wat is een goede mono bassline synthesizer volgens jullie?

Zoals jullie weten val ik nog liever dood dan behri te sponseren, maar ik las over de bro one wat de knoppen anders zijn zodat t tweaken vd eargasm moeizamer is. Er is n kerel op yt die 50 synths kocht recent en er elke week over vertelt. Hij antwoordt ook waarom ie geen behri meer heeft. Kort: stelde een voor een teleur. Als t voor je de klus klaart, prima.
Ik ken deze persoon niet, maar klinkt als een prutser die niet weet waar hij mee bezig is 🧐🤭
 
Geen van de in mijn bezit zijnde Behringer synths stelt me teleur. Alleen de Poly D vond ik wat minder vanwege de hoge noisefloor en zwakke audio output, die heb ik daarom teruggestuurd en nu hoop ik op een v2 uitvoering want verder was ie wel gaaf.
 
Pro One
BassStation II
303

MS-20 nee (vette bak maar qua bass niet speciaal goed), de MS-10 wél!
 
hoi
heb een moog sub 37 maar wil hem verkopen omdat ik er toch niet zo van ben overtuigd, het klinkt een beetje te ruw en te koud voor mij
wat zouden jullie me kunnen aanraden als vervanger?
mag goedkoper zijn of van een ander merk
Subsequent.
Klinkt misschien gek, maar die klinkt 'ronder' dan de sub.
Ik ben er i.i.g. helemaal weg van.

En een goed reverb pedaal.
(misschien heb je die al)
Ik gooi er ook vaak nog wat chorus overheen. Dat werkt voor mij prettig op de bas.

Overigens gebruik ik hem thuis vaker voor arps / leads dan subs, maar dat komt omdat ik ook een Minitaur heb (en die kan dat prima invullen).
 
De idee schijnt ook te leven dat een een mono bak te prefereren is boven een polysynth. Is er een reden waarom polysynths minder goed zouden zijn voor bassen? Ze zijn in regel wel duurder natuurlijk, maar je kunt er aan de aan de andere kant veel meer mee dan bassen maken.
Ik weet niet bij wie dat leeft, maar mijn poly bak (Peak) kan prima mono baslijnen creëren.
Ik gebruik alleen vaker m'n mono synths, omdat die geen poly dingen kunnen :D
 
Er gaan veel goede verhalen de ronde over de Moog Minitaur: een kleine bass synth zonder toetsen in desktop formaat. Die is toch alweer een dikke tien jaar te koop ongeveer, en blijft het goed doen tussen al het nieuwere spul. De Roland SE-02 klinkt ook wel goed, alleen heeft die jammer genoeg van die kleine draaiknopjes i.p.v. de grote degelijke draaiknoppen zoals bij de Moog's. De SE-02 heeft trouwens ook een stereo input, zodat je externe geluidsbronnen door het filter kunt halen. Echter is mijn inschatting, dat je met wat tweaken en geduld precies krijgt wat je zoekt met de Moog Sub 37 die je nu al hebt. Kun je niet beter een bass preset pack kopen online voor een tientje, en dan kijken hoe ver je komt daarmee?
Met een beetje draaien kom ik wel waar ik wil zijn.
Zoveel opties heeft hij niet.

Hier maak ik een simpele sub preset.



Overigens kan de OP natuurlijk op zoek zijn naar een ander geluid dan wat de S37 maakt, maar dat kan ik nog niet helemaal peilen.
 
Nou, ik geloof weinig van zijn klachten, de manier hoe hij zijn woorden zoekt om een draai te geven aan zijn verhaal klinkt mij als 'bij elkaar verzonnen'

De klacht dat de wasp maar 3 octaven heeft over midi terwijl zijn Moog Rogue meer octaven kan weergeven via CV gate, euhmm een Wasp is digitaal toch afgezien van het filter?

Dan over die Behringer synth die nog meer ging driften dan welke vintage synth hij ooit heeft gehad, dan heeft mijn eerste Oxford Oscar nooit gehoord of mijn Teisco 110F

Dan nog zijn klacht dat ie niet van kleine knopjes houdt bij de Model D, nou, dan moet ie fijn maar een echte Minimoog kopen.

Een zeurpiet is 't.

vast een grotere prutser dan wij allen. kuch

 
vast een grotere prutser dan wij allen. kuch


Die SD-1 klinkt wel lekker zeg ik ga eens wat demo's checken. Er zit toch wel redelijk wat Amerikaanse cojones in de sound toch zonder analoge VCF en VCA. Poly AT keyboard is een mooie bonus.

