Waarom die connectie tussen modular synths en de natuur?

Ik wil er wel een video opnemen, maar ik heb geen stroomkabel die zo lang is. šŸ˜
Dit is ook de reden dat electrisch vliegen nog steeds geen groot succes is denk ik.

Ontopic: is het niet de natuurkunde die de connectie is ?
 
Ontopic: is het niet de natuurkunde die de connectie is ?
Ik denk het niet.
Als ik bijv beelden zie van Oerol met artiesten in een acoustische setting op het strand vind ik dat ook heel relaxed.
Voor mij is het gewoon de beelden van de natuur, natuur is voor de meesten iets rustgevends, datgene waar we bewust of onbewust allemaal een connectie mee hebben.
 
Ik denk het niet.
Als ik bijv beelden zie van Oerol met artiesten in een acoustische setting op het strand vind ik dat ook heel relaxed.
Voor mij is het gewoon de beelden van de natuur, natuur is voor de meesten iets rustgevends, datgene waar we bewust of onbewust allemaal een connectie mee hebben.
Hmmm, ik snap wat je zegt en kan me er ook in vinden.
Hoe ik het bedoel is meer dat analoge synths echt organisch kunnen klinken, als een membraan, of nou ja etc. etc. en in die zin net zo 'natuurlijk' klinken kunnen als akoustische geluiden... en de manier van opwekking is een samenspel van natuurkundige processen, dus in die zin.
 
Hoe ik het bedoel is meer dat analoge synths echt organisch kunnen klinken
Maar modular staat zeker niet gelijk aan analoog, verre van zelfs. Als je wat avontuurlijker wil gaan kom je juist eerder uit bij de digitale modules. In veel van die ambient/natuurvideoā€™s hoor je bv Clouds en Rings; volledig digitaal.
 
Hoe bedoel je precies?

Het zelfde met die videoband en eer dat, dat bandje z`n snelheid heeft krijg je veel drop-outs van die beroemde `van Vincent v Gogh`
Knippen en plakken moet je niet doen met je oren
PXL2000 - Wikipedia
Hier staat geschreven : Het neemt op met ongeveer 16,875 inch (428,6 mm) per seconde.
Dat is een enorme hoge snelheid voor een bandje.
Tot op het moment dat het bandje die snelheid heeft duurt het even.
Het bandje moet `op gang komen` eer dat het die snelheid heeft bereikt.
En dat geeft storingen bij de overgangen.
Die kunnen er tegenwoordig met digitaal uit-gemonteerd worden met een modern editor programma.
Dat oogt wel wat professioneler.
Bij het steeds opnemen van korte stukjes komen elke keer die ERGERLIJKE overgang-s storingen te voorschijn.
Bij het zoveel mogelijk aan-eƩn-stuk op te nemen, vallen de storingen minder op.
. . . Met beelden opnemen is het net als met muziek maken.
Hoe langer achter elkaar het mooi klinkt.
Des te meer kunst / professioneler.
Als iemand al in staat is langere mooie opnamen of muziek te maken, life , des te minder dat het ook gekunsteld klinkt en er uit ziet.
Allemaal koste stukjes aan elkaar `breien` (wat tegenwoordig heel makkelijk is) camoufleert de kunde van muziek of film maken.

Daar zag ik een overeenstemming in met die vorm van kunst.
Met minimale middelen er toch iets van proberen te maken.
MIDI gebruikt nog steeds een minimum aan data vergeleken bij andere computer mogelijkheden.
 
Laatst gewijzigd:
PXL2000 - Wikipedia
Hier staat geschreven : Het neemt op met ongeveer 16,875 inch (428,6 mm) per seconde.
Dat is een enorme hoge snelheid voor een bandje.
Tot op het moment dat het bandje die snelheid heeft duurt het even.
Het bandje moet `op gang komen` eer dat het die snelheid heeft bereikt.
En dat geeft storingen bij de overgangen.
Die kunnen er tegenwoordig met digitaal uit-gemonteerd worden met een modern editor programma.
Dat oogt wel wat professioneler.
Bij het steeds opnemen van korte stukjes komen elke keer die ERGERLIJKE overgang-s storingen te voorschijn.
Bij het zoveel mogelijk aan-eƩn-stuk op te nemen, vallen de storingen minder op.
. . . Met beelden opnemen is het net als met muziek maken.
Hoe langer achter elkaar het mooi klinkt.
Des te meer kunst / professioneler.
Als iemand al in staat is langere mooie opnamen of muziek te maken, life , des te minder dat het ook gekunsteld klinkt en er uit ziet.
Allemaal koste stukjes aan elkaar `breien` (wat tegenwoordig heel makkelijk is) camoufleert de kunde van muziek of film maken.

