Stockmuziek via AI: we kunnen wel stoppen

@scarum en @SmartBits gebruiken jullie de free versie of de betaalde en in welke resolutie werken jullie?
Ik heb de gratis versie gebruikt, is inmiddels op. Maar ik zit er wel over te denken om een betaalde versie te proberen. Is toch erg leuk vermaak. 30 USD vind ik dan nog wel wat veel voor een maandje, dus zal dan eerst die van 10 USD zijn.
 
Ik heb de gratis versie gebruikt, is inmiddels op. Maar ik zit er wel over te denken om een betaalde versie te proberen. Is toch erg leuk vermaak. 30 USD vind ik dan nog wel wat veel voor een maandje, dus zal dan eerst die van 10 USD zijn.
Oh oké, welk formaat krijg je dan op je desktop en kan je die dan uitprinten op een beetje leuk formaat en hoe lang duurde het gemiddeld voordat er een volledige render klaar is?
 
Oh oké, welk formaat krijg je dan op je desktop en kan je die dan uitprinten op een beetje leuk formaat en hoe lang duurde het gemiddeld voordat er een volledige render klaar is?
Die ik heb gemaakt is het standaard vierkant formaat, is iets van 1600 x 1600 pixels. Als je dat groot wilt printen dan zul je gaan moeten upscalen. Daar zie ik af en toe in de FB groep wel wat suggesties van software voor voorbij komen, maar ben ik zelf nog niet ingedoken. De render zelf is zo klaar, misschien een halve minuut tot een minuutje. Bij het duurdere betaalde account (30 USD) kun je dan ook aangeven om /relax mode te kiezen ipv /fast, zodat je niet zo snel door je render-uren heen bent.
 
Die ik heb gemaakt is het standaard vierkant formaat, is iets van 1600 x 1600 pixels.
Ah zo, da's nog niet echt groot.
De snelheid van renderen valt me mee moet ik zeggen, da's best wel snel.
Als je dat groot wilt printen dan zul je gaan moeten upscalen.
Maar kan dat dan, je hebt toch met een bron te maken die een bepaalde grootte toelaat?
Ik heb dat wel 'ns met een foto gedaan die ik wilde inlijsten.
Was een foto met 15 megapixel als resolutie maar in 90x60 zag het er niet meer uit vandaar, dus het idee toen van zo af en toe een foto uit laten printen en aan de muur heb ik toen maar laten varen.
Begrijp ik goed dat ook als je het duurst betaalde account dat je nog steeds beperkingen hebt in het aantal uren?
Dat betekent dat het voor professionele bedrijven toch wat lastig zal zijn met zo'n beperking.
Dat zal de komende jaren wel makkelijker worden neem ik aan, dit staat nog een beetje in de kinderschoenen natuurlijk.
 
Nu in de aanbieding bij AppSumo, Sounddraw. Geef aan welke achtergrondmuziek je zoekt, klik op de knop Generate en AI doet de rest. We kunnen wel stoppen 😮 Of zal het zo'n vaart niet lopen?

Ik vind het eigenlijk een grote tijdsverspilling, zoals met zoveel wat er uit die hoek komt. Als je gaat afpellen en terugredeneren, dan is de kans groot dat je uitkomt op: We hebben niets gewonnen, maar wel veel verloren, en zijn maar marginaal wijzer geworden (veelal, over hoe iets dus niet moet)

Voorbeeld: "Nu ik Internet heb, kan ik heel veel informatie vergaren over A of B". "Maar, als A of B nooit had plaatsgevonden, was er ook geen Internet nodig en was de noodzaak A of B te (onder)zoeken er ook niet!"

Ik wil hier slechts mee aangeven, je kan het eigenlijk zo op elkaar klappen, dichtvouwen, weggooien en je bent gewoon terug waar je was: Full 360 graden, niets opgeschoten, je hebt hard gerend op dezelfde plek, maar wel heel veel verloren (grondstoffen, tijd, geld, energie, sociale cohesie, enz, enz). Volgens mij zit "de wereld" helemaal niet te wachten op het volgende foefje, we willen dat al dat geld, tijd energie substantieel wordt geinvesteerd in zaken waar we beter van worden. Worden we beter van AI-Generated muziek, ik durf het standpunt "Nee" wel te verdedigen.
 
En wat dat betreft , contentmakers op bijvoorbeeld youtube kunnen er natuurlijk ook hun voordeel mee doen wegens de overdreven copyrightregels op dat medium .
 
Maar kan dat dan, je hebt toch met een bron te maken die een bepaalde grootte toelaat?
Ik ben er zelf nog niet mee bezig geweest, dus kan niet uit ervaring spreken. Ik denk wel dat er ook aan dat upscalen een max zit, dat als je dichtbij je geprinte poster staat dat je het wel kunt zien.

Begrijp ik goed dat ook als je het duurst betaalde account dat je nog steeds beperkingen hebt in het aantal uren?
Ze geven aan dat het onbeperkt is, maar als je het te gek maakt dan geven ze aan dat je rustiger aan moet doen. Je krijgt 15 fast gpu-uren met het duurste (30 USD) personal account:

1659378340349.png


dit staat nog een beetje in de kinderschoenen natuurlijk.
Ja inderdaad. Ook wel grappig om te zien dat bij een update van het algoritme er ervaren gebruikers klagen dat er in de vorige versie dingen toch echt beter gingen. Wat dat betreft niet veel anders dan met DAW's... :D

Maar grote bedrijven worden heel heel erg blij van AI-muziek dat kan ik je ook voorspellen.
Dat is 1 ding wat zeker is, het doel zal niet zijn om de wereld vooruit te helpen met meer goede muziek. Eerder een manier om kosten te besparen of om meer winst te kunnen maken zonder afhankelijk te zijn van oncontroleerbaardere factoren.
 
