Elektor Formant Modular Synthesizer 1979

OORzaak

Hangend lid
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.263
Locatie
In een huis
$_86.JPG


Iets voor de handige `Harry`
Werking onbekend 250 euro
 
Als je al Formant hebt, beetje handig bent en weet wat je doet, dan is het een leuk betaalbare uitbreiding...
in 2010 zou ik het nog serieus overwegen om aan de Formant te gaan....
anno 2021 geen gearlust meer..... :P

Gebruikte Formant de (zeldzame) uF726 of iets in die richting wat in de klassieke MiniMoog's ook werd gebruikt?
 
Ja, het originele VCO ontwerp was met uA726, net zoals mijn eighties Minimoog.

250 euro is geen geld, inderdaad vooral leuk voor iemand die hem zelf kan herstellen/afbouwen en eventueel als uitbreiding aan eigen systeem toevoegen. Ik denk dat ik op de foto's alvast een uA726 zie zitten. :)

Als het in mijn buurt was kocht ik hem meteen, gewoon om als monosynth in te zetten want hij klinkt echt lekker en deze collectie modules is voldoende. Als het je absoluut om modular gaat, kan je tegenwoordig zoveel ander spul kopen.
 
Laatst gewijzigd:
Ondertussen 300 eur geboden. Als alles volledig zou werken -en ik negeer die lege module- dan zat deze volgens mijn laatste schattingen rond de 600 eur. Dat zijn schattingen van enkele jaren geleden, maar ik denk niet dat Formants mee omhoog gegaan zijn met de hype. En als modular systeem ben ik het daar mee eens, maar als analoge monosynth klinken ze echt beter dan veel ander spul.
 
Moet zeggen dat de kosten laag zijn (250€) Ben zelf al enkele jaren gestopt om oude Elektor Formant op te knappen.
Reden is dat na 40jaar de contacten gaan verweren en niet meer te solderen zijn en vaak draadjes los gaan (Afbreken) bij reparatie.

Deze ziet er goed bedraad uit en is volgens mij door een goede kenner gebouwd volgens Elektuur boek.
Maar als de verkoper zegt "Beter niet aanzetten" dan is er toch iets goed fout en zullen er al veel komponenten opgeblazen zijn. (Ook de ua726 want die kunnen niet veel hebben)

Bouw zelf op dit moment Elektor Formants in nieuwe style met de zelfde komponenten en zelfde specificaties. De modules zijn in flat design zodat Pots, Jacks en Switches op het PCB zitten gemonteerd. (Geen bedrading !!)

Voor de ua726 heb ik 2xBC547C (Goed Matched) gebruikt met een 1K PTC. Wel moet je zeer goede temperatuur geleidend paste gebruiken. (VCO's zijn 1V/Oct over 7 octaven en erg stabiel)
(Zie bijlage) Op Ebay zijn de ua726 te koop maar wel erg duur (90€)
 

Attachments

  • ua726-replacement.jpg
    ua726-replacement.jpg
    93,7 KB · Bekeken: 197
Je vindt op Ebay ook ua726 voor 40€.

Dat van "niet aanzetten" kan ook gewoon zijn omdat de verkoper geen kennis van elektronica heeft en een "gevaarlijke" open bult elektronica met mankerende knoppen ziet. Maar ik ga ervan uit dat er zeker defecten aan gaan zijn.
 
Back
Top