Hoe kom je aan Arpeggio patterns?

Je hebt toch een MC505 ? die arp is killer.
Gebruik die vaak MC303 en JX305 kunnen dat.

MidiVolve kan iig midi importen maar is een max4live device.
 
9 jaar geleden heb ik een tutorial gemaakt van een yamaha ipad app (Yamaha Synth Arp and Drum Pad heette die) en daar zaten al die yamaha arp patterns ook in die jij bedoelt. Misschien dat yamaha nog steeds zo'n type ipad app heeft? Dan is het simpel, inderdaad gewoon even die patterns die je graag wilt gebruiken overzetten naar cthulhu of cream en dan kun je er nog 100 keer meer mee met die patterns.

hier is die video
 
Gewoon even die patterns die je graag wilt gebruiken overzetten naar cthulhu of cream en dan kun je er nog 100 keer meer mee met die patterns.
Een avondje voor gaan zitten dus, leuk! Arps vind ik altijd erg inspirerend. Gewoon wat spelen en dan hoor ik vanzelf patronen waar ik op voort kan borduren.
 
Een avondje voor gaan zitten dus, leuk! Arps vind ik altijd erg inspirerend. Gewoon wat spelen en dan hoor ik vanzelf patronen waar ik op voort kan borduren.
als je ableton suite eenmaal hebt dan kun je helemaal losgaan, daar zijn zoveel oplossingen voor met random arps en pattern generators dat je zelf eigenlijk nooit meer een melodie hoeft te bedenken als je dat zou willen.

wordt ook veel in techno gebruikt, zoek maar eens op rozzer bijvoorbeeld, of op aicd (een tb303 pattern generator), of de arp probability pack

Sowieso zijn die probability en reshuffle generators leuk om te gebruiken, pak bijvoorbeeld een loop uit loopcloud met een pattern die je aanspreekt, die zet je via audio naar midi om in ableton en dan route je die midi door dat soort m4l devices, echt instant inspiratie op die manier. Er kan zo bizar veel tegenwoordig in ableton dat inspiratie krijgen vanuit bestaand materiaal echt super simpel is geworden.
 
Laatst gewijzigd:
Sommige synths doen ook apart de arpeggio's via midi-out
 
Ik bouwde een hardware random / willekeur generator heel goedkoop. Die laat je lopen en daarna kies je de mooiste of beste patronen er uit.
Voor nog geen paar tientjes. Het eerste ding maakte ik al in 1977. Breadboard-je twee TTL 7474 `s een paar and`s twee potmetertjes 5 volt en klaar.
Dat heeft me bijvoorbeeld nog tot nu toe weerhouden de Nektar aura te kopen met alleen midi out.
Zo kwam ik er achter dat het leuk is dat bepaalde patronen eventjes opgeslagen kunnen worden om na een aantal sequensen weer herhaald te worden. Op de zelfde manier als een `break` bij drummers een stuk of twee is meestal genoeg.
 
Onbekender en wat ouder, maar zeker voor je Live werk leuk om mee te experimenteren. Thesus van Sugar-Bytes.


Ik zou er overigens geen 99 euro voor neertellen. Dan zijn er meer opties, maar 't is een leuke plugin.

Ter aanvulling heb je in de gratis UVI Workstation - Gateway to UVI Sounds ook een mooie arpeggiator
 
Laatst gewijzigd:
Wel in de Apple Logic Pro Environment kun je zelf een Arpeggio setup maken zo eenvoudig of uitgebreid als je wil...
Weer een DAW! 😀 Nee, ik houd het lekker simpel en probeer wat patronen uit bestaande synths over te nemen. Die truc met Pigments vind ik ook leuk, daar zitten ook inspirerende sequences in.

Ik bedenk me trouwens nu dat ik met Melodyne in Studio One ook audio om kan zetten naar midi. Dan kan ik die midi's vast weer overzetten naar zo'n arp plug-in of VST waar ik ze kan inladen.
 
Ik bedenk me trouwens nu dat ik met Melodyne in Studio One ook audio om kan zetten naar midi. Dan kan ik die midi's vast weer overzetten naar zo'n arp plug-in of VST waar ik ze kan inladen.
Bij mijn weten kan van audio naar midi. Maar het laat steeds `steken vallen` behalve als je met een monofone sinus aan komt. En dan met een hele korte pauze tussen de tonen. En misschien dat er nog iets gecorrigeerd moet worden wat lengte betreft.
Achteraf niet zo`n geweldig succes. Maar toen had ik ùm al gekocht. Tegenwoordig zijn ze beter ook voor gitaar maar het blijft behelpen.
 
Laatst gewijzigd:
De meeste ”melodic techno” arpjes zijn gewoon met de hand ingetekend in de pianorol, en dan dmv poly ritmes een groove zoeken. En dan vaak nog even een 16e naar voren of achteren, zo’n 20-30% swing en een 1/8d echo en kláár….
 
De meeste ”melodic techno” arpjes zijn gewoon met de hand ingetekend in de pianorol, en dan dmv poly ritmes een groove zoeken. En dan vaak nog even een 16e naar voren of achteren, zo’n 20-30% swing en een 1/8d echo en kláár….
Dank!

Het klopt wat je zegt, maar als ik muziek maak wil ik geen nootjes intekenen in de hoop dat het 20 minuten later misschien leuk klinkt. Dat vind ik het grote voordeel van arps, ik sla een akkoord en hoor snel of ik er wat mee kan.

Ik heb nu bedacht dat ik af en toe een uurtje besteed aan het programmeren van Arps in een midi-VST. Dan heb ik mijn eigen collectie die ik kan inzetten als ik lekker componeer 👍

Gisteravond ben ik hiermee begonnen en bij de eerste 'gejatte' arp kreeg ik al inspiratie voor een nieuwe track 😀

P.S. Dit is trouwens die nieuwe track en ik heb de arp geprogrammeerd in Nora:

 
Laatst gewijzigd:
Bij mijn weten kan van audio naar midi. Maar het laat steeds `steken vallen` behalve als je met een monofone sinus aan komt.
Klopt. Ik zet het tempo vaak op 80 bpm, zet alle effecten uit en stel een korte release in. Dan klinken de noten in de arp staccato. De audio converteer ik daarna naar mono en dan gaat het meestal wel goed, maar ook niet altijd. Het is helaas geen wondermiddel.
 
Back
Top