Behringer Crave

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Sinds kort heb ik een Behringer Crave in mijn bezit.
Ben erg onder de indruk van de sounds en mogelijkheden hiermee.
Toch vraag ik mij nog iets af.
Is het ook mogelijk om hiermee pad-achtige geluiden te maken?
Ben nog wat zoekende met deze Crave, maar ik vermaak me er prima mee verder.
 
Ik zou daar gezien de eenvoudige structuur van de Crave externe effecten voor gebruiken, zoals chorus, reverb en delay, om de sound te verbreden en meer uit te smeren. Het hangt er een beetje van af hoe complex je je pads wilt maken, het blijft een mono-synth. Een optie is de volgende tutorial een beetje volgen:
 
een pad moet wel lukken maar je mist wel een Oscilator.
Wellicht kun je overdubben.

 
Het is een leuk bakje he, die Crave? Echte complexe pads ga je er niet uit krijgen maar je kan hem wel polyfoon maken door:
1. Zelf-oscillerende filter die je tunet tov de basis toon. Door vervolgens de filter te patchen met het keyboard kan die resonantietoon de melodielijn laten volgen. Ik zou even moeten zoeken maar Starsky Carr heeft er een tutorial voor geschreven als ik me niet vergis.
2. Idem voor de lfo - als je die heel snel zet krijg je een soort fm synthese. Die kan je vervolgens ook je keyboard laten volgen.
 
Mooi instrument de Crave. Ik gebruik hem vooral modulair in combinatie met Behringer 2600. Maar heb om pads te maken de Crave gesampled en de Samples vervolgens in TAL-sampler bewerkt. De Tal sampler heeft 3 LFO,3 Env en allerlei modulatiemogelijkheden en heerlijke filters. Dus eenmaal in de Sampler gaat er een wereld open aan mogelijkheden, zeker als je de aftertouch functie gebruikt.
 
Zelf wil ik de pad-geluiden niet al te complex maken, maar zou het wel tof vinden als deze wat 'sferisch' zijn.
Een ouwe truc is om 1 of 2 kopieën van je audio track eronder te zetten met een lichte vertraging van een aantal miliseconden en de tracks een klein beetje links of rechts tov van elkaar te pannen en met de nieuwe effecten in Ableton of met bijv de gratis Supermassive van Valhalla op 1 of meer sporen een reverb en/of delay erop zetten, en andere stereo effecten in Ableton erop om je geluidsbeeld wat te verbreden.

Wat ook zou kunnen als Crave midi aankan is dat je eerst een monofone lijn speelt en de midi daarvan kopieéert in je daw en dan pas je de noten aan en kopieëer je die midi als tweede track en dan heb je twee identieke synthlijnen met andere noten.
 
Laatst gewijzigd:
Leuk man!
Lekker draaien aan knoppen.
Een pad geluid kan zeker.
Trage attack en release en wat gefilterd helpt.
Reverb ook.
Chorus erop kan helpen!
Maar het blijft monofoon, dus meer dan 1 noot tegelijk wordt het niet. (m.u.v. truckjes die eerder genoemd zijn, multitrack opnemen of een andere bron inzetten als soundsource).
 
Dank je wel voor jullie fijne reacties.

@Montfrooij
Handige tip ook wat betreft die truckjes mbt het feit dat deze Crave monofoon is en hoe dit toch te 'omzeilen' is.
Ja zeker.
En wat ook helpt, is dat je door zo'n instrument beter gaat begrijpen hoe 'het' werkt met synthesizers.
Ik merk dat ik die kennis goed kan toepassen in de DAW.
 
Ja zeker.
En wat ook helpt, is dat je door zo'n instrument beter gaat begrijpen hoe 'het' werkt met synthesizers.
Ik merk dat ik die kennis goed kan toepassen in de DAW.
Dat heb ik ook. De Crave was mijn eerste semi-modulaire synth en heb best veel bijgeleerd over synthese. Spijtig dat de manual zo ruk is.
 
Dat heb ik ook. De Crave was mijn eerste semi-modulaire synth en heb best veel bijgeleerd over synthese. Spijtig dat de manual zo ruk is.
Ik heb nog geen semi modulair, maar merk nu al dat ik veel beter dingen die ik 'wil' kan omzetten in kabeltjes en knoppen in Reason.
Oh, hoor ik daar ineens 'nog' een goede reden om een klein semi modulair setupje te gaan starten van Moogjes 8~
 
De Crave is geweldig, zeker voor het minimale bedrag. Voor pads zou ik experimenten met de sequencer, met een flink tempo, om polyphony te simuleren.
En dan natuurlijk een dot externe reverb erop.
 
Dat hoort bij moduair. Zoek het zelf maar uit want dan vind je iets unieks.
Volledig mee eens, maar een minimale uitleg van wat elk patchpunt is zou wel leuk zijn. Zo staat er bij ENV Gate als uitleg Envelope Gate (duh), en VCA CV is zelfs helemaal niet "uitgelegd". Ik heb ze al gebruikt en er best wel coole sounds mee gemaakt, maar weten wat ze precies doen zou toch wel helpen.
 
Back
Top