Pro One trackte helemaal prima hier ik tune alles aan de hand van mijn DCO JX-3P en hij blijft gewoon strak over een octaaf of drie over langere tijd, meer heb ik niet getest.
 
die vincent heeft ondertussen 3 video's online, er duikt af en toe idd wel wat heerlijk klinkends op.
 
De meest neutrale en tegelijk zo'n beetje de meest veelzijdige is de Bass Station 2.
Relaxed als het relaxed moet maar je kan ook bijv een moog achtige sound eruit krijgen en bijv een 303 doordat ie verschillende filters heeft of drum and bass bijv, zie de laatste clip.
Kan ook nog toffe funky leads spelen, ook lekker.
Daarnaast een sequencer en een arp en bijv ook de speciale AFX mode en een geheugen met presets, ook handig, echt heel veel waar voor je geld!
En niet te vergeten maar wel belangrijk; de service van Novation, die is echt erg goed met ook de livechat functie als je een vraag hebt waar je snel mee geholpen wilt worden.
Tweedehands vanaf zo'n 250 euro

Nog niet genoemd maar ook een leuke is de MFB Dominion Club.

Hier de veelzijdigheidheid van de Bass station 2







 
Het is niet zo dat poly's geen bassen kunnen maar het is wel handig als je poly in single / mono mode kan en geen highpass filter in het circuit heeft.
Ik bedoel een Juno 106 is toch ook goed voor bas?
Vraag me af wat je dan niet goed vind aan de Sub 37?
Wellicht te agressief en zoek je iets ronders/milders?

- Pro One
- Model D
- Arp 2600
- Bassstation
- Moog Taurus III
- Pioneer AS1 ( net als een Pro One maar dikker filter )

Hi @flyweight. Waarom geen hi pass filter? De juno heeft juist ook een hi pass filter toch?

Bovendien is een bekende truc om een synth met high pass filter te gebruiken en de resonantie (icm high pass) zo in te stellen dat de bass juist een boost krijgt. Dit kan erg dikke bassen creëren.
 
Ik heb behoorlijk wat mono”s gehad (karp, pro one, voyager, pro2 etc) maar de bass station 2 gebruik ik het meest. Leuk voor live, ligt lekker in de hand en in de mix. Ook nog eens zeer betaalbaar. Echt een aanrader (ik heb er 2 op dit moment ivbm live setup)
 
Volgens
Hi @flyweight. Waarom geen hi pass filter? De juno heeft juist ook een hi pass filter toch?

Bovendien is een bekende truc om een synth met high pass filter te gebruiken en de resonantie (icm high pass) zo in te stellen dat de bass juist een boost krijgt. Dit kan erg dikke bassen creëren.
hey ja klopt helemaal wat je zegt.
ik bedoel een fixed highpass op de voices om de boel wat dunner te maken.
 
Als je toch voor een vintage bak wil gaan ; ik vind de Korg MS-10 nog steeds een bas-monster. Staat er eentje op MP voor €575,- (en nog eentje waar op geboden kan worden). Betrouwbare en goed te onderhouden synth (niet onbelangrijk bij zo'n oudje). Het keyboard is wel niet best natuurlijk, maar met een Kenton er tussen kun je een andere controller gebruiken en bv velocity patchen naar het patchpanel. Is een ander karakter dan de MS-20, veel dikker in het laag.
 
Het komt gewoon aan op persoonlijke smaak, voor ieder argument waarom die knakker een Behringer synth afwijst kan ik een argument bedenken voor een vintage of desnoods niet vintage (maar wel dure) synth af te wijzen. Ik heb zo'n beetje iedere vintage analoge synth gehad en mijn Behringertjes stellen me niet teleur, sterker nog, ik prefereer ze boven de originelen om redenen als prijs, connectivity, onderhoudsgevoeligheid, formfactor, stabiliteit.
Misschien dat ze niet helemaal perfect zijn, maar dat zijn de originelen zeker ook niet. Dus, afgezien van principiële bezwaren zijn er geen weinig redenen om geen Behringer clone te kopen als je een bepaalde vintage sound zoekt. Ben het dus in geheel niet eens met die elitaire prutser uit dat filmpje. Dus ja, zeg je, ik vind Uli een lul en dus koop ik geen Uli synths, dan kan ik dat begrijpen, maar daar houdt het dan ook wel op qua argumentatie.
 
Back
Top