Keuze beperken, heb wat tips nodig

specimanx

Stamgast
Lid sinds
14 juni 2016
Berichten
304
Locatie
Leiden
Hello!

Ik doe al mijn hardware weg en ga weer volledig terug in the box. Nu heb ik al een aantal VSTi's maar weet dat ze momenteel niet alles coveren.
Mijn genres zijn redelijk breed, maar de focus ligt toch op een aantal stylen;

- Orchestration (hier heb ik eigenlijk wel zat voor; grote collectie Vienna Symphonic Library)
- Trance
- Electro
- Synthwave
- Game muziek (dit is een wat vager gebeuren, maar meer classics als command & conquer, chiptune etc)

Welke VSTs heb ik al?
- VSL
- Drumazon d16
- GrooveAgent 3
- V-prom (linndrum clone)
- NI Komplete (Kontrol) 12
- JP6K
- Korg Wavestation
- Korg M1
- Korg Polysix
- Korg Mono/Poly
- Softube Model 84
- Softube Modular
- Dexed
- Pianoteq (electronic piano's & Steinway D)
- Chiptune synth (even de naam kwijt)
- Synths bij Cubase (prologue, retrologue, etc)

Welke zit ik over te twijfelen nog?
- U-He Diva (gewoon een hele mooie sound)
- U-He Hive2 (trance bak?)
- Roland Cloud D50
- Roland Cloud Sound Canvas (Voor wat oudere type game muziek)
- Roland Cloud JV-1080 (voor beetje de C&C achtige dingen; de lofi roms vind ik wel wat hebben. Heb de hardware versie gehad hiervan)
- Synapse Dune3 (ook trance bak? verkiezen over Hyve2?)


Ik kan voor alle synths hebben hun eigen karakter, maar uiteindelijk met het goed klinken en lekker werken. Ik wil best met sound pielen, maar af en toe ook gewoon een preset gebruiken en tunen.
Is er iets wat ik kan wegsnijden uit mijn lijst? (aangezien ze best prijzig zijn als ik ze allemaal koop), en vergeet ik een must have? Let me know!
 
Ik zou adviseren om gewoon beetje bij beetje te kopen.
Maar er wel diep in te duiken.
Dan leer je gaande weg wat werk en wat niet.
 
Hive en Dune 3 zijn inderdaad wat gladder dan Diva. Maar er zit ook fantastisch geluid in en ze belasten je pc minder zwaar. Als het puur om synthwave gaat zou ik Diva kiezen. Als je ook echt trance blijft maken een van die andere 2.

Met Diva kun je trouwens denk ik ook prima trance sounds maken. Maar dan moet je meer zelf programmeren. Bij Dune en Diva zitten ze er standaard in.
 
Ik zou adviseren om gewoon beetje bij beetje te kopen.
Maar er wel diep in te duiken.
Dan leer je gaande weg wat werk en wat niet.
Dat is sowieso goede tip. Ik had ooit 25 synths, en speelde niet omdat het overweldigend was om alles te leren.

Hive en Dune 3 zijn inderdaad wat gladder dan Diva. Maar er zit ook fantastisch geluid in en ze belasten je pc minder zwaar. Als het puur om synthwave gaat zou ik Diva kiezen. Als je ook echt trance blijft maken een van die andere 2.

Met Diva kun je trouwens denk ik ook prima trance sounds maken. Maar dan moet je meer zelf programmeren. Bij Dune en Diva zitten ze er standaard in.
Thanks :)

Als ze het alle drie kunnen, misschien goed om gewoon de Diva te kiezen als eerste. Die is wel zwaar voor de CPU inderdaad, mar klinkt ook wel erg lekker. Ook voor Synthwave e.d. zoals je zegt. Met de modular VST die ik nu heb kan ik ook lekker freaken mits het nodig zijn. De 303 is wel een ding wat lekker in trance ook ligt. Moet even kijken hoeveel Diva instances ik kan draaien. Ik heb een AMD 5950X, maar dat hoeft niets te zeggen als alles op 1 core draait. Het zelf programmeren is natuurlijk ook leuk. Of als ik er echt geen zin in heb, een preset-packje kopen. Maar gaat wat tegen mijn gevoel in ;) Maar zoals je zegt misschien beide, en beginnen met 1, zoals Flyweight zegt =)
 
Ik zou eerst gewoon eens kijken hoe ver je komt met wat je nu hebt. Er is met minder hele goeie muziek gemaakt. Volgens mij dekt wat je hebt wel een beetje wat je nodig hebt om de muziek te maken die je wil.

