Oberheim Dx reparatie

Toon

Ursa Major
Lid sinds
24 augustus 2002
Berichten
2.225
Locatie
Geel
Ik had dus recent een defecte Oberheim DX gekocht via Reverb in Finland, blijft toch altijd een gok als je het alleen van de foto's moet hebben. Voor hetzelfde geld koop je iets dat gewoon beyond repair is ... 2 klanken zouden niet werken en deed het voor de rest ook niet goed ... Leveren ze dat ding op een vrijdag op een compleet verkeerd adres ... maandag uiteindelijk opgehaald.

Had al gelijk gezien dat de 2 eerste eproms verkeerd zaten. Snare triggerde 2 maal precies, beetje over nagedacht hoe dit kan. Bij de eerste 2 klanken hadden ze ooit al met de jumper settings liggen kloten en ik begreep die settings niet goed . Adressering van 2732 en 2764 eproms eens goed bekeken ... de eerste heeft dus een 12 bit adres en de tweede 13 bit, vandaar de jumper settings bij de Dx. Wanneer een voice getriggerd wordt wordt er ook een flipflop en teller gereset die de data van de eproms vrijgeeft/adresseert . Wanneer die teller op z'n einde loopt, 13e bit voor een 2732 en 14e bit van de teller voor een 2764 set die bit die flipflop en komt er niks meer uit de eproms qua klank tot een volgende trigger. De snare werd dus eigenlijk 2 keer geadreseerd daar er gewoon de verkeerde kleine eprom in zat , duh ... Op het werk een 2764 geprogrammeerd met de juiste data en die klank was dus ook gewoon OK .

Timing/tempo liep compleet de mist in. Bpm klopte niet en wanneer je tempo veranderde bleef hij meestal hangen. Had al wel een vermoeden dat het gewoon de 8 bit down counter was die interrupts genereerd op de Z80 processor. Eerst even wat andere dingen vervangen en gelukkig is er hier nog een eletro zaak die nog componenten verkoopt , een HCF40103 van 1 euro gehaald, ding erin gezet en hup ... kan ik Grandmaster Flash, RUN DMC en G FORCE natuurlijk gaan coveren :D

Stond al lang op een soort van verlanglijstje maar die prijzen zijn echt compleet gestoord nu ...
 
Leuk als je de kennis en middelen hebt om die vroege digitale techniek te repareren! Zo kan je nog een beetje betaalbaar aan je gear komen. Maar inderdaad niet zonder risico.
 
Back
Top