Korg Electribe 2 Jam

Ja! Lekker!

*subscribe*
^klik!

:okdan:


@MacGyverGear gaf al het antwoord, da's gekomen doordat @MacGyverGear een keer een clipje van 'm postte en ik daar ook enthousiast over was en zo is een paar keer in de pb's tussen hem en mij die Funky Japanner ter sprake gekomen waarbij ik ook een keertje tegen 'n zei dat hij als ouwe grooveboxer met de apparaten die hij al bezit ook zo een setup zou kunnen neerzetten en dan kwam ook oa de Kaossilator ter sprake.
Die man maakt leuke en lekkere videos en veelal zijn oa de Kaossilator, de 404 en een stel Electribes onderdeel van z'n setup, hier de funky/techno/disco Japanner; https://www.youtube.com/channel/UC3wVswMZ9Om_C7fP_02XRng

Haha.. ja :okdan:

Ik weet niet meer hoelang het terug is maar ruim jaartje ofzo?? Hij had toen nog maar 37 subscribers ofzo.. nu 1,37k. Dat geeft wel aan dat ie het goed doet ja!! :)

Echt bizar wat ie doet ook, zo lange sets.. daar moet je behoorlijk gedisciplineerd voor zijn.. ik focus me zo nu en dan even op één apparaat en dan ga ik weer door naar wat anders proberen. Het zou wel een slim plan zijn om alles bij elkaar te zetten ja. :D
 
ik focus me zo nu en dan even op één apparaat en dan ga ik weer door naar wat anders proberen. Het zou wel een slim plan zijn om alles bij elkaar te zetten ja. :D
Nou ja, je bent toch bezig om een setup te maken met verschillende synths en wat controllers heb je verteld.
Dan is de stap naar een Electribe, een 404, bijv de jd-xi en een TR8 en nog iets erbij niet zo groot toch?
Maar goed, ik herinner me nog niet zo lang geleden dat je na eerst nog wat tegensputteren de jd-xi uiteindelijk toch maar kocht dus ook dit is gewoon een kwestie van tijd. :D;)
 
Gezellig trackje hoor!
Ik vroeg mij eerst af wat je nou deed op 0.48 bijvoorbeeld maar na wat onderzoek kom ik erachter dat je behalve mute ook een track kan solo-en.
Dat wist ik dus niet, zo zie je maar ... best handig!
 
Nou ja, je bent toch bezig om een setup te maken met verschillende synths en wat controllers heb je verteld.
Dan is de stap naar een Electribe, een 404, bijv de jd-xi en een TR8 en nog iets erbij niet zo groot toch?
Maar goed, ik herinner me nog niet zo lang geleden dat je na eerst nog wat tegensputteren de jd-xi uiteindelijk toch maar kocht dus ook dit is gewoon een kwestie van tijd. :D;)
Het afwegen van welke apparatuur ik eventueel zou kunnen gebruiken voor een liveset kan ik al uren mee zoet zijn. Het focussen op één ding is ook goed om iets goed te leren kennen en onvermijdelijk om een setup samen te stellen. ken je gear zeg maar. :)

De JDXI vind ik toch een beetje tegenvallen qua midi mogelijkheden.. in combi met een Electribe 2 werkt het helaas niet bv.. maar ook omdat die weer beperkt is. Op een Akai MPC kan die wel goed werken.. maar dat ding kan ook gewoon teveel ofzo.. :D

Heb nu ook een Aira setje compleet.. alhoewel dat best groot is om mee te nemen. Aan de andere kant is het wel veel meer plug-n-play via 1 usb kabetlje waar midi en audio doorgaat. En superleuk speelgoed om spontaan iets te maken.. aan de andere kant zijn ze ook weer erg beperkt. Ik wil dan bv op de TR8s melodietjes te maken.. en ook dingen automaten terwijl het een drumcomputer is.. :erm: dat is wanneer je beseft dat je daar gewoon beter een tool als een Electribe voor kunt gebruiken.. :) Super eenvoudige sequencer met 16 tracks. En idd die Kaossilator doet het goed om spontaan ff snel een pingeltje of fill oid uit te toveren, hoe jammer het ook is dat opnames niet te quantisen zijn.
Ik zie dat FUNKY J de 404 voornamelijk gebruikt voor loops.. dat kan op een MPC natuurlijk ook. Wat bij een liveset voornamelijk belangrijk is, is dat je weet welke elementen waar zitten qua tracks.. elementen een vaste plek te geven.. soort van templates zeg maar. Maar bovenal heb ik heel veel plezier ermee. Beetje loskomen van alle narigheid in de wereld.