Als je dan toch gaat bijkopen mis ik inderdaad een goeie poly emulatie, de JP6K, Mono/Poly en Polysix dekken samen ook wel de lading maar een mooie moderne poly VST zoals Diva, Hive of Dune is veel uitgebreider natuurlijk. Maar kies hier eerst lekker een van. Dit soort VSTs heb je veel meer aan als je ze goed uitdiept. En dat doe je niet als je drie verschillende hebt.

De Sound Canvas is inderdaad leuk om te hebben voor game muziek. Is er niet ook een VST die een OPL3 kan emuleren voor de echte jaren 90 soundblaster vibe?

De D50 zou ik nog even laten zitten. Kijk eens hoe ver je met de M1 komt. Die twee hebben qua functionaliteit best veel overlap.

De JV-1080 voegt wel wat toe, vooral qua standaard sounds. Maar ook daar zou ik eerst eens kijken hoe ver je met de M1 komt en misschien wat er nog in de Cubase standaard VSTs zit aan bread&butter sounds.
 
ik zou je hele twijfel lijstje overboord gooien en gaan kijken naar arturia pigments 3, die kan praktisch alles en heeft een fantastische sound.

Voor vervangers van de sound canvas en jv-1080 zou ik kijken naar de korg triton vst, ik zou ver van die roland cloud subscription blijven als ik zelf zou moeten kiezen. (voor die bread en butter sounds heb je overigens al vervangers als ik je lijstje zie, zoals NI Komplete (die heeft Kontakt met default sounds aan boord), en Halion in cubase waarin je onder andere alle GM sounds zoals die in de sound canvas kunt vinden)
 
Laatst gewijzigd:
Sowieso zou ik eerst niks 'op voorhand' kopen.
Eerst gebruiken wat je al hebt.
En dan pas 1 voor 1 kopen wat je echt 'mist' (en pas als je zeker weet dat je dat niet met je bestaande spulleboel kunt maken, want vaak kun je meer met wat je hebt dan je denkt).
Duik diep in plaats van ver :)

Even uit nieuwsgierigheid, welke hardware gaat er in de verkoop?
 
Ik zou eerst gewoon eens kijken hoe ver je komt met wat je nu hebt. Er is met minder hele goeie muziek gemaakt. Volgens mij dekt wat je hebt wel een beetje wat je nodig hebt om de muziek te maken die je wil.

Als je dan toch gaat bijkopen mis ik inderdaad een goeie poly emulatie, de JP6K, Mono/Poly en Polysix dekken samen ook wel de lading maar een mooie moderne poly VST zoals Diva, Hive of Dune is veel uitgebreider natuurlijk. Maar kies hier eerst lekker een van. Dit soort VSTs heb je veel meer aan als je ze goed uitdiept. En dat doe je niet als je drie verschillende hebt.

De Sound Canvas is inderdaad leuk om te hebben voor game muziek. Is er niet ook een VST die een OPL3 kan emuleren voor de echte jaren 90 soundblaster vibe?

De D50 zou ik nog even laten zitten. Kijk eens hoe ver je met de M1 komt. Die twee hebben qua functionaliteit best veel overlap.

De JV-1080 voegt wel wat toe, vooral qua standaard sounds. Maar ook daar zou ik eerst eens kijken hoe ver je met de M1 komt en misschien wat er nog in de Cubase standaard VSTs zit aan bread&butter sounds.

Top idee. Ook betreft de OPL2/3 emulatie. Dat is eentje waar ik nog niet aan heb gedacht. Dat kan mooi erbij. De D50 is wel een mooie betreft specifieke suonds, maar dan beperk je jezelf ook weer tot misschien die sounds. M1 is sowieso een tof ding, en samen met een Wavestation kun je er een aardig eind in de richting van de D50 komen. Ook wellicht met een analoge synth en een one-shot sampler. Is niet exact een D50, maar is wel dat unieke eraan.

ik zou je hele twijfel lijstje overboord gooien en gaan kijken naar arturia pigments 3, die kan praktisch alles en heeft een fantastische sound.

Voor vervangers van de sound canvas en jv-1080 zou ik kijken naar de korg triton vst, ik zou ver van die roland cloud subscription blijven als ik zelf zou moeten kiezen. (voor die bread en butter sounds heb je overigens al vervangers als ik je lijstje zie, zoals NI Komplete (die heeft Kontakt met default sounds aan boord), en Halion in cubase waarin je onder andere alle GM sounds zoals die in de sound canvas kunt vinden)

Pigemnts 3 had ik al over gelezen. Ik ga daar ook nog even goed naar kijken. Ik vind de interface wat ondoorzichtig, maar ik zal 'm niet direct discarden.

