Nieuwe ontdekkingen in oude gear

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Heb je nog onlangs iets ontdekt in gear dat je al een hele tijd hebt, waarvan je het bestaan niet wist? Een feature waarvan je niet bewust was, en die je wel kunt waarderen? Deel in deze thread je GAS-ondermijnende ontdekkingen !
 
.. om de bal te laten rollen, vandaag heb ik voor de eerste keer de "Free EG" leren gebruiken in mijn Yamaha AN1X. Gewoon te gek dat die oude (fantastische) kraker al sinds dag één een 4-track realtime parameter recorder heeft, want dat is precies wat er achter dat "Free EG" label schuilt.

Nu dat ik ontdekt heb dat mijn AN1x deze feature bezit zou ik graag weten welke presets deze feature effectief gebruiken. ;-)
 
Leuk topic! Ik heb pas onlangs ontdekt dat de An1x (ja, diezelfde oude knaak) per patch twee "scenes" heeft (=variaties van een patch, maar die variaties zijn behoorlijk extreem). Als je beide scenes tegelijkertijd selecteert, dan kan je de mod wheel gebruiken om tussen beide te moduleren, wat tot echt unieke sounds kan leiden. De on-board sequencer daarentegen heb ik nog nooit de moeite gedaan om te doorgronden. Misschien moet ik daar eens werk van maken.
 
Afgelopen jaar had ik vintage analoge delay GAS en ontdekte later dat je die ook als gitaar of mic pre-amp kunt gebruiken, wat erg handig is omdat mijn audio interfaces alleen line in hebben.
 
Ik had pas héél laat door dat ik de swing op m'n DR-660 nog moest activeren met een druk op enter, oid. Ik vond die swing altijd zo weinig doen.:stupid

Nu ik daaraan denk hoop ik ook nog de swing vam m'n RX-5 aan de praat te krijgen. Doe alles volgens de manual, maar ik merk niets.

Ik ben niet verstandelijk beperkt, jullie moeten me geloven.
 
Ik ben al een tijd met de FM chips van Yamaha bezig. Ik heb een paar modules gemaakt op basis van de YMF262 die ik met midi bestuur en vind dat heel leuk klinken, alleen werkte de velocity (= volume) niet.
Kwam er afgelopen weekend achter dat ik met een paar regels code ook de velocity effectief kan gebruiken.
Dacht altijd dat dit erg ingewikkeld zou worden.
 
Door deze draad eigenlijk net aan het beseffen dat ik mijn hardware nooit lang genoeg heb gehouden om alles te doorgronden.
Nu meestal VI's en ook daar zeker nog geen tijd gehad om alles eens te proberen. Mocht ik daar mijn weinige tijd moeten aan spenderen,
zou ik zeker wel iets vinden maar gegarandeerd niet meer muziek spelen of maken. Misschien ooit, als ik op pensioen ben.
 
Al die dingen kunnen zoveel dat ik nooit alle mogelijkheden zal kennen :)
 
Exotische functies op een synth t.o.v. andere synths zijn meestal het eerste wat ik ga uitproberen op een nieuwe synth.
Toch heb ik zo weinig tijd aan mijn prophet600 besteedt de afgelopen jaren dat ik nu wel leuke dingen ontdek in de polymod sectie van de prophet 10. Daar zit erg veel subtiele kracht verscholen om mooie sounds te maken maar soms ook wat lastiger om van idee naar uitvoering te komen.

Oh ja en de looping envelops en sowieso de uitgebreide envelopes op de sub37 moet ik nog verder uitdiepen. Heb wel al een vette beat gemaakt met alleen de sequencer en looping envelops.
 
  1. Toen ik mijn BeatStep Pro rechtstreeks aan mijn E-mu Orbit verbond via MIDI, kwam ik erachter dat die standaard naar alle 16 MIDI kanalen luistert waarbij elk kanaal zijn eigen patch heeft. Instant sequencing fun!
  2. Niet echt een verborgen functie, maar toen ik de handleiding van mijn Mackie ProFxV3 mixer er op na sloeg, was ik aangenaam verrast te ontdekken dat er een elektrische puntenslijper en een Theremin in zat!..... maar niet heus ;{
Schermafbeelding 2021-09-29 095659.png
Schermafbeelding 2021-09-29 095649.png
 
Gisteren gaan spelen met de sequencer van de SE-02, heeft gewoon parameter lock :okdan:
m’n Subharmonicon heeft midi in (via een mini jack) en kan dus gewoon via externe input transponeren.
Eindelijk de pattern set mode van de squid een keer succesvol kunnen gebruiken. Wanneer creatief ingezet handig voor jammen.

lang verhaal kort, ik ben nog lang niet diep genoeg gegaan met al mijn gear. Deze winter wordt een herontdek manual winter. Nieuwe leesbril en stuk voor alle units affreubelen met de handleiding er naast. Even de druk voor mijzelf er vanaf en intiemer worden met wat ik al heb.
 
