaar kapot was. Later een Vaio gekocht die het nog steeds doet. Misschien ook geluk? 'n Packard Bells gehad... cheap.. en eigenlijk ook prima.. Fujitsu, ook goed. Laatste 2 waren van Asus. Eerste was wat lichter en echt een super goed ding. Gebruik em nog steeds als backup laptop. Zoiets koop je volgens mij tweedehands voor heel weinig bv. Als je niet al teveel verlangt op grafisch gebied is het budget aanbod heel groot.

Voor live zou ik niet echt met teveel met externe gear gaan werken als je een DAW draait. En dan met name omdat het gedoe kan zijn met syncen.. Liever een controller voor een VST als Maschine bv. Die dingen vind je ook voor heel weinig. Of die Arturia dingen (Spark LE). Maar Maschine is beter. MK1 is ook eigenlijk best leuk nog. Of 'n Maschine Mikro.

Ik vind overigens wel dat Roland spul goed presteert qua syncen.. Heb sinds een tijdje een Tr8s en is via 'n MX1 mixer een andere ervaring als Elektron of Korg. Beste sync ervaring ooit is wat mij betreft elk product wat Abletonlink ondersteund. Voorlopig zijn dat de Akai samplers alleen.
 
Laatst gewijzigd:
Qua CPU. Alleen wat stems en 1 a 2 VST's en wat effecten? Dat redt een i3 nog wel.. maar ga voor een i5, dan heb je altijd wat overhead. Natuurlijk maakt AMD ook prima producten. :)
Dank voor de tips, heel waardevol!

Ik heb nu inderdaad een Lenovo met i3, maar ik kan eens kijken of daar wat meer geheugen in kan. Het idee om eerst wat optredens te doen spreekt me ook aan. Kijken hoe het bevalt en waar ik evt. tekort kom. Goed punt 👍

Een midi-controller voor bijvoorbeeld Spark is ook een goede, nog geen moment aan gedacht. Morgen maar eens goed induiken.
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor de tips, heel waardevol!

Ik heb nu inderdaad een Lenovo met i3, maar ik kan eens kijken of daar wat meer geheugen in kan. Het idee om eerst wat optredens te doen spreekt me ook aan. Kijken hoe het bevalt en waar ik evt. te kort kom. Goed punt 👍

Een midi-controller voor bijvoorbeeld Spark is ook een goede, nog geen moment aan gedacht. Morgen maar eens goed induiken.
Volgens mij zag ik laatst op MP een Sprak LE op MP voorbij komen voor ver onder de 100 euro. (dacht iets van 60). Maar zit dan vaak geen software bij.
Ik geloof dat ik de mijne op SF voor 100 met een software licentie heb gekocht . De Maschine Mikro zit inmiddels ook bij versie 3
ow.. als je live wilt drummen is de latency wel een ding natuurlijk.

iPad met leuke app die Ableton link ondersteund is ook heel prima. Toch (en dat was ik net even vergeten mee te nemen) in een live situatie heb je een router nodig en dat is onnodig veel gesleep.. gewoon iets wat werkt als een VST of in de computer zelf. Maschine ondersteund ook Ableton Link en als je het opdezelfde computer draait heb je geen router nodig. Maar natuurlijk kan het ook als VST werken..

Ik weet eigenlijk niet of Ableton Link doorloopt als je een project laadt maar je kunt Maschine bv starten, inloggen op het Ableton link netwerk en dan start het altijd perfect in sync op. Zo zou je bv een kleine transitie kunnen maken naar een andere track die vlug laadt als je bij een gig ziet dat een track niet werkt. Maschine is eigenlijk ook een volwaardig DAW, maar het minder/niet geschikt om bv audiosporen op te nemen..
 
Ik denk dat je eerder tegen RAM en harddisk issues aan kunt gaan lopen als je voornamelijk audio gebruikt, ook wel iets om in overweging te nemen.
 
Maar heb je al eens geoefend? Dus een performance bedenken, playlist klaarzetten, keuzes voor gear maken, daadwerkelijk aansluiten en thuis optreden (evt voor je gezin) wáár loop je dán tegenaan? Vind je het uberhaupt wel leuk? Wat voegt het toe t.o.v. een DJ set? Of is het gewoon een DJ set met 4 ipv 1 spoor?
wat ga je met je FX en drumdoos doen? Wilde jam dromen zijn leuk, maar lukt het ook in de praktijk? En wat ga je zelf doen? Echt een uur de autist uithangen met kanaaltje aan kanaaltje uit (dus eigenlijk wat je ook al vooraf in een “megamix” kan doen) of ga je een uur de clown uithangen? Dus dit niet allemaal in je hoofd bedenken, maar het gewoon écht doen én de rit uitzitten?
zou me daar drukker overmaken dan de laptop zelf, die is zo gekocht en iedere moderne i5 laptop met SSD zal prima voldoen.
 
