Toekomst drumcomputers

Grappig dat je dit zegt, ik hoor tegenwoordig (vanuit de bank op youtube even als disclaimer hehe) wel steeds meer ravey break georienteerde techno. D&B is ook wat meer populair meen ik. Hoe dan ook, ik hoor meer breakbeats en wat meer complexe drumpatterns.
Klinkt interessant! Heb je een paar toffe voorbeelden van die break-georiënteerde techno?
 
Fjaak gebruikt veel breaks. Vond ze paar jaar terug wat beter en vernieuwender. Nu doen ze vooral het zelfde truukje. Wel een goed truukje overigens :)
 
Duality van Tim Tana ook wel een vette track met breaks. Remco Beekwilder wil ze ook nog wel eens gebruiken.

Voor lekker rauwe techno (met soms ook breaks) Joe Farr :)
 
Dank voor de tips, kobuz! Tof, de sound van Remco Beekwilder doet me een beetje aan Marc Acardipane denken. Lekker!
 
Het heeft inderdaad 10 aparte uitgangen dus een flinke mixer of een audio interface met meerdere kanalen is ideaal. Let wel de uitgangen zijn 3.5mm jacks. Ik heb momenteel een flink aantal verlooppluggen in bestelling want 3.5mm kabels genoeg maar mijn audio interface wilt XLR of 6.3mm jacks.

De drum brute heeft ook 1 mono mixed uitgang (deze is wel 6.3mm) waar je een gemengde (mono) mix krijgt. Als je een plug in de individuele output jack stopt dan verdwijnt die stem uit het gecombineerde mono kanaal.

Ik gebruik momenteel de drumbrute in mono maar ook daar kun je nog wat leven in je patterns krijgen door wat nabewerking. Ik heb 1 mono bus met inkomend signaal. Ik stuur 2 sends naar andere bussen voor apart links en rechts en zet daar een andere effect-chain op. Daarmee krijg je natuurlijk geen "echte stereo" maar met eq-ing en re-amping krijg je toch een mooi brede drumtrack.

Voorbeeld daarvan:


Thanks dat wordt een grotere interface kopen of mixer leuke track.
 
Hoezo?!? "hedendaagse kicks" zijn gepolijste plat gelimite samples. Koop Kick2, of samplepack en gooi ze in een SP-16 als je perse buiten daw wilt.
De hele (melodic)techno scene is allemaal 100% software. Daar heb je echt geen hardware voor nodig, sterker nog, daar ga je die sound niet mee halen. Envelopes zijn veel te traag.
Ben ik het niet mee je eens er worden in de techno ( Melodic) scene ook veel gebruikt gemaakt van analoge drum computers om kicks te maken kijk naar bijv hannes Bieger of Jonas saalbach, noem er maar 2 en er zijn er genoeg die hardware gebruiken in hun producties, dus 100 software klopt niet wat je zegt. Je kan inderdaad wel vette kicks met plugins maken dat wel. Of gewoon layeren.
 
Daarom is techno vaak ook zo teringsaai tegenwoordig. Ik word helemaal gestoord van strakke kicks soms. Mensen zijn meer aan het nadenken hoe ze 8 kicks uit samplepack 932 moeten layeren en de hele boel kapot moeten comprimeren ipv dat ze gewoon wat apparaten aanflikkeren en lekker experimenteren. How to make rumble kick like [insert artist here]. Lekker elkaar precies nadoen, lekker stap voor stap tutorials volgen. Ondertussen zijn wat van de vetste tracks nog steeds met een R8/DR-660/909 op de drums gemaakt zonder al te veel poespas en processing. En dan heb ik het niet alleen over oude Detroit-dingen. De boel moet een beetje ademen, en als de kick of hihat niet zo strak klinkt is dat wat mij betreft alleen maar een pre.

Zo, ff lekker zeiken!
Techno kan je op zoveel manieren maken maar wat is Techno. Ben de hokjes een beetje zat, minimal kan je ook onder Techno schalen mee eens dat er teveel volgens totorials wordt geproduceerd, lekker jammen en zien wat er uitkomt en happy accident zijn het leukst. Klinkt het goed dan is het goed! Dan hoef je inderdaad niet de dynmamics kapot te compressen, wat vaak niet nodig is bij de samples uit Sample packs.
 
Back
Top