Hulp gezocht bij aansluiten meerdere synths op een Macbook

Arjan61

Ingeburgerd
Lid sinds
25 oktober 2016
Berichten
42
Ik heb 4 synthesizers en wil ze nu aan gaan sluiten op mijn Mabook, heb Ableton aangeschaft en een sound unit van Focusrite.
Vraag is nu wat moet ik nog meer hebben om dit allemaal aan te sluiten zodat ik aparte tracks op kan nemen? heb er geen kaas van gegeten helaas.
Wil dus niet wisselen en klooien met stekkers en zo... heeft iemand een link of goeie tips?

Hartelijk dank alvast voor de hulp.
 
Geef eerst eens wat meer informatie:
  • welke synths wil je aansluiten
  • welke audio-interface heb je
 
Ja, die 2 vragen heb ik ook.
Welke interface (Focusrite) en welke synths.
Dan weten we wat je nog nodig hebt.

Waarschijnlijk i.i.g. audio kabels en mogelijk ook midi kabels + een eventuele midi splitter.

Maar eerst maar het begin, wat heb je nu.
 
Klein mixertje ?
Midi kan misschien worden doorgelust
 
Dave Smith OB6 - Hydrasynth - Summit - Waldorf Blofeld - dat zijn ze en een Focusrite met 2 uit/ingangen als ik het goed heb. Niet veel ervaring mee buiten spelen op de synth.
Wat me ook niks zegt is Midi klokken of zo - sorry ben 60 en een nono in deze wereld. Hou van Vangelis style en leek me leuk met de spullen die ik heb daar in Ableton wat mee te doen.
Wederom bedankt voor de hulp
 
met zo'n arsenaal aan synths, houd het eenvoudig. Doe die beperkte focusrite de deur uit en koop er eentje met meer inputs.
6 of 8 bijvoorbeeld. als de synths stereo zijn wil je 2 outputs per synth, dat maakt 8 - zijn ze mono volstaat er één. Dan heb je geen extra's nodig en prik je alles zo in de audio interface.

Voor alles aan de midi te hangen koop je een paar midi kabels (eentje voor elke synth), gaat uit de audio interface een midi kabel naar een mdi splitter en dan uit de splitter naar elke synth (dus 4 keer, 5 midi kabels nodig)

deze midi splitter: de thru van kenton geeft je 5 midi mogelijkheden naar je synths vanuit ableton:


en als audio interface bijvoorbeeld zo een:




als je je huidige focusrite wil houden heb je een mixer nodig. Dan kan je echter nooit elke synth samen opnemen gescheiden, dan is het een voor een of allen samen door de mixer. Dat kan een 2e handsje zijn of een kleine nieuwe. Hoe klein wil je het?



om het nog moeilijker te maken om te kiezen, er bestaan ook mixers die audio interface zijn. Dan kan je mixen en de audio met de mixer apart naar je ableton brengen. Via usb. Dan hebben we het over dit:




als dat allemaal onduidelijk is, zou ik eens een ritje doen naar bax shop en je probleem daar uitleggen

let op met 2e hands te kopen als audio interface: als 't een oudje is kan je problemen hebben qua drivers en werkt het niet op een recente computer (met recente software)
 
Klinkske - heel erg bedankt voor je uitleg en tips!!... ga er zeker mee aan de slag :)
 
Je moet beslissen of je wil mixen in software of in hardware. Mijn plan was om op termijn met een grote geluidskaart (Motu 16A bijvoorbeeld) al mijn synths naar de computer te routen en de mix totaal in software te doen. Software klinkt prima tegenwoordig en het is een stuk flexibeler. Ik vond het idee dat ik ook op de geluidskaart zelf kon mixen zonder dat de computer of in ieder geval een DAW aan staat (bijvoorbeeld via een iPad) een hele interessante optie, samen met de stand-alone functionaliteit van mijn MIDI interface.

Ik werk nu met een Behringer 1202FX die te vergelijken is met de Mackie ProFX10 die @klinkske al aanraadde. Het nadeel is dat je gelimiteerd bent in de flexibiliteit je Equalizer (en dus de mix) en de hoeveelheid FX sends. Maar jouw synths hebben al veel ingebouwde effecten dus dat is een kleiner probleem. Maar je hebt wel geen computer meer nodig. Voor een hobby is dat soms best prettig.

Qua MIDI kun je een traditionele MIDI interface kopen of je kijkt naar een hybride oplossing die ook CV/Gate kan doen. Ik heb een RK-006 van Retrokits die ook CV/Gate, trigger en andere sync doet buiten MIDI zelf en dat is heel handig als je oudere synths of modular synths wil mixen. Wellicht niet iets wat je ooit nodig gaat hebben maar als je het echt bij Vangelis gaat houden dan is het toch meer een keyboard georiënteerde stijl en niet zo heel erg modular.
 
Dat is een begin om je vraag te kunnen beantwoorden.