Gezellig trackje hoor!
Ik vroeg mij eerst af wat je nou deed op 0.48 bijvoorbeeld maar na wat onderzoek kom ik erachter dat je behalve mute ook een track kan solo-en.
Dat wist ik dus niet, zo zie je maar ... best handig!
Thanx trag!! Ha, die SOLO feature was een van de eerste dingen die me zomaar overkwam en waarvan ik in eerste instantie niet snapte wat ik had gedaan.. ineens viel alles weg toen ik dacht 1 trackje te muten :D Blijkt dus dat je bij 2 keer drukken op MUTE 'n track op solo zet. Het is ook een beetje om de pattern gap, die er toch is bij een patternwissel, te camoufleren. Geluiden die in de laatste tel, laatste maat naar de eerste tel, eerste maat doorlopen worden gebonden weergegeven. Super dat het er al opzit. Sommige sequencers kunnen dat ook niet. Maar bij een wissel kapt het dus af op de Electribe.. ach ja.. er is met elk ding wel weer wat. Eromheen proberen te werken kan je soms ook weer leuke inzichten geven hoe iets ook interessant kan klinken. :)
 
Het afwegen van welke apparatuur ik eventueel zou kunnen gebruiken voor een liveset kan ik al uren mee zoet zijn. Het focussen op één ding is ook goed om iets goed te leren kennen en onvermijdelijk om een setup samen te stellen. ken je gear zeg maar. :)

De JDXI vind ik toch een beetje tegenvallen qua midi mogelijkheden.. in combi met een Electribe 2 werkt het helaas niet bv.. maar ook omdat die weer beperkt is. Op een Akai MPC kan die wel goed werken.. maar dat ding kan ook gewoon teveel ofzo.. :D

Heb nu ook een Aira setje compleet.. alhoewel dat best groot is om mee te nemen. Aan de andere kant is het wel veel meer plug-n-play via 1 usb kabetlje waar midi en audio doorgaat. En superleuk speelgoed om spontaan iets te maken.. aan de andere kant zijn ze ook weer erg beperkt. Ik wil dan bv op de TR8s melodietjes te maken.. en ook dingen automaten terwijl het een drumcomputer is.. :erm: dat is wanneer je beseft dat je daar gewoon beter een tool als een Electribe voor kunt gebruiken.. :) Super eenvoudige sequencer met 16 tracks. En idd die Kaossilator doet het goed om spontaan ff snel een pingeltje of fill oid uit te toveren, hoe jammer het ook is dat opnames niet te quantisen zijn.
Ik zie dat FUNKY J de 404 voornamelijk gebruikt voor loops.. dat kan op een MPC natuurlijk ook. Wat bij een liveset voornamelijk belangrijk is, is dat je weet welke elementen waar zitten qua tracks.. elementen een vaste plek te geven.. soort van templates zeg maar. Maar bovenal heb ik heel veel plezier ermee. Beetje loskomen van alle narigheid in de wereld.
Ik heb geen MPC maar da's wel een apparaat wat veel kan maar daarom ook veel "gedoe" kent, menudiven enz, lijkt me niet handig on stage.
Dat is met de jd-xi ook alhoewel je met die presets wel makkelijk een paar partijen kan sequencen, muten en unmuten, daar is ie goed voor zeg maar en het is dan jammer dat je niet in de drumsequences instrumenten kan muten/unmuten want dan zou je geen aparte drumcomputer nodig hebben als je dat soort dingen leuk vindt tijdens de intro's en breaks in een track.

Jammer trouwens dat ie met een electribe niet goed samenwerkt.
Ik keek ff op yt naar de combi van jd-xi en electribe maar dan zie je best wel wat clips van mensen die met een setje bezig zijn, misschien wil je het op een andere manier dan hun gebruiken?

Het lijkt mij dat je met een liveset vooral apparaten moet gebruiken die recht toe rechtaan zijn, want je moet snel dingen doen en dan is zo'n electribe wel handig net als die kaossilator.
Snel ff op een knop drukken of wat draaien aan het filter en zo.
Ik heb ook wel jongens gezien die een Yamaha RM-1 in hun setup gebruikten omdat ie zo'n handige sequencer heeft bijv.

