Stockmuziek via AI: we kunnen wel stoppen

Interessant, hier is meer te horen.
Er zitten wat korte schetsen van Beethoven's 10e in verwerkt en verder is het kennelijk AI, gebaseerd op een analyse van veel van z'n muziek. Wel uitgevoerd door een echt orkest.
Nog niet heel overtuigend maar klinkt beter dan verwacht in ieder geval!

 
Nog niet heel overtuigend maar klinkt beter dan verwacht in ieder geval!
Het is dat je erbij zet dat het door AI gedaan is anders was het me niet opgevallen had ik dit gewoon als een stuk van een klassieke componist geinterpreteerd.
Da's echt wel een verschil met een jaar of 5 a 10 terug toen door AI gemaakte muziek nog nergens op leek.
Ken je nagaan waar het bijv over 5 jaar zullen zijn, spannende tijden in ieder geval!

We zouden AI ook 'ns de geschiedenis van de mensheid moeten voeren met al z'n oorlogen en tegenwoordig zaken zoals bijv een klimaatcrisis en dan 'ns zien met wat voor oplossingen AI mee komt?
Want het lijkt erop alsof de mens van het verleden niet leert en misschien doet AI dat wel beter?
Dat zou best wel 'ns verrassend kunnen zijn.
 
We zouden AI ook 'ns de geschiedenis van de mensheid moeten voeren met al z'n oorlogen en tegenwoordig zaken zoals bijv een klimaatcrisis en dan 'ns zien met wat voor oplossingen AI mee komt?
Want het lijkt erop alsof de mens van het verleden niet leert en misschien doet AI dat wel beter?
Dat zou best wel 'ns verrassend kunnen zijn.

Zodra het kan het aantal mensen terugbrengen naar nul? Maar dat zou niet echt een verrassing zijn.
 
We zouden AI ook 'ns de geschiedenis van de mensheid moeten voeren met al z'n oorlogen en tegenwoordig zaken zoals bijv een klimaatcrisis en dan 'ns zien met wat voor oplossingen AI mee komt?
Want het lijkt erop alsof de mens van het verleden niet leert en misschien doet AI dat wel beter?
Dat zou best wel 'ns verrassend kunnen zijn.
Ben bang dat dit dan de oplossing wordt:

1659529295033.png
 
Ben bang dat dit dan de oplossing wordt:

Bekijk bijlage 3825831

Ja, al is dat misschien wat pessimistisch. Neem aan dat de AI het goed voor heeft met de mensheid en dat de AI leert van onze geschiedenis, kan zijn dat de AI mensen laat leven in een soort reservaat. Als de AI zelf niet veel ruimte nodig heeft, wellicht bijna wereldwijd. Eentje waar mensen een leven hebben die werkelijk past bij mensen, zoals we ook gewoon waren voor de Neolithische Revolutie. Na die revolutie zijn we op onnatuurlijke wijze gaan leven, dat heeft een boel problemen veroorzaakt. Het groeit ons vandaag de dag een beetje boven ons hoofd.

Als de AI begaan is met natuur en milieu, het is dan wel voor weinig mensen als je het vergelijkt met de huidige wereldbevolking. Het blijkt dat het plafond voor een biodiversiteit die niet onder druk staat laag is, er is dan een reductie nodig van de bijna 8 miljard op dit moment naar niet meer dan zo'n 8 miljoen...
 
AI is nog steeds niet intelligent. Het kan alleen rehashen wat wij het voeden. Hij varieert, maar creëert nog steeds niet. Alle output blijft gebaseerd op door de mens gegeven input.
 
Ik kwam deze toevallig tegen; ChatGPT kun je dus ook scripts voor Reaper laten genereren:

320753937_693270275716502_3026901312517919355_n.jpg


Ook al eens wat mee aan het stoeien geweest om te kijken wat voor lyrics ChatGPT genereerd. Toch niet verkeerd als je met een writers block zit en even wat inspiratie wil. Fascinerend.

NB. collega's van me zijn ook al eens bezig geweest om bv Powershell scripts te laten genereren, ook daar is het indrukwekkend wat je al kunt laten genereren.
 
Als dit echt goed werkt dan wellicht ook interessant voor nieuwe toepassingen/scripts voor bijv. die RetroKits RK-002 Smart MIDI Cable.
Ik denk dat als dat met een standaard taal werkt dat de kans wel aanwezig is. Het leuke is dat het ook meer een soort van gesprek is, zoals je ook met een programmeur zou hebben. Als iets niet helemaal naar wens is dan geef je dat in normale bewoordingen aan de bot aan en die komt dan met een nieuwe versie. Dus zonder dat je zelf hoeft te programmeren.
 
