Aanvullende synth voor '70 ties and '80 rock sounds

mighty synth

Ingeburgerd
Lid sinds
29 oktober 2013
Berichten
42
Locatie
Raalte
In mijn huidige setup heb ik een Yamaha stage piano (CP73) en een Hammond (XK1c) orgel. Dat is een hele fijne combinatie voor pop/rock muziek. Maar ik zou er graag nog een passende synth bij willen hebben om bepaalde covers beter te kunnen benaderen. Aangezien ik de meeste sounds zelf graag in detail wil namaken zoek ik een synth waarmee ik m.b.v. sound-design dit eenvoudig zou kunnen realiseren. Het gaat hier vooral om het maken van '80 pad sounds, e-piano (denk aan Scott Kinsey), lead en brass sounds etc. Aangezien ik met de CP73 en de XK1c al 2 keyboards heb mag het ook een rackmount oplossing worden.

Ik heb zelf al wel wat mogelijke oplossingen voor ogen maar ben zeer benieuwd wat de adviezen zullen zijn vanuit dit forum...
 
Laatst gewijzigd:
De Yamaha CP73 heeft al hele mooie e-piano samples dus dat is afdoende. Maar een analoge emulatie zou mooi zijn waarbij ik dan meer denk aan detuned synthesizer sounds die wat herinneren aan een meer fusion sounding e-piano/synth.

Als budget had ik ca. 1500 Euro in gedachten maar afhankelijk van de geboden functionaliteit kan dat naar 2 kanten bijgesteld worden ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor het advies. Ik ga mezelf wat verdiepen in beide oplossingen. Aangezien ik al 2 hands-on keyboards heb, wordt het waarschijnlijk een desktop versie. Ben ook best wel benieuwd wat het verschil is tussen die 2 genoemde oplossingen.
 
Grootste verschillen m.i. zijn dat de Peak digitale oscillators heeft (mocht je dat verschil belangrijk vinden) en één meer t.o.v. de REV2 en het analoge filter van de Peak heeft naast low-pass ook high-pass en band-pass opties. Beiden zijn erg hands-on en hebben FM, wat je meer opties geeft voor analoge emulatie van e-pianos. De Deepmind 12D is nog een hands-on optie, die veel goedkoper is dan de Peak en REV2, maar waarvan de tweede oscillator nogal beperkt is, maar de effecten zijn dan weer veel geavanceerder dan die van zowel de Peak als de REV2 en de DM is 12 stemmig polyfoon - echter dan weer zonder FM. In mijn band speel ik een Roland VK-7 clonewheel door een Neo Minivent Leslie simulatie, plus een Kawai MP-100 voor acoustische en e-piano. Ik zou van elk van de drie genoemde keuzes heel blij worden voor 70s/80s synth emulaties.
 
Dat klinkt al behoorlijk in de richting naar het advies dat ik zocht. Hartelijk bedankt!

Een VK-7 met Neo Minivent staat natuurlijk garant voor de perfecte leslie sound op de juiste momenten. Mooie setup hoor! En een Kawai piano is ook een prachtige oplossing voor goede en speelbare pianosounds (voor mij is het meestal Yamaha, Clavia of Kawai). En het is natuurlijk altijd leuk om te horen dat er meer mensen zijn zijn die naast (e)piano en orgel ook synth sounds zoeken.

Ik heb beide adviezen inmiddels een beetje onderzocht maar neig zelf naar de Novation Peak vanwege de veelzijdigheid. Maar goede effecten doen ook erg veel en Behringer is inmiddels wel een merk geworden om rekening mee te houden... Ik neem nog wat tijd alvorens te beslissen ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb beide adviezen inmiddels een beetje onderzocht maar neig zelf naar de Novation Peak vanwege de veelzijdigheid. Maar goede effecten doen ook erg veel en Behringer is inmiddels wel een merk geworden om rekening mee te houden... Ik neem nog wat tijd alvorens te beslissen ;-)
Beiden zouden een prima keuze zijn en ze hebben allebei een modulatiematrix die je extra mogelijkheden geeft voor sounddesign.
Novation is een merk dat ook veel energie steekt in z'n updates zodat het kan gebeuren dat je na een paar jaar opeens weer nieuwe opties krijgt die de synth mooie extra's geven, ik denk dan bijv aan de Peak maar ook zeker aan de Bass Station 2 en de Circuit, de service van hun is echt top, kan belangrijk zijn als je een keer gedoe hebt.
 