Triton is nice, maar wel heel pristine sound, de quirkyness van de JV-1080 vind ik juist heel tof. Maar zal deze dan ook overwegen. De GM sounds is juist leuk om wat oudere versie te hebben. Vandaar de Roland versie. Mijn idee was wel de lifetime editie te kopen. Ik houd niet van abbo's ook.

Sowieso zou ik eerst niks 'op voorhand' kopen.
Eerst gebruiken wat je al hebt.
En dan pas 1 voor 1 kopen wat je echt 'mist' (en pas als je zeker weet dat je dat niet met je bestaande spulleboel kunt maken, want vaak kun je meer met wat je hebt dan je denkt).
Duik diep in plaats van ver :)

Even uit nieuwsgierigheid, welke hardware gaat er in de verkoop?

Ik heb die les geleerd wel ja ;) Vandaar dat ik zoveel heb weggedaan al. Nadeel is dat je altijd balans moet vinden tussen diep en breed. Soms wil je ook gewoon "even klikken en gaan". En soms weer gewoon dieper gaan en je eigen sounds maken.

De hardware is nu alleen nog maar de modular. Patchen duurt me te lang en lastig om weer het opnieuw te krijgen. Die spullen staan op de VA :) Mijn vorige selectie was de gehele boutique serie, DX7 mk1, kawai k1 mkii, jp-8080, setje TE pocket operators, DSI P8, jv-1080, en nog een aantal die ik even niet meer weet :) .....
 
Pigemnts 3 had ik al over gelezen. Ik ga daar ook nog even goed naar kijken. Ik vind de interface wat ondoorzichtig, maar ik zal 'm niet direct discarden.

De interface vind ik juist heel erg goed gedaan, ik heb diva ook en die vind ik toch een stuk complexer kwa opzet. Er zijn enorm veel tutorials over pigments die de interface uitleggen, als je eenmaal doorhebt hoe die werkt (kost je een kwartiertje ongeveer) dan kun je praktisch alles, zoals bijvoorbeeld Substractive synthese (dit kan diva), wavetables, granular, samples, additatieve synthese. Dit kun je ook nog combineren en alles! kun je volledig automatiseren via de modulation matrix die alles visueel weergeeft.

Het is echt belachelijk hoeveel je kunt in die synthesizer. Wel kan die intimiderend zijn als je niet veel van synthese en sounds programmeren weet, maar dan heb je weer de beschikking over enorme aantallen presets (dat heeft diva bijvoorbeeld ook niet).

Want het werkt echt zo simpel als bijvoorbeeld een sample erin slepen en die dan automatisch om laten zetten naar een wavetable, of bijvoorbeeld diezelfde sample helemaal granulair te bewerken, daar vervolgens Phase distortion overheen en dat ook nog via eigen getekende envelopes beinvloeden.

Ik zou het echt serieus een kans geven en er eens naar kijken, met zo'n synth kun je jaren vooruit.
 
Ik heb die les geleerd wel ja ;) Vandaar dat ik zoveel heb weggedaan al. Nadeel is dat je altijd balans moet vinden tussen diep en breed. Soms wil je ook gewoon "even klikken en gaan". En soms weer gewoon dieper gaan en je eigen sounds maken.

De hardware is nu alleen nog maar de modular. Patchen duurt me te lang en lastig om weer het opnieuw te krijgen. Die spullen staan op de VA :) Mijn vorige selectie was de gehele boutique serie, DX7 mk1, kawai k1 mkii, jp-8080, setje TE pocket operators, DSI P8, jv-1080, en nog een aantal die ik even niet meer weet :) .....
Ah, die had ik zien staan.
Ik pingpong tussen mijn hardware setup en de DAW.
Momenteel zit ik weer dik in de DAW en ligt de hardware even stil.
Maar dat was de afgelopen 12 maanden precies andersom.

Gelukkig heb ik een kleine setup.
- 707
- Subsequent
- Minitaur
- Peak


Beperkt qua mogelijkheden, maar als ik meer wil, dan pak ik de DAW wel.
 
ik zou je hele twijfel lijstje overboord gooien en gaan kijken naar arturia pigments 3, die kan praktisch alles en heeft een fantastische sound.
+1 voor Pigments, gewoon een hele goede vst met zoveel mogelijkheden en gezien alle mogelijkheden die er in zitten toch knap dat ze 'm qua layout overzichtelijk hebben gehouden.
Die kan veel,; oa sampling, granular, wavetables, enz, ook heel makkelijk parameters toewijzen en een zeer uitgebreide arp/sequencer sectie.
Bij Bax nu voor de helft te koop als download maar wel ruim een week wachten (niet op voorraad)

Gezien je muziekstijlen en nog niet genoemd; Vengeance Avenger, ik denk dat deze heel goed in je verzameling past.

