Hoe kom je aan Arpeggio patterns?

Klopt. Ik zet het tempo vaak op 80 bpm, zet alle effecten uit en stel een korte release in. Dan klinken de noten in de arp staccato. De audio converteer ik daarna naar mono en dan gaat het meestal wel goed, maar ook niet altijd. Het is helaas geen wondermiddel.
Het werkt ook beter met alle tussentonen in de opname stand. En zeker als er niet zuiver op de noot / toon wordt ingespeeld. Bijvoorbeeld een blokfluit heeft een `aanloop` nodig alvorens op de goede toon te komen. Als er niet ergens op de juiste tijd wordt gemeten krijg je ook valse tonen / noten. Bij harder of zachter blazen verschilt de precieze toonhoogte het ligt wel in de buurt en kan zomaar een halve noot schelen.
 
Er zijn een hoop synths die hun arpeggios ook als Midi uitsturen. Soms zit dat diep in een menu verborgen. Ik kwam pas toevallig tegen dat mijn Pro 2 dat ook kan bijvoorbeeld.
En als je synth dat niet kan heb je midi keyboards die dat wel kunnen zoals de Keystep en de Keystep Pro.
En veel synths hebben ook een stepsequencer aan boord die je vaak met toetsen kan transponeren, en vaak kan je die sequences opslaan zodat je er vast een hoop klaar kan hebben staan voor als je aan het pielen bent. Daar zijn de Keystep en de Pro ook weer handig voor.

En als je echt los wil met arpeggios kan je je aan eurorack wagen. Met lfos, quantizers en sample&hold modules kan je de meest bizarre arpeggios maken. Maar helaas heb je het dan als cv/gate en niet als midi.
 
Er zijn een hoop synths die hun arpeggios ook als Midi uitsturen. Soms zit dat diep in een menu verborgen. Ik kwam pas toevallig tegen dat mijn Pro 2 dat ook kan bijvoorbeeld.
En als je synth dat niet kan heb je midi keyboards die dat wel kunnen zoals de Keystep en de Keystep Pro.
En veel synths hebben ook een stepsequencer aan boord die je vaak met toetsen kan transponeren, en vaak kan je die sequences opslaan zodat je er vast een hoop klaar kan hebben staan voor als je aan het pielen bent. Daar zijn de Keystep en de Pro ook weer handig voor.

En als je echt los wil met arpeggios kan je je aan eurorack wagen. Met lfos, quantizers en sample&hold modules kan je de meest bizarre arpeggios maken. Maar helaas heb je het dan als cv/gate en niet als midi.
Leuk. . . . Na wat menu duiken kwam ik daar ook achter om de arpeggios als midi uit te sturen waren [Van de ene naar de andere synth] naar een oude multitimbale synth met gelijktijdig acht soorten geluid.
Die dan naar een mixer inpluggen [met jack pluggen] om zo de volumes te bepalen. Om zo het hele geluidsbeeld onder de knoppen te hebben. [eindeloos veel soorten geluidsmogelijkheden] Fantastisch ! . . Nu ben ik nog op zoek na aardige midi sequensen om die onder de knoppen te hebben. Daarvoor moet ik me wat wat handigheidsroutine eigen maken met ook al weer [oude 32bits] software. Als ik ergens van baal dan is het wel software om dat het van te voren nooit te bepalen is hoe lang het duurt eer dat er wat `fatsoenlijk` geluid uit komt. Al men het eenvoudig houd dan komt er makkelijke routine in om alles op te starten.
 
Ik gebruik zelf captain plug-ins(mixed in key) site van Captain plug-ins
daar kan je ook arps mee bouwen :



Ze zitten nu op versie 5 :

 
Back
Top