wat is een goede mono bassline synthesizer volgens jullie?

dannyvanomdehoek

Nieuwkomer
Lid sinds
2 april 2021
Berichten
11
Locatie
brussel
hoi
heb een moog sub 37 maar wil hem verkopen omdat ik er toch niet zo van ben overtuigd, het klinkt een beetje te ruw en te koud voor mij
wat zouden jullie me kunnen aanraden als vervanger?
mag goedkoper zijn of van een ander merk
 
Voordat je hem verkoopt, kijk eens naar de 'funk' preset, en kijk hoe 'ie in elkaar zit (via de software.) Vooral geen sub, hoge feedback, hoge EG AMT...

Ik probeerde wat warmere bass sounds te krijgen, en ben aan de hand van die preset aan het experimenteren geslagen, en was compleet verrast door de bass sounds die ik ineens wist te produceren.

Er zit toch meer in dan ruw en koud!
 
Er gaan veel goede verhalen de ronde over de Moog Minitaur: een kleine bass synth zonder toetsen in desktop formaat. Die is toch alweer een dikke tien jaar te koop ongeveer, en blijft het goed doen tussen al het nieuwere spul. De Roland SE-02 klinkt ook wel goed, alleen heeft die jammer genoeg van die kleine draaiknopjes i.p.v. de grote degelijke draaiknoppen zoals bij de Moog's. De SE-02 heeft trouwens ook een stereo input, zodat je externe geluidsbronnen door het filter kunt halen. Echter is mijn inschatting, dat je met wat tweaken en geduld precies krijgt wat je zoekt met de Moog Sub 37 die je nu al hebt. Kun je niet beter een bass preset pack kopen online voor een tientje, en dan kijken hoe ver je komt daarmee?
 
SE-02

Ik heb sinds afgelopen vrijdag ook een SE-02, en wat een (mini-)monster is dat zeg! Hij is inderdaad alleen véél kleiner dan ik afgaande op de Youtube videootjes had gedacht, maar als dat geen probleem is dan is het een ubervette bass synth

Een andere die ik je kan aanraden is Dreadbox Typhon, heeft ook supergoede effectsectie
 
De idee schijnt ook te leven dat een een mono bak te prefereren is boven een polysynth. Is er een reden waarom polysynths minder goed zouden zijn voor bassen? Ze zijn in regel wel duurder natuurlijk, maar je kunt er aan de aan de andere kant veel meer mee dan bassen maken.
 
Pioneer as1 is wel n beest... doe enkel wat huiswerk want abandonware. Klinkt als n moderne pro one. En n pro one is voor mij pure eargasm. Ik heb t uiteraard over de originele, in geval van twijfel.
 
Het is niet zo dat poly's geen bassen kunnen maar het is wel handig als je poly in single / mono mode kan en geen highpass filter in het circuit heeft.
Ik bedoel een Juno 106 is toch ook goed voor bas?
Vraag me af wat je dan niet goed vind aan de Sub 37?
Wellicht te agressief en zoek je iets ronders/milders?

- Pro One
- Model D
- Arp 2600
- Bassstation
- Moog Taurus III
- Pioneer AS1 ( net als een Pro One maar dikker filter )
 
Pioneer as1 is wel n beest... doe enkel wat huiswerk want abandonware. Klinkt als n moderne pro one. En n pro one is voor mij pure eargasm. Ik heb t uiteraard over de originele, in geval van twijfel.
Ik heb 4 echte Pro Ones gehad door de jaren heen en heb nu een Bro 1, en tbh, ik kan geen noemenswaardig geluidsverschil ontdekken. En daarnaast, standaard midi is wel zo fijn. :W
 
Ja de Pro One is ook mijn favoriet aan het worden.
Heb zelf de Bro One and de AS-1 en de Model D (boog)

De Model D, is meer beefy, distorted met onstabielere VCO's.
Minder vaak bruikbaar, de Pro One kan wel in iedere track.
 