Je kan ze beiden als demo eerst proberen.
 
Gezien je muziekstijlen en nog niet genoemd; Vengeance Avenger, ik denk dat deze heel goed in je verzameling past.
Vengeance avenger is ook een powerhouse kwa synthesizer, ik gebruik hem ook erg veel en daar kun je ook heel veel mee, maar wat me het laatste jaar wel enorm tegen is gaan staan is dat ze zijn overgestapt op een andere kopieer beveiliging, en dat is er niet bepaald beter op geworden, je moet een service draaien genaamd: Cmcontainer, die altijd moet draaien en waarin je vengeance licentie staat. Op zich niet super erg, ware het niet dat je licentie maar drie maanden geldig is, daarna stopt vengeance avenger gewoon met werken. Dus elke drie maanden heb je dat gedonder weer. Automatisch vernieuwen werkt niet omdat die cmcontainer achter de schermen veel foutmeldingen geeft achter je eigen firewall van windows en dan wordt je dus verplicht om elke drie maanden opnieuw een programma te downloaden (vmanager) die je dan moet draaien en die je dan een nieuwe licentie geeft.

Te belachelijk voor woorden en er is geen 1 andere vst die ik heb die zoveel gedonder geeft elke keer, dit terwijl het voorheen allemaal perfect was en gewoon bleef werken. Maar nu vind ik het echt een draak van een kopieerbeveiliging en vind ik pigments 3 echt een veel beter alternatief op dat vlak, aangezien die hetzelfde kan (en meer).
 
Ik zocht net nog naar Trance Tutorials voor Pigments op YouTube. En vond ze vrijwel niet. Het kan ongetwijfeld met deze VST, maar als je - net als ik - weinig tijd hebt en niet zo van het programmeren bent, gaat het met een Dune of Hive2 een stuk sneller. Serum zie ik ook veel voorbij komen als super synth. En ik ben nog altijd content met Sylenth1.
 
Ik zocht net nog naar Trance Tutorials voor Pigments op YouTube. En vond ze vrijwel niet. Het kan ongetwijfeld met deze VST, maar als je - net als ik - weinig tijd hebt en niet zo van het programmeren bent, gaat het met een Dune of Hive2 een stuk sneller. Serum zie ik ook veel voorbij komen als super synth. En ik ben nog altijd content met Sylenth1.
dat valt toch reuze mee? mijn eerste search op youtube gaf me al zo'n 8 trance tutorials, waarvan ik er 2 best goed vond (even snel doorgeskipt)

Maar eigenlijk hoef je maar 1 filmpje te kijken, dat is deze (alhoewel hij alle synthengines en onderdelen in aparte videos uitgebreider behandeld). Maar in deze video komt eigenlijk alles wel voorbij kwa interface wat je moet weten aan de hand van een uitleg hoe je via wavetables sounds programmeert met modulation erin. Dat is echt een aanrader vind ik. Voor typische trance sounds kun je willekeurig welke tutorial dan ook pakken, al die substractive synths (dat zit ook wel in pigments) zijn allemaal min of meer gelijk kwa features.



Andere aanraders op youtube zijn die psy trance tutorials met pigments (met name die die turing randomizers behandeld en hoe je die kunt toepassen in psy trance eigen sounds).

Maar serieus hoor, als je pigments hebt en je besteeds 2 uurtjes van je leven aan het kijken van hoe die synth werkt, dan gaat die 100 procent zeker uit je kast en wordt het een vaste synth om standaard te gebruiken, en wat is nu 2 uurtjes kijken en zelf proberen ten opzichte van 100-en uren knoeien met een synth waarvan je niet weet hoe die werkt :D, die tijd investering heb je er de komende jaren echt direct weer uit. En we leven in een tijd waar al die informatie gewoon online op youtube staat, dus ik zou er gebruik van maken ;)
 
Hybrid 3 heeft best wel wat trance presets bedenk ik net en momenteel in de aanbieding samen met Loom 2 en Riser (goed voor risers en movement) voor een tientje, dat kost je de kop niet;


Hier Riser;

 
Op zich niet super erg, ware het niet dat je licentie maar drie maanden geldig is, daarna stopt vengeance avenger gewoon met werken. Dus elke drie maanden heb je dat gedonder weer.
Vervelend is dat zeg, ik had 'm al een tijd niet gebruikt dus ik had er nog geen last mee gehad.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top