Wat je jezelf af moet vragen, is hoe je muziek gaat maken.
1. Speel je alles 'live' met de hand in op de instrumenten en neem je de audio 1 voor 1 op (track voor track) ?
2. Of ga je eerst midi informatie (noten inspelen, draaien aan knoppen) in (bijv.) Ableton opnemen en wil je dan in 1x alle audio van alle synths multitracken (meer sporen / tracks tegelijk opnemen)

Als je meer instrumenten (via midi aangestuurd) tegelijk wilt multitracken, heb je ofwel een meersporen recorder nodig, ofwel een interface met meer ingangen.
Als je de audio 'stap voor stap' (track voor track) wilt inspelen en opnemen, kan dat prima met je huidige interface en kun je gewoon starten met wat je nu hebt.

Maar ik lees 'tussen de regels door' dat je mogelijk nog niet zo'n goed beeld hebt van hoe 'het' allemaal zou kunnen werken. Wat het misschien lastig maakt om deze vragen te beantwoorden.
Dat kan ik verkeerd opgevat hebben overigens.

Als het klopt (dat je nog niet zo goed weet hoe je dit aan moet vliegen), dan zou ik beginnen met het kijken naar video's van hoe anderen dit doen.
Ik heb ze zo niet paraat, maar weet zeker dat er goede 'hoe doe ik dit voor dummies' video's zijn die je beeld wat kunnen onttroebelen.
Je hebt met je huidige arsenaal aan spullen en software best veel opties waar je zo in kunt verdrinken, wat leidt tot weinig anders dan frustratie.
 
Als je de audio 'stap voor stap' (track voor track) wilt inspelen en opnemen, kan dat prima met je huidige interface en kun je gewoon starten met wat je nu hebt.
De topicstarter wil niet wisselen en klooien met stekkers dus dan is het 't handigst om voor elke synth een ingang te hebben.

Aan de topicstarter; als je geen gedoe wilt koop dan iets met voldoende ingangen zoals eerder aangegeven.
Kijk op youtube bij; https://www.youtube.com/results?search_query=wich+interface? daar zie je wat videos met info.

Om aparte tracks op te nemen open je voor elk instrument in Ableton wat je wilt opnemen een aparte audio- en midi track.
Om ze binnen te laten komen open je een external instrument track.

Over midiklokken; voor de meesten is het handig als alle instrumenten gelijk lopen en dat doe je met een midiclock.
Dat is meestal je daw, in jouw geval je macbook met Ableton die dan als masterclock fungeert, een en ander regel je in je midisettings;


Als je gewoon stuk voor stuk je synths gaat inspelen dan neem je op met het tempo wat je prettig vindt, in Ableton stel je de bpm in.

Hier nog een clip over hoe je een external instrument/synth in Ableton opent en dingen gelijk laat lopen dmv een midiclock.

 
De topicstarter wil niet wisselen en klooien met stekkers dus dan is het 't handigst om voor elke synth een ingang te hebben.
Zeker, daarvoor had ik de eerste optie genoemd 8~
..., heb je ofwel een meersporen recorder nodig, ofwel een interface met meer ingangen...

Maar de vraagstelling is dusdanig breed, dat deel 2 van m'n advies voor mij boven een blind advies richting een nieuwe aankoop gaat.
Eerst beter begrijpen hoe iets 'kan' werken en dan bepalen wat je graag wilt en wat daarvoor nodig is.
 
Zeker, daarvoor had ik de eerste optie genoemd 8~
..., heb je ofwel een meersporen recorder nodig, ofwel een interface met meer ingangen...

Maar de vraagstelling is dusdanig breed, dat deel 2 van m'n advies voor mij boven een blind advies richting een nieuwe aankoop gaat.
Eerst beter begrijpen hoe iets 'kan' werken en dan bepalen wat je graag wilt en wat daarvoor nodig is.
Ach oké, iets te snel gelezen.
Ja, ik geef ook maar een paar tips omdat ik 't idee heb dat het voor de topicstarter allemaal nog een beetje uitzoeken is hoe het werkt.
 
Dat is een begin om je vraag te kunnen beantwoorden.

Wat je jezelf af moet vragen, is hoe je muziek gaat maken.
1. Speel je alles 'live' met de hand in op de instrumenten en neem je de audio 1 voor 1 op (track voor track) ?
2. Of ga je eerst midi informatie (noten inspelen, draaien aan knoppen) in (bijv.) Ableton opnemen en wil je dan in 1x alle audio van alle synths multitracken (meer sporen / tracks tegelijk opnemen)

Als je meer instrumenten (via midi aangestuurd) tegelijk wilt multitracken, heb je ofwel een meersporen recorder nodig, ofwel een interface met meer ingangen.
Als je de audio 'stap voor stap' (track voor track) wilt inspelen en opnemen, kan dat prima met je huidige interface en kun je gewoon starten met wat je nu hebt.