Het is in elk geval bruikbaar als bron van inspiratie.

Voor mijzelf lijkt me dat AI wel iets kan zijn wat je mogelijkheden laat horen of zien en dat kan je als vertrekpunt nemen voor eigen creaties.
je moet alleen wel oppassen dat je je niet laat ontmoedigen als je ziet dat AI veel gemakkelijker iets uitspuugt ivm het geploeter van jezelf. :D
Maar het proces van lekker pielen en bezig zijn daar kan geen AI tegenop natuurlijk.
 
Voor mijzelf lijkt me dat AI wel iets kan zijn wat je mogelijkheden laat horen of zien en dat kan je als vertrekpunt nemen voor eigen creaties.

Ja, en ik denk dat het uiteindelijk op die manier gaat ontwikkelen. Om even bij muziek te blijven, als AI echt een doorbraak maakt is de kans groot dat we het tot vervelends gaan horen, beetje zoals je Autotune hoorde in bijna elk nummer op de populaire radiozenders. Dat zal ook wel weer overwaaien en dat de AI daarna vooral een tool is in de DAW, naast andere.
 
Een AE kan niet vol frustratie nachtenlang doorploeteren in de hoop iets te maken dat indruk gaat maken opdat de meisjes je zien staan.
 
Ja, en ik denk dat het uiteindelijk op die manier gaat ontwikkelen. Om even bij muziek te blijven, als AI echt een doorbraak maakt is de kans groot dat we het tot vervelends gaan horen, beetje zoals je Autotune hoorde in bijna elk nummer op de populaire radiozenders. Dat zal ook wel weer overwaaien en dat de AI daarna vooral een tool is in de DAW, naast andere.
Het ligt natuurlijk voor de hand dat vooral het bedrijfsleven geïnteresseerd is in muzak die door AI gemaakt is, lekker makkelijk en eindeloze variaties op hetzelfde thema, met bedrijfsleven bedoel ik in deze ook muziekuitgeverijen naast radiostations en entertainmentindustrie.
Maar daarnaast is er ook best kans dat we ontwikkelingen gaan zien dat AI in de muziek de mens gaat ondersteunen op manieren die we nu nog niet kunnen voorzien en wie weet ontstaan er daardoor wel hele interessante nieuwe stijlen?

Een AE kan niet vol frustratie nachtenlang doorploeteren in de hoop iets te maken dat indruk gaat maken opdat de meisjes je zien staan.

Weet jij veel welke verlangens AI over 10 jaar heeft? :D
 
Muzikale ontwikkelingen vinden plaats binnen een sociaal en technologische context . AE's hebben geen context. In het verhaal dat ik hierboven postte wordt de kuntsmatige dichter dan ook eerst opgezadeld met de hele geschiedenis van de mensheid alvorens hij kan gaan dichten.
 
In het verhaal dat ik hierboven postte wordt de kuntsmatige dichter dan ook eerst opgezadeld met de hele geschiedenis van de mensheid alvorens hij kan gaan dichten.
Als ie dan ook al die verlangens als input krijgt dan gaan we nog wat beleven! :D
 
Trurl bypassed half the logic circuits and made the emotive more electromotive; the machine sobbed, went into hysterics, then finally said, blubbering terribly, what a cruel, cruel world this was.
 
Je moet wel zwaar autistisch zijn zoals die Amerikaan die naar huis gestuurd werd bij Google omdat hij geloofde dat de computer tot leven gekomen was .
Die zal wel overspannen zijn.
Vraag het ding (computer) zichzelf te vermenigvuldigen en naar je toe te komen.
Tegen welk bedrag dan ook.
Het zal niet gaan.
Het lijkt er op of er buiten een psychiatrische inrichting meer gekken loslopen dan er binnen behandeld worden.
 
Het componeren mogelijk niet - de uitvoering is echter geen probleem . Alleen, wie weet wat de toekomst brengt. Beethoven lijkt me juist erg makkelijk na te doen, maar eerlijkheidshalve heb ik deze meneer dan ook niet hoog zitten. Om het zo te stellen. Veel klassieke muziek is erg rationeel en derhalve calculeerbaar.

Nee joh, die laatste zin geldt misschien voor barok muziek, die qua ritme en dynamiek vrij eentonig kan zijn. Maar Beethoven was juist degene die meer individualiteit en emotie in de muziek bracht en was in feite een voorloper van de romantische periode.
Beethoven lijkt me helemaal niet makkelijk om "na te doen" door de computer, niet qua compositie en ook niet qua uitvoering. Een "uitvoering" door de computer, zonder orkest en dirigent, zou klinken als een soort futloze general MIDI weergave.
Maar ok, zodra er overtuigende voorbeelden zijn die het tegendeel bewijzen, ben ik zeer benieuwd. ;)
 
Nee joh, die laatste zin geldt misschien voor barok muziek, die qua ritme en dynamiek vrij eentonig kan zijn. Maar Beethoven was juist degene die meer individualiteit en emotie in de muziek bracht en was in feite een voorloper van de romantische periode.
Beethoven lijkt me helemaal niet makkelijk om "na te doen" door de computer, niet qua compositie en ook niet qua uitvoering. Een "uitvoering" door de computer, zonder orkest en dirigent, zou klinken als een soort futloze general MIDI weergave.
Maar ok, zodra er overtuigende voorbeelden zijn die het tegendeel bewijzen, ben ik zeer benieuwd. ;)

Ik kan het niet beoordelen
 
Back
Top