Ja service was wel top, maar met de Summit laten ze het wel een beetje liggen. Daar schreeuwen de eigenaren al 1,5 jaar om een update om wat hardnekkige bugs op te lossen.
 
Wil je per se een analoge synth en de sounds zelf namaken? Ik denk dat je met een rompler uit die tijd (een JV2080 of XV5080 ofzo) met de juiste expansions (zoals Vintage Synth) alle classic sounds van die era wel aan boord hebt en dan ben je voor niet al teveel geld klaar.
 
Wil je per se een analoge synth en de sounds zelf namaken? Ik denk dat je met een rompler uit die tijd (een JV2080 of XV5080 ofzo) met de juiste expansions (zoals Vintage Synth) alle classic sounds van die era wel aan boord hebt en dan ben je voor niet al teveel geld klaar.

Dit idd. Roland had in de jaren 90 ook de zgn. "Sound Expansion" romplers uitgebracht. Dit waren feitelijk de JV1080 sound expansion cards in een 19 inch behuizing, en en de Vintage Synth kun je nog weleens vinden voor een habbekrats (sounds editen kan als ik me goed herinner alleen via SysEx...) maar de kwaliteit van de sounds is verder uitstekend voor die tijd
 
Dat is wel een verrassende wending maar eigenlijk ook wel een optie die ik zelf niet had overwogen. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat de huidige 'analoge' synths veel beter klinken dan een sample based versie... Interessant!
 
Dat is wel een verrassende wending maar eigenlijk ook wel een optie die ik zelf niet had overwogen. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat de huidige 'analoge' synths veel beter klinken dan een sample based versie... Interessant!

Dat is tot zekere hoogte ook zo, dat een dedicated analoge synth beter klinkt, maar het hangt af van je doel en wat je precies wilt. VA is ook een goede optie. Elk instrument heeft zijn eigen voor een nadelen.

Vandaar ook de vraag of het voor live of thuis is. Voor live wil je meer flexibiliteit, opnames waarschijnlijk een betere sound.
 
Het beoogde gebruik is in mijn studio waar we een aantal keren per jaar een jamsessie organiseren. De opnames met mijn Presonus Studio Live zijn wel leuk maar niet noodzakelijk.
 
Dat is wel een verrassende wending maar eigenlijk ook wel een optie die ik zelf niet had overwogen. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat de huidige 'analoge' synths veel beter klinken dan een sample based versie... Interessant!
Dat hangt er vooral vanaf wat je zoekt. Een analoge synth klinkt natuurlijk helemaal als een analoge synth, maar een rompler heeft weer een veel breder palet, varierend van classic synthpads en leads tot etnisch tromgeroffel, piano's, slap bassen en zingende indianen, wat natuurlijk ook populaire geluiden zijn uit die tijd. Enfin, er valt voor alles wel iets te zeggen, maar voor 80s/90s cover zou dit wel mijn eerste keuze zijn denk ik.
 
Jaren '70 '80 rock sounds aan welke bands en albums of tracks moet ik dan denken? Zonder dit specifiek te weten neig ik naar Oberheim (OB-6) of een Prophet 5 re-release.
 
Mooi om te horen en mijn lijstje van kandidaten is tot nu toe:

- Novation
- Oberheim
- Prophet
- Roland 19" rack module met goede samples

Ik neig nu zelf een beetje naar een combinatie van een rack module voor de variatie in sounds en een kleine "analoge" synth voor het sound design experiment. Maar het alternatief voor de rack module zou volgens mij ook een VST van Arturia Analog Labs (Arturia - Analog Lab V - Analog Lab V) kunnen worden alhoewel dat wat minder mobiel is.
 
Back
Top