Wat je al zegt over de Kaossilator die Japanner haalt af en toe z'n vingers er over heen voor een riedeltje, gewoon voor het effect., dan is het quantizen ook niet belangrijk.
Gewoon elk apparaat voor één funktie is toch het handigst en vooral weten hoe je alles uit een apparaat haalt zodat je lekker on the fly een creatieve jam doet, dan kan je lekker spontane dingen doen.
Beter iets minder apparaten, paar solo's en wat improviseren en een lekkere performance dan teveel dingen en dan een beetje dingen afdraaien in een programma denk ik?

Ik heb 't idee dat de Funky Japanner vooral het vocale gedeelte (de loops en samples) op de 404 doet, de riedeltjes en phrases op de Kaossilator, de instrumentale zaken op z'n Electribes doet en daarnaast een synthesizer om hier en daar een solo te spelen.
Als je het zo bekijkt is het wel een logische indeling vind ik.

Je kan 'ns een paar keer een opstelling proberen misschien, dan zet je je lichtshow erbij aan voor de sfeer en neem je een clipje er van op om achteraf goed te kunnen analyseren wat lekker gaat en wat verbetering behoeft.
En dan deel je vooral die clips waarin het nog niet goed gaat op het forum zodat wij kunnen zeggen dat het nog helemaal nergens op lijkt. :D;)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb geen MPC maar da's wel een apparaat wat veel kan maar daarom ook veel "gedoe" kent, menudiven enz, lijkt me niet handig on stage.
Dat is met de jd-xi ook alhoewel je met die presets wel makkelijk een paar partijen kan sequencen, muten en unmuten, daar is ie goed voor zeg maar en het is dan jammer dat je niet in de drumsequences instrumenten kan muten/unmuten want dan zou je geen aparte drumcomputer nodig hebben als je dat soort dingen leuk vindt tijdens de intro's en breaks in een track.

Jammer trouwens dat ie met een electribe niet goed samenwerkt.
Ik keek ff op yt naar de combi van jd-xi en electribe maar dan zie je best wel wat clips van mensen die met een setje bezig zijn, misschien wil je het op een andere manier dan hun gebruiken?

Het probleem met de JDXI met de Electribe samen is de beperkte midi settings.. Als je de JDXI als keyboard gebruikt kun je alleen de eerste vier kanalen inspelen.. en als je een sequence maakt in de JDXI gaat alle data via de midi out port je Electribe in.. Er is geen functie om de data uit de sequencer per track naar midi out, te muten ofeen functie als een ander midi kanaal toewijzen. Je kunt dan een tool inzetten die dit soort dingen filtert.. Een MPC zou zoiets ook kunnen doen zelfs.

Heb even gekeken naar wat video's van de Electribe en JDXI samen. Ik zag een setup waar de Electribe als clock master wordt gebruikt en dan kan je de JDXI dus niet als midiklavier gebruiken. Je kunt op een Electribe op de pads ook nootjes inspelen maar via een klavier gaat het toch wat makkelijker en hij heeft mogelijkheden om via TRIGGER + de gewenste STEP nootjes toe te wijzen. Maar zoals ik eerder al zei het is gewoon de combi die niet werkt. De Electribe mist hier ook de nodige instellingen.. that's when a MPC comes in.. :)
Voor live is deze methode van opnemen TRIGGER-STEP record niet echt aan te raden. Je triggert 1 step en deze herhaalt zich elke 16e tel.. als er bv een kick inzit ben je als audience dan niet echt heel amused.. :D
 
Ik zag een setup waar de Electribe als clock master wordt gebruikt en dan kan je de JDXI dus niet als midiklavier gebruiken.
Ja, ik zag ook dat ie dan gewoon voor sequences wordt gebruikt, jammer dat ie niet meer kanalen aan kan.
Dan zal je idd iets anders moeten gebruiken als clock, je mpc of wat dan ook.

Voor live is deze methode van opnemen TRIGGER-STEP record niet echt aan te raden. Je triggert 1 step en deze herhaalt zich elke 16e tel.. als er bv een kick inzit ben je als audience dan niet echt heel amused.. :D
Ik heb begrepen dat er zo nu en dan weer gabberparties zijn dus dan zit je helemaal goed. :D
 
Back
Top