Ik heb 4 echte Pro Ones gehad door de jaren heen en heb nu een Bro 1, en tbh, ik kan geen noemenswaardig geluidsverschil ontdekken. En daarnaast, standaard midi is wel zo fijn. :W
Zoals jullie weten val ik nog liever dood dan behri te sponseren, maar ik las over de bro one wat de knoppen anders zijn zodat t tweaken vd eargasm moeizamer is. Er is n kerel op yt die 50 synths kocht recent en er elke week over vertelt. Hij antwoordt ook waarom ie geen behri meer heeft. Kort: stelde een voor een teleur. Als t voor je de klus klaart, prima.
 
Ja de Pro One is ook mijn favoriet aan het worden.
Heb zelf de Bro One and de AS-1 en de Model D (boog)

De Model D, is meer beefy, distorted met onstabielere VCO's.
Minder vaak bruikbaar, de Pro One kan wel in iedere track.

Ik gebruik de Model D voornamelijk voor chords nu bij gebrek aan een poly bak haha.
 
Zoals jullie weten val ik nog liever dood dan behri te sponseren, maar ik las over de bro one wat de knoppen anders zijn zodat t tweaken vd eargasm moeizamer is. Er is n kerel op yt die 50 synths kocht recent en er elke week over vertelt. Hij antwoordt ook waarom ie geen behri meer heeft. Kort: stelde een voor een teleur. Als t voor je de klus klaart, prima.
Nu ja, met vintage promoten sponsor je ook niemand behalve dan andere vintage eigenaren misschien door het idee in stand te houden dat je toch echt vintage nodig hebt voor een bepaalde sound. Maar daar geloof ik zelf niet zo in eigenlijk.

Een originele Pro One heeft ook zo zijn nadelen afgezien van de prijs, zoals brak gebouwd, slechte keyboards, geen midi. Maar los daarvan is het een geweldig mooi uitziende synth met dito sound en tevens een van mijn all time favorieten. :okdan:
 
Grote kans dat de sweetspots anders zijn of kleiner zijn.
De originele Pro One gebruikte CEM3310's analoge envelopes waar de BH digitale envelopes gebruikt.
De grote van de knop en de range zijn denk ik niet 100% hetzelfde maar hebben wel invloed.

Ik had een discussie met Demian lang geleden.
Vond de Bro One's envelopes niet goed.
Daar is toen later een firmware update voor gekomen en het is beter maar kan me voorstellen dat het nog beter kan.
Ik begin nu best in de Bro One te raken en er zijn parameters waar het verschil in hele kleine bewegingen zitten.
Zoals bv de decay van de Filter Env.

Ik kan een keer envelopes en een attenuator proberen uit mijn modular proberen en kijken of het verschil groot is op de AMP en Filter envelopes.
Maar anyhow het is een gegeven dat de Bro One heel goed klinkt.
Het is alleen een kwestie van ervaring opdoen waar de sweetspots zitten?

Ik snap nu echt waarom @damian en @klinkske zo gek ik de Pro One zijn en ben nu ook lid van die club.
 
ik heb een pulsar 23, pioneer as1, dominion1, sub 37, basstation 2, korm ms20 mini, ms20 M enz dus ik ga echt niet zeggen dat vintage the only way is. Wel dat de moog sub 37, minimoog en ob6 de deur uit zijn of mogen. Wat je daar uit concludeert laat ik helemaal aan de lezer over. de as1 kan je trouwens helemaal aansturen met de ob6 zonder mapping. Dat was bijna n reden om de ob6 te houden maar dacht 'iets te dure midicontroller, juist?'
 
Ik ben bezig een Electra One template voor de AS1 te updaten zodat die ook sysex patches kan inlezen.
Er is all een template met alle parameter voor de AS1.
Maar nu will ik er een "patch request" knop aan toevoegen zodat je de hele patch kan zien.


Er is ook een goede editor voor mac of pc van soundtower. De LE versie is gratis.

 
Back
Top