Rack drumcomputers

chielos

...
Lid sinds
11 Maart 2003
Berichten
2.701
Locatie
delft
Ik ken de drumstation en de airbase maar zijn er nog meer rack drumcomputers of drumsynths?
De drumstation begint al wel oud te worden en de Jomox is me veel te duur.
Het liefst zou ik iets hebben met geheugen. Vermona drm oid past niet echt binnen mijn workflow. Iemand nog suggesties?
 
Hebbu?

@egres kan vast wel beoordelen of 'ie de juiste schroefjes heeft enzo.

Even serieus: ik heb de Drumstation gehad maar vond 'm dun klinken. Bouwkwaliteit is ook zo-zo, ik zou er nu niet snel meer voor gaan anno 2021.
Is het echt voor de TR-sound? Kom je dan niet al snel bij de Roland R8M uit? Niet analoog maar toch..
 
Moeilijker te vinden volgens mij: Waldorf RackAttack
Geen idee of het überhaupt wat is..
 
Moeilijker te vinden volgens mij: Waldorf RackAttack
Geen idee of het überhaupt wat is..
Ik ben hem al jaren passief aan het zoeken. Komt eigenlijk nooit voorbij.

Ik heb zelf nog een Icon Designs DSM-200 of zoiets, maar dat is meer een soort jaren '80 Simmons achtig ding niet heel veel anders dan de Vermona. Zeldzaam ding, maar de meesten zijn om onduidelijke redenen in Nederland terecht gekomen.
 
Oh ja de rackattack, die was ik helemaal vergeten. Ziet er zeker goed uit maar waarschijnlijk onvindbaar en of overpriced.
 
Ik heb een Nava 9090 in een rack. Geen geheugen helaas.

Ziet er ook goed uit, wat kost zoiets?

Ik ben overigens niet perse op zoek naar de roland sound. Misschien zelfs liever niet eigenlijk...
 
Had vroeger een Jomox Airbase, was een zeer vette 19” bak van maar 1 hoog.
 
Kawai XD-5 is vrij zeldzaam maar nog wel betaalbaar. Het is het drum-broertje van de K4r en ziet er ook vergelijkbaar uit.
 
Die klinkt best lekker! Heb je er zelf ervaring mee? Is hij een beetje te programmeren?
 
ik heb een paar maanden geleden na een tijd zoeken een Rack Attack gekocht, 375 eurootjes uit luxemburg. het is feitelijk gewoon de plugin van 15 jaar geleden in een micro q behuizing. maar wel supertoffe sounds, zeker als je electro-achtige dingen maakt. ondoorgrondelijke manual wel.
de xd5 heb ik ook gehad, leuk ding qua specs maar de sound is niet echt dik of vet of zoiets. heb het ding wel veel gebruikt op mijn eerste elektroplaatjes voor bunker, en dan niet zozeer als echt bass/snare maar meer als percussie opvulringetjes. E-mu hadook de procussion als drummodule, samplebak maar wel waar je best nog wat aan sounds kon prutsen..
 
Had vroeger een Jomox Airbase, was een zeer vette 19” bak van maar 1 hoog.
Veel uitgebreider dan de X-base9, alleen geen x0x steps sequencer .... verder helemaal :okdan:
Je ziet ze laatste tijd steeds minder en minder voorbijkomen...
 
ik heb een paar maanden geleden na een tijd zoeken een Rack Attack gekocht, 375 eurootjes uit luxemburg. het is feitelijk gewoon de plugin van 15 jaar geleden in een micro q behuizing. maar wel supertoffe sounds, zeker als je electro-achtige dingen maakt. ondoorgrondelijke manual wel.
de xd5 heb ik ook gehad, leuk ding qua specs maar de sound is niet echt dik of vet of zoiets. heb het ding wel veel gebruikt op mijn eerste elektroplaatjes voor bunker, en dan niet zozeer als echt bass/snare maar meer als percussie opvulringetjes. E-mu hadook de procussion als drummodule, samplebak maar wel waar je best nog wat aan sounds kon prutsen..
Laat maar weten als je er ooit nog eens van af wil. Maar volgens mij ben jij een aardige hoarder ;)
 
Die klinkt best lekker! Heb je er zelf ervaring mee? Is hij een beetje te programmeren?
Nee helaas niet. Hij heeft een tijdje op mijn verlanglijst gestaan omdat ik de Kawai K4r wel een fijne synth vindt. Dus ik was wel benieuwd naar deze. En ik heb hem wel 2 of 3 keer te koop gezien.
Ik ga ervan uit dat programmeren vergelijkbaar is met de K4r. Dus dat is op zijn jaren 80s menu diven, of misschien met een editor. Maar het is wel te doen.

Overigens is de K4 zelf (en sommige andere 80 rompler/digisynths ook) ook als drum-synth te gebruiken. Ik weet niet meer helemaal hoe dit werkte maar ik meen me te herinneren dat je 1 kanaal als drum-kanaal kon instellen en daar patches onder toetsen kon zetten zodat je bijvoorbeeld onder 1 toets een snare en onder een andere een hihat of kick kon afspelen.
 
Het is mijn XD-5 die te koop staat, en kan min of meer bevestigen wat hierboven gezegd werd. Echt vette kicks ga je er niet uit krijgen, maar qua snares en allerlei gekke percusieve geluidjes zit je heel erg goed. Elke patch bestaat uit 4 samples, waarbij je pitch, amp envelopes, filter envelopes etc per individuele sample kan instellen. Ook erg cool: je kan de verschillende samples elkaar laten cross-moduleren. Gigantisch veel samples in geheugen, niet enkel percussie maar ook basjes etc... wat de cross-modulatie enkel interessanter maakt. Erg gebruiksvriendelijk is ie niet, in de zin van dat er veel menudiven inzit, maar als je je weg erin kent gaat het eigenlijk best vlot. Sowieso ga je wat menu-diven hebben rack drumcomputers: heb hier een Jomox Airbase staan en dat is ook allesbehalve intuitief. Dit youtube filmpje laat zien wat voor geluiden je ermee kan maken als je er wat werk in steekt.
 
Sample based
Roland r8m voor 808-909 mits je de kaarten hebt
Yamaha rm50 - moduleversie van ry 30 voor lekkere elektro geluidjes
 
Back
Top