Maar ik lees 'tussen de regels door' dat je mogelijk nog niet zo'n goed beeld hebt van hoe 'het' allemaal zou kunnen werken. Wat het misschien lastig maakt om deze vragen te beantwoorden.
Dat kan ik verkeerd opgevat hebben overigens.

Als het klopt (dat je nog niet zo goed weet hoe je dit aan moet vliegen), dan zou ik beginnen met het kijken naar video's van hoe anderen dit doen.
Ik heb ze zo niet paraat, maar weet zeker dat er goede 'hoe doe ik dit voor dummies' video's zijn die je beeld wat kunnen onttroebelen.
Je hebt met je huidige arsenaal aan spullen en software best veel opties waar je zo in kunt verdrinken, wat leidt tot weinig anders dan frustratie.
Waar ik van hou is Berlin school stijl, ik lees en zie mensen prachtige sounds maken en dan hoor ik dat synthesizers aangestuurd worden door Midi (?) . Met de hand inspelen en idd met meerdere tracks werken zou dan mijn optie zijn aangezien ik totaal niet thuis ben in midi helaas of hoe je dit op moet zetten.... ga wel op zoek naar een cursus of zo want ik vind het geweldig mooi wat nu mogelijk is allemaal.
Ben met 60 een late instapper dat realiseer ik me maar ben enorm geholpen met jullie feedback.
 
De topicstarter wil niet wisselen en klooien met stekkers dus dan is het 't handigst om voor elke synth een ingang te hebben.

Aan de topicstarter; als je geen gedoe wilt koop dan iets met voldoende ingangen zoals eerder aangegeven.
Kijk op youtube bij; https://www.youtube.com/results?search_query=wich+interface? daar zie je wat videos met info.

Om aparte tracks op te nemen open je voor elk instrument in Ableton wat je wilt opnemen een aparte audio- en midi track.
Om ze binnen te laten komen open je een external instrument track.

Over midiklokken; voor de meesten is het handig als alle instrumenten gelijk lopen en dat doe je met een midiclock.
Dat is meestal je daw, in jouw geval je macbook met Ableton die dan als masterclock fungeert, een en ander regel je in je midisettings;


Als je gewoon stuk voor stuk je synths gaat inspelen dan neem je op met het tempo wat je prettig vindt, in Ableton stel je de bpm in.

Hier nog een clip over hoe je een external instrument/synth in Ableton opent en dingen gelijk laat lopen dmv een midiclock.


Ah dat was het , de midiklok - dank voor de video link en ga ik zeker bekijken, achteraf zal het best simpel instellen zijn :) Erg bedankt voor alle links en feedback!!
 
Als de focusrite adat heeft , kan je die net zo goed houden en een adat preamp kopen met meerdere ins/outs
 
Waar ik van hou is Berlin school stijl, ik lees en zie mensen prachtige sounds maken en dan hoor ik dat synthesizers aangestuurd worden door Midi (?) . Met de hand inspelen en idd met meerdere tracks werken zou dan mijn optie zijn aangezien ik totaal niet thuis ben in midi helaas of hoe je dit op moet zetten.... ga wel op zoek naar een cursus of zo want ik vind het geweldig mooi wat nu mogelijk is allemaal.
Ben met 60 een late instapper dat realiseer ik me maar ben enorm geholpen met jullie feedback.
De opties zijn eindeloos en dat is (volgens mij) de grootste valkuil.
Oh en de tweede valkuil is dat je al snel kan denken (na het kijken van de zoveelste muzikant die product x gebruikt om vette muziek te maken) dat de apparaten het belangrijkste onderdeel zijn van het muziek maken, terwijl de handen er achter veel belangrijker zijn.

Begin klein.
Simpel.
Leer je instrumenten / tools heel goed kennen.
En breid pas uit als je begrijpt wat je doet en weet wat je nodig hebt om verder te komen (anders dan een berg ervaring en een beetje talent).

Een cursus kan helpen, maar is ook een risico dat die 'alle aspecten' (of i.i.g. veel ) van een bepaald programma gaat uitleggen.
Waardoor het allemaal heel 'ver van je bed' wordt en je het niet toe kan passen (en dus direct weer vergeet).

Ik denk dat je de basis in 30 minuten wel uitgelegd moet kunnen worden.
En dan is het gewoon 'doen' en plezier hebben.

Geen idee waar je woont, misschien is er een SF'er in de buurt die je even op gang kan helpen.
 
begin met één synth en ableton. Als dat begrepen is kan je de rest toevoegen
Ableton wordt de grootste uitdaging. Ik raad je aan les te nemen van n leraar anders komt er vermoedelijk niks van als 60 jarige nono - ik was 30er en was voor mij al zo moeilijk. Investeer een beetje in iemand die 't allemaal instelt voor je, neem foto's vd instellingen en je bent 't snelst vertrokken. Want anders zal 't snel opgeven worden vrees ik.
 
Back
Top