Nieuwe ontdekkingen in oude gear

Mijn favoriete pispaal voor waardeloze manuals is Yamaha. Die van de CS6x en A5000, de PLG boards: totaal onbegrijpelijk voor de beginner. De expert kan alle relevante info vinden, wel mooi als naslagwerk maar handleiding? Ech nie.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
ondertussen al eeuwen geleden, maar ik heb redelijk laat ontdekt dat je op de 303 de "up" en "down" kan ingeven tijdens de eerste ingave van pitch mode. Ik ging er daarvoor altijd van uit dat je up en down, zoals accent en slide, pas achteraf kan ingeven.
voor mij was dat wel een redelijke schok, want ik kende de sequencer van dat apparaat toen al vanbinnen en vanbuiten. Had ik kunnen vermijden door de handleiding te lezen natuurlijk :)
 
De Arturia Microfreak heeft een audio input. Die kan je gebruiken met een TRRS jack op de headphone output. Kwam ik achter in een Vocoder mode videotje.

In Ableton ontdek ik ook regelmatig dingen die ik altijd over het hoofd heb gezien. Zoals de loopende envelopes in Simpler bijvoorbeeld.
 
De Volante heeft een feedback loop knop (die heet achteraf logisch genoeg "hold") :D Staat niks over in de manual
De MOOG Mother-32/Subharmonicon/DFAM zijn echt een fijn freubel trio, maar man man man wat is het lastig om ze allemaal in key te laten spelen. zonder tuner ben je nergens. Maar wel voldoening als het lukt.
 
ondertussen al eeuwen geleden, maar ik heb redelijk laat ontdekt dat je op de 303 de "up" en "down" kan ingeven tijdens de eerste ingave van pitch mode. Ik ging er daarvoor altijd van uit dat je up en down, zoals accent en slide, pas achteraf kan ingeven.
voor mij was dat wel een redelijke schok, want ik kende de sequencer van dat apparaat toen al vanbinnen en vanbuiten. Had ik kunnen vermijden door de handleiding te lezen natuurlijk :)
Grappig, niet aan gedacht, maar dit heb ik ook pas onlangs geleerd.
Doe het nog steeds op de oude manier, dus samen met accentd en slides, maar wel handig dat het ook anders kan.

Nog zo één: op de 202 kan je melodie invoeren en dan mee tappen met een soort metronoom.
Omdat de 202 sequencer wat 'apart' werkt is dit wel een fijne en snelle manier om langere melo's in te kloppen. Moet je alleen nog ff handigheidje krijgen in de resolutie van de 202, kwart noot is 24 steps, dus 96 per beat en 384 per bar :D
 
Ontdekt hoe ik succesvol een langere melodie mét pitch verschil kan schakelen in Track Mode op de 303.
 
.. het onvermijdelijke RTFM commentaar. Natuurlijk, maar geef toe: sommige handleidingen zijn zo slecht geschreven dat ze gewoon niet in één ruk te studeren zijn. En dan zijn er nog de manuals die gewoon niet alles uitleggen (Arturia Origin, Eventide Space, ..).
De ene handleiding is de andere niet. Kwaliteit verschil zal er best zijn.

Zie toch regelmatig een vraag met als antwoord, zie pagina zoveel van de handleiding.
Vaak ook basale dingen.

Voor aankoop neem ik ook meestal de handleiding door.
Voor het opwekken van gas of juist het tegenovergestelde ☺️
 
Enkele maanden terug herinnerde ik me 'Pelle's mode' in de NL1 & NL2. Wout Blommers deelde die ontdekking rond 2010 maar tot vandaag bleef weinig info beschikbaar.
Heb er een studie van gemaakt, alle parameters in kaart gebracht en benoemd, daarna een nieuwe grafische interface ontworpen en alles in een onderzoekspaper gegoten.
Make-TFM :geslaagd:
 
Laatst gewijzigd:
Haha de blaas je speakers door de muur mode op de nord rack 2 herinner ik ‘e nog, ja…
 
Karp ody heeft ook n input als je de filter wil aanvuren. Op n output :)
 
Haha de blaas je speakers door de muur mode op de nord rack 2 herinner ik ‘e nog, ja…
Ja man, dat is een physical modeling string synth maar in de development fase. Zonder volumecontrole en met parameters die hun bereik nog niet op punt staan. Soms klinkt hij muisstil, dan weer snoeihard. Ik had soms compassie met mn buurman ...
 
Ik heb onlangs ontdekt dat een duur nieuw Moog expressiepedaal niet op een oude Moog synth werkt omdat hij geen eigen spanningsbron heeft. Joy.
 
Enkele maanden terug herinnerde ik me 'Pelle's mode' in de NL1 & NL2. Wout Blommers deelde die ontdekking rond 2010 maar tot vandaag bleef weinig info beschikbaar.
Heb er een studie van gemaakt, alle parameters in kaart gebracht en benoemd, daarna een nieuwe grafische interface ontworpen en alles in een onderzoekspaper gegoten.
Make-TFM :geslaagd:
Waar is die paper (en interface) te vinden? Ik heb ook wel een wat asngeklooid met die Pelle mode maar ben er niet ver mee gekomen.
 
Waar is die paper (en interface) te vinden? Ik heb ook wel een wat asngeklooid met die Pelle mode maar ben er niet ver mee gekomen.
Die paper bevat alle info maar is nog in draft versie en ligt even terzijde omdat ik werk aan een ander onderzoek om af te studeren. Ik plan er in juni een YouTube of patereon tutorial van te maken. De interface daar wil ik zo'n magneetstickers van laten drukken die passen op de vrije ruimte van de NL keyboardversie.
 
Ik was laats aan het opruimen....
Heb een Ensoniq SQ-R ontdekt, totaal vergeten dat ik die had.
Vond ook nog een oud reverb pedaaltje en een heel oude midi to cv bakje achter mn Eminent orgel, die waren ook al lang vergeten.

Af en toe ontdekken we wat oude hardware hier :biertje:
 
Ik heb na jaren pas de morph functie ontdekt op mijn Nord Lead2.
Volgens mij is dat nu net hetgeen wat de Nordlead zo vet maakt. Oeps....
 
Back
Top