AI is nog steeds niet intelligent. Het kan alleen rehashen wat wij het voeden. Hij varieert, maar creëert nog steeds niet. Alle output blijft gebaseerd op door de mens gegeven input.
Misschien is dat, de mensch kennende, nu juist wat veel mensen zo zorgen baart :) de tijd zal leren of die zorgen gegrond waren of niet. Ik kijk er met gemengd gevoel van fascinatie en argusogen naar, tegelijk.

Ja, al is dat misschien wat pessimistisch. Neem aan dat de AI het goed voor heeft met de mensheid en dat de AI leert van onze geschiedenis, kan zijn dat de AI mensen laat leven in een soort reservaat. Als de AI zelf niet veel ruimte nodig heeft, wellicht bijna wereldwijd. Eentje waar mensen een leven hebben die werkelijk past bij mensen, zoals we ook gewoon waren voor de Neolithische Revolutie. Na die revolutie zijn we op onnatuurlijke wijze gaan leven, dat heeft een boel problemen veroorzaakt. Het groeit ons vandaag de dag een beetje boven ons hoofd.

Als de AI begaan is met natuur en milieu, het is dan wel voor weinig mensen als je het vergelijkt met de huidige wereldbevolking. Het blijkt dat het plafond voor een biodiversiteit die niet onder druk staat laag is, er is dan een reductie nodig van de bijna 8 miljard op dit moment naar niet meer dan zo'n 8 miljoen...
Gezien het vorige, zou je daar van kunnen maken: "Neem aan dat de mens, het goed voor heeft met de mensheid". Het is niet eenduidig, de geschiedenis leert ons dat je daar niet teveel van mag verwachten in positieve zin.

Als ik je verhaal lees, dan bekruipt mij het gevoel van een wezen (of een deel van de mensheid, het hoeft niet iedereen te zijn!) dat chronisch ontevreden is met hetgeen 'het is gegeven'. Het is nooit goed, nooit genoeg, etc. als je het mij persoonlijk vraagt, vind ik de scheiding mens-dier al quatsch, daar zit wat mij betreft de kiem van het "op onnatuurlijke wijze gaan leven". Alles is gebaseerd op een kronkel, die we nu evenzo chronisch en structureel, constant moeten rechtmaken op een wel hele grote verscheidenheid aan manieren die je kan appreciëren ; maar het blijft gekunstel om recht te maken wat eigenlijk krom is, soms is dat mooi, grappig, fascinerend, soms is dat sneu, tragisch, en niet om aan te zien.
 
Laatst gewijzigd:
Ik lees: Soundraw owns the copyright of all the music generated with it. Dan ben je wel gek om veel tijd in te stoppen in het werken ermee. Ik zou het wel interessant vinden om een playlist te horen met Soundraw (of andere AI) gegenereerde 4 to the floor commerciële dance muziek om een idee te krijgen van hoe ver deze techniek is. Dat lijkt me namelijk het genre dat eigenlijk -op een wat andere manier- al een beetje zo werkt en is makkelijk op kwaliteit te beoordelen.
 
Ja, in de EDM is alles al gefileerd, kijk naar Captain Plugins, of naar Synths als Avenger.
kies geluidje van de week, één van de paar honderd patterns. Een major of minor key, een (minder) vrije lead sound en klaar.
Orgel Joke kan de was doen. Rehash rehash rehash. Vroeger hadden we ook al Band In A Box.
 
Als ik zie wat je met Dall-E 2 en OpenGPT kunt, zou in principe iedere vorm van 'formulemuziek' (min of meer vaste opbouw, standaard akkoordenprogressies, veelgebruikte sounds) wel door een AI gemaakt kunnen worden, alleen overtuigende vocals die ook nog eens betekenisvolle lyrics zingen lijken me nog een brug te ver op dit moment.
 
gelukkig is muziek niet een analytisch bezigheid en is "consciousness" niet computable.

Dus niets om zorgen over te maken.

Tenzij je ook van die eenheids worst wil maken.

Ik heb wel eens een stuk AI muziek gehoord dat dan door musici werd gespeelt en dat was best goed te nassen.
 
AI-gegenereerd...
Een moderne manier om:
te mixen...:D;)

Het lijkt mij dat
alles wat AI gegenereerd is op basis van andermans werk (foto, tekening, internet etc...) en da's eindeloos...
Dan kom je toch weer bij je eigen creaties die altijd uniek zijn...
Ook als je die als nog in zo'n generator stopt, blijft jou stukje uniek...

Op Artstation (site) loop die discussie ook...
 
Back
Top