Stockmuziek via AI: we kunnen wel stoppen

Met name voor podcasts, video en films zal stockmuziek via AI denk wel steeds meer ingezet gaan worden, met name als het goedkoper is. De betere stockmuziek zal denk nog wel gemaakt blijven worden. En exclusieve muziek schrijven zal ook nog gebeuren. Maar het zal wel minder worden.
 
Laatst gewijzigd:
Je mag van mening verschillen, maar verdere discussie wordt wel zinloos als argumenten niet meer tellen. Het gegeven dat je je niet kunt voorstellen dat AI op zeker moment en bij een zekere manier van programmeren ook gevoelens zou kunnen vertonen heeft als argument geen bewijskracht wanneer anderen in deze discussie zich dat wel kunnen voorstellen en ook aangeven hoe zoiets zou kunnen werken. Er is al vrij veel bekend over hoe emoties cognitief en fysiologisch werken en iets dergelijks zou je ook op een computer kunnen implementeren. Waarom niet?
Als argumenten berusten op bewijsmaterriaal dan zal ik de eerste zijn die je gelijk geeft maar wat ik tot nu toe zie is dat de mens en AI op bepaalde vlakken nog steeds verschillen en dat ik denk dat AI hoe superieur het in sommige opzichten zou kunnen worden tot nu toe nog steeds niet z'n gelijke is aan de mens als het om muziek gaat.
Als jouw argumenten kloppen laat dan die muziek horen buiten de gebieden die ik al noemde maar bijv een song die vanuit gevoelens ons laat horen wat de beleving is van AI, z'n eigen persoonlijke kijk op dingen.
Ik ben benieuwd want dan heb ik iets gemist denk ik?
 
Als jouw argumenten kloppen laat dan die muziek horen buiten de gebieden die ik al noemde maar bijv een song die vanuit gevoelens ons laat horen wat de beleving is van AI, z'n eigen persoonlijke kijk op dingen.
Ik ben benieuwd want dan heb ik iets gemist denk ik?

Inderdaad - zover zijn we nog niet. Ik beweer ook niet dat AI nu al zover is. Ik bestrijd alleen dat het principieel onmogelijk zou zijn dat het ooit zover komt. Overigens heb ik al wel door computers (of neurale netwerken) gecomponeerde klassieke werkjes gehoord die niet of nauwelijks van het werk van klassieke meesters waren te onderscheiden.
 
Je mag van mening verschillen, maar verdere discussie wordt wel zinloos als argumenten niet meer tellen.
Oh wow, andermans bijdrage in een discusse als zinloos bestempelen als het even niet in de richting van je eigen punt en van je eigen gelijk op gaat, da‘s een lekker volwassen reactie ja…
 
Overigens heb ik al wel door computers (of neurale netwerken) gecomponeerde klassieke werkjes gehoord die niet of nauwelijks van het werk van klassieke meesters waren te onderscheiden.
Volgens mij wordt dit in meerdere posts gewoon beaamt, de andere richting in deze discussie gaat over nieuw en uniek materiaal (een nieuwe nog niet eerder bedacht muziekstroming bv), niet over het feit of een algoritme in staat is om variaties op bestaande concepten te maken die niet te onderscheiden zijn van door mensen gemaakte tracks, dat laatste is simpelweg een kwestie van tijd….
 
Laatst gewijzigd:
Computers kunnen wel degelijk creëren, en wel simpelweg door random zaken uit te proberen. Dat is niet zo verschillend van de wijze waarop creative mensen op radicaal nieuwe ideeën komen. Omdat computers bovendien razendsnel zijn kunnen ze veel en veel meer uitproberen dan mensen dat kunnen. Vaak hebben we echter liever niet dat computers en de daarop draaiende programmatuur hun eigen gang gaan, omdat we de zaak dan al snel niet meer in de hand hebben. Het gebrek aan eigenheid en creativiteit is dus niet iets dan aan computers en programmatuur eigen is maar door de makers als restrictie is ingebouwd. We kunnen als we dat willen ook computers en programmatuur ontwerpen die vooral hun eigen gang gaan en zonodig hun eigen programmatuur en zelfs hardware kunnen aanpassen.
Overigens heb ik al wel door computers (of neurale netwerken) gecomponeerde klassieke werkjes gehoord die niet of nauwelijks van het werk van klassieke meesters waren te onderscheiden.

Je kunt een computer programmeren om willekeurige cijferreeksen te genereren ja, maar waar jij het over hebt is een computer die dan 1 van die cijferreeksen heel mooi vindt en dan met die dan verder gaat genereren in nog meer cijferreeksen. Daar gaat het waarschijnlijk mank, kan een computer iets mooi vinden? In vergelijking met wat in wat voor context? Hoe? Democratisch bepaald of door wappies?
Het is niet genoeg om alle mogelijkheden op te hoesten, je moet er wat zinnigs mee doen.
Iets wat mensen mooi vinden? Maar dat is al gemaakt dus dat is dan weer niet nieuw.
Iets wat mensen nog niet kennen? Hoe weet ie dan dat het mooi is. Er van uitgaand dat "mooi" te programmeren/AI deep learning is.