Daar zag ik een overeenstemming in met die vorm van kunst.
Met minimale middelen er toch iets van proberen te maken.
MIDI gebruikt nog steeds een minimum aan data vergeleken bij andere computer mogelijkheden.
Aha šŸ˜Ž

Die overgangen zijn voor een deel eigen aan de PXL-2000. Ik bedoel: ik werk met een directe video feed en kan zodoende direct de AV-out van de camera opnemen, naar maatstaven redelijk clean. Ik kan opnemen door de REC button on te drukken en dan krijg je een overgang van rechts naar links. Dat zijn is een beetje het karakter. Daarna kan ik dit afspelen en dan is de kleur wat fietser en het beeld door de WoW en flutter wat instabieler. Er is ook een soort van pauze knop doe de electronica even onderbreekt en weer aan kan zetten, dan zijn de overgangen minder zichtbaar.

Ik monteer enkel, in die zin, een beetje meer contrast in het beeld en de soundtrack er onder. Het beeld zoals het is, is rauw en puur. Digitaal op analoog opgenomen.

De directe feed opnemen met mijn portable DVR is zuiverder, maar dat is dus, net als bij muziek zuiverder. De tape is de tape. Daar is het, mij althans, om te doen.

Echt knippen doe ik niet.

Ik begrijp wat je zegt, hoe langer zuiver, des te muziekaler, maar daar doe ik het niet om. Ik beweeg ook zoals ze dat vroeger deden als amateur. Ik kan hem wel stabiel houden, maar een beetje homevideo doen is het juist... Maakt het meer first person view....
 
Vooral bij modular synth video's zie ik steeds die connectie met de natuur.
Is het om het contrast aan te geven of is het gewoon een mode dingetje omdat iedereen elkaar na doet op Youtube?
Het gebeurt dat een niche-groep de natuurcontext als stijl-element gebruikt. Jij kan mss meer connectie met de natuur zien in modular videos maar dat geldt niet voor iedereen. De selectie filmpjes die je ziet is geen random sample! Het is een combo van zelfselectie versterkt door sturende algoritmes. AI & users wijzen #categorieƫn toe die in big data verzameld worden. Vervolgens krijg je automatisch meer #soortgelijke filmpjes te zien die het meest met jou data correleren.

Ik vind de vraag wat misleidend omdat ze 2 exhaustieve antwoorden bevat nl: artistiek contrast of mode/na-aperij. Het antwoord is veel complexer dan dat. Men kan erover speculeren en projecteren... maar dat resultaat zal meer vertellen over de waarden en betekenisgeving van de deelnemers aan deze discussie (wij dus), dan over de hypothetische doelgroep.

Een relevantere vraag zou zijn: Welke elementen, fenomenen of filosofie associeren jullie met modular synths?
 
Ik kam me herinenren dat er jaren terug een muziekwinkel in Utrecht adverteerde met straat fotos voor hun winkel van fris & fruitige studentes die dan een synth in hun handen hadden.. Geen idee meer welke muziekzaak dat was..
Blijkbaar the music house, maar ook de covers van future music magazines eind jaren 90 ;)
 
... selectie ... Een relevantere vraag zou zijn: Welke elementen, fenomenen of filosofie associeren jullie met modular synths?

Ja, een selectie-effect zie je inderdaad. Ga ik even kijken op YT, zie ik nu Julia Bondar voorbij komen in de open lucht en dat is ook geen toeval. Best een beetje eng, eigenlijk. Was haar trouwens een beetje vergeten, het tweede nummer is wat ouder en wil ik jullie niet onthouden. Het is zondag, dat is een mooie dag om 'ns over de gestelde vraag na te denken. šŸ¤”



 
Back
Top