Stockmuziek via AI: we kunnen wel stoppen

Er zal wel veel misbruik van gemaakt worden denk ik tot er claims neergelgd worden door artiesten en dan zal het minder worden of net als met samples moet je dan toestemming vragen aan de artiest die dan ook een deel van de royalties wil.
Wat dan nog wel zou kunnen is een onbekendere zangere(es) nemen en dan wat door filters heen halen (bijv formant) zodat het stemgeluid echt anders klinkt en moeilijker te achterhalen is.
En wat doe je met stemimitators in zo'n geval want je hebt mensen die uitstekend een ander kunnen nadoen?

Interessanter wordt het wanneer de discussie ontstaat wanneer we wel of niet AI mogen gebruiken want er zijn al kunstenaars die zich verzetten tegen AI art dus je hebt kans dat op een gegeven moment er wel weer restricties zullen komen of net als met de cassette indertijd dat er een soort van copytax aan het gebruik wordt toegevoegd.
Ik las dat men in een update bij Dall E 2 alweer restricties heeft ingebouwd zodat het lastiger wordt om kunst met naakt te produceren.

Techniek kan je goedwillend en kwaadwillend gebruiken en daar zal de discussie wel op uitdraaien vermoed ik maar tegenhouden doe je deze ontwikkelingen niet.
Of we huren gewoon Jochum Myjer in 🤣

 
Uiteindelijk is kunst als je het goed beschouwt ook niet veel meer dan wat vrijblijvend geknutsel waar we vervolgens heel gewichtig en interessant over doen.
 
Back
Top