Ikzelf zie veel meer heil in mensen/brein/gedachten/ziel uploaden naar een quantum-computer.
(niet naar een Mac want dan ben je voor je het weet ineens door Steve Jobs uitgevonden en ben je al je rechten over jezelf kwijt...) :D
 
Inderdaad - zover zijn we nog niet. Ik beweer ook niet dat AI nu al zover is. Ik bestrijd alleen dat het principieel onmogelijk zou zijn dat het ooit zover komt. Overigens heb ik al wel door computers (of neurale netwerken) gecomponeerde klassieke werkjes gehoord die niet of nauwelijks van het werk van klassieke meesters waren te onderscheiden.
Hangt er ook vanaf welke werkjes je bedoelt, laat AI eens iets componeren wat de 3e Orgel Symfonie van Saint Saëns kan evenaren, en dan graag alle 4 de delen en dat als een geheel. Ik zie het niet gebeuren.
Maar muziek in de stijl van sommige stukjes van Vivaldi, Bach of Mozart, dat lijkt me best goed te doen.
 
AI-programma's/computers zullen inderdaad ook mee evoluerende referentiekaders moeten hebben om te kunnen beoordelen of de muziekproductie wel een wenselijke kant op gaat. Maar ook dat lijkt mij wel te doen. Je ziet ook bij bandjes vaak dat ze simpelweg beginnen met het imiteren van de gangbare popmuziek van het moment, en dan geleidelijk aan hun eigen weg zoeken. Welke richting het daarbij opgaat hangt dan weer van allerlei toevallige factoren en van de talenten en interesses van de muzikanten af. Een AI programma zou iets dergelijks kunnen doen. En daarbij kun je dan weer kiezen hoeveel je van te voren wilt vastleggen of aan het toeval wilt overlaten.
 
Misschien moet je toch even die symfonie eerst luisteren voor je gaat nadenken over simpelweg imiteren zoals een bandje dat doet. Dit muziek stuk is niet iets wat een willekeurig bandje even zou kunnen spelen.
 
AI-programma's/computers zullen inderdaad ook mee evoluerende referentiekaders moeten hebben om te kunnen beoordelen of de muziekproductie wel een wenselijke kant op gaat. Maar ook dat lijkt mij wel te doen. Je ziet ook bij bandjes vaak dat ze simpelweg beginnen met het imiteren van de gangbare popmuziek van het moment, en dan geleidelijk aan hun eigen weg zoeken. Welke richting het daarbij opgaat hangt dan weer van allerlei toevallige factoren en van de talenten en interesses van de muzikanten af. Een AI programma zou iets dergelijks kunnen doen. En daarbij kun je dan weer kiezen hoeveel je van te voren wilt vastleggen of aan het toeval wilt overlaten.
Zit ik hier met een bot te discussiëren of zo?
 
Can you elaborate on that?
> _

:engel:
De meeste mensen in de discussie zijn het er volgens mij wel over eens in hetgeen Proghead ansich stelt: dat een algoritme in staat is “goede“ en nieuwe muziek te maken, maar een ander punt wat aangedragen wordt in de discussie (oa, door mij en krautrock), over daadwerkelijk unieke resultaten, zonder van te voren ingegeven randvoorwaarden en instructies, daar wil hij niet op ingaan…. Beetje Stuck On Repeat wat mij betreft (lekkere track trouwens, de remix van Fake Blood :D)
 
AI beleeft niet werkelijk iets om vanuit die ervaringen z'n persoonlijke gevoelens in songs te kunnen beschrijven en ik denk dat AI niet zover zal komen want er is gewoon niets persoonlijks aan AI.


Goed punt ja. Eigenlijk heb ik dat nog nooit gezien , een computer met persoonlijke gevoelens. Die gewoon geen zin heeft om een file te kopieeren 'sorry, ik ben wat depri vandaag' ;-)

Alleen m'n s950 meldde nukkig 'Enough already!' als je iets teveel wilde timestretchen...
 
Laatst gewijzigd:
Goed punt ja. Eigenlijk heb ik dat nog nooit gezien , een computer met persoonlijke gevoelens. Die gewoon geen zin heeft om een file te kopieeren 'sorry, ik ben wat depri vandaag' ;-)
Sorry, ik had m'n reaktie net verwijderd terwijl jij erop reageerde.
Ik wilde niet weer opnieuw de discussie aanslingeren om maar te blijven discussiëren.

In de film Her heb je een OS met persoonlijke gevoelens, weet niet of je 'm kent, mooie film.

Enne... als die nieuwe vriendinnen van je een keertje langskomen moet je me uitnodigen. :D

Alleen m'n s950 melde nukkig 'Enough already!' als je iets teveel wilde timestretchen...

:D
 
Back
Top