.. om de bal te laten rollen, vandaag heb ik voor de eerste keer de "Free EG" leren gebruiken in mijn Yamaha AN1X. Gewoon te gek dat die oude (fantastische) kraker al sinds dag één een 4-track realtime parameter recorder heeft, want dat is precies wat er achter dat "Free EG" label schuilt.
Ja die Free EG functie is echt fantastisch op een fantastische synth natuurlijk.
Ik probeer altijd eerst al de functies van een synth. Zo weet ik wat je er wel en niet mee kan doen. Het helpt veel in de onnodige aanschaf van vele synths.
Die Free EG gebruik ik ook als extra LFO.
Ook de massa (16) instelbare controllers met bijhorende 'vrij te kiezen' parameters was een ontdekking op de AN1x.
 
Oh ja.
In mijn hoofd hebben de instrumenten (oid) die ik heb 'lagen' en soms duik je een x dieper in een laag en ontdek je er onder weer wat nieuws.
Soms getriggerd door iets wat je niet prettig vindt aan een workflow, of iets wat niet lukt, soms door geluk, soms door kijken / vragen etc. op het www en ook de handleiding wil nog wel eens handig zijn om door te spitten als je het apparaat al een geruime tijd gebruikt.

En hoewel ik graag nieuwe dingen koop, heb ik gelukkig het budget, de tijd en ruimte niet om dat steeds te doen.
Dus 'moet' ik wel verder met wat ik heb :)

En dan concreet, wat heb ik onlangs ontdekt:
- Hoe het latchen werkt met de sequencer van de Subsequent 37
- Hoe je makkelijke meer parameters van één step in een tone track aanpast bij de MC-707.
- Hoe je clips importeert uit andere projecten (MC-707)

En er is nog veel meer uit te vinden.
Ik probeer zo nu en dan m'n oogkleppen af te zetten en te zoeken naar dingen die ik nog niet heb gedaan met m'n spullen.
Best verhelderend.
 
Lees de handleiding, voorkomt “verassingen” achteraf 😉
Ik lees ze altijd vooraf. Maar toch landt het dan lang niet altijd (beetje teveel theorie en niet goed snappen wat het echt kan betekenen).
Dus het loont ook de moeite om na verloop van tijd nog een x te lezen. (hangt wel van de kwaliteit van de handleiding af trouwens)
 
  1. Toen ik mijn BeatStep Pro rechtstreeks aan mijn E-mu Orbit verbond via MIDI, kwam ik erachter dat die standaard naar alle 16 MIDI kanalen luistert waarbij elk kanaal zijn eigen patch heeft. Instant sequencing fun!
  2. Niet echt een verborgen functie, maar toen ik de handleiding van mijn Mackie ProFxV3 mixer er op na sloeg, was ik aangenaam verrast te ontdekken dat er een elektrische puntenslijper en een Theremin in zat!..... maar niet heus ;{
Bekijk bijlage 3815078Bekijk bijlage 3815079


Ola, zo lussen we er nog wel eentje, gewoon over iets gaan zitten vertellen, en dan uiteindelijk doodleuk zeggen dat het er niet in zit :doei: 8o)

Toen ik dat stukje begon te lezen kreeg ik eerst de indruk dat de mid-section EQ in self-oscillating mode te zetten was, of dat het verhaal onderweg was naar een op die mixer te maken patch.... zit er bijv een compressor/limiter in? Dan een feedback lus maken, en met ene hand zwaaien, en de andere aan de EQ-freq zitten
 
Na jaren mijn rm1x uit de kast getrokken. Vroegen heb ik die veel gebruikt maar altijd vrij basic. (Ik wist toen ook niet beter) maar man, wat kan je een hoop met dat ding!!
 
Lees de handleiding, voorkomt “verassingen” achteraf 😉

.. het onvermijdelijke RTFM commentaar. Natuurlijk, maar geef toe: sommige handleidingen zijn zo slecht geschreven dat ze gewoon niet in één ruk te studeren zijn. En dan zijn er nog de manuals die gewoon niet alles uitleggen (Arturia Origin, Eventide Space, ..).
 
Back
Top