Vind je het uberhaupt wel leuk? Wat voegt het toe t.o.v. een DJ set? Of is het gewoon een DJ set met 4 ipv 1 spoor?
Absoluut en ik heb in het verleden vaker opgetreden. Met dance en popmuziek. Optreden is ook altijd mijn grote doel geweest, zelfs nog meer dan tracks uitbrengen. Hoe de set uitpakt is een kwestie van gewoon doen en daar heb ik op zijn minst een degelijke laptop voor nodig. Vandaar de vraag.

Ik geef trouwens voor mijn werk regelmatig trainingen en heb geen podiumvrees. Ik heb ook wel eens voor een groep van 200 man gestaan, dus daar zit het probleem niet. Ik heb nu gewoon een kleine, werkzame set-up nodig en dan benader ik wat lokale poppodia. Van een kreeg ik al een toezegging, dus die ingangen zijn er ook.

Een vraag als 'lukt het in de praktijk ook?' stel ik mezelf nooit. Als ik zelf al twijfel... Alles lukt, tot het tegendeel bewezen is 😀
 
Sorry bro. I’m out :)

Geen windhoos. Ik zou n macbook nemen. De oudste die de sotware draait en een ssd via usb.

Klaar :)
Heb ik ook naar gekeken, maar ik heb niets met een Mac. Misschien maakt onbekend onbemind, maar ik werk al 25 jaar naar alle tevredenheid met Windows. Nooit problemen gehad.
 
Ik zou op het podium nooit een windows laptop gebruiken, maar ik kijk dan wel weer door een apple design bril. Qua laptop kan ik je dan ook weinig tips geven, misschien eentje: als je een type gevonden hebt, google ff of je iets kan vinden over latency problemen. Vroeger had je lig nog dat de ene Windows pc/laptop met min of meer dezelfde specs dan een ander toch niet zo goed werkte met audio. Maargoed, misschien is het wel zoals Eclectic zegt en zijn dat zorgen van weleer :)

Qua drumdoos/controller zou ik persoonlijk ergens voor gaan waar je zo min mogelijk knoppen combinaties nodig hebt. Je had het bv over de tr6s. Leuk ding, maar qua performance? Ik zou dan eerder (als het alleen voor drums is) een tweedehands tr8 op de kop tikken met de 707 expansion erop. Dan heb je voor elke sound een aparte schuif en knoppen om ze aan te passen :). Extra voordeel is dat je hem ook als geluidskaart kunt gebruiken met ook nog een stereo input. Daarnaast ook twee assignable outs, als je bv via een mixer je kick nog wat extra punch wilt geven, maar de rest van je sounds niet.

Succes met je keuzes, het zijn er nogal wat, maar als je slim wat zaken via mp koopt kan je lekker wat dingen uitproberen en als het niet bevalt weer verkopen :)
 
Iedere moderne laptop met win10/11 zal prima voldoen.
je hebt een compacte externe STABIELE ASIO USB kaart nodig (RME bijv) géén onboard audio, met wasapi of adio4all drivers en balanced en unbalanced out.
het liefst met CUE via headphone uitgang, zodat je realtime kan monitoren, onboard 3.5” jack is vragen om brom problemen
en dan een push achtige controller (of iets met pads) zodat je patterns kan triggeren
tevens de power adapter testen of die aardlus bestendig is. want wanneer je op batterij gaat, kan je windows niet meer op high performance draaien.
 
Maar als je slim wat zaken via mp koopt kan je lekker wat dingen uitproberen en als het niet bevalt weer verkopen :)
Goede tips. En dit is precies hoe ik er tegenaan kijk. Je moet ergens beginnen en dan ontwikkelt die set zich vanzelf 👍

Die TR8 ziet er trouwens ook goed uit, dat is wel wat ik zoek. Ik heb hier nog een oude MC-505 staan, maar die staat op instorten en is behoorlijk zwaar. De helft van de knoppen doet het ook niet meer. Maar zo'n performance bak zoek ik inderdaad. Lekker live aan knopjes draaien.

@Eclectic:

Als audio-interface heb ik al een Presonus Audiobox iTwo en dat bevalt heel goed. Daar kan ik ook een hardware synth en mic. inprikken. Dan moet er idd nog een controller bij en ik denk dat dat die Akai APC wordt. Dan kan ik in elk geval van start.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top